Виконання Плану дій з реалізації Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року



Сторінка1/14
Дата конвертації24.11.2018
Розмір2,44 Mb.
ТипВиконання плану
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   14
Звіт щодо виконання Плану дій
з реалізації Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року



Найменування очікуваного результату
(відповідно до Національної стратегії)

Найменування заходу, спрямованого на досягнення очікуваного результату

Індикатор досягнення

Строк виконання

Відповідальні за виконання

Стан виконання

Забезпечення права на життя




Забезпечення належних гарантій захисту права на життя та наявність правових засобів захисту і механізмів ефективного розслідування порушень права на життя




1. Створення ефективної системи, спрямованої на забезпечення протидії злочинним діянням проти життя людини, запобігання їм, припинення та покарання за такі діяння, відшкодування збитку сім'ям потерпілих

2) забезпечення негайного внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей про безвісне зникнення, викрадення або потрапляння в полон громадян, організація відбору зразків біологічного походження в близьких осіб зазначених громадян та призначення молекулярно-генетичної експертизи, проведення заходів з розшуку зазначених громадян та організація розкриття кримінальних правопорушень

методичні рекомендації розроблено

постійно

МВС
органи військової прокуратури

Виконано у звітному періоді.

З початку проведення антитерористичної операції, слідчими підрозділами відкрито більше 4 тис. кримінальних проваджень за фактами безвісного зникнення громадян України.

Розпочато 674 кримінальні провадження за фактами виявлення більше 1,3 тис. невпізнаних трупів громадян в зоні проведення АТО. До експертних підрозділів МВС для дослідження невпізнаних трупів надійшло 1851 біологічний зразок з трупів та від родичів безвісти зниклих осіб.

Головною військовою прокуратурою здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні за фактами вчинення на території Донецької та Луганської областей членами терористичних організацій «ДНР» та «ЛНР» убивств, жорстокого поводження з полоненими і цивільним населенням, що полягає в застосуванні тортур, мордуванні, вигнанні цивільного населення для примусових робіт і розграбуванні національних цінностей на окупованій території Донецької і Луганської областей.

Досудовим розслідуванням установлено, що упродовж 2014-2015 років бойовиками терористичних організацій «ДНР» і «ЛНР», які контролюються представниками вищого керівництва збройних сил РФ, на окупованих територіях Донецької і Луганської областей створено понад 40 таборів та інших місць незаконного утримання захоплених українських військовослужбовців і цивільних осіб, у тому числі журналістів, волонтерів, місцевого населення.

На теперішній час установлено понад 2 тисячі осіб, яких незаконно позбавили волі й утримували члени терористичних організацій. Установлено, що в окремих місцях зі створеною системою охорони, конвоювання та примусового виконання ними важких робіт одночасно утримувалося від 200 до 300 осіб незалежно від статі. Майже всі вказані особи, у порушення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, будучи позбавленими волі, зазнавали жорстоких тортур, побиття, катувань та вбивств. Заручники утримувалися у непридатних для цього приміщеннях, позбавлялися харчування, води, можливості для справляння фізіологічних потреб та необхідної медичної допомоги.

Допитані як потерпілі понад 450 осіб, які утримувались у полоні, зазнали тортур, катувань та нелюдського поводження з боку представників терористичних організацій, свідчили, що під час перебування їх у місцях незаконного утримання до них застосувалися різні методи і способи тортур та жорстокого поводження.

Відповідно до показань окремих потерпілих вони стали очевидцями вбивств полонених шляхом спричинення їм тяжких тілесних ушкоджень, застосування вогнепальної зброї, шляхом моріння голодом і ненадання питної води. На цей час встановлено 5 таких убивств.  

У ході розслідування кримінальних проваджень указаних категорій за наявності підстав, відповідно до ст. 242 КПК України, призначаються всі необхідні експертизи.

Крім того, правоохоронними органами розслідується близько 120 кримінальних проваджень за фактами вчинення злочинів проти життя, здоров’я, волі, честі та гідності осіб на тимчасово окупованій території півострова Крим за ст. ст. 115, 119, 120, 121, 140, 146, 162 КК України.

При проведенні робочих зустрічей з представниками громадських організацій та правоохоронних органів постійно обговорюються проблемні питання, які виникають при збиранні доказової бази під час здійснення кримінальних проваджень зазначеної категорії, порядок дій з встановлення та фіксування порушень на тимчасово окупованій території півострова Крим.

Працівниками Генеральної прокуратури України постійно забезпечується участь у засіданнях робочих груп з питань забезпечення прав і свобод громадян України на тимчасово окупованій території півострова Крим, які проводяться комітетами Верховної Ради України, міністерствами (Міністерством юстиції України, Міністерством закордонних справ України) та іншими державними органами.

Питання щодо захисту прав людини та інтересів України на тимчасово окупованих територіях перебувають на постійному контролі органів прокуратури.


3) здійснення заходів з організації негайного виявлення та розкриття фактів катувань, а також злочинів, пов'язаних із жорстоким та нелюдським поводженням у районі проведення антитерористичної операції, із залученням органів державної влади та міжнародних організацій

наказ затверджено

постійно

МВС

Виконання триває.

На постійній основі відслідковуються процеси у злочинному середовищі. Відомості про виявлені протиправні діяння доповідаються керівництву ГУНП регіонів або передаються до міжрегіональних територіальних органів кримінальної розвідки для вжиття відповідних заходів реагування




2. Наявність правових засобів захисту і механізмів ефективного розслідування порушень права на життя

2) розроблення методичних рекомендацій для працівників правоохоронних органів щодо принципів ефективного розслідування відповідно до практики Європейського суду з прав людини

розроблено та впроваджено методичні рекомендації

II квартал 2016 р.

МВС
Мін'юст
заінтересовані органи державної влади

Виконання триває.

У липні 2015 року наказом Генерального прокурора України створено робочу групу з метою визначення єдиного підходу та розробки методичних рекомендацій для працівників органів прокуратури щодо проведення ефективного розслідування у кримінальних провадженнях за справами, у яких Європейський суд з прав людини констатував порушення статей 2, 3 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Напрацьовуються матеріали для розробки зазначених методичних рекомендацій.



3. Додержання норм міжнародного права для захисту життя мирного населення на тимчасово окупованій території України

1) проведення аналізу відповідності норм міжнародного гуманітарного права та кримінального законодавства України з метою виявлення прогалин та невідповідності (наприклад, щодо визначення воєнних злочинів)

за результатами аналізу виявлено існуючі прогалини в законодавстві, щонайменше в частині визначення воєнних злочинів

I квартал 2016 р.

Мін'юст

Виконання триває.

Міністерством юстиції підготовлено проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо встановлення кримінальної відповідальності за злочини проти людяності», яким з метою захисту та охорони прав цивільного населення (в тому числі в умовах збройного конфлікту) передбачається встановити кримінальну відповідальність за злочини проти людяності, доповнивши Кримінальний кодекс України (далі – КК) новою статтею 4381.

Об’єктивна сторона зазначеного злочину повністю відповідає визначенню злочинів проти людяності, наданому в Римському статуті Міжнародного кримінального суду, який утворювався державами-учасницями вказаного Статуту, зокрема, з підтвердженням цілей і принципів Статуту Організації Об’єднаних Націй (далі – ООН) і того, що всі держави повинні утримуватися від погроз силою або її застосування як проти територіальної недоторканності або політичної незалежності будь-якої держави, так і будь-яким іншим способом, несумісним з цілями ООН.

Проект схвалений Урядом та листом від 02 березня 2016 року № 3366/0/2-16 повторно поданий Кабінетом Міністрів України до Адміністрації Президента України.

Разом з тим Мін’юстом продовжується здійснення аналізу норм міжнародного гуманітарного права та кримінального законодавства України з метою їх гармонізації, зокрема, в частині визначення воєнних злочинів.

Подальше виконання завдання буде організовано у строки, визначені підпунктом 2 пункту 3 розділу «Забезпечення права на життя» Плану заходів, для підготовки за результатами аналізу відповідного законопроекту (IV квартал 2016 року).



3) проведення робочої зустрічі з представниками Міжнародного комітету Червоного Хреста та представниками Міноборони, СБУ, Генеральної прокуратури України з метою розроблення порядку дій з встановлення на території, тимчасово підконтрольній незаконним збройним формуванням, місць утримання полонених та позбавлення волі осіб, виявлення невпізнаних тіл загиблих, проведення їх ексгумації, надання допомоги в здійсненні належного судово-медичного огляду та ідентифікації померлих осіб

затверджено наказ

постійно

МВС
МОЗ
СБУ (за згодою)
заінтересовані органи державної влади

Виконання триває.

У період з 26 по 29 листопада 2015 року представниками Національної поліції взято участь у семінарі організованому Міжнародним Комітетом Червоного Хреста за підтримки Управління цивільно-військового співробітництва Міністерства оборони України, щодо впровадження кращих практик у процес пошуку, відновлення та транспортування решток та тіл людини, майбутніх потреб та підтримки для команд з пошуку та збору людських решток.



4) здійснення систематичного обміну інформацією з Міжвідомчим центром допомоги громадянам при СБУ з питань звільнення полонених, заручників та віднайдення зниклих безвісти осіб

 

 

 

Виконання триває.

Департаменту карного розшуку Національної поліції тісно взаємодіє з Об'єднаним центром допомоги громадянам з питань звільнення полонених, заручників та знайдення зниклих безвісти осіб СБУ, а саме обмін інформацією, щодо встановлення будь-яких контактних даних родичів безвісно зниклого, адреса проживання та інших відомостей з метою організації роботи по встановленню місцезнаходження розшукуваних.



5) утворення міжвідомчої робочої групи з питань контролю за додержанням міжнародного гуманітарного права та міжнародного права у галузі прав людини на тимчасово окупованій території України та в районі проведення антитерористичної операції із залученням органів державної влади, правоохоронних органів, представників міжнародних організацій

утворено відповідну міжвідомчу робочу групу, здійснюється регулярна фіксація та розслідування фактів порушення прав людини та норм міжнародного гуманітарного права на тимчасово окупованій території України та в районі проведення антитерористичної операції, спостерігається зменшення кількості випадків порушення норм міжнародного гуманітарного права з боку підрозділів Збройних Сил, які беруть участь у проведенні антитерористичної операції

I квартал 2016 р.

Міноборони
Мін'юст
МЗС
МВС
СБУ (за згодою)
інші заінтересовані органи державної влади
Уповноважений Верховної Ради України з прав людини (за згодою)
представники міжнародних та неурядових організацій (за згодою)

Виконання триває.

Міністерством оборони України розроблено та погоджено із заінтересованими центральними органами виконавчої влади проект постанови Кабінету Міністрів України «Про утворення Міжвідомчої робочої групи з питань контролю за додержанням норм міжнародного гуманітарного права та міжнародного права у галузі прав людини на тимчасово окупованій території України та в районах проведення антитерористичної операції».

Згідно з вказаним проектом утворюється міжвідомча робоча група, та затверджується Положення про неї.

Найближчим часом проект постанови буде направлено до Міністерства юстиції України для здійснення правової експертизи.



4. Відповідність міжнародним стандартам захисту права на життя умов тримання та поводження з особами у місцях, в яких вони примусово тримаються за судовим рішенням або рішенням адміністративного органу відповідно до закону

1) розроблення механізму та поквартального плану-графіка заходів із забезпечення осіб з інвалідністю, які перебувають у місцях попереднього ув'язнення, обмеження та позбавлення волі, а також у психіатричних та інтернатних закладах, виробами медичного призначення та технічними засобами реабілітації згідно з потребою відповідно до законодавства

відповідних осіб з інвалідністю забезпечено виробами медичного призначення та технічними засобами реабілітації

I квартал 2016 р.

ДПтС
МВС
МОЗ
МОН
Мінсоцполітики

Виконується на постійній основі.

Забезпечення засуджених інвалідів технічними та іншими засобами реабілітації, у тому числі ортопедичним взуттям, спеціальними засобами для самообслуговування та догляду, засобами для пересування, здійснюється відповідно до Порядку забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації інвалідів, дітей-інвалідів та інших окремих категорій населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2012 р. № 321.

Забезпечення засуджених інвалідів технічними та іншими засобами, у тому числі слуховими апаратами, калоприймачами, підгузниками, а також технічними засобами з мовним виводом, здійснюється відповідно до Порядку забезпечення інвалідів і дітей-інвалідів технічними та іншими засобами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. № 1301.

На даний час засуджені інваліди забезпечуються технічними та іншими засобами реабілітації структурними підрозділами соціального захисту населення місцевих державних адміністрацій за місцем знаходження установи виконання покарань, відповідно до індивідуальної програми реабілітації, наданої медико-соціальною експертною комісією МОЗ України.

Національною Поліцією в процесі реформування із 332 існуючих ізоляторів тимчасового тримання, визначено 147 базових. Протягом лютого - березня 2016 року проведено їх обстеження, за результатами яких територіальними органами складено дефектні акти проведення необхідних ремонтно-будівельних робіт та розроблено плани першочергових заходів щодо їх обладнання відповідним господарським інвентарем та технічним обладнанням.
МОЗ України доручило структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської міської державних адміністрацій забезпечити неухильне виконання нормативно-правових актів, дотичних забезпечення виробами медичного призначення та технічними засобами реабілітації осіб з інвалідністю які перебувають в психіатричних лікарнях що належать до сфери управління МОЗ України, з підготовкою поквартального плану-графіка відповідних заходів.


5. Створення передумов для зменшення ризиків життю та здоров'ю факторами підвищеної небезпеки

2) розроблення та подання на розгляд Кабінету Міністрів України проекту нормативно-правового акта щодо визначення порядку інформування (оповіщення) людей з інвалідністю, зокрема з порушенням органів зору, слуху, опорно-рухового апарату, з розумовою відсталістю, психічними розладами, та інших маломобільних груп населення (їх близьких) про надзвичайні ситуації чи загрозу їх виникнення та відповідні правила поведінки за таких обставин

проект нормативно-правового акта внесено на розгляд Кабінету Міністрів України

у разі потреби прийнято накази з відповідних питань



I квартал 2017 р.

МВС
Міноборони
Мінінфраструктури
Мінсоцполітики
Мін'юст
МОЗ
МОН

Виконання триває.

ДСНС розроблено проект Положення з організації оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та організації зв’язку у сфері цивільного захисту (далі – проект Положення), який буде затверджено постановою Кабінету Міністрів України. Положення проходить процедуру погодження.

У проекті Положення пропонується під час проведення оповіщення населення через підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління Держкомтелерадіо, публічні телерадіокомпанії, громадські та інші телерадіоорганізації різних форм власності з використанням їх телемереж та мереж ефірного радіомовлення або через операторів телекомунікацій із залученням телекомунікаційної мережі загального користування, відомчих телекомунікаційних мереж передбачати можливість доведення сигналів та повідомлень до людей з обмеженими можливостями (у тому числі з вадами зору та слуху).


3) розроблення та подання на розгляд Кабінету Міністрів України проекту нормативно-правового акта щодо затвердження порядку вивезення з району проведення антитерористичної операції дітей та повнолітніх осіб, які перебувають під опікою та піклуванням, у разі неможливості отримати на таке вивезення дозвіл опікуна або піклувальника

проект нормативно-правового акта внесено на розгляд Кабінету Міністрів України

II квартал 2016 р.

Мінсоцполітики
МВС
Міноборони
Мінінфраструктури
Мін'юст
МОЗ
МОН

Виконано.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 р. № 534, якою внесено зміни до постанов Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 р. № 57 «Про затвердження Правил перетинання державного кордону громадянами України» і від 21 грудня 2005 р. № 1251 «Про затвердження Порядку організації виїзду дітей за кордон на відпочинок та оздоровлення», посилено контроль за незаконним вивезенням та виїздом дітей, у першу чергу дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, які не досягли 16-річного віку, із районів проведення антитерористичної операції в Україні за кордон, у тому числі на оздоровлення та відпочинок, а також за їх поверненням на територію України.




Протидія катуванням, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню




Створення ефективної системи протидії катуванням, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню;
створення умов для запобігання випадкам неналежного поводження;
утвердження у суспільстві нетерпимості до будь-яких проявів неналежного поводження





6. Створення ефективної системи розслідування злочинів, пов'язаних із катуваннями, жорстоким, нелюдським або таким, що принижує гідність, поводженням чи покаранням, у тому числі насильницьким зникненням

7) підготовка звернення до пленуму Верховного Суду України щодо надання роз'яснення законодавства з питань вчинення катувань та забезпечення його застосування до осіб, які підозрюються у вчиненні тортур, та можливості їх покарання відповідно до статті 127 Кримінального кодексу України із застосуванням покарання за тортури, співмірного тяжкості злочину

роз'яснення надано

I квартал 2016 р.

Мін'юст
МВС
СБУ (за згодою)
інші заінтересовані органи державної влади

Виконання триває

На сьогодні статтею 127 КК передбачено відповідальність за катування, тобто умисне заподіяння сильного фізичного болю або фізичного чи морального страждання шляхом нанесення побоїв, мучення або інших насильницьких дій з метою примусити потерпілого чи іншу особу вчинити дії, що суперечать їх волі, у тому числі отримати від нього або іншої особи відомості чи визнання, або з метою покарати його чи іншу особу за дії, скоєні ним або іншою особою чи у скоєнні яких він або інша особа підозрюється, а також з метою залякування чи дискримінації його або інших осіб.

Згідно зі статтею 1 Конвенції для її цілей термін «катування» означає будь-яку дію, якою будь-якій особі навмисне заподіюються сильний біль або страждання, фізичне чи моральне, щоб отримати від неї або від третьої особи відомості чи визнання, покарати її за дії, які вчинила вона або третя особа чи у вчиненні яких вона підозрюється, а також залякати чи примусити її або третю особу, чи з будь-якої причини, що ґрунтується на дискримінації будь-якого виду, коли такий біль або страждання заподіюються державними посадовими особами чи іншими особами, які виступають як офіційні, чи з їх підбурювання, чи з їх відома, чи за їх мовчазної згоди. У цей термін не включаються біль або страждання, що виникли внаслідок лише законних санкцій, невіддільні від цих санкцій чи спричиняються ними випадково.

Слід звернути увагу, що Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ у своєму листі від 01 червня 2013 року за результатами узагальнення практики застосування судами загальної юрисдикції першої та апеляційної інстанцій при здійсненні судочинства у кримінальних справах статей 3, 5, 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року за 2011 рік – перше півріччя 2012 року зазначив, що кримінальні справи, у яких констатовано порушення вимог пункту 3 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року у зв’язку з тим, що зізнання заявника у вчиненні злочину, надане ним внаслідок катування, було прийнято судами як доказ, надає право обвинуваченому на перегляд такої кримінальної справи Верховним Судом України. Встановлення фактів катування стосовно осіб, тимчасово позбавлених волі, повинно бути забезпечене ефективним розслідуванням компетентних органів держави, зокрема на наявність у діях відповідних осіб складу злочину (стаття 127 КК «Катування»).

Разом з тим згідно з частиною другою статті 373 КК злочином визнається примушування давати показання при допиті шляхом незаконних дій з боку прокурора, слідчого або працівника підрозділу, який здійснює оперативно-розшукову діяльність, що поєднані із застосуванням насильства або із знущанням над особою, за відсутності ознак катування.

З урахуванням наведеного та у зв’язку з визначеним Планом заходів завданням щодо приведення положень статті 127 КК у відповідність до Конвенції проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання, виконання якого спрямоване на усунення перш за все можливих протиріч при кваліфікації катування, вчиненого стороною обвинувачення під час кримінального провадження, звернення до Пленуму Верховного Суду України за роз’ясненням статті 127 КК вважаємо передчасним.




Каталог: files -> docs
docs -> Київський національний університет імені Тараса Шевченка
docs -> Програма вступного іспиту до аспірантури зі спеціальності 22. 00. 03 соціальні структури та соціальні відносини Затверджено
docs -> Навчально-методичний посібник на допомогу педагогічним працівникам у підготовці та проведенні
docs -> Водні маси та їхні властивості. Кліматичні пояси І типи клімату землі
docs -> Проблеми дотримання прав професійних спілок у контексті права на свободу асоціацій
docs -> Методичні рекомендації щодо виконання І захисту магістерських робіт Київ 2016 зміст вступ
docs -> Методичні рекомендації щодо проведення акції «Молодь за здоровий спосіб життя»
docs -> Програма вступного іспиту до аспірантури зі спеціальності 22. 00. 02 методологія та методи соціологічних досліджень Затверджено
docs -> Методичні рекомендації щодо підготовки І захисту дипломних робіт бакалавра Київ 2016 зміст
docs -> Програма з біології для 10-11 класів


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   14


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка