З досвіду роботи вчителя початкових класів крячок с. І. 2015 Р. Тема: корінь слова. Спільнокореневі слова. Узагальнення знань І вмінь учнів




Скачати 79,65 Kb.
Дата конвертації08.03.2019
Розмір79,65 Kb.
УРОК – ГРА « ЩО?, ДЕ ?, КОЛИ ?»
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 2 КЛАСІ

З ДОСВІДУ РОБОТИ ВЧИТЕЛЯ

ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ КРЯЧОК С. І.


2015 Р.

ТЕМА: КОРІНЬ СЛОВА. СПІЛЬНОКОРЕНЕВІ СЛОВА.

УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ.
МЕТА : узагальнити знання учнів про корінь слова та спільнокореневі

слова ; закріпити вміння розпізнавати споріднені слова;

визначати в них корінь; добирати спільнокореневі слова, які

належать до різних частин мови; розвивати зв’язне мовлення,

спостережливість, пам’ять; виховувати любов до природи,

дружелюбність і повагу до своїх однокласників.


ОБЛАДНАННЯ : ілюстрації із зображенням казкових героїв та героїв

мультфільмів, листи у конвертах із завданнями, ребус,

перфокарти, картки до гри «П’ятий зайвий», листи для

читання з текстом «Гуси», набірне полотно, картки для

роботи на набірному полотні, м’яка іграшка( лисиця),

плакат із текстом – описом лисиці, сигнальні картки,

аудіо запис ритмічної мелодії для фізкультхвилинки,

підручник, дзиґа зі стрілкою, мікрофон, комп’ютер,

презентація до уроку.

Зміст уроку


  1. Організація класу, повідомлення теми і

завдань уроку.
( Парти у класі розміщено півколом, учні стоять попереду парт).
- Діти, урок української мови сьогодні ми проведемо у вигляді гри «Що?,

Де?, Коли?» . Узагальнимо одержані знання з теми «Корінь слова, спільнокореневі слова» , покажемо, як навчилися розпізнавати споріднені слова, визначати в них корінь , добирати спільнокореневі слова. Попрацюємо над розвитком мовлення, виявимо спостережливість,уважність, уміння дружно і злагоджено працювати над різними завданнями.

Запрошую Вас , знавців рідної мови , зайняти свої місця.


  • Це – команда другокласників старанних!

  • Я виконуватиму на уроці роль ведучої гри.

  • Спочатку візьміться за руки, промовте девіз, який налаштує вас на плідну працю і, впевнена, й на перемогу!



Девіз : Люблю я свій розум, увагу та пам’ять.

Працює мій мозок, я вчуся старанно:

Сприймаю все нове, пишу каліграфічно,

Вправи виконую, мислю логічно.

Мову свою залюбки розвиваю,

Знання міцні у труді здобуваю.




  • Вашими супротивниками у грі будуть не учні, а герої улюблених казок та мультфільмів.

  • Увага, увага! Гру розпочато! ( звучить гонг )




  1. Робота над темою уроку.




  • Раунд 1 , у грі сектор № 3. Проти команди знавців грає Незнайко. ( З конверта під №3 виймається лист із завданням . На екрані монітора комп’ютера з’являється малюнок Незнайки. Завдання зачитується.)

  • Незнайко пропонує вам розгадати ребус. ( ОДА ).

ХВИЛИНКА КАЛІГРАФІЇ.

  • Промовити всі звуки у слові вода, записати букви, якими їх позначено. ( Нагадуємо правопис кожної букви, записуємо по черзі) .

  • Поділити слово на склади для переносу, записати склади. (Нагадуємо види з’єднань).

  • Зробити звуко – буквений аналіз слова вода.

  • Придумати і записати речення зі словом вода. ( Найкраще речення записуємо на дошці і в зошитах . Наприклад : Найсмачніша вода в рідному краї ) .

РОБОТА НАД ПЕРФОКАРТКАМИ.

  • До слова вода дібрати спільнокореневі, записати, позначити корінь.

  • Молодці, добре впоралися із завданням Незнайка. Одержуєте за 1 раунд 2 бали. Рахунок гри – 2 : 0 на користь знавців рідної мови.

  • Оголошую 2 раунд! У грі сектор №1. Проти знавців грає заєць Хвалько. ( На екрані монітора комп’ютера з’являється малюнок зайця ).

  • Зайчисько пропонує прочитати друкований текст « Гуси» і відповісти на питання : « Чому образилися гуси?» .

КОЛЕКТИВНА РОБОТА.

На подвір’ї гусак, гуска і гусеня клювали зелений листочок. До них підповзла гусінь і промовила : « Пригостіть і мене, вашу рідну

тітоньку !»

Гуси ображено зашипіли і прогнали геть непрохану гостю.



  • Як ви зрозуміли, чому ж образилися гуси? Вони не хотіли ділитися листочком із гусінню? (Гусінь не є родичкою гусей ) .

  • Виконайте вибірковий диктант з коментарем. Із тексту випишіть спільнокореневі слова. ( Гусак, гуска, гусеня, гуси ).

  • Чи можна стверджувати, що слово гусінь спільнокореневе до слова гуси ? ( Це слово не є спорідненим, хоча й має спільну частину

  • гус - . Гуси – домашні птахи, а гусінь – личинка, яка згодом перетвориться на метелика ).

  • Молодці, завдання зайця Хвалька ви теж виконали і одержуєте ще 2 бали. Загальний рахунок гри – 4 : 0 на користь учнів.

  • Раунд 3. У грі сектор №2 . Проти знавців грає мудра тітонька Сова.

Діти, хочете пограти в гру «П’ятий зайвий» ? Зайве слово тут десь є, спробуйте відшукати!

РОБОТА В ПАРАХ.

  • На картках записані слова. Ви разом читаєте і знаходите зайве слово. Пара, яка впорається з завданням, піднімає сигнальну картку. ( Зміст карток: будівля, будувати, будильник, будова, будинок ; підводний, підвода, водолаз, вода, водяний; нічого, нічний, нічка, нічечка, ніч; літо, літечко, літній, літко, літати ) .

  • Чим відрізняється зайве слово від решти слів? ( Воно не спільнокореневе, хоч і має однакову спільну частину . Значення у слів різне ) .

  • Із завданням тітоньки Сови ви теж впоралися. Молодці. Нараховуємо вам 2 бали. Загальний рахунок гри – 6 : 0.

  • Зараз я оголошую музичну паузу.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ( під аудіо запис «Танок маленьких каченят»).

  • Ми відпочили, оголошую раунд 4 . З вами грає сектор № 4. У грі Колобок. Він пропонує гру « Куємо ланцюжок».

РОБОТА НА НАБІРНОМУ ПОЛОТНІ.

В учнів на партах картки зі словами. Учень виходить, кладе на набірне полотно картку із словом, ставить питання до свого слова. Інший учень знаходить у себе споріднене слово, доставляє його до попереднього на набірне полотно, ставлячи питання. Таким чином утворюються ланцюжки зі спільнокореневих слів.

( Наприклад : сад ( що?), садовий ( який?), садити ( що робити?); лікар

( хто?), лікарський ( який?), лікуватися ( що робити?).



  • Який висновок можемо зробити з цієї гри? ( Слова – назви предметів, слова – назви ознак, слова – назви дій є спільнокореневими).

  • Ланцюжки ви скували міцні, бо із завданням впоралися правильно, молодці. Рахунок поєдинку – 8 : 0.

  • Раунд 5. У грі сектор № 6 – Вовчик – братик. Він надіслав нам «Чарівну скриньку». У цій скриньці на вас чекає сюрприз. Назву його впізнай за загадкою : це звірятко – дуже хитре, руду шубку носить, гарний хвіст пухнастий має, курочок та мишок воно полюбляє.

  • Хто це , дітки? ( лисиця). ( Із « чарівної скрині» з’являється велика м’яка іграшка – лисиця ).

  • Вовчик – братик склав текст про свою подружку лисичку і просить вас перевірити його.

РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ.

( На дошці плакат із текстом). Зразок тексту.

Лисиця – хижа тварина. Лисиця живе у лісі. Хутро у лисиці руде, хвостик пухнастий. Лисиця вправно полює на мишей, любить поласувати курятиною.


  • Що ви можете сказати про цей текст ? ( У ньому часто повторюється слово лисиця).

  • Як можна виправити текст? ( Треба замінити слово лисиця на слова, близькі за значенням : вона, красуня, тваринка, хитрунка).

  • Запишемо відредагований текст.

Лисиця – хижа тварина. Вона живе у лісі. Хутро у красуні руде, хвостик пухнастий. Хитрунка вправно полює на мишей, любить поласувати курятиною. ( Взаємоперевірка відредагованого тексту).

  • Чи можна стверджувати, що слова, близькі за значенням, є спорідненими? ( Ні, близькі за значенням слова звучать і пишуться по – різному, лише значення мають однакове, а споріднені слова мають однакове значення і однакову спільну частину – корінь).

  • Це завдання ви виконали, допомогли Вовчикові відредагувати текст, молодці. Одержуєте ще 2 бали. Загальний рахунок гри –

10 : 0 на користь учнів – знавців.

- Оголошую останній раунд нашої гри - 6! У грі сектор № 5. Проти знавців грає Барвінок. Він пропонує вам гру « Хто швидше?»



ГРУПОВА РОБОТА З ДЕФОРМОВАНИМИ РЕЧЕННЯМИ.

  • На картках слова. Скласти і розмістити їх так, щоб утворилися скоромовки. Наприклад : на, косар, покосі, косить, косою. ( На покосі косар косою косить).

- Всі, із, діти, двора, дітки, виходьте , дітвора. ( Діти, дітки, дітвора, всі виходьте із двора).

  • Які споріднені слова ви знайшли у скоромовці? ( покосі, косар, косою, косить), ( діти, дітки, дітвора).

  • Визначити корінь у цих словах ( - кос-), ( - діт- ). ( Відзначити ті групи, які найшвидше і правильно виконали завдання ).

  • А зараз групи позмагаються у промовлянні складених скоромовок. ( Вправа «Швидко мовлю скоромовку»).

  • Гарно знавці працювали, за цей раунд вам 2 бали.

  • Наша гра закінчилася із загальним рахунком – 12 : 0 на користь команди знавців рідної мови – учнів 2 класу.

  • Молодці, так тримати!

  1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

  • Наш урок завершується. Підсумуємо ж свої знання.

МОЗКОВИЙ ШТУРМ.

  • Яку тему ми закінчуємо вивчати?

  • Що ми називаємо коренем слова?

  • Як по – іншому називаються споріднені слова?

  • Як визначити в слові корінь?

  • Як виділяють корінь у словах?

  • Чи будуть спорідненими слова, спільна частина яких звучить однаково, але має різне значення ?

ГРА « МІКРОФОН».

  • Чи сподобався урок?

  • У якій формі він проходив ?

  • Що нового ви дізналися на уроці?

  • Які види робіт виконували?

  • Що найбільше сподобалося робити?

  • Які завдання викликали труднощі ?

  • Що учневі потрібно, щоб досягати успіхів у навчанні?

( Аналіз роботи класу на уроці, індивідуальне оцінювання учнів)

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 3 сторінка 126. Повторити правила сторінка 116, 117.


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка