Захворювання органів дихання: причини, профілактика



Скачати 433,62 Kb.
Дата конвертації11.03.2019
Розмір433,62 Kb.
ТипУрок


Тема уроку: Захворювання органів дихання: причини, профілактика

«Існують тисячі хвороб, але здоров'я бу­ває єдине».

Л.Берне.

Мета: навчальна : ознайомитися з основними захворюваннями дихальної системи; визначити основні профілактичні заходи; розкрити суть деяких способів лікування цих захворювань; розвивальна: продовжити формування самостійності учнів у навчанні, здатності до самоаналізу, самооцінки, вміння працювати в групах; виховна : сприяти санітарно – гігієнічному вихованню, формуванню почуття відповідальності за збереження свого здоров’я.

Обладнання: компютерний клас, проектор, екран, учнівські презентації по хворобам дихання, картки з QR кодами, доступ до Інтернету, платформи LearninngApps, Quiziz, Plicers, Padlrt,таблиці («Органи дихання», «Ди­хальні рухи»).
Основні терміни й поняття: туберку­льоз, грип, плеврит, пневмонія, бронхіальна астма, бронхіт, трахеїт, дифтерія.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок-симпозіум.
Елементи поліпарадигмального підходу:

діяльнісно-орієнтовний — цікавий матеріал, ро­льова гра, практична робота, метод «Акваріум», ви­переджальне навчання;
особистісно орієнтовний — групова робота, метод «Мікрофон», гра «Віднови слово»;
когнітивний — створення схеми, проблемне пи­тання, дискусія, складання таблиці, гра «Встановіть логічну послідовність»; тестові завдання, взаємоперевірка
технології - цифорові, компютерні.
Хід уроку
I. Організаційний момент

За столом займають місця учні -«спеціалісти» (лікарі) — пульмонолог, терапевт, фтизіатр, алерго­лог, онколог, фітотерапевт, лікар консультант, які го­тували повідомлення, використовуючи рекомендо­вану додаткову літературу. Перед кожним — відпо­відна табличка, на грудях - бейжик.



II.Актуалізація опорних знань/

Німецький вчений Берне сказав: " Існують тисячі хвороб, а здоров'я лише одне". З декількома хворобами ми сьогодні ознайомимося, щоб навчитися зберігати своє здоров'я.

Згадаємо, яку теми ми зараз вивчаємо з вами. Ми закінчуємо вивчення теми "Система оргнів дихання". Як же ви засвоїли матеріал з даної теми ми дізнаємося, коли ви пройдете інтелектуальні ігри на віртуальних платформах LearningApps та Quizizz

1)Інтелектуальна павутина . Гра на платформі LearningApps. Розставить послідовність органів дихання, починаючи з органа, що безпосередньо контактує із зовнішнім середовищем.

Трахея носова порожнина глотка

Мигдалики бронхи гортань

Альвеоли Бронхіальне дерево легені



2)Встановити логічні зв’язки: Гра на платформі LearningApps. Знайди пару.

Чхання максимальний об’єм повітря

кашель довгастий мозок

гуморальна регуляція вдих і видих

нервова регуляція концентрація вуглекислого газу

ЖЄЛ канцерогенна речовина

нікотин безумовний рефлекс

бензпірен різкий видих через рот

дихальні рухи сильна отрута


ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Система органів дихання відіграє важливу роль у забезпеченні процесів життєдіяльності організму людини. Але органи, які забезпечують дихальну функцію більшою мірою, ніж інші, піддаються впливу інфекцій. Особливо яскраво це виявляється в дітей: у них 70% від всіх захворювань – це захворювання органів дихання.

- Які ж захворювання органів дихання найбільш поширені і в чому причина їх виникнення?

На ці запитання ми знайдемо відповіді на сьогоднішньому уроці.

Сьогодні ми з вами зібралися для проведення конференції, присвяченої захворюванням органів дихання і їх профілактики. Ви разом з групою і, звичайно, кожен окремо досліджували це питання і підготувалися до виступів. Під час конференції буде працювати пряма телефонна лінія.

ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

Шановні учні, сьогодні ми з вами ру­шаємо на півострів Крим (поблизу Форосу) на сим­позіум лікарів у санаторій, де лікують бронхіальну астму. На цьому симпозіумі обговорюватимуться питання, пов'язані з захворюваннями органів дихання. Чому, на вашу думку, провідні спеціалісти в області захворювань органів дихальної системи обрали для зустрічі саме Крим?



(Відповідь. Тут ростуть хвойні дерева, що виді­ляють фітонциди.)

На сьогоднішньому симпозіумі спеціалісти до­поможуть нам розкрити причини хвороб органів дихання, дадуть поради і рекомендації, як запо­бігти їм.

Шановні колеги! Для ведення нашого симпозіума, нам потрібно затвердити регламент роботи конференції.

Пропонється такий регламен:

Доповіді лікарів - . Виступи до 3 хвилин.

Обговорення доповідей - до 5 хвилин.

Відповіді на телефонні дзвінки - до 4 хвилин.

Прийняття рішення конференції - 2 хвилини.

Прошу голосувати. Хто за такий регламент роботи, прошу підняти руку. Проти. Утримався. Одноголосно. Регламент роботи симпозіума прийнятий.

Шановні колеги, як будемо проводити обговорення доповідей, після кожної доповіді окремо, чи після всіх доповідей? ( учні з класу - після всіх доповідей)

Надійшла пропозиція провести обговорення доповідей після всіх виступів лікарів. Хто за цю пропозицію прошу голосувати. Хто проти, утримався. Одноголосно. Обговорення доповідей проведемо після всіх виступів лікарів.

Шановні колеги, для ведення конференції нам потрібно вибрати президіум. Які будуть пропозиції. ( учні пропонують вибрати до президії запрошених вчителів та вчителя біології, який і буде головуючим на симпозіумі).

Для доповіді запрошується лікар - консультант. Підготуватися лікарю терапевту.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Лікар консультат. Презентує свою доповідь.

Органи дихання – наш перший і постійний фільтр, через який кожну хвилину проходить 10 літрів повітря і 8 літрів крові. Легені мають найбільшу площу стикання з навколишнім середовищем і тому вони найбільше страждають від контакту з шкідливими речовинами, хвороботворними організмами.

У дітей: 70% від всіх захворювань – це захворювання органів дихання .Захворювання органів дихання можуть бути спричинені хвороботворними мікроорганізмами вірусами бактеріями, грибами, фізичними та хімічними чинниками ( сухе, холодне, гаряче повітря оксиди Нітрогену, чадний газ тощо), шкідливими звичками - куріння.

Хвора людина , що кашляє або чхає, розносить збудників хвороб на кілька метрів довкола себе. Ми цього не помічаємо і вдихаємо повітря, насичене бактеріями чи вірусами .

Розмноженню бактерій і вірусів сприяє переохолодження організму тому ці інфекційні захворювання часто називають застудними, або респіраторними.

Розмноженню бактерій і вірусів сприяє переохолодження організму тому ці інфекційні захворювання часто називають застудними, або респіраторними.

Для всіх цих хвороб характерні набряк слизової оболонки органа, виділення великої кількості слизу, що спричиняє кашель, підвищення температури тіла, загальна слабкість.

Дякуємо. Для доповіді запрошується лікар терапевт. Підготуватися лікарям пульмонологам.

7 Грип –це остре інфекційне вірусне захворювання дихальних шляхів. Входить до групи гострих респіраторних вірусних інфекцій. Періодично розповсюджується у вигляді епідемій та пандемій. У наш час виявлено більш, ніж 2000 варіантів вірусу грипу.

8  Джерелом інфекції є тільки хвора людина (з останніх годин інкубаційного періоду по 4-5-й день хвороби). Механізм передачі інфекції повітряно- крапельний. Хвора людина, навіть із легкою формою грипу, становить небезпеку для оточуючих. Латентний (прихований) період період становить 7 діб. 

9 Симптоми грипу: травлення - блювання, ЦНС – головний біль, суглоби - біль, системні - лихоманка, підвищена температура тіла, носоглотка – нежить або закладеність, біль у горлі, дихання - кашель, м'язи – крайня втома. 

10  Лікування грипу складна проблема, тому його має визначати лікар. Не варто займатись самолікуванням, оскільки це небезпечно. При своєчасному і правильному лікуванні хвороба закінчується повним одужанням. Під час лікування грипу не слід вдаватися до застосування антибіотиків. Вони використовуються для лікування бактеріальних інфекцій і не мають ніякого впливу на вірус грипу.

Також рекомендується часте тепле питво (чай з лимоном) та постільний режим.

Для лікування грипу можна приймати жарознижувальні та болезаспокійливі препарати, такі як аспірин, парацетамол, анальгін та ін.

При виникненні грипозного крупу застосовують компреси, інгаляції, теплі напої.



  • 11 Профілактика собливо показана в групах ризику: діти, літні люди, хворі з хронічними захворюваннями серця і легенів, а також лікарі. Важливо знати, що вакцинація здійснюється тоді, коли епідеміологічний прогноз свідчить про доцільність масових заходів (зазвичай, в середині осені). Можливе і друге щеплення в середині зими.

  • Елементарна гігієна,

  • Відмовтеся від відвідування людних місць,

  • Фізичні навантаження

  • Режим праці і відпочинку,

  • Організація робочого місця і житлових приміщень,

  • Народні засоби,

  • Лікарські засоби

Дякуємо. Для доповіді запрошуються лікарі пульмонологи. Підготуватися лікарю алергологу.

Доповідь лікарів пульмонологів.\\

Пневмоні́я — це хвороба, для якої характерне запалення легень, яке відбувається перш за все у повітряних міхурцях, що мають назву альвеоли. Найчастіше причиною пневмонії бувають бактерії, віруси, і набагато рідше — грибки та найпростіші. Хоча існує більш 100 видів виявлених збудників запалення легень, лише декілька з них спричиняють більшість випадків пневмонії. Типова форма пневмонії - це збірний образ великої групи пневмоній різної етіології, які протікають по більш чи менш схожим принципам.

Пневмонія передається від людини до людини повітряно-крапельним шляхом. Якщо людина, хвора на пневмонію чхнув або кашлянув на вас, або ви потиснули руку людині, яка тільки що в неї чхнув або кашлянув, а потім торкнулися очей, носа або рота, цілком ймовірно, що у ваш організм потрапила інфекція. Однак це зовсім не означає, що ви обов'язково захворієте пневмонією. Лікування пневмонії повинна бути комплексною, що передбачає застосування антибактеріальних і противірусних лікарських препаратів, відхаркувальних і протикашльових засобів, фізіотерапевтичних процедур та гомеопатії.

Незалежно від форми пневмонії, хворому показаний постільний режим з щоденним питвом теплої рідини у великому об’ємі (молока з медом, липового, малинового або лимонного гарячого чаю). Таким чином можна прискорити дію протизапальної терапії.\

Профілактика. Відомо, що будь-яке захворювання легше запобігти, ніж згодом лікувати. В цьому плані профілактика запалення легенів обов`язково повинна включати в себе:


  • правильне харчування з овочами і фруктами, що містять необхідні для здорового організму речовини;

  • зміцнення імунітету (прийом імуномодуляторів рослинного походження: левзеї, ромашки, ехінацеї, в настоях і чаях);

  • загартовування організму (дані процедури підвищують опірність організму інфекціям);

  • масаж (як засіб профілактики пневмонії масаж показаний і дітям і дорослим);

  • уникнення переохолоджень та інших стресових факторів (попадання в легені парів бензолу, інших хімічних сполук і пилу також може привести до захворювання). Бережіть своє здоров`я!\

Бронхіт – це досить серйозне і, в той же час, поширене респіраторне захворювання, що протікає із запаленням слизової оболонки бронхів і бронхіол.

  • У більшості випадків бронхіт викликається тими ж вірусами, що простудні захворювання, ГРВІ, грип: аденовірус, риновірус, вірус грипу, респіраторно-інтерстиціальний вірус.

  • Бронхіт буває декількох видів, що розрізняються по тяжкості перебігу захворювання, вибору терапії і навіть віком хворої людини.

  • Гострий бронхіт - це недуга обумовлюється недовготривалим розвитком, яке може тривати від 2-3 днів і до двох тижнів.

  • Хронічний бронхіт - це хронічне дифузне (розповсюджене)запальне захворювання бронхів, яке супроводжується постійним кашлем з виділенням харкотиння не менше 3-х місяців на рік протягом 2-х і більше років.

  • Це захворювання передається повітряно-крапельним шляхом при розмові з зараженим людиною. Ризик зараження підвищується в разі переохолодження організму і зниження. При бронхіті інкубаційний період виникає практично завжди після перенесених ГРЗ. Тривалість його 2-6 діб.

  • Основні симптомі бронхіту

  • Сухий кашель

  • Температура

  • Першіння в горлі

  • втома

  • Важке дихання

  • Кашель з мокротою

Лікують бронхіт в амбулаторних умовах, зазвичай терапія триває від 7 до 14 днів. Якщо ж у хворого спостерігається важка супутня вірусна інфекція, то рекомендується спостерігатися в стаціонарі, щоб уникнути неприємних наслідків і ускладнень хвороби.

Проводиться комплексна терапія, яка включає в себе: боротьбу з інфекцією, усунення провокуючих факторів хвороби, відновлення прохідності бронхів. У перші дні показаний переважно постільний режим, рясне тепле питво (3-4литрів). Для ефективного відходження мокроти доцільно приймати муколітичні, а також відхаркувальні препарати (Бромгексин, Лазолван), робити всілякі інгаляції. Хороший ефект надає лікувальна гімнастика, вібраційний масаж, фізіотерапія.



    • Профілактика бронхіту полягає у повноцінному відпочинку, загартовування організму, заняття спортом (в цілях підтримки активності імунної системи), відмову від куріння (від пасивного в тому числі) і алкоголю. Важливим компонентом профілактики буде боротьба з пилом, загазованістю, задимленістю та вологістю

  • • Одягати одяг, що відповідає погоді

  • • відмовитися від тютюнопаління і намагатися не перебувати з людьми, коли вони курять (не бути пасивним курцем).

  • • Приймати вітамінні та протизапальні препарати (зміцнювати імунітет і запобігати розвитку хвороби).

  • • займатися спортом та лікувальною фізкультурою (п'ять хвилин зарядки з ранку і на ніч дозволить зміцнити весь організм в цілому).

  • • Воложити повітря, адже сухе повітря утрудняє боротьбу організму із захворюванням.

  • • Своєчасно робити прибирання і позбавлятися від пилу

Дякуємо. Для доповіді запрошується лікарь алерголог. Підготуватися лікарю фтизіатру. Бронхіальна асма - хронічне алергічне захворювання легенів,виявляється нападами задишки або задухи, іноді сухим кашлем, у відповідь на вплив алергену або на тлі простудного захворювання, фізичного навантаження, емоцїйного стресу.

Збудники хвороби - алергени, іжа та харчові добавки.

В залежності від етіології, виділяють:

  • алергічну;

  • неалергічну;

  • змішану;

за ступенем важкості хвороби, розрізняють:

  • інтермітуюча астма

  • персистуюча астма:

  • легка персистуюча астма;

  • персистуюча астма середньої важкості;

  • важка персистуюча астма.

Причини симптомів астми у різних людей різні. Але одна річ постійна: коли дихальні шляхи стикаються зі збудником астми, вони починають запалюватися, звужуватися і наповнюватися слизом.

Звернення до лікаря-пульмонолога і подальше обстеження допоможе встановити причину захворювання. Головне — умова в лікуванні бронхіальної астми, будь-яким методом, це систематичне виконання всіх призначень лікаря і суворе дотримання правил харчування. Засоби профілактики: загартовування;



  • Підтримка житла в чистоті;

  • Не допускати куріння в будинку;

  • Забезпечити правильне харчування, що виключає алергени;

  • Своєчасно виявити ті речовини, на які дає алергічні реакції організм дитини (провести тестування в спеціалізованій лабораторії);

  • Чи не використовувати лікарські препарати без крайньої необхідності;

  • В рівній мірі, ці профілактичні заходи відносяться і до дорослих людей.

Дякуємо. До доповіді запрошується лікарь фтизіатр, підготуватися лікарю онкологу.

Туберкульоз ( сухоти)- одне з найнебезпечніших важко вилікованих інфекційних захворювань. Хворіють люди і тварини. Збудник туберкульозу – паличка Коха, честь ученого, що її відкрив. Бактерія швидко гине при високій температурі ( при 70 - за 1 хвилину , але витримує низькі. У закритих непровітрюваних приміщеннях бактерія здатна зберігатия до кількох місяців. Туберкульоз – це соціальна хвороба, що спалахує під час економічної кризи чи соціальних негараздів. Сьогодні . За даними ВООз, туберкульозною паличкою інфікована третина населення Землі. Ця хвороба поширилась і в Україні.

Джерелом інфекції хвора людина. Збудник потрапляє в середовище з мокротинням хворого , при туберкульозі інших органів – з калом, сечею, слиною.

  • Механім передачі - повітряно – крапельнимй і повітряно- пиловий через повітроносні шляхи. Воротами інфекції можуть бути травний канал, шкіра, слизова оболонка мигдаликів тощо.

  • Симптоми хвороби: Кашель, підвищена температура, збільшення лімфатичних вузлів, нічна пітливість, втрата апетиту, схуднення та втома.

  • Лікування - застосовують антибіотики, але через незвичайну клітинну оболонку палички (не пропускає антибіотики всередину) складно здійснювати ефективне лікування.

  • Основним досягненням у боротьбі з туберкульозом стало відкриття французькими вченими А. Кальметом і К. Гереном у 1919 році протитуберкульозної вакцини, названої на їх честь БЦЖ

  • Профілактика хвороби - збалансоване харчування, здоровий спосіб життя.

  • Виявлення хвороби стало можливим після запровадження флюрографії , яку вперше застосували в 1924 році. Основний метод виявлення туберкульозу у дітей- щорічне проведення проби Манту.

  • Дякуємо. До доповіді запрошується лікар онколог . Підготуватися лікарю фітотерапевту.

  • Рак легень — це злоякісне новоутворення легень, що посідає чільне місце серед всіх злоякісних пухлин.

  • Збудники- тривалий вплив тютюнового диму, генетичні фактори, забруднення повітря,

  • пасивне паління.

  • Симптоми- невмотивована втома, зниження апетиту, може спостерігатися незначна втрата маси тіла, кашель, специфічні симптоми кашель з «іржавої» мокротою, задишка, кровохаркання приєднуються на більш пізніх стадіях, больовий синдром свідчить про включення в процес прилеглих органів і тканин.

  • Лікування - оперативне видалення пухлини;

  • хіміотерапія - введення всередину або внутрішньовенно хімічних препаратів, що пригнічують ріст пухлинних клітин.

  • променева терапія - вплив на змінені клітини жорсткими видами випромінювань.

  • Засоби профілактики - відмова від куріння, що дозволяє ефективно знизити ризик появи захворювання;

  • - відмова від контакту з важкими металами і з азбестовим пилом;

  • - відмова від роботи на шкідливому виробництві

  • - збалансоване харчування, що включає природні антиоксиданти, які містяться в фруктах, зелені і овочах;

  • - профілактичне щорічне проходження флюорографії для виявлення початкової стадії пухлин легень.

  • Дякуємо. Для доповіді запрошується лікар фітотерапевт.

  • За виявлення ознак застуди, утрудненого носового дихання ефективними є фізіопрофілактичні заходи:

  • промивання носа розчином морської солі (0, 5 ч.л. на 1 слянку води),

  • настоями кори дуба, польового хвоща, звіробою

  • виконання спеціальних дихальних вправ, які сприяють укріпленню дихальних м'язів

  • Для очищення легень від мокроти слід харчуватися медом з ядрами лісових горіхів, що

  • відварені в солодкому вині кедрові горіхи: на 0,5 л вина 50 г горіхів і варити 20 хвилин.

  • При нежиті часникові краплі (подрібнити 2-3 зубчики часнику, залити їх окропом - 50мл, і залишити протягом двох годин у теплому місці. Отриманий настій закопувати в ніс 3-4 рази в день

  • сік цибулі, з розрахунку одна крапля на столову ложку кип'яченої води. Закапувати у ніс щогодини.

  • Краплі з липового меду закапувати 3-4 рази на день, по 5-8 крапель у кожну ніздрю. Розвести мед теплою кип'яченою водою 1:2.

  • При ангіні кожні 3 години повільно жувати лимон, разом з цедрою

  • Інгаляції горла, додавши в чайник з окропом 10 крапель йоду або чайну ложку цибульного соку; або 5 крапель пихтового (ментолове, евкаліптової) масла. 

  • Якщо ви не впевнені, але підозріваєте,що у вас запалення легенів, можна застосувати компрес сиру: трохи підігріти на батареї, змішати з медом: на 100 г сиру 1 ст. л. меду. Намазується
    тонким шаром на кухонний рушник, потім — вощений папір, махровий рушник і шерстяна хустка, яка щільно зав'язується поверх всього.

Учитель. Ми вдячні гостям та учасникам симпозіуму за надані пропозиції щодо пошуку шляхів вирішення проблем захворювань органів дихання. Ці дані будуть систематизовані та використані у вигляді навчальних рекомендацій для учнів при вивченні біології.

Починаємо обговорення доповідей. ( Виступи учнів).



(Далі організатор ініціативної групи озвучує проект рішення роботи симпозіуму).

Проект рішення роботи симпозіуму

1. Необхідно проводити вакцинацію.

2.Дотримуватися правил особистої гігієни.

3.Не ухилятися від диспансерного обстеження.

4.Підвищувати опір організму шляхом вітамінізації харчування, загартовування організму.

5.Під час епідемії хвороби припиняти активні контакти з людьми.

6. Вивчати та застосовувати народні методи лікування хвороб органів дихання.


V. Закріплення:

Шановні колеги, до нас поступили телефонні дзвінки. Люди звертаються до вас з прохання поставити діагноз їхнім хворим рідним та близьким :



Підвищена температра тіла; біль у горлі ;кашель нежить; біль у м'язах

А пневмонія, В плеврит, С грип, D бронхіт



Кашель із мокротою, гарячка разом з ознобом, задишка, гострі або різким болі у грудях при намаганні глибоко вдихнути, підвищена частота дихання.

A пневмонія B туберкульоз C бронхит? D плеврит


Підвищена температура, озноб, нічна пітливість, втрата апетиту, втрата ваги та втома, кашель

A ТуберкульB Бронхіаль… C Пневмонія D Дифтерія

Дякуємо за плідну роботу на конференції. У нас є час. Пропоную вам інтелектуальну гру у Quizizz

Виконання тестових завдань: гра в Quizizz

1. В утворенні мови безпосередньо беруть участь:

А трахея і бронхи;

Б усі дихальні шляхи;

В голосові зв'язки гортані при видиху;

Г бронхи та легені.
2. Основою механізму газообміну в легенях і тканинах є:

А скорочення і розслаблення дихальних м'язів;

Б розширення і звуження грудної клітки;

В дифузія газів;

Г скорочення і розслаблення діафрагми.
3. Артеріальна кров перетворюються на венозну в:

А легенях;

Б тканинах;

В венах;

Г аорті.
4. При тканинному диханні карбон(ІУ) оксид потрапляє з:

А клітин і тканин у кров;

Б крові в клітини тканини;

В крові в повітря альвеол.


5. Спірометром вимірюється:

А тиск крові;

Б пульс;

В температура тіла;

Г життєва ємність легенів.
6. У носовій порожнині не відбувається:

А осушення повітря;

Б зігрівання повітря

В знезараження повітря


7. Ззовні легені вкриті:

А одношаровим епітелієм

Б двошаровим епітелієм

В щільною сполучною оболонкj.

8. Трахея щодо стравоходу розташовується в грудній порожнині:

А позаду


Б ліворуч

В попереду


9. У малому колі кровообігу газообмін відбувається у капілярах:

А шкіри


Б тіла

В легенів


10. Дихальний центр у людини розташований у:

А мозочку

Б довгастому мозку

В проміжному мозку






VI. Підбиття підсумків уроку:

Рефлексія.

  • Мені найбільше сподобалося на уроці …

  • Що із вивченого я використовуватиму у житті…

  • Мені не сподобалося…

VII. Домашнє завдання:

Оцінювання. Учні самі себе оцінюють, консультанти груп відзначають їхню активність, внесок кожного учня у загальну роботу групи, вчитель узагальнює й коригує оцінки.



Домашнє завдання. Підібрати рецепти народних способів лікування захворювань дихальної системи.
Каталог: resources
resources -> 2: нова бібліотечна послуга: використання інформаційних технологій та інтернету в бібліотеці
resources -> Теми рефератів (доповідей) з основ екології
resources -> Міжнародне ціноутворення
resources -> Робоча програма навчальної дисципліни історія міжнародних відносин для студентів IV курсу історичного факультету
resources -> Робоча програма навчальної дисципліни «Історія Західної Європи І Північної Америки Нового часу. Перший період»
resources -> Рефератів з курсу «Українська мова за професійним спрямуванням»
resources -> Програма навчальної дисципліни Еволюційна психологія напрям 030102 психологія
resources -> Програма курсу «інтелектуальна свобода та доступність інформації в демократичному суспільстві. Етика бібліотечного працівника»
resources -> Основи здоров'Я 2 клас Посібник для вчителя


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка