Звертання непоширені й поширені




Скачати 13,25 Kb.
Дата конвертації21.12.2017
Розмір13,25 Kb.

ЗВЕРТАННЯ НЕПОШИРЕНІ Й ПОШИРЕНІ

Експрес-опитування 1.Що таке звертання? 2.Чи виконує звертання синтаксичну роль головного або другорядного члена речення? 3.Розказати про інтонацйіні особливості речень зі звертанням. 4.Які особливості мають речення зі звертаннями в усному мовленні? 5.Які особливості мають речення із звертаннями в писемному мовленні?

Розгляньте схему. З'ясуйте, що таке звертання. Які бувають види звертань? У яких функціональних стилях вини вживаються? Які розділові знаки вживаються при звертаннях?

  • Клична інтонація ТИ Зв.
  • 2) Пауза ВИ

    3) Зв. членом речення

    Зв.!, … (?.!) публіцистичний

    …, Зв. … (?.!) художній стилі

    …, Зв.. (?!) розмовний

    офіційно-діловий


Звертання –

слово або словосполучення, що називає того, до кого звертаються у мовленні

Непоширені одне слово

Поширені

два і більше слів

Виразно прочитайте уривки з віршів. Якою темою вони об'єднані? Яку роль відіграють звертання в реченнях (називання або увиразнення висловлювання)?

Сидір Іванович Воробкевич

Мово рiдна, слово рiдне!

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

А лиш камiнь має.

Як же мову ту забути,

Що нею учила

Нас всiх ненька говорити,

Ненька наша мила.

Юрій Рибчинський

Я без тебе, мово,

Без зерна полова,

Соняшник без сонця,

Без птахів діброва.

Як вогонь у серці

Я несу в майбутнє

Невгасиму мову,

Слово незабутнє.

Практикум з прийомами взаємоперевірки

  • Записати речення, пояснити розділові знаки в реченнях із звертаннями:
  • Відроджуйся і розквітай, рідно мово!
  • Жагуча пісне України! Через провалля й верховини пливе твій голос солов'їний у даль немеркнучих століть.

Графічний диктант

  • Зв.! … !
  • … , Зв. !
  • …, Зв., …!

Робота з опорною таблицею 1.Розглянути таблицю і скласти діалог про види звертань за будовою і способи їх вираження. .


Що означає

Називає того, до кого звертаються з мовленням

Вид за будовою

непоширене (одне слово)

поширене (сполучення слів)

Спосіб вираження

іменником: Ніночко, у тебе ж глибокий потяг до літератури! (О. Донченко)

іменним словосполученням або цілим реченням: Дорогий діду, а які у сонця ключі? (М. Стельмах); Хто в полі, хто в лісі, стережися (Леся Українка)

Лінгвістичне дослідження 1. Знайти та підкреслити звертання. 2.Яку функцію виконують звертання в реченнях? 3.Визначити, які засоби використано авторами для підсилення емоційного забарвлення речень.

  • Ой хлопчику, хороший мій, чому ти плачеш? (А.Малишко)
  • Дяка щирая тобі, ніченко-чарівниченько,
  • Що закрило ти мені личенько. (Л. Українка)

  • Доброго ранку, бджілоньки! (О.Іваненко)
  • Васильки у полі, васильки у полі,
  • і у тебе, мила, васильки з-під вій. (В.Сосюра)

Прослухайте фрагмент пісні.

Знайдіть звертання.

Михайло Поплавський –

Мамина Черешня

Росте черешня в мами на городі,

Стара-стара, а кожен рік цвіте,

Щоліта дітям ягодами годить,

Хоча вони й не дякують за те.

Приспів:

Мамо! Мамо! Вічна і кохана,

Ви пробачте, що був неуважний,

Знаю, ви молилися за мене

Дні і ночі, сива моя нене.

Творче конструювання (самостійна робота) Утворити від імен звертання. Записати подані сполуки у формі звертання.

Бесіда Що ж таке етикет?

  • Слово “етикет” походить із французької мови й означає “ярлик”, “етикетка”, а з XVII століття – “церемоніал”. У сучасній українській мові це слово має таке значення: усталені норми поведінки й правила ввічливості в якому-небудь товаристві.

Що таке мовний етикет?

Мовний етикет

– це набір, або спектр фраз, якими ми послуговуємося у щоденних ситуаціях; знайомства, звертання, вітання, прощання, подяки, співчуття, відмови, компліменту тощо.

СИТУАТИВНЕ ЗАВДАННЯ (метод “Мікрофон”) Прослухайте текст. Що в ньому видається недоречним? Про що забув один із співрозмовників?

Метод “Розумовий штурм”. Перебудуйте речення, замінюючи підмети звертаннями.

  • Бережно ставитися до книжок повинні всі учні.
  • Друг Ярослав допоможе зібрати мені необхідний матеріал для реферату.
  • Колега Середа допоможе уважно занотувати всі повідомлення.

Перевір себе!

  • Учні! Бережно ставтеся до книжок.
  • Друже Ярославе, допоможи мені дібрати необхідний матеріал для реферату.
  • Колего Середа, допоможіть уважно занотувати всі повідомлення.

Систематизація знань (метод “Точка зору”) ТЕСТУВАННЯ

  • Чи всі звертання мають форму Кл. в.?
  • Чим відрізняється звертання від підмета?
  • Чи можна звертатися до старшої людини на “ти”?

Рефлексія

  • Що очікував(ла) від уроку?
  • Про що я дізнався(лась)?
  • Що було складним?
  • Мої враження від уроку.

Домашнє завдання 1.Виписати з творів художньої літератури три речення зі звертаннями, що виконують смислову функцію називання; 2. Три речення зі звертаннями, що виконують стилістичну функцію увиразнення тексту. 3. Підготувати повідомлення про звертання риторичні та власні. За бажанням Скласти сенкан. Ключові слова: мамо, пробачати, молитися за змістом приспіву пісні “Цвіте черешня в мами на городі”



База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка