Античні міста-держави в північному причорномор’ї та криму



Сторінка1/7
Дата конвертації23.03.2017
Розмір2.39 Mb.
#13219
  1   2   3   4   5   6   7
6 клас

Історія України. Всесвітня історія (інтегрований курс)

АНТИЧНІ МІСТА-ДЕРЖАВИ В

ПІВНІЧНОМУ ПРИЧОРНОМОР’Ї ТА КРИМУ


Тема

Античні міста-держави у Північному Причорномор`ї та Криму.

Мета

Ознайомити учнів з діяль­ністю античних колоній в Північному Причорномор’ї;

розглянути економічне та політичне життя;

вчити школярів вислов­лювати власну думку, аналі­зувати історичні факти, про­цеси, явища, розвивати їх логічне мислення, пам'ять, увагу;

виховувати учнів почуття патріотизму.

Очікувані результати

Після уроку учні мають знати:

  • причини утворення грецьких колоній на Північному узбережжі Чорного моря;

  • особливості процесу роз­витку античної Північно-Причорноморської колонізації;

  • особливості державного устрою та зовнішньополітичні відносини;

Після уроку учні повин­ні вміти:

  • аналізувати діяльність грецьких колоністів на території Північному узбережжі Чорного моря;

  • виступати з повідомлен­нями про погляди та діяльність міст-полісів;

  • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття та терміни: «демос», «демократія», «громадянин», «стратег», «колонія», «метрополія»;

  • описувати умови життя давніх греків;

  • показувати на карті розташування античних колонії Північного Причорномор'я; пам'ятки культури та писемності; життя в грецьких містах-колоніях Північно­го Причорномор'я;

  • визначати внесок грецької цивілізації у світову культуру, у розвиток народів, що населяли територію України.

Тип уроку

Комбінований (урок-презентація)

Обладнання:

мультимедійні матеріали по темі; дидактичний матеріал; історичні документи.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.


Фронтальне опитування.

  1. Які ви знаєте стилі архітектурних колон. Чим вони різняться між собою?

  2. Чи відомі нам імена давньогрецьких архітекторів? Що вони створили?

  3. Розкажіть про грецьких скульпторів. Кого вони зображували?

  4. За якими історичними джерелами ми можемо скласти уявлен­ня про мистецтво та культуру Давньої Греції?

  5. Яку роль відіграло мистецтво Давньої Греції в розвитку світо­вої культури?

  6. Чи сприяло мистецтво розвитку патріотизму у греків?


Запитання для повторення.

  1. Чи засновували давні греки колонії? Чому?

  2. Які напрямки мала грецька колонізація? З чим це пов’язано?

Відзначаю, що одним із напрямків Великої грецької коло­нізації був північний схід. У VII—VI ст. до н. е. греки засновували колонії в Північному Причорномор'ї — на півдні території сучасної України.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Найголовніші міста-колонії. Розповідь учителя.

Перші поодинокі подорожі греків до північних берегів Чорного моря були здійснені до початку І тис. до н. е.. Однак перша колонія виникла тільки в середині VII ст. до н. е. на Березанському півострові. У VI ст. до н. е. на Південнобузькому лимані виникає Ольвія, на Дністровському лима­ні — Тіра і Никоній. У VI ст. до н. е. починається колонізація Криму. У цей час вихідці з Гераклеї Понтійської засновують Херсонес, вихідці з Мілету — Пантікапей, Феодосію, Німфей та інші міста. (Розповідь супроводжується показом карти).
Заселення греками Північного Причорномор'я було частиною Великої грецької колонізації (VIII — VI ст. до н. е.), у результаті якої грецькі поселення поширилися від Іспанії і Південної Франції до Кавказу, від Африки до Криму.

Основною причиною колонізації була перенаселеність грецьких полісів. У результаті цього у великих полісах комплектувалися групи колоністів на чолі з ойкістом — старшим групи. Він керував групою як під час подорожі, так і при побудові поселення. Колонії будувалися за грецьким зразком, з самого початку виокремлювалися площі для культових і громадських потреб. Греки заселяли лише вузьку прибережну смугу (5—10 км углиб), тому конфлікти з місцевим населенням були спочатку рідкісними (окрім Херсонесу, поблизу якого розташувалося поселення таврів). Умовно історію розвитку грецьких колоній можна поділити на два великих періоди – еллінський та римський.


ПЕРІОДИ АНТИЧНОЇ КОЛОНІЗАЦІЇ

Період грецької колонізації ще називають еллінським. Він тривав з 2 пол. VII по І ст. до н. е. і характеризувався тісними культурними та економічними зв’язками як із материковою Грецією, так і з навколишніми племенами, відносною стабільністю історичного розвитку, а також й тим, що у житті колоністів переважають еллінські традиції.



Великий еллінський період можна поділити на кілька етапів:




(2 пол. VII—V ст. до н. е.) — становлення держав. Колонії являють собою скоріше сільські, ніж міські поселення. В цей час колоністи лише починають налагоджувати контакти з місцевим населенням. Мешканці починають розвивати ремесла, в найбільших полісах будуються храми та комплекси агори.


(V — друга третина IV ст. до н.е.) — колонії розрос­таються, за зовнішнім виглядом наближаючись до метрополій. У них з'являються укріплення, монументальні споруди, багато полісів карбує власну монету. Значно посилюються контакти колоній із місцевим населенням.


(остання третина IV — середина І ст. до н. е.) — спочатку відзначається значний економічний розвиток, піднесення сільського господарства, ремесел, торгівлі, культури. Проте з другої половини III ст. до н. е. грецькі поліси переживають кризу.



Додаткова інформація


Легенда «Понт Аксинський і Понт Евксинський»

Давно це було. Так давно, що навіть відлік часу йшов у зворотний бік. Жило в Тавриді горде і миролюбне плем'я горян. Жило тихо і мирно, багатіло з кожним роком завдяки своїй працьовитості.

Почули про Тавриду в далекій Елладі, і замислили греки підко­рити цю багату землю.

Біля берегів Тавриди з'явилося безліч фелюг. У них сиділи озброєні елліни... Сполошилося селище горян. Жінки та діти сховалися в пече­ри, а чоловіки приготувалися відбити напад. Вони зрозуміли, що битва буде не на життя, а на смерть: греків була незліченна кількість.

Але тут немов хмари закрили зірки. То гігантські орли-грифи злетіли зі скель і кинулися до моря. Розпластавши величезні кри­ла, орли стали кружляти над грецькими фелюгами. Із переляку за­кричали елліни й позатуляли голови щитами. Горяни, побачивши підтримку з неба, почали штовхати згори у воду величезні валуни. Нажахані, повернули елліни свої фелюги назад. Але мало хто по­вернувся до своїх берегів.

Відтоді греки стали називати це море Понтом Аксинським - Не­гостинним морем. І наказали дітям своїм, щоб ті ніколи не підні­мали зброї проти жителів Тавриди й ніколи не намагалися пройти Понтом Аксинським.

Минув час, знову почали вабити греків сонячні береги багатої Тавриди. Але вони добре пам'ятали наказ своїх предків, і не тисячі фелюг вийшли в Понт Аксинський, а лише п'ять. І сиділи у фелю­гах не озброєні воїни, а мирні посли з багатими подарунками для горян. І домовилися горяни з греками, і заприсяглися, що ніколи не піднімуть зброї один проти одного. Відтоді й оселилися елліни вдалині від Еллади і щасливо зажили під сонцем Тавриди. Стали вони вирощувати виноград і троянди. Вели торгівлю з горянами й дивувалися: чому таке ласкаве море назване Аксинським — Не­гостинним?

Ні, це добре і гостинне море. І назвали греки море Понтом Евксинським — Гостинним морем.





Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка