Юрій Іванович Яновський Роман у новелах




Дата конвертації11.03.2019
Розмір15,6 Kb.

Юрій Іванович Яновський Роман у новелах « Вершники»

Підготувала учитель української мови та літератури

Харцизької СШ № 26

Болотіна Олена Вікторівна

Тема: Ю.І. Яновський. «Дитинство». Ідея нетлінної вартості національних основ буття, спадковості поколінь, духовної пам’яті.

Тема: Ю.І. Яновський. «Дитинство». Ідея нетлінної вартості національних основ буття, спадковості поколінь, духовної пам’яті.

Утвердження загальнолюдських ідеалів вірності й кохання в новелі «Шаланда в морі» 

  • Мета і завдання: ознайомити учнів зі змістом новел «Дитинство», «Шаланда в морі»; показати роль новел в ідейному задумі «Вершників»;
  • розвивати комунікативні уміння учнів, вдумливо читати текст, аналізувати його з позицій часу, орієнтуючись на загальнолюдські цінності й ідеали; шліфувати вміння пояснювати художні засоби, відокремлювати епізоди й художні деталі як втілення національних атрибутів; висловлювати власне ставлення до проблеми збереження своїх коренів, небезпеки їхньої втрати;
  • виховувати усвідомлення важливості збереження родинних зв’язків, гуманізм, найкращі людські якості рідного народу, повагу до старших людей, носіїв культури й духовності, шанувати звичаї.

Методичний коментар до уроку:

  • перший етап-процедурний міні-урок (усвідомлення новели «Подвійне коло» та тестування за вивченим удома матеріалом;
  • другий етап-самостійне опрацювання-дослідження новел «Дитинство» і «Шаланда в морі» (робота зі змістом та поєднання у групи в залежності від вибору новели;
  • третій етап – читацький діалог “учитель-учень” з метою виявлення реакції учня на прочитане; літературний лист-відгук про прочитане АБО складання сенкану (індивідуальна робота на вибір учня );
  • моніторинг вивчення матеріалу (мета: самооцінка й самоконтроль)

Тестові завдання за творчістю Ю. І. Яновського

1.Знайдіть портрет Юрія Яновського:

1 2 3

а) 1 б) 2 в) 3

2. Що ви знаєте про навчання Ю. Яновського в Єлисаветградському реальному училищі?

А закінчив навчання зі срібною медаллю Б закінчив навчання із золотою медаллю В виключили з училища за громадсько-політичну діяльність Г з училища за неуспішність Д змушений був сам залишити навчання через матеріальні нестатки.

3. Укажіть новели роману «Вершники»: А «Подвійне коло» Б «Intermezzo» В «Шаланда в морі» Г «Я (Романтика)»

3. Укажіть новели роману «Вершники»: А «Подвійне коло» Б «Intermezzo» В «Шаланда в морі» Г «Я (Романтика)»

Д «Новина» Е «Лист у вічність» Є «Сини»

4. Ким був Юрій Яновський за типом світобачення? А реалістом Б прагматиком В романтиком Г міщанином-обивателем Д войовничим атеїстом

5. Членом якого літературного угруповання був у 20-ті роки XX ст.

5. Членом якого літературного угруповання був у 20-ті роки XX ст.

Ю. Яновський?

А «Плуг» Б МАРС В ВАПЛІТЕ Г «Гарт» Д ВУСПП

6. Перша збірка оповідань мала назву:

А «Мамутові бивні»

Б «Кров землі»

В «Київські оповідання»

7. Роман «Вершники» за жанром – це: А роман-утопія Б роман у новелах В роман-епопея

8. Які роки згадуються в романі «Вершники»?

А 1917     

Б 1918     

В 1919    

Г 1920

9. Відкриває роман «Вершники» новела: А «Шаланда в морі» Б «Дитинство» В «Лист у вічність» Г «Подвійне коло»

10. У якому творі Ю. Яновський розкриває трагедію братовбивчої війни?

А «Чотири шаблі» Б «Майстер корабля» В «Рейд» Г «Вершники» Д «Кров землі»

11. Знайдіть відповідності:

11. Знайдіть відповідності:

1. Андрій А більшовик(-и)

2. Оверко Б махновець (-і)

3. Панас і Сашко В петлюрівець (-і)

4. Іван Г денікінець (-і)

12. Смерть головних героїв новели Юрія Яновського «Подвійне коло», за винятком одного, відбулася в такій послідовності:

А Оверко → Андрій → Панас → Іван

Б Андрій → Оверко → Панас → Іван

В Оверко → Андрій → Іван → Панас

Тлумачення назви новели «Подвійне коло»:

1. «Подвійне коло» - подвійне коло подій – на фронті і в тилу, у степу й у підпіллі.

2. «Подвійне коло» – це коло правди і неправди, які письменник дає можливість розрізнити за допомогою наскрізного образу Івана Половця.

3. «Подвійне коло» – це клас і рід , у якому замкнуте життя п’ятьох братів.

4 «Подвійне коло» – це боротьба правди і кривди, добра і зла, правди багатих і правди бідних.

ВИСНОВОК: Не буде міцного роду – не буде держави!

Рід – це частина держави!

Особливості роману :

- Складається з 8 композиційно й сюжетно пов’язаних новел.

- Відсутність хронологічної послідовності в розгортанні подій.

- Використання кінематографічного прийому монтажу «кадрів».

Особливості роману:

- Має ознаки народної думи, героїчної поеми, новели.

- Виняткових героїв автор показує у виняткових обставинах.

- Головний мотив – розпад людського роду, що почався з революцією.

- Правдивість і типовість у відтворенні історичних подій та змалюванні дійових осіб.

Особливості новели:

- Новела не має єдиної наскрізної сюжетної лінії.

- Розділ складається з окремих пейзажних і побутових епізодів.

- Майстерно відтворено народні звичаї, побут, нужденне життя закріпаченого села.

- Мандрівка прадіда з правнуком у степ, до моря – символ шукання світлої долі.

- Новела оспівує міцні родові традиції, здорове існування людини на землі.

Проблеми роману:

  • Трагедія роду і народу.
  • Розпад родини заради ідеї.
  • Революція і народ.
  • Політичні платформи різних партій і політичних сил.
  • Відданість справі.
  • Творча праця і духовні цінності.
  • Проблема братовбивчої громадянської війни.

Новела «Дитинство»

  • Тема: змалювання дореволюційного українського села; показ дитячих років Данила Чабана, формування його характеру під впливом прадіда Данила.
  • Ідея: возвеличення спадковості поколінь,духовної пам’яті українського народу,одвічного прагнення українців до волі, до боротьби за краще життя.
  • Філософське кредо новели: ствердження невмирущості й волелюбності людської гідності.

Новела «Шаланда в морі»

Тлумачення слів 1.Трамонтан – холодний вітер північного і північно-східного напрямку. 2. Шаланда – невелике вітрильне риболовне судно. 3. Артіль – основна форма виробничого обєднання для проведення колективного господарства.

  • «Топчи землю, синок,»- такими були останні слова мудрого старого, звернені до нащадка його роду.

 Сім’я, родина, рід – є основною опорою, «стовпами» для становлення нас, як особистості. Ми маємо це цінувати і пам’ятати, дякувати нашим пращурам за цінні поради і настанови щодо створення родинного вогнища і підтримання його, які вони увіковічнили у народних приказках, прислів’ях, висловах.

«З роду в рід кладе життя мости,

Без коріння саду не цвести,

Без стремління човен не пливе,

Без коріння сохне все живе»

( Із пісні «Сік землі»)



База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка