Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі



Скачати 121,85 Kb.
Дата конвертації15.05.2017
Розмір121,85 Kb.
Вчитель вищої категорії,

Саєнко Світлана Анатоліївна,

ЗОШ № 47

УРОК № 19

Тема: Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі.

Мета:

Освітня: узагальнити знання про роль води як розчинника, ознайомити школярів із прикладами розчинів у природі, розкрити значення розчинів у природі та житті людини; сформувати поняття про кислотні дощі;

Розвиваюча: учити висловлювати свою думку; розвивати мислення, увагу та пам’ять школярів, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці;

Виховна: формувати науковий світогляд, виховувати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований

Методи і прийоми навчання: інтерактивна вправа, робота в групах, індивідуальна та фронтальна робота, наочні методи (демонстрації наочності); репродуктивні, частково-пошукові

Базові поняття: вода, властивості води, розчинник, розчини, кислотний дощ

Очікувані результати навчальних досягнень: 

Учень: обґрунтовує значення розчинів у природі та житті людини

оцінює роль води в життєдіяльності організмів;

використовує набуті знання та навички в побуті та для збереження довкілля

Учні повинні знати: приклади розчинів у природі та побуті; роль води в життєдіяльності організмів;

Учні повинні вміти: використовувати вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях

Обладнання: побутові розчини (ліки, напої, парфуми, фарби, оцет, миючі засоби, … тощо); презентація, відеоматеріали, матеріал для роботи в групах.

Структура уроку:

 І. Організаційний момент



ІІ. Мотивація уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

ІV. Вивчення нового матеріалу.

V. Узагальнення знань.

VІ. Домашнє завдання.

VІІ. Підведення підсумків.
Девіз:

Ширше двері відчиняйте

Розуму й кмітливості.

Всі старання докладайте

Й максимум сміливості.
Епіграф :

«Вода , у тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи , що ти таке! Не можна сказати, що ти необхідна для життя! Ти саме життя! Ти наповнюєш нас радістю, яку не поясниш нашими почуттями ... Ти найбільше багатство на світі ... »

Антуан де Сент -Екзюпері

Хід уроку

 І. Організаційний момент



Я вітаю сонечко: «Здрастуй , золоте!»

Я вітаю квіточку: «Хай собі росте!»

Я вітаю дощичок: «Лий як із відра!»

Діти, вас вітаю, зичу вам добра.
ІІ. Мотивація уроку.

Демонструються розчини, які використовують в побуті.

Фронтальна бесіда.

— Чи помічали ви, що суп є несмачним, доки ми його не підсолимо?

— Або чай несолодкий, доки ми не додамо до нього цукру?

— Чи знаєте ви, що вода в морях та океанах солона?

— Чи відомо вам, що березовий сік солодкий?

— Про що це свідчить? (У воді розчиняються певні речовини й надають їй нового смаку, утворюючи розчин.)

Отже, розчини зустрічаються всюди в нашому повсякденному житті. Сьогодні ми більше дізнаємось про них та їх застосування в природі та в житті людини.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Вірю-не вірю»


1. Питна вода має колір, запах та смак …(не має).
2. Питна сода, цукор та сіль добре розчиняються у воді…
3. Щоб швидше розчинився цукор, треба воду охолодити… (нагріти).
4. Добре розчиняються у воді такі речовини, як сіль, пісок, цукор, крейда…(пісок та крейда не розчиняються).
5. Щоб швидше розчинити пісок, суміш піску з водою треба добре перемішати…(пісок не розчиняється у воді).
6. Речовина буде довше розчинятися у воді, якщо її подрібнити…(швидше).
7. Розчин може бути прозорим та мутним…(тільки прозорим).
8. Розчин можна назвати неоднорідною сумішшю…(однорідною).
9. Повітря, розчин цукру, газована вода – однорідні суміші…(газована вода – неоднорідна суміш).
10. Молоко, пісок з водою, оцет – неоднорідні суміші…(оцет – однорідна суміш).
IV. Вивчення нового матеріалу

ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА «МОЗАЇКА»

Такий вид діяльності на уроці дає можливість вам працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує вас допомагати один одному вчитися навчаючи.

Під час роботи за допомогою методу "Мозаїка" ви повинні бути готовими працювати в різних групах.


  • Спочатку ви працюватимете в "домашній" групі.

  • Потім в іншій групі ви будете виступати в ролі "експертів" з питання, над яким ви працювали в домашній групі, та отримуєте інформацію від представників інших груп.

  • В останній частині заняття ви знову повернетесь в свою "домашню" групу, для того щоб поділитися тією новою інформацією, яку вам надали учасники інших груп.

ДОМАШНІ ГРУПИ

  1. Кожна група отримує завдання, вивчає його та обговорює свій матеріал.

  2. Вам бажано обрати в групі головуючого, тайм-кіпера (той, хто стежить за часом) та особу, яка ставить запитання, або переконатися, що кожний (кожна) розуміє зміст матеріалу.

"ЕКСПЕРТНІ" ГРУПИ

  1. Після того як вчитель об'єднав вас у нові групи, ви стаєте експертами з тієї теми, що вивчалася в вашій "домашній" групі.

  2. По черзі кожний або кожна мають за визначений вчителем час якісно і в повному обсязі донести інформацію до членів інших груп та сприйняти нову інформацію від представників інших груп.

"ДОМАШНІ" ГРУПИ

  1. Ви повертаєтесь "додому", де маєте поділитися інформацією з членами своєї "домашньої" групи про нову інформацію, яку ви отримали від представників інших груп.

  2. Виробляєте спільні висновки та рішення.
    Таким чином, за допомогою методу «Мозаїка» за короткий проміжок часу можна отримати велику кількість інформації.

МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ДОМАШНІХ ГРУП (для друку)

Опрацювавши даний матеріал, кожна група повинна виробити тезисний опорний конспект з даного питання, щоб компактно передати інформацію іншим, а також сформулювати контрольні питання для перевірки знань.

1. Приклади розчинів

Із розчинами, розчиненням речовин у воді ми постійно зустрічаємося в природі та побуті. Для живлення рослин необхідно, щоб поживні речовини ґрунту були розчинені у воді. У морській воді розчинені у великій кількості солі, тому вона на смак солоно-гірка. Розчинами є малярні фарби, парфуми, багато ліків виготовляються у вигляді розчинів. Приготування їжі, прання білизни, миття посуду також не можливе без води.

Розчини й сам процес розчинення мають велике значення в природі, у нашому житті, у науці й техніці. Найчастіше ми маємо справу не з чистими речовинами, а із сумішами або розчинами. Вода морів, річок, озер, ґрунтові води, питна вода — це розчини. Повітря — це розчин газів. Більшість мінералів — це тверді розчини. Соки рослин, напої — це розчини. Засвоєння їжі пов'язане з розчиненням поживних речовин. Розчинами є кров, лімфа, ліки, лаки, фарби. Розчини використовуються в промисловості: текстильній, металообробній, фармацевтичній, при виробництві пластмас, синтетичних волокон, мила та ін.

2. Важливість води для всього живого

Як відомо, життя неможливе без води і залишається тісно пов’язаним з водою. Будь-яка клітина живого організму є водним розчином. Водними розчинами є природні води, які використовуються живими організмами для підтримки процесів життєдіяльності. Таким чином, вода як розчинник відіграє величезну роль в існуванні життя на Землі.

Розчини в живих організмах відіграють роль транспорту речовин (плазма крові є водним розчином). Розчинами є не тільки кров, лімфа, а й інші важливі фізіологічні рідини організму.

Засвоєння їжі тваринами пов’язано з розчиненням поживних речовин (саме тому до раціону людей і тварин у значній кількості входить вода).



- Вода - джерело життя.
- Вода - незамінний засіб гігієни та загартовування організму.
- Річки, озера, моря, океани, болота, ставки прикрашають нашу Землю.
- Вода є основним засобом боротьби з радіаційним забрудненням навколишнього середовища.
- Вода лікує.
- Вода заповнює недолік рідини в кожній клітині нашого організму.

Функції води для людського організму:
- Регулювання температури тіла
- Зволоження повітря, що надходить в організм
- Доставка поживних речовин і кисню в усі клітини організму
- Захист життєво важливих органів
- Перетворює їжу в енергію
- Сприяє засвоєнню поживних речовин органами
- Виводить відходи процесів життєдіяльності.

Кожна доросла людина щодня споживає з їжею майже 2 л води. Здоров’я, існування людини й усього живого на Землі залежить від чистоти води.


Значення води для рослин
Вода потрібна рослинам для їх повноцінного зростання. Всі рослини п'ють воду і з нею отримують поживні речовини.
Вода міститься в листі, стеблах, плодах. Рослини охолоджуються, випаровуючи воду через листя.
Щоб дістати воду з землі, рослини користуються корінням.
За ним, як по жилах, вода разом з поживними і мінеральними речовинами надходить у всі частини рослини. Без води рослини гинуть. Вода відіграє важливу роль у житті рослин, тварин і самої людини. Без неї неможливе існування живих організмів.

3. Значення розчинів у діяльності людини

Немає такої галузі господарської діяльності, де б не була потрібна вода. Люди використовують її в харчовій промисловості, у процесі одержання металів, ліків, хімічних волокон, практично всього, що отримують штучно. Багато води споживає сільське господарство. Вода необхідна для зрошування полів.

Розчини відіграють величезну роль у техніці. Більшість хімічних процесів у промисловості проводять у розчинах. Такі галузі техніки, як шкіряне і паперове виробництво, виробництво цукру, мінеральних добрив, лікувальних речовин і багато інших, нерозривно пов'язані з широким застосуванням водних розчинів.

У медицині вода - розчинник, лікарський засіб, засіб санітарії та гігієни, "транспортний засіб". Підвищення рівня медичного обслуговування та зростання народонаселення планети Земля природним чином веде до зростання водоспоживання на медичні цілі.

У сільському господарстві вода - "транспортний засіб" поживних речовин до клітин рослин і тварин, учасник процесу фотосинтезу, регулятор температури живих організмів. Обсяги води, які витрачаються для поливу сільськогосподарських рослин, при годівлі тварин, птиці, не поступаються обсягами, використовуваним промисловістю.
У побуті вода - засіб санітарії та гігієни, учасник хімічних реакцій, що протікають при приготуванні їжі, теплоносій, "транспортний засіб", що видаляє продукти життєдіяльності людини в каналізацію. Вода миє всіх людей, машини, дороги. Без води не замісити тісто для хліба, не приготувати бетон для будівництва, не зробити ані папір, ані тканину для одягу, ні гуму, ні метал, ні цукерки, ні пластмасу, ні ліків - нічого не зробити без води!

4. Кисло́тний дощ 

Кисло́тний дощ  — всі види метеорологічних опадів: дощ, сніг, град, туман, дощ зі снігом, — кислотність яких вища від нормальної.

Кислотні опади в кінці ХХ і на початку XXI ст. стали істотними компонентами атмосфери. Вони випадають у країнах Європи, Північної Америки, а також у районах найбільших агломерацій Азії і Латинської Америки. Головна причина кислотних опадів – надходження сполук сірки і азоту в атмосферу при спаленні викопного палива в стаціонарних установках і двигунах транспорту. Кислотні опади завдають шкоди будівлям, пам'ятникам і металевим конструкціям, викликають дигресію і загибель лісів, знижують урожай багатьох сільськогосподарських культур, погіршують родючість ґрунтів, що мають кислу реакцію, і стан водних екосистем.


Основні джерела кислотоутворюючих викидів


Джерела кислото-створюючих викидів: теплові електростанції, автотранспорт, металургійні і хімічні підприємства, авіація.

Однією з причин кислотних опадів є також тваринництво. Справа у великій кількості відходів, що залишають тварини. У гною міститься аміак, який переробляють бактерії у кислоту, яка, випаровуючись, з'єднується з окисом азоту, що є в добривах, а це сприяє випаданню кислотних дощів.

Об'єкти впливу: люди, тваринний і рослинний світ, водоймища, ґрунт, будівлі, пам'ятки культури, вироби з металу

Механізм утворення кислотних опадів


Кислотний дощ утворюється в результаті реакції між водою і такими забруднюючими речовинами, як діоксид сірки (SO2) і різних оксидів азоту (NOx). Ці речовини викидаються в атмосферу автомобільним транспортом, у результаті діяльності металургійних підприємств і електростанцій, а також при спалюванні вугілля і деревини. Вступаючи в реакцію з водою атмосфери, вони перетворюються в розчини кислот: сірчаної, сірчистої, азотистої й азотної. Потім, разом із снігом чи дощем, вони випадають на землю.

Схема утворення кислотних аерозолів і дощів

Діоксид сірки, що потрапив в атмосферу, перетерплює ряд хімічних перетворень, що ведуть до утворення кислот. Частково діоксид сірки в результаті фотохімічного окислювання перетворюється в триоксид сірки (сірчаний ангідрид) SO3:

2SO2 + О2 → 2SO3,

який реагує з водяною парою атмосфери, утворюючи аерозолі сірчаної кислоти:

SO3 + Н2О → H2SO4.

Основна частина діоксиду сірки, що викидається у вологому повітрі утворить аерозоль сірчистої кислоти і зображують умовною формулою Н2SO3:

SO2 + H2O → H2SO3.

Сірчиста кислота у вологому повітрі поступово окисляється до сірчаної:

2H2SO3 + O2 → 2H2SO4.

Аерозолі сірчаної і сірчистої кислот приводять до конденсації водяної пари атмосфери і стають причиною кислотних опадів (дощі, тумани, сніг

Аерозолі сірчаної і сірчистої кислот складають близько 2/3 кислотних опадів, інше приходиться на частку аерозолів азотної й азотистої кислот, що утворяться при взаємодії діоксиду азоту з водяною парою атмосфери:

2NO2 + H2О → HNO3 + HNO2.



V. Узагальнення й систематизація знань

Перегляд відеоматеріалів

Проводиться фронтальне опитування за контрольними питаннями, які склали групи

VІ. Домашнє завдання .

1. Клас об’єднується у п’ять домашніх груп, кожна з яких отримує завдання дослідити «хімічний склад» кухні, ванної кімнати, аптечки, шкільного портфеля, косметички. Підготувати невелику доповідь.

Учні мають написати невеличкі твори, у яких згадають, які розчини вони зустрічають у себе вдома (на кухні, у ванній кімнаті тощо).

2. Індивідуальні завдання.

Намалювати плакати «Збережемо водні ресурси планети».

Підготувати міні-проект «Краплина, або "Де ми втрачаємо воду?”».

VІІ. Підведення підсумків.

1. Ситуація успіху (усна похвала з підведенням підсумків).

2. Оцінювання діяльності учнів.

3. Релаксаційна вправа

- Чи всі види роботи виконали?

- Чи приніс урок нові знання? Про що саме?

- Чи подобалося працювати? Як саме?

- Який з видів робіт був найціннішим?


Інтернет-ресурси. Відео з теми уроку
http://www.youtube.com/watch?v=p7QDAXU4UY4

http://www.youtube.com/watch?v=WyUM2uPjy0k



http://www.youtube.com/watch?v=72GDet2kbG4#t=288

http://www.youtube.com/watch?v=KMW4Y6u89js
Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка