Види речень за метою висловлювання. Окличні речення



Скачати 147,76 Kb.
Сторінка1/6
Дата конвертації19.03.2019
Розмір147,76 Kb.
ТипУрок
  1   2   3   4   5   6



Українська мова

5 клас

Урок № 16

Дата: 03.10.2017

Тема: Види речень за метою висловлювання. Окличні речення..

Мета: повторити й узагальнити поняття про види речень за метою висловлювання, про окличні речення; розвивати організаційно-контрольні вміння організовувати спеціальні спостереження над мовним матеріалом; формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати види речень за метою висловлювання, окличні речення, правильно їх інтонувати; розвивати творчі вміння побудови речень, різних за метою висловлювання, й окличних речень відповідно до комунікативного завдання та на основі запропонованих схем-моделей; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння шляхом самостійного складання усних і письмових висловлювань; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати почуття відповідальності за збереження природи. 

Очікувані результати: учні відрізняють речення від словосполучення; знаходять межі речення в тексті, частини складного речення, що мають будову простих; правильно виділяють граматичну основу речення. 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал (картки)
Хід уроку

I. Організаційно-психологічний момент

II. Ознайомлення п’ятикласників з темою, метою і завданнями уроку

III. Повторення вивченого в початкових класах

Пригадати з уроків української мови в початкових класах, на які види поділяються речення за метою висловлювання. Які розділові знаки ставляться наприкінці таких речень? Навести приклади з тексту.

Поміркувати, наприкінці яких речень ставиться знак оклику. Записати й виразно прочитати окличні речення. Усно скласти 2—3 речення-запитання до тексту й інтонаційно правильно оформити їх.
IV. Виконання усних і письмових вправ творчого характеру на основі повторення

1. Усне стилістичне експериментування (пізнавальне завдання на зіставлення й порівняння синтаксичних конструкцій)

Прочитати речення так, щоб запитання збігалося з відповіддю.

1. У лісі плачуть горобці від холоду? Так, горобці. Так, від холоду. Так, плачуть.

2. На галявині виросла гарна квітка жоржини? Так, на галявині. Так, виросла. Так, квітка жоржини.

3. У весняному небі з’являються перші жайворонки? Так, у весняному. Так, з’являються. Так, жайворонки.



Коментар учителя. З інтонацією тісно пов’язаний логічний наголос, за допомогою якого в реченні виділяється найважливіше слово за змістом. Запам’ятайте, логічний наголос — це виділення слова посиленням голосу.

2. Моделювання запитальних речень

Поставити запитання до поданих відповідей і записати їх за зразком:

Зразок: У лісі день був холодний і хмарний? — Ні, день у лісі був теплий і сонячний.

1) Ні, сонце сходило на небі високо.

2) Ні, стежка йшла через великий садок.

3) Так, у садку росли старі великі груші.

4) Ні, праворуч від сонця грав на сонці ставок.

5) Так, дрібні хмарки почали пливти в гори.

6) Так, у лісі було тихо.


3. Слово вчителя.

Спостерігаючи над інтонацією розповідних і питальних речень, зробити висновок: чи відрізняється інтонаційне оформлення цих речень за метою висловлювання. (Речення, в яких про щось розповідається, називаються розповідними. У таких реченнях голос спочатку підвищується, потім робиться невелика пауза, а в кінці речення голос понижується.)

Речення, в яких про щось запитується, називаються питальними. У таких реченнях силою голосу (логічним наголосом) виділяється те слово, якого стосується запитання:

Як весною на старих облогах квітують гіркі сиві трави? (І. Цюпа)

4. Пояснювальний диктант.

Записані речення прочитати, правильно їх інтонуючи.



1. Люби свій край! Як океан, глибока, твоя любов нехай не тоне в млі! (В. Сосюра.)  Що для мене рідна мова? Весняний пташиний спів? Гомін тихої діброви? Чи віночок дивних слів? (С. Коваль.) Кажеш, наша мова не дається?  Душу лиш відкрий! Сама віллється. (Д. Білоус.) Як не любить ту мову нашу? Мені вона найкраща в світі, гарніша, ніж весняні квіти… Не заміню тієї мови! Її ніколи не віддам в поталу недругам! Не дам над нею кпити і сміятись! (П. Вакуленко.)
VI.  Закріплення знань, умінь і навичок

Самостійна робота

1. Переписати. У кінці  кожного речення поставити потрібний розділовий знак. Визначити вид кожного речення за метою висловлювання. Вказати окличні речення.

Варіант 1. Беріть кошика і гайда в ліс. Тільки приглядайтеся пильно. Знаєте, які гриби хитруни? З кожним грибником у піжмурки граються. Красноголовці з осиками приятелюють. Попід ліщиною ніби кріт купки нагорнув. Розгрібайте обережно! Там грузді причаїлися. А он біля пеньків хороводи водять опеньки. Учіться шукати тільки хороші гриби! За Г. Демченко.



Варіант 2. Вечір. Сивий туман заплутався в деревах. Темно. Раптом біля мене щось вибухнуло! Звук схожий на   легкий постріл.  Невже каштан впав? Йди сюди! Який же ти гарний!

Ще один каштан вистрибнув із  зеленої шкаралупи і покотився. Куди він котиться? Невже каштан хоче наздогнати літо? Чи він рветься  привітати осінь?

У пору стріляння каштанів  ластівки сунуть табунами на південь. Польові миші ховають під землю зерно. Стріляння каштанів сповіщає про початок осені. Знай це!

2. Скласти й записати речення за поданими схемами. З’ясувати види речень за метою висловлювання та інтонацією.



VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час повторення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.



VІІІ. Домашнє завдання та інструктаж щодо його виконання

1. Підручник: § 11 вивчити правила. Вправа 122,124
Самостійна робота

1. Переписати. У кінці  кожного речення поставити потрібний розділовий знак. Визначити вид кожного речення за метою висловлювання. Вказати окличні речення.

Варіант 1. Беріть кошика і гайда в ліс Тільки приглядайтеся пильно Знаєте, які гриби хитруни З кожним грибником у піжмурки граються Красноголовці з осиками приятелюють Попід ліщиною ніби кріт купки нагорнув Розгрібайте обережно Учіться шукати тільки хороші гриби



2. Скласти й записати речення за поданими схемами. З’ясувати види речень за метою висловлювання та інтонацією.



Самостійна робота

1. Переписати. У кінці  кожного речення поставити потрібний розділовий знак. Визначити вид кожного речення за метою висловлювання. Вказати окличні речення.

Варіант 2. Вечір Сивий туман заплутався в деревах Темно Раптом біля мене щось вибухнуло Звук схожий на   легкий постріл   Невже каштан впав Йди сюди Який же ти гарний



Ще один каштан вистрибнув із  зеленої шкаралупи і покотився Куди він котиться Невже каштан хоче наздогнати літо Чи він рветься  привітати осінь

Стріляння каштанів сповіщає про початок осені Знай це

2. Скласти й записати речення за поданими схемами. З’ясувати види речень за метою висловлювання та інтонацією.


Каталог: 2017
2017 -> Затверджую ректор нмау ім. П.І. Чайковського Рожок В.І. 2016 р. Положення
2017 -> Програма навчальної дисципліни підготовки бакалавра спеціальності 010101 «Дошкільна освіта» 2016
2017 -> Методичні вказівки щодо організації самостійної роботи Львів 2016 Методичні рекомендації щодо організації самостійної роботи
2017 -> План роботи обласного навчально-методичного центру підвищення кваліфікації працівників культосвітніх закладів
2017 -> Галицько-Волинське князівство
2017 -> Робоча програма навчальної дисципліни «о снови професійної безпеки та здоров’я людини»
2017 -> Методичні вказівки щодо організації самостійної роботи студентів 3,4 курсу з дисципліни Іноземна мова
2017 -> Методичні рекомендації м. Вільнянськ 2017
2017 -> Вплив струму на організм людини. Заходи техніки безпеки під час роботи з електричними пристроями


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка