Визначення порядку денного (які є проблеми? які є пріоритетними?) Розробка політики




Скачати 36,79 Kb.
Дата конвертації06.06.2017
Розмір36,79 Kb.

ОСНОВИ СИСТЕМИ ДЕРЖАВНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ В УКРАЇНІ

Андрій Марусов

Голова правління Transparency International Україна

Експерт з державних закупівель, Центр політичних студій та аналітики

Журналіст

Державні закупівлі – частина циклу політики, тобто, заходів із вирішення проблеми


Визначення порядку денного (які є проблеми? які є пріоритетними?)

Розробка політики

(вибір варіантів рішення проблеми; завдання, інструменти…)

Реалізація політики. БЮДЖЕТ!!!

Моніторинг

Оцінка

Як був виконаний договір про закупівлю?



Планування закупівлі

Проведення закупівлі

Державні закупівлі – частина бюджетного процесу


Визначення цілей та завдань політики замовника

Визначення бюджетних потреб

Складання бюджету (кошторису) замовника

Складання бюджету програми

“Узгодження бюджету”

Кожна копійка має “бюджетне призначення”!

Бюджет – ключовий політичний документ!

Складання річного плану закупівель

Бюджетний кодекс України

Що таке система державних закупівель?

  • Сфера дії (замовники та закупівельні пороги; виключення)
  • Інститути (регулятори, контролери, “карателі”)
  • Процедури закупівлі
  • Оскарження
  • Режим відкритості та участі
  • NB: Закупівельна “Біблія”:

    ЗУ “Про здійснення державних закупівель” (профільний)

    ЗУ “Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності” (“підприємства ЖКГ”)

Кого та чого це стосується? (1)

  • “Загальний режим” (профільний закон)
  • Замовники: Органи державної влади, місцевого самоврядування

    а також

    юридичні особи (підприємства, установи, організації), які:

  • забезпечують потреби держави або територіальної громади
  • не здійснють діяльність на промисловій чи комерційній основі
  • є одержувачами бюджетних коштів та уповноважені розпорядником бюджетних коштів на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою, в межах такого фінансування
  • органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи
  • у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків
  • Вартісні пороги: для товарів та послуг – від 100 тис. грн., для робіт – від 1 млн.грн.

    Є низка виключень з закону: банкноти, вибори, держтаємниця тощо

Кого та чого це стосується? (2)

  • “Особливий режим” (закон про особливості…)
  • NB: він не стосується органів влади та місцевого самоврядування!

    Замовники:

  • Юридичні особи та підприємства, які провадять діяльність у таких сферах як тепло-, водопостачання, передача, розподіл тощо електроенергії, та
  • Органи влади \ місцевого самоврядування володіють > 50% у статутному капіталі \ більшістю голосів
  • Ці підприємства мають спеціальні або ексклюзивні права (права надаються органами влади на підставі нормативних актів; ці акти фактично встановлюють монополію у вище згаданих сферах)
  • Уряд має визначити особливості цих актів

    Вартісні пороги: Якщо за власні кошти – від 1 млн.грн. для товарів та послуг; від 5 млн. грн. – для робіт.

    Якщо за бюджетні кошти – “загальний режим”

    NB: Постачальники послуг із тепло-, водо- постачання, як правило, проводять закупівлі в рамках “особливого режиму”

Регулятори, контролери, “карателі”

Регулятор (Уповноважений орган) – Міністерство економічного розвитку та торгівлі

NB: Проводить моніторинг; у разі виявлення порушень – надає рекомендації \ висновки

Контролери:

Антимонопольний комітет: скарги та змови

Державна фінансова інспекція (“КРУ”) – законне та ефективне витрачання державних коштів

Державна казначейська служба – перевіряє наявність та відповідність документів замовника

“Карателі”: Генеральна прокуратура, МВД, СБУ

Хто несе кінцеву відповідальність?

  • Виключно посадові особи замовника – члени комітету з конкурсних торгів
  • Склад та положення затверджуються рішенням замовника
  • До складу комітету не можуть входити посадові особи та представники учасників, члени їх сімей, а також народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим та депутати місцевих рад
  • Не-професіоналізм: члени комітету не отримують за це зарплату, не вивільняються від інших обов’язків. Не зобов’язані проходити навчання… 

Процедури закупівлі


Процедура

Обмеження застосування

Тривалість

Відкриті торги (основна процедура)

Немає

Не менше 30 \ 50 днів

Переговорна процедура (у одного учасника)

Необхідні умови; потрібно обгрунтування

Не менше 14 днів

Запит цінових пропозицій

Товари та послуги із постійно діючим ринком; вартість не більше 300 тис.грн.

Не менше 20 днів

Попередня кваліфікація учасників

Потрібно визначити кваліфікаційну відповідність учасників

Не менше 45 днів

Двоступеневі торги

Неможливо відразу визначити характеристики предмет у закупівлі…

Не менше 45 днів

Відкриті торги: скорочена процедура

  • У разі обґрунтованої нагальної потреби у закупівлі продукції харчової промисловості, лікарських засобів і виробів медичного призначення строк для подання пропозицій конкурсних торгів може бути скорочено до 10 робочих днів.
  • Причиною скорочення строку не може бути бездіяльність замовника щодо проведення відповідних процедур закупівель.
  • Обґрунтування нагальної потреби зазначаються в оголошенні про проведення процедури відкритих торгів та у звіті про результати проведення процедури закупівлі та не повинні свідчити про наміри замовника послабити конкуренцію між учасниками (ст. 21)

Рамкові угоди

  • Суть рамкових угод: замовник відбирає групу постачальників (постачальника), які відповідають певним базовим умовам, та укладає з ними (або ним) рамкову угоду. Коли необхідно здійснити закупівлю, замовник проводить торги в межах цієї групи за певним критерієм та обирає переможця.
  • Закупівля за рамковими угодами здійснюється у порядку, передбаченому для проведення процедури відкритих торгів, двоступеневих торгів, попередньої кваліфікації, з урахуванням особливих вимог….
  • Особливості укладення рамкових угод, перелік товарів і послуг, які можуть закуповуватися за рамковими угодами, визначаються Уповноваженим органом. Особливості виконання рамкових угод, порядок визначення генеральних замовників та взаємодії замовників з генеральним замовником визначаються Кабінетом Міністрів України.
  • Рамкова угода укладається на строк не більше чотирьох років
  • Що потрібно закупити? (визначення предмету закупівлі)

  • Державний класифікатор продукції та послуг

    Наказ Мінекономіки про Порядок визначення предмету закупівлі
  • Що можливо закупити? (маркетинговий аналіз)
  • Скільки у нас є грошей?
  • За якою ціною закупаємо? (очікувана ціна предмету)
  • Чи очікувана ціна вище порогу?

  • NB: Закон забороняє ділити предмет закупівлі, щоб уникнути процедури закупівлі!
  • За якою процедурою закупаємо?
  • Чи будемо забезпечувати гарантії виконання договору?
  • Коли закупаємо?

Річний план закупівель

NB: Замовник зобов’язаний його публікувати!

Планування закупівлі – ключові питання
  • Інструкція з підготовки пропозицій
  • Кваліфікаційні критерії учасників
  • Інформація щодо характеристик предмету закупівлі
  • Проект договору про закупівлю
  • Опис лотів
  • Критерії та методика оцінки пропозицій
  • Спосіб, місце та кінцевий строк подання пропозицій
  • Інформація щодо забезпечення пропозицій \ забезпечення виконання договору тощо

  • NB: Документація конкурсних торгів не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників (п.3 ст.22)

Проведення закупівлі – документація конкурсних торгів

Критерії “відсіювання” учасників (ст.16)

Замовник може вимагати від учасників кваліфікаційні дані, які відповідають таким критеріям:

  • наявність обладнання та матеріально-технічної бази
  • наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід
  • наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів
  • наявність фінансової спроможності

Критерії “відсіювання” учасників (ст.16)

Замовник не встановлює кваліфікаційні критерії…у разі:

  • проведення процедури запиту цінових пропозицій;
  • закупівлі нафти…, природного і нафтового газу, електричної енергії, послуг з її передачі та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, послуг поштового зв’язку.., телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування…

Підстави для відмови учаснику (ст.17)

  • Замовник має ... докази того, що учасник пропонує…замовнику винагороду
  • Учасника було притягнуто до відповідальності за корупційне правопорушення в сфері державних закупівель
  • Учасник був притягнутий АМКУ до відповідальності за участь у тендерних змовах протягом 3 років
  • Учасник був засуджений за злочин, вчинений з корисливих мотивів (судимість не знято...)
  • Учасники є пов’язаними між собою особами
  • Учасник є пов’язаним з членом тендерного комітету
  • Учасник є банкрутом
  • Замовник може відмовити учаснику, якщо... учасник має заборгованість із сплати податків і зборів…або зареєстрований в офшорних зонах…

У разі здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, що виробляються, виконуються чи надаються не за окремо розробленою специфікацією (технічним проектом), для яких існує постійно діючий ринок - ціна;

У разі здійснення закупівлі, яка має складний або спеціалізований характер (у тому числі консультаційних послуг, наукових досліджень, експериментів або розробок, дослідно-конструкторських робіт), - ціна разом з іншими критеріями оцінки, зокрема такими, як: якість виконання робіт, послуг; умови оплати; строк виконання; гарантійне обслуговування; експлуатаційні витрати; передача технології та підготовка управлінських, наукових і виробничих кадрів, включаючи використання місцевих ресурсів, у тому числі засобів виробництва, робочої сили і матеріалів для виготовлення товарів, виконання робіт, надання послуг, що пропонуються учасником.



В будь-якому випадку, питома вага цінового критерію не може бути нижчою 50%.

Критерії оцінки пропозицій (ст.28)

Умови для застосування переговорної процедури

  • Закупівля творів мистецтва, або закупівля, повязана із захистом прав інтелектуальної власності
  • Відсутність конкуренції… предмет закупівлі може бути поставлений тільки певним постачальником…
  • Нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв'язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, зокрема:
  • Збройні сили та весь силовий блок зараз може закуповувати все, що завгодно у одного учасника!

  • Якщо замовником було двічі відмінено процедуру закупівлі через відсутність достатньої кількості учасників….
  • Потреба здійснити додаткову закупівлю в того самого постачальника з метою уніфікації,стандартизації тощо
  • Необхідність проведення додаткових будівельних робіт, не зазначених у початковому проекті (їх вартість не має перевищувати 50%) тощо
  • NB: Послуги тепло-, водо- постачання закуповуються за переговорною процедурою


Яким чином здійснюється оскарження до укладання договору?
  • Орган оскарження – Антимонопольний комітет України (ст.8)
  • Хто має право скаржитися? Скарга має бути подана тільки “особою, право чи законний інтерес якої порушено внаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, які суперечать законодавству в сфері державних закупівель” (ст.18)
  • Скільки коштує оскарження? 5 тис. грн (товари, послуги) , 15 тис. (роботи)
  • Процедура та результати оскарження: Скаргу в АМКУ можна подавати до моменту укладення договору про закупівлю. Скаргу щодо документації конкурсних торгів можна подавати після публікації оголошення про їх проведення , але до закінчення строку подання пропозицій. АМКУ може призупинити процедуру закупівлі на період розгляду скарги. За результатом розгляду АМКУ може зобов’язати замовника відмінити процедуру, усунути дискримінаційні умови, повністю \ частково скасувати спірні рішення… (ст.18)
  • Скільки часу має тривати розгляд скарги? Протягом 30 робочих днів
  • Чи можна оскаржувати в суді? В принципі, позов в суд можна подавати без оскарження в АМКУ. Крім того, Закон прямо визначає, що скарги щодо укладених договорів про закупівлю розглядаються у судовому порядку.

Адміністративна відповідальність

  • Кодекс про адміністративні правопорушення
  • Стаття 16414. Порушення законодавства про здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти

    За перше порушення низки норм закону (включаючи оприлюднення інформації) – штраф від 700 до 1000 мінімумів

    За повторне порушення протягом року – від 1000 до 1500 мінімумів

    … а також статті 164-2 (порушення законодавства з фінансових питань), 16412 (порушення бюджетного законодавства)…

    Штрафи накладає Державна фінансова інспекція (колишнє ГоловКРУ)

Кримінальна відповідальність

  • Кримінальний кодекс
  • Кримінальний кодекс, ст. 364 (“Зловживання владою або службовим становищем”)

    Кримінальний кодекс, ст.210 (“нецільове використання бюджетних коштів…”)

    Кримінальний кодекс, ст.211 (видання актів, які зменшують доходи \ збільшують видатки…)

    Генеральна прокуратура, МВС, СБУ…

Громадський контроль у сфері державних закупівель (ст.9)

  • «Громадський контроль забезпечується через вільний доступ до інформації щодо державних закупівель...»
  • «Замовники і учасники процедур закупівель та Уповноважений орган повинні сприяти залученню громадськості до здійснення контролю у сфері закупівель...»
  • Під час розкриття пропозицій конкурсних торгів мають право бути присутніми журналісти та уповноважені представники громадських об’єднань. Замовники зобов’язані забезпечити безперешкодний доступ журналістів та громадських об’єднань до розкриття пропозицій конкурсних торгів та право на фіксацію технічними засобами

Доступ до закупівельної інформації (1)


Інформація

Документ

Де має бути оприлюднений?

Закупівельні плани на рік

Річний план закупівель

Веб-портал tender.me.gov.ua \ сайт замовника

Заплановані підпорогові закупівлі (очікувана вартість)

Додаток № 1 до річного плану

Веб-портал, сайт замовника

Хто, що, коли та за якою процедурою буде закупати?

Оголошення про проведення закупівлі

Веб-портал

Що конкретно? Кваліфікаційні критерії? Критерії оцінки? ….

Документація конкурсних торгів

Веб-портал

Всі учасники та їхні ціни (ціна за одиницю)

Протокол розкриття пропозицій; звіт про результати процедури

Веб-портал

Переможець та сума договору

Оголошення та звіт про результати

Веб-портал

Інформація

Документ

Де має бути оприлюднений?

Повна зведена інформація: учасники, ціни, відмова, критерії оцінки…

Звіт про результати

Веб-портал

Інфо про субпідрядників з часткою > 20%

Звіт про результати закупівлі

Веб-портал

Зміна істотних умов договору

Звіт

Веб-портал

Кінцева вартість та строк виконання договору про закупівлю

Звіт про виконання договору про закупівлю

Веб-портал

Доступ до закупівельної інформації (2)

Інформація

Документ

Де має бути оприлюднений?

Інформація щодо скарг в АМКУ

Рішення колегії АМКУ

Веб-сайт АМКУ amc.gov.ua

Інформація щодо закупівлі у одного учасника

Оголошення та обгрунтування

Веб-портал

Доступ до закупівельної інформації (3)

Всі підприємства комунальні, казенні, державні – мають оприлюднювати звіти про кожну закупівлю на веб-порталі tender.me.gov.ua!

Замовники, які здійснюють закупівлі згідно з Законом про особливості, мають щоквартально публікувати звіти про закупівлі починаючи з 1 копійки! (якщо вони закуповують за власні кошти нижче порогів у 1 млн. та 5 млн. грн.)


Уникнення торгів (поділ предмету закупівлі…)


Типові зловживання
  • Уникнення торгів (поділ предмету закупівлі…)
  • Не-допуск до торгів (не-допуск “чужих” на поле) – кваліфікаційні критерії; ігри з оформленням конкурсної пропозиції тощо
  • Ігнорування підстав для відмови (допуск “своїх”) – пов’язані особи, учасники тендерних змов…
  • Маніпуляції з оцінкою пропозицій
  • Безпідставне проведення переговорної процедури (закупівлі у одного учасника)

Варто пам’ятати:

  • Забороняється укладання договорів, які передбачають витрачання державних коштів, та \ або оплата замовником товарів, робіт та послуг до \ без проведення процедур, визначених законом про здійснення державних закупівель (п.5 ст.2)
  • Документація конкурсних торгів не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників (п.3 ст.22)
  • Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування Закону (п.2 ст.4)
  • Договори про закупівлю, укладені з порушенням визначених Законом строків (подання, розгляду пропозицій, укладання договору тощо) є нікчемними, тобто недійсними

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

Андрій Марусов

096 463 69 88

marusov@ukr.net

marusov@mail.ru



База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка