Безпека життєдіяльності являє собою область наукових знань, що охоплюють теорію і практику захисту людини від шкідливих, небезпечних та уражаючих факторів в усіх сферах людської діяльності - У побутовій сфері, що охоплює суму факторів, які впливають на людину в побуті. Реакцію організму на побутові фактори вивчають такі розділи науки, як комунальна гігієна, гігієна харчування, гігієна дітей і підлітків.
- На виробництві, де існує сукупність факторів, що оточують працівника в процесі трудової діяльності. З ним студенти знайомляться при вивченні курсу “Основи охорони праці”.
- У природному середовищі – в процесі взаємодії організму людини із складовими довкілля.
Дисципліна вирішує такі основні завдання: - вивчає методи і способи ідентифікації (розпізнавання і кількісну оцінку) негативних впливів середовища існування;
- знайомить студентів із принципами попередження впливу негативних факторів на людину та захисту її від небезпек;
- розкриває сутність ліквідації негативних наслідків впливу шкідливих, небезпечних і уражаючих факторів;
- пропонує шляхи створення нормального, тобто комфортного стану середовища життя і діяльності людини.
Розподіл часу - 51 – заняття під керівництвом викладача
- КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА
- з дисципліни” Безпека життєдіяльності”
- для студентів всіх спеціальностей й спеціалізацій
- ВЕЧІРНЯ ФОРМА НАВЧАННЯ
| - Планові терміни виконання
| - Форми контролю та звітності
| | | | | | - За систематичність і активність роботи на семінарських (практичних) заняттях
| | | | | | - Активна участь на практичних заняттях, якість доповідей, участь у дискусіях, представлення тез доповідей, виступів, розрахунково-графічних робіт, відповіді на тестові запити
| | - За виконання індивідуальних завдань, під керівництвом викладача
| | | | - 1.2. Підготовка та виконання індивідуальних завдань
| - На протязі семестру під час індивідуальних занять, але не пізніше ніж за тиждень до сесії
| - Перевірка якості виконання індивідуальних завдань
| - 10
- (по 10 балів за кожне з двох індивідуальних завдань)
| - 1.3. Підготовка до модульних контрольних робіт
| - На останньому семінарському занятті
| - Перевірка якості виконання модульних завдань
| | - Разом балів за обов’язкові види СРС
| | | | | | | | - За виконання завдань для самостійного опрацювання
| | | | - 2.1. Написання реферату (есе) за темами 2.1 - 3.5
| | - Рецензування реферату (есе) викладачем
| | - 2.2. Аналітичний (критичний) огляд наукових публікацій за темами 2.1 - 3.5
| - На протязі семестру, але не пізніше передостаннього заняття за розкладом
| - Обговорення результатів проведеної роботи під час планових занять або захисту роботи
| | - 2.3. Формування аналітичних звітів за темами 3.1 - 3.5
| - На протязі семестру, але не пізніше передостаннього заняття за розкладом
| - Обговорення результатів проведеної роботи під час планових занять або захисту звіту
| | - 2.4. Проведення оцінки інженерної обстановки на об’єкті господарювання
| - На протязі семестру, але не пізніше передостаннього заняття за розкладом
| - Рецензування роботи викладачем
| | - Разом балі за вибіркові види СРС
| | | | | | | | - Змістовий модуль 2: Безпека життєдіяльності.
- Тема 2. Лекція 1. Негативні для людини фактори природного, техногенного, соціально-політичного та воєнного характеру.
- формування системи теоретичних і прикладних знань із правових, економічних й організаційних питань захисту людини від впливу негативних факторів середовища мешкання й праці.
- Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру: Закон України. - К.: 2000.
- Панкратов О.М., Міляєв О.К. Безпека життєдіяльності людини у надзвичайних ситуаціях, Навч. посібник. - К.: КНЕУ, 2005. - 286 с.
- Стеблюк М.І. Цивільна оборона. - Київ.: “Знання-прес”, 2003, - 570 с.
- Шоботов В.М. Цивільна оборона. - Київ.: “Знання-прес”, 2004, - 430 с.
- 1 навчальне питання
- 1. Навколишнє середовище життя і діяльності людини.
- 3 навчальне питання
- Шкідливі, небезпечні та
- уражаючі фактори природного,
- техногенного, соціально -
- політичного та воєнного характеру,
- їх класифікація за механізмом уражаючої дії на людину.
- 2 навчальне питання
- Джерела небезпеки життєдіяльності людини та їх класифікація.
Біосфера (від грец. "bios" – життя, "spharia" – куля, сфера) – оболонка нашої планети, в якій розвивається життя різноманітних організмів Загальна маса живої речовини оцінюється величиною (2,4…3,6)*1012 т. Жива речовина має специфічний хімічний склад. В ній перебільшує: - БІОЦЕНОЗ (біотична частина)
- ЕКОТОП (абіотична частина)
- Аутотрофи
- Організми, співтовариства
- Хімічні сполуки довкілля абіотична речовина, сонячна енергія
- Гетеротрофи
- Організми, співтовариства
- Детритоядні
- Організми, співтовариства
Біоакумуляція За ступенем й характером дії на організм усі негативно впливаючи фактори умовно поділяють на шкідливі, небезпечні та уражаючі - Шкідливими - є фактори, що стають причиною захворювань або зниження працездатності. Симптоми ураження, як правило, зникають після відпочинку чи перерви в їх дії.
- Небезпечними називають такі фактори, які сприяють, у визначених умовах, травматичним ушкодженням або раптовому і різкому збудженню організму.
- Під уражаючими факторами розуміють такі, що обов'язково викликають важкі порушення життєдіяльності організму аж до летального наслідку.
- Побут:
- Параметри за межами допустимих значень
- Виробництво:
- - аварії,
- катастрофи
- Транспорт:
- - аварії,
- - катастрофи
- Суспільство:
- - збуджене,
- спокійне
- Природа:
- Параметри за межами допустимих значень
- Серцево – судинні системи
- Нервово – психічні системи
- Смертність збільшується у 3 – 5 разів, ДТП на 30 %, …
Фізично діючі шкідливі, небезпечні та уражаючі фактори - Рухомі машини і механізми
- Гострі і падаючи предмети
- Підвищений рівень шуму, інфразвуку, ультразвуку, вібрації
- Електромагнітні хвилі, ...
- Хімічно діючі шкідливі, небезпечні та уражаючі фактори
- Небезпечні хімічні речовини та сполуки
- Важки метали, отруйні вулканічні гази …
- Біологічно діючі шкідливі, небезпечні та уражаючі фактори
- Продукти життєдіяльності організмів
- Бактерії; ріккетсії; гриби; віруси
- Люди, худоба, птахи, риба …
Шляхи інкорпорації речовин Заключення - Біогеоценоз:
- - Абіотична речовина;
- - Аутотрофи;
- - Гетеротрофи;
- - Детритоядні
- Умови:
- - ΔР;
- - Δt0C;
- - широта;
- - продукти харчування
- Адаптивні типи людей:
- - Гірський;
- - Тропічний;
- - Помірного поясу;
- - Арктичний
- Тема 2.4. Запобігання та захист від впливу на людину радіоактивних, небезпечних хімічних речовин та біологічних засобів.
- Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру: Закон України.-К.,2000.
- Панкратов О.М., Міляєв О.К. Безпека життєдіяльності у надзвичайних ситуаціях, Навч. посібник.-К.: КНЕУ, 2005.-286 с.
- Стеблюк М.І. Цивільна оборона.-Київ.: “Знання-прес”,2003,-570 с.
- Шоботов В.М. Цивільна оборона.-Київ.: “Знання-прес”,2004,-430 с.
- 1 навчальне питання
- Сучасні уявлення механізму уражаючої дії характерних для виробництва та побуту радіоактивних, небезпечних хімічних речовин та біологічних засобів.
- 3 навчальне питання
- Принципи, способи та засоби надання до лікарняної допомоги людині, при наявності у неї симптомів ураження радіоактивними, небезпечними хімічними речовинами та біологічними засобами.
- 2 навчальне питання
- Запобігання впливу на людину радіоактивних, шкідливих хімічних речовин, біологічних засобів та принципи захисту від їх негативної дії.
Реактивність - здатність організму реагувати на впливи факторів навколишнього середовища - захисно-компенсаторними системами і механізмами
- 1) здійснює взаємодію організму з навколишнім середовищем;
- 2) поєднує органи і системи організму у єдине ціле та погоджує їхню діяльність;
- 3) на вищому етапі розвитку нервова система здійснює психічну діяльність на основі фізіологічних процесів відчуття, сприйняття і мислення.
Основними властивостями нервових волокон є: - Ускладнюється і зникає при:
- - розриві;
- - здавлюванні;
- припиненні кровопостачання;
- сильному охолодженні;
- отруєнні...
- Ентеро- інтеро- рецептори:
- фото-, фоно-, термо-, баро-, хемо-, ...
- Кінчиків пальців – 3 мг/мм2
Нейрон - A - L = 150см, V = 150 м/с
- B - L = 35см, V = 20…30 м/с
- C - L = 0,5 …5,0см, V = 2…5 м/с
Синапс - Стимулятори
- (амінопірідіни)
- Блокатори АХ
- (ботулотоксин)
- Імітатори АХ
- (нікотін, мускалін)
- Блокатори ХР
- (атропін, кураріни)
- Пробки К, Nа нас.
- (саксітоксин,
- Тетродотоксин)
Шум – звукові коливання з частотою 16 ... 20 000 Гц - Рівень L = 10* lg(I/I0), дБ
- Необхідний шум для людини – 10 ... 20 дБ
- Поріг болючості – 140 дБ
- Уражається ЦНС – перевантаження рецепторів,
- виснаження клітин головного мозку:
- симптоми: безсонниця, стомленість, зниження працездатності,
- туговухість.
Інфразвук – коливання з частотою менше 16 Гц - Невидимі і нечутливі хвилі
- Особливо небезпечні коливання з частотою 8 Гц за
- рахунок виникнення резонансу з біострумами
- Вібрація внутрішніх органів
- Уражає внутрішнє вухо.
- Симптоми “морської хвороби”
- Розлад органів травлення і мозку:
- загальна слабкість;
- непритомність ...
Ультразвук – коливання з частотою понад 16 000 Гц - В організмі виникають такі процеси:
- - коливання часток тканини - мікро масаж;
- - утворення внутрішнього тепла;
- - розширення кровоносних судин;
- - посилення біохімічних реакцій;
- - подразнення нервових закінчень
- Уражаюча дія починається при інтенсивності – 120 дБ
- Симптоми: пригніченість; непояснений страх;
- “морська” хвороба; сліпота
- Е > 1,02 МеВ
- (Ефект утворення пари)
- Е ~ 0,8 МеВ
- (Комптон ефект)
Які величини характеризують спроможність радіоактивних елементів до роспаду - А – активність, [Бк], [Ku];
- 1 Бк = 1 росп. / с;
- 1 Ku = 3,7 *1010 Бк.
Які величини характеризують уражаючу дію іонізуючого випромінювання ? - Dекс - енергія, що викликає іонізацію середовища [Кл/кг], [P]
- Dп - енергія будь-якого випромінювання, що поглинається рецептором [Дж/кг], [Гр], [рад]
- Dекв = Dп Кя , [Зв], [бер]
Розподіл активності у ядерному реакторі - 0,1%
- оболонка ТВЕЛів +
- теплоносій 1-го контуту
Зони радіоактивного забруднення - 5 ; 0,014 50; 0,14 500; 1,4
- де (50; 0,14)
- 50 – Dn, рад
- 0,14 – Pn, рад/год
Опромінювання людини - 90% дози - внутрішнє
- опромінювання щитовидної
- залозі інгалірованими 131I,133I;
- 1% дози - зовнішне
- опромінювання;
- 9% дози - контактне
- опромінювання.
- 70% дози - внутрішнє
- опромінювання організму внаслідок
- інгаляції, шкіряної резорбції,
- перорального шляху проникнення
- радіоактивних речовин.
Шляхи руху РР до організму людини - Наземна частина
- рослинної їжі
- Поверхня ґрунту під
- рослинною їжею
- Підповерхневий
- шар ґрунту
- Легені:
- 85Kr ;
- 238Pu,239 Pu;
- 222Rn; 233; 133Xe; 235 U.
- Печінка:
- 137Cs;
- 58Co; 60Co;
- 239Np;
- 238Pu; 239Pu; 241Pu.
- Кістки:
- 140Ba;
- 14C;
- 154Eu; 155Eu;
- 32P;
- 238Pu; 239Pu; 241Pu;
- 226Ra;
- 89Sr,90Sr;
- 233U,235U.
- Щитовидна залозь:
- 129I; 131I;
- 99Tc.
- Шкіра:
- 35S.
- Селезінка:
- 210Po.
- Нирки:
- 134Cs; 137Cs;
- 106Ru.
- яічники:
- 140Ba;
- 134Cs; 137Cs;
- 58Co; 60Co;
- 131I;
- 85Kr;
- 239Pu.
- М’язи:
- 134Cs; 137Cs;
- 154Eu; 155Eu;
- 40K; 42K.
- Ураження людини радіоактивними речовинами
- Ступінь ураження = f (Di, P, t, % тіла)
- Органи травлення:
- перорально
- Тема 3.1. Класифікація надзвичайних ситуації природного, техногенного, соціально-політичного та воєнного характеру.
- Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру: Закон України.-К.,2000.
- Панкратов О.М., Міляєв О.К. Безпека життєдіяльності у надзвичайних ситуаціях, Навч. посібник.-К.: КНЕУ, 2005.-286 с.
- Стеблюк М.І. Цивільна оборона.-Київ.: “Знання-прес”,2003,-570 с.
- Шоботов В.М. Цивільна оборона.-Київ.: “Знання-прес”,2004,-430 с.
- Причини виникнення надзвичайних ситуацій, їх ознаки та класифікація.
- Зони зараження та осередки ураження, що виникають при аваріях та катастрофах з викидами небезпечних хімічних речовин у навколишнє середовище, їхня характеристика.
- Радіоактивне зараження як можливий наслідок аварії на радіоактивно небезпечному об’єкті.
- Стисла характеристика зон та осередків ураження, що виникають при застосуванні сучасної зброї.
Причини виникнення надзвичайних ситуацій - Катастрофи техногенного походження
- Транспортні,
- космічні
- катастрофи
- Катастрофи
- на річковому
- та на морському
- транспорті
- Катастрофи на залізничному транспорті
Зони хімічного зараження - Небезпечний хімічний об'єкт
- Зона поширення первинної хмари
- Зона поширення вторинної хмари
Ознаки стійкості атмосфери у приземному шарі Осередок землетрусу | | | - Ступінь руйнування будинків, споруд
| - Ступінь руйнування гідротехнічних споруд
| | | - Уражен-ня людей в будівлях
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | - Можливе утворен-ня прорану
| | | | | | | | | | | | | | Аварія на гідротехнічній споруді - Термін існування хвилі, год.
Вторинні уражаючі фактори при аварії на пожежа- вибухонебезпечному об’єкті - ІІ – зона дії продуктів вибуху: R2=1,7R1; ΔΡ= 1300(R1/R)3+50 = 300…1350 кПа
- ІІІ – зона дії ПУХ: ΔΡ=700 / [3(1+29,8х3)0,5-1] при (х=0,24R/R1)≤ 2
- ΔΡ=22 / [х(lgx+0,158)0,5] при (х=0,24R/R1)≥ 2
- 1 кПа ≈ 0,01 кгс/см2;
- 1 атм ≈ 100 кПа.
Зони радіоактивного зараження - 5 ; 0,014 50; 0,14 500; 1,4
- де (50; 0,14)
- 50 – Dn, рад
- 0,14 – Pn, рад/год
| | | - Ступінь руйнування будинків, споруд
| - Ступінь руйнуван
- ня гідротехнічних споруд
| | | - Уражен-ня людей в будівлях
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | - Можливе утворення прорану
| | | | | | | | | | | | | | - Ядерний осередок ураження
- G = 5800 Мгт. -- 15000 од.
- 400 млн. т2
- Пороху з
- d = 1 мкм
- Пожежі на протязі 2 – х місяців
- Через 10 діб Косл сонячної радіації становитиме 0,5 ... 0,95
- У північнній півкулі температура в літку знизиться до – 230 С,
- а через місяць піднімется до – 100 С
- У північнній півкулі загине фіто і зоо світ
- У північнній півкулі миттєво загинуть 1 млрд. людей
- У північнній півкулі отримує ураження 1 млрд. людей
- У світі на протязі доби 50% людей отримує дози опромінення, що не сумісні з життям
- У північнній півкулі у промислових районах повітря буде заражене небезпечними хімічними речовинами підприємств, що зруйновані ядерними ударами
Інформаційна війна - Тема 3.2. Основи захисту об’єкта господарської діяльності.
- Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру: Закон України.-К.,2000.
- Панкратов О.М., Міляєв О.К. Безпека життєдіяльності у надзвичайних ситуаціях, Навч. посібник.-К.: КНЕУ, 2005.-286 с.
- Стеблюк М.І. Цивільна оборона.-Київ.: “Знання-прес”,2003,-570 с.
- Шоботов В.М. Цивільна оборона.-Київ.: “Знання-прес”,2004,-430 с.
- Законодавство України у сфері захисту населення і територій у надзвичайних ситуаціях. Призначення, мета, основні принципи, завдання та заходи цивільного захисту (ЦЗ) населення.
- Єдина державна система запобігання та реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного походження, її структура та режими функціонування.
- Сили і засоби цивільного захисту населення та персоналу об’єкту.
Цивільний захист - Система організаційних, інженерно-технічних, санітарно-гігієнічних, протиепідемічних та інших заходів, які здійснюються центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями з метою запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій
Правова основа цивільного захисту - Конституція України;
- Закони України: "Про правові засади цивільного захисту" – 2004 р.;
- "Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру";
- "Про Цивільну оборону України";
- "Про правовий режим надзвичайного стану";
- "Про правовий режим воєнного часу";
- " Про аварійно-рятувальні служби";
- "Про об'єкти підвищеної небезпеки"; "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку";
- "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення" та інші.
Мета цивільного захисту -
- реалізація Державної політики, спрямованої на забезпечення безпеки та захисту населення і територій, матеріальних і культурних цінностей та довкілля від негативних наслідків надзвичайних ситуацій у мирний час та особливий період;
- подолання наслідків надзвичайних ситуацій
Завдання цивільного захисту - збирання та аналітичне опрацювання інформації про надзвичайну ситуацію (НС);
- прогнозування та оцінка соціально-економічних наслідків НС;
- здійснення нагляду і контролю у сфері цивільного захисту;
- розробка та виконання нормативно-правових актів;
- розробка і здійснення запобіжних заходів у сфері цивільного захисту;
- створення, збереження і раціональне використання матеріальних ресурсів спрямованих на забезпечення ПС;
- оповіщення населення про виникнення або загрозу виникнення НС;
- організація захисту населення і територій від НС та інші
Основні заходи цивільного захисту - оповіщення та інформування;
- спостереження і лабораторний контроль;
- укриття у захисних спорудах;
- здійснення заходів з евакуації населення;
- інженерний захист;
- медичний захист;
- психологічний захист;
- біологічний захист;
- екологічний захист;
- радіаційний і хімічний захист;
- захист населення від несприятливих побутових або нестандартних ситуацій
Сили цивільного захисту - оперативно-рятувальна служба ЦЗ;
- спеціалізовані (воєнізовані) та спеціалізовані аварійно-рятувальні формування;
- аварійно-відновлювальні формування;
- формування особливого періоду;
- авіаційні та піротехнічні підрозділи;
- технічні служби;
- підрозділи забезпечення та матеріальних резервів.
Єдина державна система цивільного захисту населення і територій - На які покладається
- виконання
- Державної політики у сфері цивільного захисту
Режими функціонування ЄСЦЗ - режим повсякденного стану;
- режим підвищеної готовності;
- режим надзвичайної ситуації;
- режим надзвичайного стану;
- режим воєнного стану.
Поділіться з Вашими друзьями: |