2. ПОЛІТИКА ЯК СОЦІАЛЬНИЙ ІНСТИТУТ
Соціальна структура суспільства найбільш яскраво виражена та закріплена у такому соціальному інституті як політика.
Політика як вираз і закріплення соціальної взаємодії
Зв'язок політики з соціальною структурою і особливо з соціально-класовою підструктурою можна простежити в генетичному, організаційному та функціональному аспектах. Політичні явища, форми виникають на певному етапі розвитку у зв'язку з поглибленням соціальної диференціації суспільства. Розподіл праці, поява приватної власності, поглиблення національно-етнічних, поселенських відмінностей призводять до виникнення соціальних груп з різними, а то й прямо протилежними інтересами, для регуляції у.к.їіх вже недостатньо норм моралі, звичаїв. Виникає потреба у нових формах організації та регуляції поведінки, зв'язаних з особливою публічною владою, яка, за словами Ф. Енгельса, не співпадаючи з суспільством, ніби підноситься над ним. Публічна влада відрізняється від влади всередині роду, племені тим, що вона особливим способом організована вже не за кровною спорідненістю, а за територіальним принципом, має особливу матеріальну базу у вигляді позик та податків, здійснюється професіоналами-чиновниками та спирається на спеціальні примусові установи (армію, поліцію, суд і т.п.).
Існують різні методологічні підходи до аналізу публічної влади. Прибічники функціонального підходу розглядають владу як властивість соціальної організації, як спосіб самоорганізації, заснований на доцільності розподілу функцій управління та підпорядкування, як джерело гармонії та одностайності інтересів. Т. Парсонс визначає владу як "здатність системи забезпечити виконання її елементами прийнятих зобов'язань". При цьому влада розглядається як знаряддя узгодження інтересів, а отже інтеграції суспільства. Представники конфліктного підходу пов'язують виникнення політичної влади з протистоянням інтересів, з утвердженням відносин панування та підлеглості. Марксизм виражає цей підхід найбільш глибоко та послідовно. Згідно марксизмові, політична влада виявляє волю уже не всіх членів суспільства, а економічно пануючих соціальних груп. Під впливом соціальної диференціації влада інсти-
119
туціоналізується в систему політичного панування, провідною силою якої є держава. В організаційному аспекті політика — це система складних механізмів, які віддзеркалюють та забезпечують соціальну взаємодію, у тому числі панівне положення одних соціальних груп, форми опору інших. У функціональному відношенні будь-які політичні форми завжди є виразниками та захисниками інтересів певних соціальних груп.
Безперечно, політика при цьому служить також узгодженню інтересів, розв'язанню спільних справ, та головне її призначення — закріплення взаємин панування та підлеглості.
Для характеристики політичних явищ, процесів соціологія застосовує цілий ряд понять. Найширшим з них є поняття "політичної сфери". Сюди входять всі явища політичною характеру. Це політичний простір, у якому відбуваються всі політичні процеси. Структура політичної сфери розкривається через поняття політичної свідомості, норм, організацій, установ, відносин. Залежно від аспекту розгляду, для аналізу одних і тих самих процесів можуть використовуватися різні поняття. Якщо нас цікавить політична діяльність, ми оперуємо поняттям "політичне життя". Якщо методи та способи участі мас в управлінні — звертаємося до категорії демократії. Характеризуючи політику як спосіб, рівень освоєння та перетворення світу, ми користуємося поняттям "політична культура". А коли нас цікавить суттєве, типове у політичній сфері як цілісному утворенні, застосовуємо поняття "політична система". Це більш глибоке, містке поняття, ніж сфера. Воно дає системне, цілісне уявлення про функції та розвиток політичної сфери та ін.
Центральним поняттям, що зв'язує, об'єднує всі інші, є поняття влади, яке характеризує політичні явища, процеси. М. Вебер визначає політику як "прагнення до участі у владі або справляння впливу на розподіл влади, чи то між державами, чи всередині держави, між групами людей, котрі її складають" [2, с. 646). За словами Р. Арона, політика — не боротьба за владу та пов'язані з нею переваги [1, с. 42—43].
Політика — то є царина цілеспрямованих відносин між соціальними групами з приводу використання влади та її розподілу для реалізації їхніх життєво важливих інтересів.
120
Політичне панування, його легітимність
Система політичного панування організаційно оформлює виділення та закріплення управлінської праці з певними соціальними привілеями. У зв'язку з цим М. Вебер говорить про неминучість бюрократії як такої системи управління, яка потребує професійних експертів та відзначається ієрархією, безликістю, безперервністю, конкурентним відбором.
Щоб уникнути тиранії бюрократів, М. Вебер пропонує реалізувати ідеї плебісцитарної демократії, згідно якої силу парламентської демократії має доповнювати лідер, обраний прямим голосуванням народу.
К. Маркс звертає увагу на зв'язок бюрократії з панівною класовою групою, на прагнення бюрократії подати свої корпоративні інтереси як загальні. З точки зору К. Маркса, суспільство в кінцевому рахунку повинно позбутися держави та її атрибуту — бюрократії.
Як ставиться населення до державної влади?
Держава, за М. Вебером, — відношення панування людей надлюдьми, що спирається як на засіб на легітимне (визнане тими, ким керують) насильство |2, 646, 647].
М. Вебер виділяє три типи легітимного панування, що характеризують мотиви підкорення. Перший тип — легальне легітимне панування — передбачає правову державу, де всі підпорядковані закону. Будь-яка влада, що видає та забезпечує виконання законів, — легальна. Разом з тим вона може бути нелегітимною, тобто не визнаватися населенням. З другого боку, в суспільстві може існувати нелегальна влада, наприклад, влада мафії.
Другий тип — традиційне легітимне панування — руйнуэться на вірі у непорушність, святенність давніх порядків, звичаїв. Традиційне панування характерне для монархічної форми правління.
Третій тип — харизматичне панування — передбачає особисту відданість керівникові, вождю, пов'язану з вірою у його особливі якості, його священний дар (харизму).
Існують також інші типи легітимності, зокрема, ідеологічні (класова, націоналістична) та ін., зв'язані з виправданням влади тієї чи іншої ідеології.
121
Політична нестабільність, державні перевороти в сучасному світі, як правило, свідчать про кризу легітимності.
Взаємовідносини політики з іншими сферами суспільства
Політика зазнає впливу різних факторів: соціальних, економічних та духовних процесів, моральних та правових систем і т. п. Марксизм вважає, що у взаємодії політики та економіки пріоритет належить економіці, бо лише глибинні економічні процеси можуть пояснити саму зміну політики, підвищення ролі тих чи інших політичних форм та ін. Політика є вторинною, похідною, бо тип політичного панування кінець кінцем визначається типом панівних економічних відносин. Зміни в політичній сфері й кінцевому рахунку пояснюються особливістю глибинних економічних процесів. У той же час марксизм не заперечує зворотнього впливу політики. В демократичних суспільствах зв'язок політики з іншими сферами носить більш гнучкий характер, посилюється роль моральних, релігійних норм, методів самоорганізації економічного життя.
У перехідні періоди, під час наростання авторитарних тенденцій посилюється роль політичних методів регулювання соціальними процесами. При тоталітарних режимах політичні методи витісняють моральні, правові, економічні регулятори.
Існують й інші трактування співвідношення політики та інших факторів. Так, сучасний французький соціолог Р. Арон відстоює думку про те, що у взаємодії політики й економіки пріоритет належить політиці. Порівнюючи різні види індустріального та постінду-стріального суспільства, він робить висновок, що їхні характерні риси залежать перш за все від політики [1, с. 29 — ЗО].
Право як сукупність законів видається або санкціонується державою. Це знаряддя вияву та реалізації державної волі. Політика тісно пов'язана з правом. Його застосування забезпечується силою державного апарату. У свою чергу, держава не може існувати без права, бо лише у формі права воля держави набуває загальної обов'язкової форми. Можна сказати, що закони — це та мова, за допомогою якої держава формулює свої владні веління.
У міру того, як держава витісняє родову організацію, право в період розпаду первісно-общинного ладу постійно витісняє родові звичаї, замінюючи їх законами, що виражають інтереси правлячих структур.
122
Відношення до права, законності визначає особливості політичної орієнтації суспільства в цілому, тенденції розвитку методів, способів політичного управління.
Структура політики
Політика має складну структуру. Основними її елементами є політична свідомість, політична організація та політичні відносини.
Політична свідомість — це почуття, настрої, погляди, уявлення, інтереси, ідеї, ідеали, цінності, переконання, пов'язані зі ставленням соціальних груп до політичної влади, її завоювання і утримання. У суспільстві постійно відбувається інституціоналізація поглядів, ідей у меті, програми діяльності. За рівнем свідомість може бути науковою і побутовою, у ній можуть переважати психологічні або ідеологічні елементи. Вона може бути істинною чи хибною, оптимістичною чи песимістичною, прогресивною і реакційною, стійкою і нестійкою і т. п.
Соціолога інтересує не суспільна свідомість взагалі, загальні тенденції її розвитку (місце свідомості, духовних процесів у світі розкриває філософія), а реальна політична свідомість конкретних спільнот, суспільства, особистості, яка викликає відповідну соціальну дію та взаємодію.
Соціолог вивчає реальну свідомість мас та її стан, настрої, переконання, думки. При цьому виявляється роль таких елементів духовної структури, як потреба брати участь в управлінні, активної політичної дії, політичні інтереси, політичні цінності, ціннісні орієнтації і мотивації.
Політична організація — це сукупність усіх державних і недержавних закладів і організацій, які реалізують політичну владу, беруть участь у регулюванні взаємовідносин між соціальними групами. До неї входять органи державної влади і державного управління, заклади, організації, які ставлять політичні цілі. Це не лише політичні партії, але й громадські організації, а також такі неформалізовані інституціональні форми, як мітинги, демонстрації і т.ін.
Політична організація частіше за все відрізняється внутрішньою суперечливістю, оскільки охоплює не лише політичні установи і організації, які відбивають інтереси правлячої політичної еліти, але й політичні організації, що виражають інтереси соціаль-
123
них груп, відсторонених від влади, різні опозиційні структури, не лише неінституціональні форми політичної підтримки, а й форми політичного протесту. Можна говорити в цьому плані про соціальні механізми системи політичного панування і соціальні механізми соціально-політичного опору всередині політичної організації.
В міру історичного розвитку політична організація ускладнюється. Політична організація рабовласницького суспільства містила в собі державу, офіційну церкву як елементи системи політичного панування рабовласників і досить нестійкі, тимчасові об'єднання рабів. Помітну роль відігравала також каста жерців, різні релігійні секти, об'єднання неповноправних верств прийшлого населення, об'єднання купців та ремісників. Політичних партій і профспілок у сучасному їх розумінні (тобто як масових і чітко оформлених організацій) ще не було.Політична організація феодального суспільства виявилася більш складною. Система політичного панування феодала включала численні рицарські, монашеські ордени. Певні політичні функції виконували купецькі гільдії та цехи ремісників. Тут ми вже віднаходимо численні організації повсталого селянства. Політичне життя розвивається в релігійній формі. Відмінною рисою всього політичного життя була його органічна єдність з господарським життям. Політична влада була тут як атрибут земельної власності.
При капіталізмі політичне життя стає центром усього суспільного життя. Зростає число ланок політичної організації суспільства. Все більш складними стають взаємини між ними. При капіталізмі виникає специфічно політична організація — партія. Політична організація централізується у національних масштабах і інтернаціоналізується в міжнародних. Вперше гноблені класи піднімаються до створення цілої системи своїх організацій, які набувають розвитку під керівництвом політичних партій. Всередині політичної організації капіталістичного суспільства по суті створюються політичні механізми соціального опору, які протистоять системі політичного панування. Змінюється і сама система політичного панування. Проте завжди центральним інтегруючим елементом політичної організації є держава. Вона зв'язує певні політичні установи і організації в систему політичного панування, проти неї об'єднуються опозиційні сили, тобто саме держава надає політичній організації характеру цілісного, хоча й суперечливого утворення.
124
Політичні відносини — це стійкі політичні зв'язки і взаємодії, які утворюються у зв'язку з функціонуванням політичної влади. Це стосунки політичних діячів, керівників і маси, еліти та електорату (виборців), еліти і контредіти, лідерів і груп підтримки та ін.
До стійких видів діяльності відноситься участь у виборах органів влади, здійснення законодавчих, судових, управлінських функцій, керівництва, лобізму, організації партійної роботи.
Найважливішим засобом удосконалення усіх елементів політики і політичної системи в цілому є політична культура. Вона передбачає освіченість і інформовапість суспільства, знання і поважання законів, терпимість до інших думок, здатність враховувати чужі інтереси, вміння розв'язувати протиріччя, мистецтво компромісу, володіння методами, способами демократичного управління.
Функції політики
Політика як соціальний інститут виконує різноманітні функції. До них відноситься, перш за все, ціннісно-орієнтаційна функція. Політика відображає життєво важливі інтереси соціальних груп, дає визначення колективних цілей, програм суспільного розвитку. Політика здійснює функції управління і керівництва політичними і суспільними процесами в інтересах і окремих соціальних груп, і суспільства в цілому, розв'язує соціальні та політичні протиріччя. З політикою пов'язана трансформація суспільства. Сприяючи реалізації певних інтересів, цілей, політика здійснює інноваційну функцію. Саме політика створює нові форми організації, забезпечує зміну і розвиток суспільства. Здійснюючи управління різними сторонами життя суспільства, політика як соціальний інститут інтегрує розвиток різних сфер суспільства, тобто здійснює особливу інтегруючу функцію. Нарешті, політика як специфічне середовище соціалізації здійснює функцію виховання, формування особистості. Які ж методи, способи функціонування політики? Характеристика політики буде неповною, якщо ми не зупинимося на понятті політичного режиму. В широкому значенні слова політичний режим — це сукупність принципів, методів, способів, прийомів політичного управління, політичного регулювання. Він дає уявлення про співвідношення елементів політики, про характер зв'язку державних органів та інших ланок політичної органі-
125
зації, про співвідношення гілок влади, особливості партійних систем, процедури вибору політичних керівників.
Політичний режим здійснюється з допомогою всієї системи політичного панування. Разом з тим, він залежить від сили та організованості опозиції. В ньому особливо яскраво виявляється співвідношення соціально-класових сил.
Соціологи, політологи визначають як основні для сучасного суспільства три політичні режими: тоталітаризм, авторитаризм, демократію.
Ознаками тоталітаризму є: гегемонія однієї партії, монополія однієї ідеології, всевладдя каральних органів, заперечення прав людини, придушення опозиції. Повне підпорядкування всіх громадських організацій правлячим структурам, заперечення громадянського суспільства. Витіснення усіх інших методів політичним регулюванням.
Ознаки авторитаризму не настільки категоричні. Авторитаризм допускає обмежений плюралізм і, разом з тим, забороняє окремі організації. Уже відсутній тотальний контроль над усіма сторонами життя суспільства. Авторитаризм передбачає сильну владу, але не диктатуру. Влада грунтується на законі, конституції, на демократичних інститутах. Разом з тим, вона пов'язана з авторитетом окремих особистостей або колективного органу. Існують різновиди авторитарного режиму: авторитарно-бюрократичний, військовий, корпоративний, національний, популістський авторитарний та інші.
Демократичний передбачає участь в управлінні широких верств населення, виборність органів влади, багатопартійність, розмежування держави та громадянського суспільства, гласність, широкі права і свободи громадян, плюралізм у мисленні, організації та діяльності, гармонійне поєднання гілок влади, її децентралізацію, поєднання політичного регулювання з економічним, правовим та моральним і т. п. Демократичний режим має багато різновидів: від найширшої участі мас в управлінні, від переважання морального і економічного регулювання та реального плюралізму до простої участі у виборах органів влади, поєднання методів управління, елементів плюралізму.
Зміна співвідношення протиборствуючих сил, загострення соціальних конфліктів призводять до зміни режимів.
Про появу нового режиму ми можемо судити за наступними моментами:
126
1) змінами взаємовідносин законодавчих та виконавчих органів влади;
2) змінами способу й порядку формування представницьких органів влади, тобто суті виборчого закону та системи голосування;
3) змінами взіємовідносин між центральними та місцевими органами влади;
4) змінами положення та діяльності органів придушення у суспільстві;
5) змінами становища та прав різних політичних партій та громадських організацій;
6) змінами реальних прав та обов'язків громадян;
7) змінами стану законності.
Про тенденції змін політичного режиму в бік його жорсткості свідчить процес посилення виконавчої влади і обмеження влади парламенту. Це відбувається шляхом прямого скорочення прав парламенту (наприклад, у Франції в 1958 р.), або побічно, шляхом присвоєння урядом законодавчих функцій (Англія). У разі виникнення колізії між урядом та бундестагом у ФРН, уряд, за згодою президента і другої палати, може прийняти закон без згоди бундестагу. У США президент має право не тільки розв'язувати найважливіші питання внутрішньої та зовнішньої політики, але й накласти вето на закони, прийняті конгресом. Для обмеження прав парламенту широко використовується так званий конституційний нагляд за парламентським законодавством. У США він здійснюється Верховним судом, члени якого призначаються президентом. Посилення виконавчої влади тісно пов'язане зі зростанням і посиленням органів придушення (збільшення політичної поліції, поява надзвичайних органів), з активізацією позасудової розправи з інакомислячими.
Формою обмеження парламентських свобод є також зміна виборчого закону, механіка формування виборчих округів, порядок голосування (у франції в 1958 р. після зміни виборчого закону компартія одержала 10 місць замість 180, які вона мала в Національних зборах при такій же приблизно кількості голосів по країні, а ЮНР — 188 місць, хоча вона зібрала голосів менше, ніж комуністи).
Надзвичайно важливим для характеристики політичного режиму є виявлення положення, прав різних політичних партій і громадських організацій.
127
Ознакою посилення жорсткості режиму є відмова від законності. Відмова від законності може проявлятися і в прямій зміні конституції (у Франції з 1789 по 1958 рр. змінилося 15 конституцій), і в численних поправках до основних законів.
Наступ на демократичні права і свободи, використання апарату держави для розправи з демократичними прогресивними організаціями, політика національного гноблення і расової дискримінації — все це прямий вияв зростання реакційних тенденцій у системі політичного панування.
Історія оновлення нашого суспільства свідчить, що перехід від тоталітаризму до демократії особливо складний і суперечливий. Прямий перехід вкрай утруднений, бо наслідком тоталітаризму є політична пасивність мас, низька політична культура.
Дослідники політичних процесів справедливо роблять висновок, що між тоталітаризмом і демократією необхідний перехідний період з режимом сильної влади і поступовим нарощуванням елементів демократичного управління [3, с. 387).
Соціолога в сфері політичній цікавлять перш за все суб'єкти політичної дії, соціальні механізми політичної взаємодії і політичного регулювання.
Соціологічні дослідження політичних процесів в Україні
Якісне оновлення суспільства, створення незалежної держави активізувало проведення в Україні соціологічних досліджень проблем соціально-політичного розвитку.
Особливий інтерес у цьому плані викликають матеріали соціологічної служби Центру "Демократичні ініціативи", яка спільно з Інститутом соціології АН України з 1991 р. проводила регулярний моніторинг громадської свідомості та соціального самопочуття населення країни. Це дало змогу виявити динаміку громадських думок, настроїв і визначити деякі тенденції політичного життя [4, 7].
Матеріали дослідження свідчать про кризовий стан політичних відносин. Проголошення політичного курсу переходу до демократії і навіть конкретні заходи у справі будівництва суверенної незалежної держави, вдосконалення системи політичних інститутів практично ще не привели і не могли принести до реального демократизму всього політичного життя. Це відчувають жителі різних регіонів України. Невдоволеність загальним станом демократії виявили 70% опитаних у 1991 р. і 73% у 1993—1994 роках.
128
Досить скептично настроєні жителі всіх регіонів України відносно своїх реальних прав, зокрема, права обстоювання своїх інтересів та інтересів народу. В 1994 р. 65,6% підкреслили, що вони нічого б не могли зробити, якби уряд прийняв рішення, яке б зачіпало ці інтереси. 57% відмітили свою безпорадність, якби такі рішення були прийняті місцевою владою. 62,5% в цілому невдоволені своїм становищем у суспільстві. Цілий ряд даних свідчить про нерозвиненість політичних відносин, незрілість багатопартійної системи. В цілому різні соціальні групи негативно оцінювали роль партій, вважаючи, то вони не захищають їхніх інтересів, а ведуть боротьбу за владу. У 1993 р. лише 6% респондентів, а в 1994 р. — 13% заявили, що знають програми партій. Показово, що вигадана дослідниками партія порядку і справедливості дістала більшу підтримку, ніж існуючі.
Яскравим виявом кризового стану суспільства є відсутність довіри до політичних структур. Більшість респондентів заявила, що не довіряє владним структурам і політичним організаціям. У 1994 р. 57,7% зазначили, що не знають, чи є така партія, якій можна було б довірити владу. 25% зазначили, що в Україні немає лідерів, які могли б ефективно правити країною. Жодна з партій не подолала п'ятипроцентний бар'єр довіри. Про повну недовіру говорили в 1991 р. — 39%, в 1994 р. — 46% виборців. Про крайній скептицизм стосовно офіційних структур свідчить і відповідь на запитання, хто перешкоджає виходу із кризи. На другому місці після мафії виявилися представники влади. Індекс довіри Президентові, Верховній Раді, уряду взагалі не підіймався вище 2,33 бала, в той час, як довір'я астрологу — 2,5 бала. Все це свідчить про вкрай низький рівень легітимності влади. Матеріали досліджень свідчать про переважання песимістичних настроїв щодо подолання кризового стану суспільства і перспектив його соціально-політичного розвитку. За даними 1994 р., лише 23% респондентів вірять, що у найближчі роки Україна зможе вибратися з кризи. 40% — не вірять, 24% не вірять, що взагалі можна подолати кризу. При цьому причину кризи 37% пов'язують з небажанням і нездатністю керівництва України здійснити реформи, 34% — з розвалом СРСР, 28% — з відсутністю сильних політичних лідерів і т.п.
Відповідаючи на запитання "Яким напрямкам політичного розвитку Ви віддаєте перевагу?", понад 40% представників різних соціальних груп висловилися за розширення зв'язків у рамках СНД, зв'язків з Росією. Разом з тим, більш, ніж вдвічі, у 1994 р. у по-
129
рівнянні з 1992 р., 1993 р. зменшилося число тих, хто на перше місце ставив розширення контактів з країнами Заходу. Певні зміни відбулися по відношенню до факту проголошення незалежності. В 1991 р. більшість висловилася за проголошення незалежності України, в 1994 р. 47% (у Криму — 55%, в Донецькому регіоні — 66%) зазначили, що якби референдум проводився зараз, то вони б проголосували проти незалежності. При цьому 27% (у Донецькому регіоні 34%) і зараз відносять себе до громадян Союзу. Ці позиції визначаються історичним, сімейним корінням, особистими зв'язками. 70% опитаних у північному, східному та південному регіонах України вказали, що мають рідних і друзів у Росії. 50% українців у цих регіонах називають рідною мовою російську, 85% віддають перевагу профамам Російського телебачення та ін-
Корисна інформація була одержана дослідниками відносно поведінки електорату (виборців). У 1994 р. 39% респондентів зазначили, що збираються віддати перевагу кандидатам, котрі ставлять на перше місце загальнодержавні проблеми, 39% — проблеми свого округу, 20% — ще не визначили своїх позицій напередодні виборів. Серед останніх переважає молодь, серед перших — старше покоління. При цьому в цілому в електораті більшою мірою представлені старші вікові групи, більшу активність виявляють сільські жителі і населення малих міст. У практиці політичного життя необхідно враховувати й склад електорату, і поведінку різних його груп,
Які ж загальні висновки можна зробити зі сказаного? Дослідження переконливо показали, що розв'язання проблем політичного розвитку залежить від подолання загальної кризи суспільства, зокрема економічної. Без цього в сучасних умовах політичним структурам немислимо здобути довіру. Підвищення легітимності політичної влади пов'язане з урахуванням думок, настроїв населення регіонів України. Особливо важливо враховувати загальний умонастрій більшої частини населення, яке вимагає відновлення економічних та інших зв'язків з Росією й іншими країнами СНД.
В умовах кризи політичні організації можуть здобути довіру населення, тільки взявши курс на вираження і захист соціальних інтересів. Велике значення у зміцненні політичних організацій буде мати утвердження громадянського суспільства.
Подолання політичної кризи пов'язане з розвитком політичної культури і населення, і політичних лідерів. Це вимагає великої роботи з політичної освіти і виховання мас населення, з навчання
130
представників політичної еліти. Не менше значення має залучення до конкретної політичної діяльності, в тому числі діяльності, пов'язаної з самоуправлінням.
Контрольні запитання
1. Дайте характеристику зв'язку політики з соціальною структурою суспільства.
2. Що таке політика?
3. Яка структура політики?
4. Функції політики.
5. Що таке політичний режим?
6. М. Вебер про три типи легітимного панування.
7. Дайте характеристику основних видів політичного режиму.
Теми рефератів
1. Сучасні теорії політичної еліти.
2. Демократія і тоталітаризм.
3. Особливості соціально-політичного розвитку України на сучасному етапі.
4. Соціологічний аналіз поведінки електорату.
Література
І. Арон Р. Демократия и тоталитаризм. - М.: Текст, 1993.
2. Вебер М. Избранные произведения. - М.: Наука, 1990.
3. Гозман Л.Я., Зткинд А.М. Люди и вдасть: от тоталитаризма к демократии. //В человеческом измерении - М.: Прогресе, 1989.
4. Головаха Є.І. Стратегія соціально-політичного розвитку України. - Київ: Аб рис, 1994.
5. Ломов М.Н. Политология. Практпческий аспект политической жизни общест- ва. Учебиое пособие. - М., 1992. Ч.П.
6. Миллс Р. Властвуюїдая злита. - М.: Прогресе, 1961.
7. Політичний портрет України.- Київ: Демократичні ініціативи, 1994. N 9.
131
Поділіться з Вашими друзьями: |