Амоніак: властивості, використання. Солі амонію. Якісна реакція на іон амонію



Дата конвертації03.11.2018
Розмір53 Kb.
ТипУрок
Урок 10.

Тема: Амоніак: властивості, використання. Солі амонію. Якісна реакція на іон амонію.

Мета уроку: ознайомити зі складом, особливостями будови молекули й фізичними властивостями амоніаку, розчинністю амоніаку у воді й дією індикаторів на розчин, особливостями взаємодії амоніаку з водою й кислотами; формувати вміння складати іонно-молекулярні рівняння реакції на прикладі властивостей амоніаку; розповісти про застосування амоніаку; розширити уявлення про солі та їх загальні властивості на прикладі солей амонію; ознайомити учнів зі специфічними властивостями солей амонію; дати уявлення про способи одержання солей амонію; розвивати вміння складати іонно-молекулярні рівняння відповідних реакцій на прикладі хімічних властивостей амоніаку; удосконалювати вміння проводити хімічний експеримент, спостерігати за перебігом реакцій і робити узагальнюючі висновки; виховувати життєві та соціальні компетентності, вміння застосовувати набуті знання у побуті.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Форми роботи: навчальна лекція, лабораторний і демонстраційний експерименти, самостійна робота, фронтальне опитування, домашній експеримент, випереджувальне домашнє завдання.

Обладнання: періодична таблиця хімічних елементів,

Демонстрація. Одержання амоній хлориду («дим без вогню»).

Лабораторний дослід . Визначення іонів амонію в розчині.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу



II. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання.

1. Напишіть рівняння одержання амоніаку, укажіть окисник і відновник.

2. Охарактеризуйте цю реакцію, назвіть умови, необхідні для перебігу цієї реакції.

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Для відновлення дихання та виведення хворого з непритомного стану обережно підносять до носу шматочок вати, змочений нашатирним спиртом. Його фізіологічна дія зумовлена різким запахом аміаку, який подразнює рецептори слизової оболонки носа й сприяє збудженню дихального й судиннорухового центрів мозку. Н цьому уроці ми детальніше познайомимось з цією речовиною.

IV. Вивчення нового матеріалу (розповідь учителя)

1. Амоніак — будова молекули й фізичні властивості



Молекула NH3 має структуру трикутної піраміди з атомом Нітрогену у вершині.

Фізичні властивості: безбарвний газ із різким запахом, добре розчинний у воді (до 700 л амоніаку в 1 л води). Температура плавлення дорівнює —77,7 °С, температура кипіння     33,4 °С.

2. Хімічні властивості амоніаку

1) Окиснення для молекули амоніаку є мало-характерним, оскільки молекула амоніаку стійка.

а) На повітрі не горить, але в атмосфері кисню згоряє жовтим полум’ям:

4NH3 + 3О2  6H 2О + 2N2 + 303 ккал

Зверніть увагу на те, що суміш амоніаку й кисню внаслідок нагрівання може вибухати!

б) Неповне окиснення в присутності каталізатора (kat — Pt, Fe2О3, Cr2О3):



Тут каталізатор не лише прискорює, але і змінює напрям реакції.

2) Для амоніаку характерні реакції приєднання з утворенням іона амонію.

а) Взаємодія з водою:



Утворюється ковалентний зв’язок за донорно-акцепторним механізмом:



У розчині амоніаку індикатори змінюють колір: лакмус — на синій, фенолфталеїн — на малиновий, що вказує на лужне середовище розчину амоніаку.

Іон NH4+ має форму правильного тетраедра, усі зв’язки — ковалентні полярні, рівноцінні (мають однакову довжину й кут зв’язку).

б) Приєднання кислот:

NH3 + HCl  NH 4Cl

За цілковитої відсутності води реакція не протікає:

NH 4ОH + HCl  NH 4Cl + H2О

Висновок: розчин амоніаку NH3 — основа, оскільки взаємодіє з кислотами, а розчин має лужну реакцію.

 

IV. Первинне застосування отриманих знань

1. Напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна здійснити перетворення:



Укажіть, як змінюється ступінь окиснення Нітрогену в 1-й і 6-й реакціях.



2. Демонстрація досліду «Дим без вогню». Особливості взаємодії амоніаку з хлоридною кислотою:

3. Запишіть рівняння взаємодії амоніаку із сульфатною кислотою в молекулярній та іонній формах:



Висновок: NH4+ можна розглядати у формулах як іон одновалентного металу.

4. Якісною реакцією на іон амонію є реакція взаємодії з лугами. При цьому утворюється слабка основа NH 4OH, що легко розкладається на амоніак і воду, при цьому з’являється запах амоніаку. Усі солі й розчини, що містять іон амонію, мають слабкий запах амоніаку.

Лабораторний дослід . Якісна реакція на іон амонію

Здійсніть якісну реакцію й визначте наявність у розчині іона амонію, запишіть іонно-молекулярне рівняння взаємодії амоній хлориду з лугами:

NH 4Cl + KOH  KCl + NH 4ОH  KCl + NH3 + H 2О

NH4+ + Cl- + K+ + OH-  K+ + Cl- + NH3 + H 2О

NH4+ + OH-  NH3 + H 2О

5.  Термічний розклад солей амонію супроводжується появою запаху амоніаку:



 

6.Застосування аміаку.

Учням наперед дано випереджувальне завдання: знайти поради з питань застосування аміаку у побуті.


  • Сильно забруднену парасольку можна почистити слабким розчином нашатирного спирту з оцтом і водою.

  • Щоб якомога краще вичистити замшеве взуття, зволожують його розчином нашатирного спирту, а потім ретельно протирають гумовою щіткою або наждачним папером.

  • Майже кожна жінка користується косметикою. І буває дуже прикро, коли ненароком пудра. Крем чи туш заплямують одяг. Такі плями з вовняних чи бавовняних тканин видаляють нашатирним спиртом, промиваючи після того зіпсоване місце водою.

  • Якщо кахель втратив блиск, протріть його серветкою. Замоченою у слабкому розчині нашатирного спирту.

  • Щоб вичистити срібну річ, треба промити її теплою водою з милом, а потім обмазати сумішшю нашатирного спирту та крейди.

  • Щіпка солі, розведена в нашатирному спирті, виводить жирні плями на шовкових тканинах.

  • Шерстяні речі з часом лисніють, особливо в тих місцях, де труться. Цей блиск можна усунути таким способом: виріб витрушують і накривають змоченою в нашатирному спирті (на 1 склянку води 2 чайні ложки спирту) тканиною і відпарюють гарячою праскою.

  • Плями від чаю можна вивести без прання. Для цього білу бавов­няну або льняну скатертину обробляють губкою, змоченою нашатир­ним спиртом, змиваючи сліди чаю на підкладену заздалегідь м'яку тканину або папір, а потім змочують очищене місце 10% -м водним розчином лимонної кислоти. Через 10—15 хвилин лимонну кислоту змивають водою.

V. Самостійна робота

Завдання 1. Складіть повні та скорочені іонні рівняння реакцій між речовинами.

Варіант І

а) амоній гідроксид і ортофосфатна кислота;

б) амоній сульфат і кальцій гідроксид.

Варіант ІІ

а) магній хлорид і амоній фосфат;

б) амоній нітрат і калій гідроксид.

Завдання 2. Напишіть рівняння окисно-відновної реакції одержання речовин.

Варіант І: нітроген(ІІ) оксид.

Варіант ІІ: амоніак.

Укажіть умови зміщення хімічної рівноваги в цих реакціях у бік утворення продукту реакції.

Завдання 3. Поясніть механізм утворення іона амонію NH4+ у реакціях.

Варіант І: розчинення амоніаку у воді.

Варіант ІІ: взаємодії амоніаку з хлоридною кислотою.

VI. Підбиття підсумків уроку 



VII. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.



Домашній експеримент: скориставшись порадами щодо застосування амоніаку, спробуйте в домашніх умовах видалити плями від чаю чи жиру, почистіть срібні речі
Каталог: wp-content -> uploads -> 2016
2016 -> Київський національний лінгвістичний університет базові навчально-методичні матеріали
2016 -> Програма навчальної дисципліни аграрне право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс
2016 -> Черкаський інститут банківської справи Університету банківської справи
2016 -> Програма навчальної дисципліни господарське право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс Семестр
2016 -> Методичні Рекомендації Запобігання і виявлення
2016 -> Програма додаткового вступного випробування з фаху для вступників на здобуття ос
2016 -> Кз «Веселівська районна різнопрофільна гімназія» Веселівської районної ради
2016 -> Урок №3 Реферативна робота
2016 -> Лекція №1 Вступна лекція: Екологія як наука Екологія мета, завдання, методи, основні терміни та визначення


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка