Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007 2015 р р.»




Скачати 18,32 Kb.
Дата конвертації11.03.2019
Розмір18,32 Kb.

Інформаційно-цифрова компетентність педагога та шляхи її формування

Басараба Н.А.,

завідувач кабінету ІКТ РОІППО

  • Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007 – 2015 р.р.» виокремлено стратегічні цілі «забезпечення комп’ютерної та інформаційної грамотності населення, шляхом створення системи освіти, орієнтованої на використання новітніх ІКТ у формуванні всебічно розвиненої особистості, створення загально-державної інформаційної системи».
  • Положення про атестацію педагогічних працівників (Наказ МОН України від 06.10.2010 № 930) – обов’язкове взяття до уваги рівень володіння ІКТ для керівників та педагогів закладів освіти.
  • Наказі МОН № 665 від 01.06.2013 р. «Про затвердження кваліфікаційних характеристик професій (посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників навчальних закладів» визначено поняття «Інформаційна компетентність».
  • - Концепція «Нова українська школа» - 2017 р.: «Організація нового освітнього середовища потребує широкого використання ІКТ… що суттєво розширить можливості педагога, оптимізує управлінські процеси, що сприятиме формуванню в учнів важливих технологічних компетенцій».
  • Закон України «Про освіту»- 2017 р.: задекларовано використання ІКТ та визначено інформаційно-цифрову компетентність як одну з основних.

- «Дорожня карта освітньої реформи на 2015 – 2025 р.р.»: окреслені основні завдання в т.ч. з розв’язання проблеми інформатизації освіти, формування інформаційного середовищі та впровадження відповідної підготовки педагогів та керівників ЗО до використання ІТ у навчанні та управлінні.

- «Дорожня карта освітньої реформи на 2015 – 2025 р.р.»: окреслені основні завдання в т.ч. з розв’язання проблеми інформатизації освіти, формування інформаційного середовищі та впровадження відповідної підготовки педагогів та керівників ЗО до використання ІТ у навчанні та управлінні.

- 2018-2019 р.р. заплановано «Запровадити стандарти/індикатори ІКТ компетентності для учнів та викладачів на рівні міжнародних показників».

  • 2017 р. - Європейська Рамка цифрової компетентності для громадян та її основні дескриптори:
  • визначено 5 сфер цифрової компетентності громадянина:

    - Інформація та уміння працювати з даними;

    - Комунікація та співробітництво;

    - Створення цифрового контенту;

    - Безпека;

    - Розв’язання проблем.

Європейська рамка цифрової компетентності громадянина:


Інформація та уміння працювати з даними

1.1 Перегляд, пошук, фільтрування даних, інформації та цифрового контенту

1.2 Оцінювання даних, інформації та цифрового контенту

1.3 Керування даними, інформацією та цифровим контентом

Комунікація та співробітництво

2.1 Взаємодія за допомогою цифрових технологій.

2.2 Обмін за допомогою цифрових технологій

2.3 Реалізація громадянської позиції та допомогою цифрових технологій.

2.4 Співробітництво за допомогою цифрових технологій

2.5 Мережевий етикет

2.6 Керування цифровою ідентичністю

Створення цифрового контенту

3.1 Розробка цифрового контенту

3.2 Інтеграція та повторна розробка цифрового контенту

3.3 Авторське право та ліцензії

3.4 Програмування

Безпека

4.1 Захист пристроїв

4.2 Захист персональних даних та приватності

4.3 Захист здоров’я та добробуту

4.4 Захист навколишнього середовища

Усвідомлювати вплив цифрових технологій та їх застосування на довкілля.

Розв’язання проблем

5.1 Розв’язування технічних проблем

5.2 Визначення потреб та технологічнх заходів реагування

5.3 Творче використання цифрових технологій

5.4 Виявдення прогалин у цифровій компетентності

Рамка цифрової компетентності педагога:

Сфера 1. Професійна залученість

Використання цифрових технологій для спілкування, співпраці та професійного розвитку :

  • Організація комунікації;
  • Професійна співпраця;
  • Практична рефлексій;
  • Цифрове підвищення кваліфікації.

Сфера 2. Цифрові ресурси

Пошук, створення та поширення цифрових ресурсів :

  • Вибір цифрового ресурсу;
  • Створення та зміна цифрового ресурсу;
  • Керування, захист, поширення цифрового ресурсу.

Сфера 3. Навчання та викладання

Керування та організація використання цифрових технологій в освітньому процесі

Сфера 4. Оцінювання навчальних досягнень

Використання цифрових технологій та стратегій для вдосконалення оцінювання

  • Стратегії оцінювання;
  • Аналіз свідчень;
  • Зворотній зв’язок.

Сфера 5. Розширення можливостей учнів

Використання цифрових технологій для вдосконалення інклюзії, індивідуалізації та активного залучення учнів:

  • Диференціація та індивідуалізація;
  • Доступність та інклюзія;
  • Активне залучення учнів.

Сфера 6. Сприяння цифровій компетентності учнів

Забезпечення можливостей креативного та відповідального використання цифрових технологій для роботи з інформацією, комунікації, створення контенту, добробуту та розв'язування проблем.

  • Інформаційна грамотність та грамотність даних;
  • Комунікація;
  • Створення контенту;
  • Відповідальне користування – цифрове громадянство;
  • Розв’язування проблем.

Модель прогресу педагога у формуванні цифрової компетентності:

Прогрес формування цифрової компетентності педагога:

Пропозиції сучасності:

Організація професійного спілкування та підвищення кваліфікації:

  • Ed-Era – інтерактивна онлайн-освіта;
  • Освіторія – онлайн-медіа про освіту та виховання дітей в Україні;
  • Освіта.UA – освіта в Україні та за кордоном;
  • Освітній портал «Педагогічна преса»;
  • «Освітній портал» - освіта в Україні та за кордоном;
  • Освітній портал «Академія»;
  • «Promethtus» та «Coursera» - безкоштовні онлайн-курси від викладачів КНУ, КПІ, Могилянської академії та європейських вузів;
  • Освітній портал «SUPER.UROK-UA.com», освітній проект «На урок» тощо .

Пропозиції сучасності:

Створення цифрових ресурсів та організації освітнього процесу:

    • хмарні сервіси від Google та Microsoft 365;
    • програмне забезпечення MozaBook – програмний інструментарій для створення та розвитку електронного навчання.
  • освітні середовища для початкової освіти «Вчи.ком.юа» та дошкільної освіти платформа Learning.ua.
  • електронні освітні ігрові ресурси «Розумники» всеукраїнський проект та всеукраїнський експеримент «РОЗУМНИКИ (SmartKids)» (учасники проекту Вараські ЗОШ І-ІІІ ст. №4 та ЗОШ І-ІІІ ст. № 3 Вараської міської ради).
  • технології Веб 2.0 у підготовці та проведенні уроків: програмні засоби для створення ментальних карт, схем, діаграм, віртуальні дошки та дошки зі стікерами, інтерактивні вправи, хмарини слів тощо.
  • Формування електронного освітнього середовища закладу освіти: інструментарії Google та Microsoft 365; програмні продукти проектів «E-school» (безкоштовно), «Альфа» (річна абонплата) тощо.

Розвитку цифрової компетентності вчителів та учнів сприятиме залучення до всеукраїнських заходів та конкурсів:

Розвитку цифрової компетентності вчителів та учнів сприятиме залучення до всеукраїнських заходів та конкурсів:

  • Всеукраїнська учнівська олімпіада з інформаційних технологій та Всеукраїнська учнівська інтернет-олімпіада з інформаційних технологій;
  • щорічні літні школи з програмування та ІТ;
  • щорічний конкурс на кращий веб-сайт ЗДО, ЗЗСО, ПЗО;
  • Всеукраїнський конкурс з інформаційних технологій для дітей та учнівської молоді «ITalent»;
  • Щорічні заходи до всесвітнього Дня безпечного Інтернету;
  • Щорічний конкурс «Година коду» для учителів, бібліотекарів та громадських активістів;
  • Онлайн-курси проектів «Promethtus» та «Coursera».

Пропозиції сучасності:

Пропозиції РОІППО:

  • семінар-тренінг «Використання технологій Веб 2.0 у професійній діяльності вчителів природничо-математичних та суспільно-гуманітарних предметів та управлінській діяльності керівника закладу освіти»;
  • літня школа Google із теми «Цифрове громадянство та безпека»;
  • всеукраїнський проект «E-school»;
  • всеукраїнський проект та всеукраїнський експеримент «РОЗУМНИКИ (SmartKids)»;
  • учнівські олімпіаді з інформаційних технологій та щорічний конкурс на кращий веб-сайт ЗДО, ЗЗСО, ПЗО;
  • всеукраїнський конкурс з інформаційних технологій для дітей та учнівської молоді «ITalent»
  • щорічний інтернет-фестиваль учнівської творчості «Мій улюблений твір зарубіжної літератури»;
  • веб-портал «Освіта Рівненщини», сайт РОІППО, канал YouTube «Кабінет ДО».

Дякую за увагу! Басараба Н.А., тел. 64-96-64 E-mail: natalia_0803@ukr.net, do.roippo@ukr.net, do.roippo@gmail.com Skype: do.roippo



База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка