Батьки і домашнє завдання Моїй дитині задають занадто багато



Скачати 83.99 Kb.
Дата конвертації16.03.2017
Розмір83.99 Kb.
Батьки і домашнє завдання

Моїй дитині задають занадто багато

Домашні завдання значно перевищують обсяг роботи, виконаної в класі. Дитина приходить додому в чотири-п’ять ( і де тільки її носить?), ми приїжджаємо додому пізно. Поки вечеря та відпочинок, уже й спати час. Сидимо над «домашкою» до півночі, а назавтра із червоними очима знову до школи за новою порцією завдань. Щодня по шість уроків! Дожилися: навіть із музики потрібно вчити біографії композиторів! А коли контрольна робота з математики, хіба можна задавати вправи з української і англійської мов? Мені не потрібний вундеркінд, побережіть дитяче здоров’я. Дитина перевантажена! Вимагаємо уваги й порозуміння! Свободу Юрію Дєточкину! Свободу папугам!


Моїй дитині практично нічого не задають

Вона виконує уроки за двадцять хвилин, а потім цілісінький день не знає, чим зайнятися. Ваші рівняння вона клацає, як насіннячка. Досі задавати дурниці й легкотню! Продумайте індивідуальні вправи для мого чада. Чому ми повинні плентатися разом із усім класом, коли можемо мчати вперед і все складати екстерном? Дитині нудно й нецікаво. Зрештою, діти в школу ходять учитися або відпочивати? Учителі вчать або розважають?

Спробуємо разом відповісти на запитання: «Яким повинне бути домашнє завдання і як його виконувати?» При цьому враховуватимемо як об’єктивні фактори, тобто чіткі методичні вимоги, так і суб’єктивні моменти, до яких можна віднести інтереси й здібності дитини, особливості сімейного укладу й багато чого іншого.

Умовний обсяг домашнього завдання завдання не повинен перевищувати третини роботи, виконаної в школі. Не варто розуміти дану вимогу буквально. Приходить мати учня з робочим зошитом сина й вимагає відповіді від учителя: чому в класі діти записали всього кілька рядків, а домашнє завдання за обсягом перевищує половину сторінки! Учитель на уроці може запропонувати дітям лекційний матеріал, усні ігри, що розвивають. Урок може проходити в формі евристичної бесіди, містити в собі роботу з перфокартами, іншим роздавальним матеріалом, міні-летучками, діти можуть працювати з тестами, аудіо- або відеозаписами, переглядати слайди, спостерігати за дослідами… Та є чимало форм роботи, що не потребують письмової фіксації й при цьому не менш ефективних? Додому ж учитель може запропонувати письмову вправу, що дозволяє закріпити засвоєний у класі усний матеріал.

Як же визначити третину обсягу класної роботи? Тільки за часом. Мається на увазі, що загальні витрати на виконання домашніх завдань з усіх предметів не повинні перевищувати третини того часу, що дитина проводить у школі. Чотири-пять годин навчання – близько півтори години самостійної роботи вдома.

Ось тут і розпочинаються основні складності. Пам’ятаєте, як у посібнику з експлуатації будь-якого приладу вказують неполадки, що найчастіше зустрічаються, і пропонують оптимальні шляхи їх усунення? Користуючись особистим педагогічним і адміністративним досвідом, я постараюся такої ж форми надати проблемам, що виникають під час виконання домашніх завдань, і запропонувати варіанти їх розв’язання.


Проблема 1

З ранку школа, потім обід, потім гуртки, секції, додаткові завдання. Приходить дитина втомлена, а тут ще й уроки. А відпочивати коли?

На що варто звертати увагу

Чи не занадто дитина задіяна вами в другу половину дня? Усього все одно не встигнути. І не варто забувати, що гарна школа дасть необхідний загальний рівень у всіх галузях знань і творчості. Гурток або секція за інтересами необхідні тоді, коли в дитини є явно виражений інтерес або здібність до такого виду самореалізації.

У моїй практиці був випадок, коли дуже здібна, усебічно розвинена дитина взяла прекрасний старт у початковій школі. Горді батьки пропонували їй все нові й нові види додаткових робіт: заняття з музики, танці, шахи, іноземні мови. Кілька років у такому темпі значно підвищили стомлюваність, знизили швидкість сприйняття й відтворення інформації. У навчанні створена була ситуація неуспіху. Хто від цього виграв?!

Якщо дитина не зайнята в другу зміну, а часу однаково недостатньо, переконайтеся, що день спланований правильно. Можливо, необхідний більш чіткий або змінений розпорядок дня. Спробуйте пожити за годинником, поки не ввійдете в ритм.



Проблема 2

О п’ятій вечора я саджу дитину за уроки. Не підводячи голови, вона працює до півночі. І все одно не встигає зробити й половини!



На що варто звертати увагу

Дозвольте мені заглянути в дитячу кімнату й, злегка перебільшуючи, проілюструвати процес виконання домашньої роботи.

О п’ятій ви розпочинаєте сізіфову працю, щоб усадити сина або дочку на робоче місце. З’являється тисяча причин, за тисяча причин, за якими негайно приступити до виконання домашки ніяк не можна: недоглянутий фільм, недоіграний квест, недоїдений кекс, головний біль тощо. Нарешті дитина сидить за столом. Стіл неприбраний, так працювати не можна. Разом за п’ятнадцять хвилин абияк наводите порядок, але тут з’ясовується, що підручник забуто в школі. На щастя, через півгодини знаходиться запасний, але починаються пошуки зошита. На жаль, у щоденнику завдання не записане. Ви або дитина телефонуєте однокласникамчи вчителям у пошуках заповітного номера або параграфа. Потім потрібно випити чаю, оскільки в горлі пересохло. Потім потрібно знайти лінійку, олівець, ручку…

О сьомій ви полегшено зітхаєте, тому що дитина написала, нарешті: «П’яте вересня. Класна робота». Потім замалювала коректором слово «класна» й надряпала «домашня». Ви вже не звертаєте уваги на те, що це зошит із російської мови. Хвилин через п’ятдесят ваша дитина виходить із дитячої кімнати. Їй терміново потрібно в туалет. Це святе! Ви заглядаєте в зошит і бачите: «П’яте вересня. Домашня робота». І все. Ви звірієте й вирішуєте зайнятися особисто. За вікном темно. Усім хочеться спати. Матеріал в голову не лізе. Аж тут з’ясовується, що завтра за розкладом узагалі немає української мови й уся праця даремна…

Поки дитина не навчиться працювати в чіткому навчальному ритмі, поки не досягне необхідного рівня самоорганізації, вона завжди буде годинами «працювати» там, де вистачило б двадцяти хвилин.
Проблема 3

Матеріал занадто складний, допомогти дитині не можу. Чим вони там у школі займаються? Іде з порожньою головою, повертається з такою ж самою! Сидить над уроками, а зробити нічого не може – не засвоїв; каже, що не пояснювали.



На що варто звертати увагу

Дійсно, запорука швидкого й акуратного виконання домашньої роботи полягає в якості засвоєння навчального матеріалу в школі. Домашнє завдання, як правило, лише закріплення вивченого матеріалу.

Багато в чому процес розуміння нового залежить від професійних і людських якостей учителя. Але в ланцюзі «учитель – учень» обидві ланки повинні працювати з максимальною віддачею як на передачу, так і на прийом. Не варто звинувачувати вчителя в усіх смертних гріхах, якщо ваша дитина недостатньо якісно засвоює навчальний матеріал.

Адже такі якості, як допитливість, здатність до самоконтролю, цілеспрямованість, працьовитість, працездатність розвиваються в ранньому віці, насамперед, у родині. Учитель не клоун.

Зацікавити можна дитину допитливу. Інертний, байдужий учень, як би не намагався вчитель, знайде для себе більше цікавого за вікном, ніж на уроці.
Проблема 4

По шість уроків на день! Немислимо! І з кожного – домашнє завдання. З історії – три параграфа, з географії – два плюс контурні карти, реферат із музики. Але ж ще й основні предмети вимагають уваги!



На що варто звертати увагу

Зазначимо відразу, що «неосновних» предметів у шкільній програмі немає. Від учителя з образотворчого мистецтва (музики, хореографії, фізичного виховання та ін.) посадові обов’язки вимагають не менше професіоналізму, ніж від фізика, математика, філолога. Та ще потрібний талант і певний рівень творчої майстерності. Не кожен словесник, наприклад, може похвастатися власною літературною спадщиною. А де ви бачили вчителя-художника, який сам не малює картин?

Проблема ж у тому, що недостатньо рівномірно розподілено в родині навчальне навантаження на весь робочий тиждень. З історії три параграфи? А скільки уроків історії на тиждень? Два. У вівторок, наприклад, і в п’ятницю. Якщо дитина любить читати, то підручники з історії, географії. Зоології перетворюються в захопливі художні книги. Як говорила Герміона, подруга Гаррі Поттера, «для легкого читання». У п’ятницю, після занять у школі, учень прочитав один параграф? Ні. У суботу книгу розгорнув? Ні. У неділю, звичайно, відпочивав. І правильно. Хоч прочитати параграф з історії – хіба не відпочинок? А в понеділок схопився за географію, історію, музику разом. Та ще згадав про англійську, літературу й математику.

До речі, про літературу. Чи весь список української, російської й зарубіжної літератури був прочитаний дитиною влітку?Ні? Спочатку – круїз, а потім – у село до дідуся? А там читати не можна було? Але ж прочитати доведеться, якщо ми хочемо домогтися навчальних результатів. І все навантаження лягає на навчальний рік, змішується з поточним обов’язковим навантаженням, і в результаті – проблема.




Проблема 5

Моя дитина недостатньо завантажена. Вона може розгубити здібності, заледащіти, вийти з робочого ритму!



На що варто звертати увагу

Є навчальна програма. Учитель планує уроки й закріплення таким чином, щоб до кінця навчального року програма була засвоєна. Поспіх гарний самі знаєте коли. Перевірте правильність і глибину засвоєння виконаної роботи.

Пишайтесь, якщо ваша дитина засвоює все набагато швидше за своїх однолітків. Такі її індивідуальні здібності, такий її інтелектуальний робочий ритм. Таким натурам завжди властиве певне ледарство розуму: усе швиденько зробив – гуляй сміливо.

Вам подобається бачити дитину, яка сидить над уроками? Якщо вона все встигає зробити в найкоротший термін і в повному обсязі, навіщо «вантажити» її рутинною додатковою роботою. Вона сама знайде собі заняття, більш цінне для її допитливого розуму. Добрим доповненням до шкільної програми можуть стати гурток, секція, факультатив. Але не переборщіть.


Підіб’ємо підсумки. В освітньому ланцюзі «повторення вивченого – здобуття нових знань – закріплення – систематизація – практичне відпрацювання» вчитель використовує домашнє завдання як ефективний засіб для кожної із зазначених ланок. Система продуманих домашніх завдань завжди дозволить домогтися високого результату під час вивчення будь-якого предмета, навчить дитину самостійної діяльності, розів’є навички самоконтролю.

Корисними будуть поради, які залишають право вибору: «А не хочеш спробувати так?» І намагайтеся ніколи не обговорювати в присутності дитини якість і обсяг домашніх завдань. Тим самим ви підриваєте авторитет педагога, що, у свою чергу, знижує ефективність навчального процесу. І головне. Не слухайте доброзичливців, які переконують вас, нібито є школи, де дитину відбирають у вас ранком, а повертають увечері «готовеньку». Так не буває. Жодні групи продовженого дня не позбавляють вас від необхідності читати разом із дитиною книги, учити вірші, розводити фарби на палітрі тощо. Учень у школі здобуває товар – знання. Кожний товар має цінність тільки тоді, коли його можна перепродати. Єдиний покупець для дитини поки тільки ви. Якщо ви виявляєте інтерес не до оцінок, а до подій шкільного життя дитини, до того, що вона приносить зі школи в голові й у душі, а не в портфелі, то все буде гаразд!
Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс

Скачати 83.99 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка