Загальні основи фізичної реабілітації. Лфк як основний засіб фр. Фізична реабілітація в клініці внутрішніх хвороб. Фізична реабілітація (ФР)



Скачати 32.16 Kb.
Дата конвертації19.03.2019
Розмір32.16 Kb.

ЗАГАЛЬНІ ОСНОВИ ФІЗИЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ. ЛФК ЯК ОСНОВНИЙ ЗАСІБ ФР. ФІЗИЧНА РЕАБІЛІТАЦІЯ В КЛІНІЦІ ВНУТРІШНІХ ХВОРОБ.

Фізична реабілітація (ФР) – самостійна медична дисципліна, де використовуються засоби фізичної культури з лікувальною, профілактичною та оздоровчою метою.

  • Основними завданнями ФР є: 1. Зберегти та підтримати хворий організм в найкращому діяльному функціональному стані. 2. Попередити ускладнення, які може викликати хвороба і ті, що можуть виникнути внаслідок вимушеного спокою. 3. Стимулювати потенційні захисні сили організму в боротьбі з захворюванням.

4. Залучити хворого до активної участі в процесі виздоровлення. 5. Прискорити ліквідацію місцевих анатомічних та функціональних проявів хвороби. 6. Відновити в короткий термін функціональну повноцінність людини. 7. Виховати позитивне ставлення хворих до загартування свого організму звичайними природними факторами.

  • 4. Залучити хворого до активної участі в процесі виздоровлення. 5. Прискорити ліквідацію місцевих анатомічних та функціональних проявів хвороби. 6. Відновити в короткий термін функціональну повноцінність людини. 7. Виховати позитивне ставлення хворих до загартування свого організму звичайними природними факторами.

ФР відрізняється від інших методів лікування тим, що цей метод лікування:

  • загальнодоступний і безкоштовний;
  • природній – в основі лежать фізичні вправи;
  • підвищує реактивність організму;
  • потенціює дію лікарських засобів;
  • не має алергічних реакцій;
  • не має травматичного впливу;
  • універсальність впливу (загальноукріплюючий і вибірковий);

легко дозується і вивчається реакція на навантаження;

  • легко дозується і вивчається реакція на навантаження;
  • можна довготривало або постійно використовувати для лікування та профілактики рецидивів;
  • мало протипоказів, а якщо є, то тимчасові;
  • висока емоційність занять.

Протипоказів до призначення ФР не багато і вони, як правило, мають тимчасовий характер.

  • Є постійні протипокази: це тяжкі незворотні прогресуючі загальні органічні захворювання, при яких недопустиме активування як загальних так і місцевих фізіологічних процесів, де основним завданням лікування є полегшення страждань хворого, без надії на відновлення здоров’я (злоякісні новоутворення, захворювання крові,
  • психічні захворювання, прогресування серцевої та дихальної недостатності).

Тимчасові протипокази:

  • - гострий період захворювання; - важкий стан хворого; - гострий запальний процес, що супроводжується підвищенням температури тіла, збільшенням ШОЕ, лейкоцитозом (її можна застосовувати при субфебрильній температурі, в таких випадках ШОЕ повинна показувати тенденцію до нормалізації);

- гострий період незапальних процесів (гіпертонічний криз, інсульт); - прогресування захворювання (в залежності від динаміки процесу); - больовий синдром не залежно від локалізації болю;

  • - гострий період незапальних процесів (гіпертонічний криз, інсульт); - прогресування захворювання (в залежності від динаміки процесу); - больовий синдром не залежно від локалізації болю;

- кровотеча або її загроза, кровохаркання; - наявність сторонніх тіл біля магістральних судин і нервових стовбурів.

  • - кровотеча або її загроза, кровохаркання; - наявність сторонніх тіл біля магістральних судин і нервових стовбурів.

Засоби фізичної реабілітації

  • – це те, чим ми ціленаправлено діємо на організм людини з лікувальною метою. До засобів ЛФК відносяться:
  • - фізичні вправи;
  • - режими рухової активності;
  • - вихідні положення;
  • - фактори загартування;
  • - масаж і прийоми самомасажу.

Фізичні вправи, що використовують в лікувальній фізкультурі – це спеціально організовані рухи для досягнення лікувального та оздоровчого ефекту.

  • Фізичні вправи, що використовують в лікувальній фізкультурі – це спеціально організовані рухи для досягнення лікувального та оздоровчого ефекту.
  • Вони поділяються на:
  • гімнастичні;
  • спортивно-прикладні;
  • ігрові;
  • трудові.

Гімнастичні вправи впливають не тільки на різні системи організму, але і на окремі м’язові групи, виховують такі елементи руху, як амплітуда, сила, швидкість.

  • Вони класифікуються по анатомічних ознаках:
  • для мімічних м”язів;
  • для м’язів шиї;
  • для м’язів верхніх кінцівок;
  • для м’язів верхніх кінцівок і плечового поясу;
  • для м’язів спини;
  • для м’язів черевного пресу;
  • для м’язів тазу;
  • для м’язів нижніх кінцівок.

По відношенню до навантаження:

  • По відношенню до навантаження:
  • з навантаженням: для підсилення дії вправ на організм і для підвищення емоційності занять. Вони поділяються на:
  • а) вправи зі снарядами (гімнастичні палки, гантелі, еспандери, булави);
  • б) вправи на снарядах і апаратах (вправи на гімнастичній стінці, гімнастичній лавці, механотерапевтичних апаратах і т. п.);

без навантаження: використовуються для дії на окремі частини тіла, суглоби, м’язи; для тренування нервової, серцево-судинної, дихальної систем, для підвищення обміну речовин, рухомості хребта, прискорення регенеративних процесів;

  • без навантаження: використовуються для дії на окремі частини тіла, суглоби, м’язи; для тренування нервової, серцево-судинної, дихальної систем, для підвищення обміну речовин, рухомості хребта, прискорення регенеративних процесів;

По характеру м’язового скорочення:

  • динамічні (ізотонічні): м’яз працює в ізотонічному режимі, тобто відбуваєтья чергування періодів скорочення і розслаблення м’язів, при цьому відбувається рух в суглобах;

статичні (ізометричні):

  • проходить напруження м’язу без руху в суглобі. Такі вправи проводяться в імобілізованих кінцівках. При ізометричних вправах не порушується спокій пошкоджених кісток, проте підтримується в тонусі нервова та м’язова системи іммобілізованої кінцівки, забезпечується нормальний кровообіг в м’язах і надкістниці.

По активності

  • Активні вправи, що виконуються самим хворим при вольовомузусиллі. Вони можуть виконуватись в полегшених умовах. Для цього використовують спеціальні ковзаючі площини, що зменшують силу тертя в момент активного руху. Можливий інший варіант, коли створюють дозований опір в момент виконання активного руху, причому цей опір може бути на різних етапах руху: спочатку, в середині, в кінці. Активні вправи діють на нервову систему, а це підвищує загальну активність хворого;
  • пацієнт сам контролює свої відчуття, що виникають внаслідок руху; тут відбуваються зміщення сухожиль, а це попереджує утворення злук; при активних рухах збільшується капіляризація м’язів, отже покращується кровопостачання м’язів, задіяних у виконанні вправи, так і навколишніх тканин.

пасивні: вправи, що виконуються без вольового зусилля хворого з допомогою інструктора, при цьому немає активного скороченя м’язів. Такі вправи призначають тоді, коли хворий сам не в змозі їх виконати. Пасивні рухи покращують крово- та лімфообіг, стимулюють виникнення активних рухів внаслідок рефлекторного впливу еферентної імпульсації, підтримують еластичність зв’язково-сухожильного апарату, попереджують утворення малорухомості в суглобах.

  • пасивні: вправи, що виконуються без вольового зусилля хворого з допомогою інструктора, при цьому немає активного скороченя м’язів. Такі вправи призначають тоді, коли хворий сам не в змозі їх виконати. Пасивні рухи покращують крово- та лімфообіг, стимулюють виникнення активних рухів внаслідок рефлекторного впливу еферентної імпульсації, підтримують еластичність зв’язково-сухожильного апарату, попереджують утворення малорухомості в суглобах.

Ідеомоторні вправи – це посилка імпульсів до скорочення м’язів. При відновленні рухів в думці зберігається звичайний стереотип процесів збудження і гальмування в ЦНС. Це підтримує функціональну рухомість кінцівки. По впливу на організм: - загальноукріплюючі: спрямовані на оздоровлення та укріплення всього організму; - спеціальні: діють вибірково на ту чи іншу частину опорно-рухового апарату. По характеру вправ: - на розтягування; - на рівновагу; - корегуючі; - на координацію; - на розслаблення; - рефлекторні; - дихальні, поділяються на: а) динамічні, що поєднуються з рухами рук, плечового поясу, тулуба; б) статичні – здійснюються тільки при допомозі діафрагми та міжреберних м’язів; в) спеціальні – використовують для профілактики і боротьби з легеневими ускладненнями.

  • Ідеомоторні вправи – це посилка імпульсів до скорочення м’язів. При відновленні рухів в думці зберігається звичайний стереотип процесів збудження і гальмування в ЦНС. Це підтримує функціональну рухомість кінцівки. По впливу на організм: - загальноукріплюючі: спрямовані на оздоровлення та укріплення всього організму; - спеціальні: діють вибірково на ту чи іншу частину опорно-рухового апарату. По характеру вправ: - на розтягування; - на рівновагу; - корегуючі; - на координацію; - на розслаблення; - рефлекторні; - дихальні, поділяються на: а) динамічні, що поєднуються з рухами рук, плечового поясу, тулуба; б) статичні – здійснюються тільки при допомозі діафрагми та міжреберних м’язів; в) спеціальні – використовують для профілактики і боротьби з легеневими ускладненнями.

Спортивно-прикладні вправи:

  • - ходьба (звичайна, ускладнена, дозована); - біг; - лазання і повзання; - гребля; - плавання; - їзда на велосипеді; - ходьба на лижах.

Ігри:

  • - на місці;
  • - малорухомі;
  • - рухомі;
  • - спортивні. В ЛФК використовують настільний теніс, бадмінтон, кегельбан, городки, естафети.

ТРУДОВІ

  • Це метод активного відновлення порушених в процесі хвороби функцій і працездатності за допомогою праці. Призначають при захворюваннях опорно-рухового апарату, неврологічних, психічних розладах. Використовують такі види праці, як столярку, гончарку, виготовлення квітів, плетіння корзин, роботи в саду, на городі. За допомогою трудотерапії відновлюється або покращується м’язова сила та рухомість в суглобах, нормалізується кровообіг і трофіка пошкоджених органів чи систем організму; у хворого розвивається увага, надія на виздоровлення.

Виділяють 5 трудових режимів

  • 0 – режим тимчасового невідвідування хворим відділення трудотерапії; 1 – палатний режим: хворий займається трудотерапією в палаті; 2 – учнівський режим: хворий вивчає рекомендований вид праці; 3 – режим скороченого робочого дня: по медичних показах хворому подається скорочений робочий день на 1 год., додаткові перерви в роботі; 4 – режим повного робочого дня з обмеженням виду робіт; 5 – режим повного робочого дня.

Навантаження адекватне, якщо:

  • а) у пацієнта відсутні скарги, немає різко виражених ознак втоми;
  • б) на піку навантаження пульс збільшується: - при ліжковому режимі на 8 уд. за 1 хв - при палатному – на 16 уд. за 1 хв - при вільному – на 24 уд. за 1 хв - при тренуючому – за формулою 180 – вік пацієнта.

в) підвищення систолічного АТ на 40 мм. рт. ст., підвищення або зниження діастолічного АТ на 10 мм. рт. ст.; пульсовий тиск повинен збільшитись;

  • в) підвищення систолічного АТ на 40 мм. рт. ст., підвищення або зниження діастолічного АТ на 10 мм. рт. ст.; пульсовий тиск повинен збільшитись;
  • г) почащення дихання на 6-8 дихальних рухів;
  • д) дихання і тиск повинні змінюватись синхронно з пульсом;
  • ж) всі показники відновлюються за 3-5 хв.
  • ФОРМИ ЛФК
  • Форми ЛФК
  • Доступність
  • Вибір-ковість дії
  • Легкість дозування
  • Емоцій-ність
  • Природ-ність
  • По стану здоров’я
  • По облад-нанню
  • РГГ
  • + +
  • + +
  • + +
  • + +
  • + +
  • + +
  • ЛГ
  • + +
  • + +
  • + +
  • + +
  • - -
  • - -
  • Індивід. завдання для самост. занять
  • + +
  • + +
  • + +
  • + -
  • - -
  • + -
  • Піші прогу-лянки
  • - +
  • + +
  • - -
  • - +
  • + +
  • + +
  • Теренкур
  • - -
  • + -
  • - -
  • - -
  • + +
  • + +
  • Ігровий урок
  • + -
  • + -
  • - -
  • - -
  • + +
  • + +
  • Елементи спортив-них вправ
  • - -
  • + -
  • - -
  • + -
  • + +
  • + +
  • Біг
  • + -
  • + +
  • - -
  • + -
  • + +
  • + +
  • РЕЖИМИ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ
  • Режим
  • Вихідне поло-ження
  • К-сть вправ
  • К-сть повто-рень
  • Темп
  • Амплі-туда
  • М’язо-ві групи
  • При-ріст пуль-су
  • Ліжковий
  • лежачи
  • 8
  • 4-6
  • Повіль-ний
  • Обме-жена
  • дрібні
  • +8
  • Напівліж-ковий
  • сидячи
  • 16
  • 6
  • середній
  • середня
  • середні
  • +16
  • Вільний
  • стоячи
  • 24
  • 8
  • середній і швидкий
  • повна
  • всі
  • +24
  • Треную-чий
  • стоячи
  • >24
  • 8
  • середній і швидкий
  • повна
  • всі
  • 180-вік
  • Вплив масажу на механо- і пропріорецептори.
  • Механічна дія
  • Механорецептори (датчики сили,
  • швидкості, прискорення)
  • Пропріорецептори (м’язові веретена,
  • суглобові рецептори)
  • Шкіро-вісцеральні
  • рефлекси (зміна
  • діяльності
  • внутрішніх органів)
  • Лемнисковий і
  • спиноталамічний
  • шляхи
  • Сегментарні
  • рефлекси
  • Специфічні і неспецифічні ядра таламуса, внутрішнє колінчате тіло, ядра стволу мозку, гіпоталамус.
  • Соматосенсорна кора великих
  • півкуль мозку.
  • Генералізована відповідь на дію
  • Гуморальний вплив масажу.
  • Механічна дія (масажні прийоми)
  • Утворення БАР
  • Подразнення теплових рецепторів
  • Ацетилхолін
  • Амінокислоти і
  • поліпептиди
  • Гістамін
  • Таламус,
  • гіпоталамус
  • Збільшення
  • швидкості пере-
  • дачі першого
  • імпульсу
  • Подразнення
  • хеморецепторів
  • Соматосенсорна
  • зона кори
  • Збільшення
  • вмісту адрена-
  • ліну в крові
  • Розширення
  • капілярів
  • Зміни діяльності
  • ССС і дихальної
  • системи
  • Підвищення
  • проникності стінок
  • капілярів
  • Стимуляція
  • м’язової
  • діяльності
  • Підсилення
  • лімфоутворення,
  • стимуляція обмінних
  • процесів в тканинах
  • Мобілізація
  • адаптативних
  • сил організму

Каталог: data -> kafedra -> internal -> fiz reabil -> presentations
internal -> Тема: Біологічні основи гельмінтології. Класифікація гельмінтів. Принципи взаємодії паразита й хазяїна
internal -> Текстові тестові завдання
presentations -> Мікроелементи
presentations -> Поняття про медичну активність людини. Роль медичної активності людини у боротьбі з «хворобами цивілізації» та епідемією віл/снід
presentations -> 1. Принципи фізичного виховання
presentations -> 1. Принципи фізичного виховання. Методи фізичного виховання
presentations -> Принципи та методи фізичного виховання та Основи методики вдосконалення фізичних якостей: сила, швидкість, витривалість


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка