Розділи та теми навчальної програми
|
№ уроку
|
Тема уроку
|
Практичні
роботи, дослідження
|
Зміст теми
|
Тип уроку*
|
Тематичний блок № 1 «Вступ. Географічні знання про Землю» (7 годин)
|
ВСТУП
|
1
|
Географія – наука про Землю. Джерела географічної інформації
|
|
Значення знань і вмінь із географії. Основні друковані та електронні джерела інформації. Різноманітність засобів географічної інформації.
|
В
|
|
2
|
Організація власних географічних спостережень
|
Дослідження 1. Спостереження на місцевості за змінами у природі
|
Географічні дослідження. Особливості організації власних географічних спостережень.
|
ФЗВН
|
Розділ І.
РОЗВИТОК ГЕОГРАФІЧ-НИХ ЗНАНЬ ПРО ЗЕМЛЮ
Тема 1. Уявлення про Землю у давнину
|
3
|
Відомості про Землю у давнину та її перші картографічні зображення
|
Дослідження 2.
Робота з додатковими джерелами інформації для підготовки повідомлень про видатних дослідників та географічні відкриття
|
Уявлення про Землю єгиптян, вавилонян, індійців, греків римлян, слов’ян. Зображення Землі на картах Ератосфена, Птоломея.
|
ФЗНЗ
|
Тема 2. Відкриття нових земель та навколосвітні подорожі
|
4
|
Відкриття нових земель у середньовіччі
|
Дослідження 2 (продовження)
|
Подорожі вікінгів та Марко Поло. Пошуки морського шляху в Індію, подорожі Ібн Баттута.
|
К
|
|
5
|
Епоха Великих географічних відкриттів, перші навколосвітні подорожі та відкриття Австралії
|
Дослідження 2. (продовження)
|
Відкриття Америки Х. Колумбом. Перша навколосвітня подорож Фернана Магеллана. Навколосвітні експедиції, їх географічне значення (Дж. Кук, І. Крузенштерн і Ю. Лисянський). Відкриття Австралії
|
К
|
Тема 3. Сучасні географічні дослідження
|
6
|
Відкриття й дослідження Антарктиди та сучасні географічні дослідження
|
Дослідження 2 (закінчення)
|
Відкриття Антарктиди. Дослідження Землі в ХХ – на початку ХХІ ст. Сучасні туристичні подорожі як засіб відкриття Землі кожною людиною
|
К
|
|
7
|
Узагальнюючий контроль із теми «Вступ. Розвиток географічних знань про Землю»
|
|
Контроль ведення власних географічних спостережень та результатів дослідження.
Контроль та корекція рівня сформованості предметних географічних компетенцій учнів.
|
КК
|
Тематичний блок № 2 «Земля на плані та карті»
(12 годин = 11 год. за програмою + 1 год. із резерву)
|
Розділ ІІ. ЗЕМЛЯ НА ПЛАНІ ТА КАРТІ
Тема 1. Орієнтування на місцевості
|
8
|
Орієнтування на місцевості. Азимути
|
|
Способи орієнтування на місцевості. Визначення напрямків на місцевості. Компас. Поняття про азимут.
|
ФЗНЗ
|
Тема 2. Способи зображення Землі
|
9
|
Способи зображення земної поверхні
|
|
Зіставлення обрисів материків, морів та океанів, великих островів та півостровів на глобусі, аерознімках, космічних знімках, планах та картах. Випереджувальне навчання: зображення нерівностей земної поверхні на карті.
|
К
|
|
10
|
Масштаб та його види
|
|
Різновиди масштабів, визначення відстаней на планах та картах за допомогою масштабу.
|
К
|
|
11
|
Практична робота № 1.
Розв’язування задач з використанням різних видів масштабу. Визначення масштабів планів та карт за даними про відстані на місцевості та відрізками на карті, що відповідають цим відстаням.
|
Розв’язування задач з різними видами масштабів, вимірювання відстаней на плані та карті, визначення масштабів планів та карт за даними про відстані на місцевості та відрізками на карті, що відповідають цим відстаням.
|
ФЗВН
|
Тема 3.
План, його основні ознаки
|
12
|
План та його основні ознаки
|
|
Визначення напрямків на плані. Випереджувальне навчання: способи зображення нерівностей земної поверхні на плані місцевості.
|
К
|
|
13
|
Складання плану за допомогою умовних топографічних знаків
|
|
Умовні знаки плану. Складання плану за допомогою умовних топографічних знаків.
Випереджувальне навчання: способи зображення вод суходолу на плані місцевості.
|
К
|
Тема 4. Географічні карти
|
14
|
Географічні карти
|
|
Карти, їх елементи. Легенда карти. Порівняння географічної карти та плану місцевості, відмінності між планом і картою. Випереджувальне навчання: способи зображення нерівностей земної поверхні на карті.
|
К
|
|
15
|
Класифікація та практичне значення карт
|
|
Класифікація карт за масштабом та просторовим охопленням. Географічні атласи. Практичне значення карт.
|
К
|
Тема 5. Географічні координати
|
16
|
Градусна сітка на глобусі й географічній карті
|
|
Градусна сітка на глобусі й географічній карті. Географічні координати.
|
К
|
|
17
|
Географічні координати
|
|
Правила відліку географічної широти і довготи.
|
К
|
|
18
|
Практична робота № 2. Визначення географічних координат за географічною картою
|
Визначення географічних координат за географічною картою. Географічні координати свого населеного пункту.
|
ФЗВН
|
|
19
|
Узагальнюючий контроль із теми «Земля на плані та карті»
|
|
Контроль та корекція рівня сформованості предметних географічних компетенцій учнів.
|
КК
|
Тематичний блок № 3 «Літосфера» (12 годин)
|
Розділ ІІІ. ОБОЛОНКИ ЗЕМЛІ
Тема 1. Літосфера
|
20
|
Внутрішня будова Землі
|
|
Внутрішня будова Землі. Будова літосфери, її властивості
|
ФЗНЗ
|
|
21
|
Типи земної кори
|
|
Склад материкової та океанічної земної кори. Мінерали та гірські породи.
|
К
|
|
22
|
Внутрішні процеси, що спричиняють зміни у літосфері
|
|
Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі. Літосферні плити, наслідки їх переміщення. Випереджувальне навчання: формування поняття «рельєф».
|
К
|
|
23
|
Землетруси, сейсмічні пояси
|
|
Рухи земної кори. Землетруси. Сейсмічні пояси Землі.
|
К
|
|
24
|
Вулкани та гейзери
|
Практична робота № 3. Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів (позначення на контурній карті вулканів)**
|
Вулканізм і вулкани, гейзери.
|
К
|
|
25
|
Зовнішні процеси, що зумовлюють зміни земної кори та рельєфу
|
|
Вивітрювання, робота вітру, текучих і підземних вод, льодовиків.
|
К
|
|
26
|
Зображення нерівностей земної поверхні на карті
|
Практична робота № 4.
Визначення за картами абсолютної і відносної висоти місцевості**
|
Абсолютна і відносна висота місцевості, способи їх визначення за картами та планами. Шкала висот і глибин, горизонталі.
|
ФЗВН
|
|
27
|
Основні форми рельєфу Землі. Рівнини та їх зміни під дією внутрішніх і зовнішніх процесів Землі
|
Практична робота № 3 (продовження), (позначення на контурній карті рівнин)**
|
Основні форми рельєфу суходолу. Різноманітність та утворення рівнин на суходолі. Найбільші за площею рівнини світу.
|
К
|
|
28
|
Гори та їх зміни під дією внутрішніх і зовнішніх процесів Землі
|
Практична робота № 3
(продовження),
(позначення на контурній карті гір)**
|
Різноманітність та утворення гір на суходолі. Найвищі і найдовші гори світу.
|
К
|
|
29
|
Рельєф дна Світового океану
|
Практична робота № 3
(закінчення),
(позначення на контурній карті серединно-океанічних хребтів)**
|
Рельєф дна океану. Серединно-океанічні хребти – найвищі і найдовші гори Світового океану.
|
К
|
|
30
|
Рельєф і діяльність людини
|
|
Унікальні форми рельєфу земної кулі, їх охорона. Значення рельєфу в житті людини та господарській діяльності людини. Вплив людини на рельєф.
|
К
|
|
31
|
Узагальнюючий контроль із теми «Рельєф»
|
|
Контроль та корекція рівня сформованості предметних географічних компетенцій учнів.
|
КК
|
|
32
|
Урок підсумкового узагальнення та систематизування навчальних досягнень учнів (за темами, що вивчалися у І семестрі) **
|
|
|
ППСНД
|
|
** Фрази, котрі написані курсивом, в журналі у зміст уроку не записувати.