Тема уроку Вікторина «Найуважніший» - • щодня очікувала на приліт гостя з далекого минулого.
- •Агроном спеціально оселився у бабусі, щоб та йому щовечора розповідала про Планетника.
- • Олена Булига За жанром «Планетник» Б. Харчука — повість-легнда, як визначив сам автор.
- • У хаті бабусі було скрізь прибрано, чисто, пахло зіллям.
- • Досвітком агронома забирав самоскид, що возив на поля міндобрива.
- • Літня жінка любила городину і поралася на ній до заходу сонця.
- • Квартирант замість сплати за проживання у бабусі грошима повинен був доглядати за її господарством.
- • Події легенди про Планетника відбуваються у часи нападу монголо-татар на Україну.
- • Бабусю завжди супроводжував чорний кіт, який не мав імені.
- • Планетник був чародієм, який своїм чаклуванням завдавав людям чимало клопоту.
- • Коли ще була молодою, Олена Булига працювала агрономом.
- • Вперше зустрівшись з агрономом, бабуся запитала у нього: «А ви часом не впали з неба?»
Бесіда за питаннями - • Що, на ваш погляд, є найціннішим надбанням для людини — матеріальне чи духовне? Відповідь обґрунтуйте.
- • У чому виявляється краса природи краю, де ви живете? Свої спостереження прокоментуйте.
- • Яке призначення людини на землі?
- • Чи намагаєтеся ви застерегти свого товариша від негативного вчинку, який він планує здійснити? Якщо так, то яким чином?
- • Як казкове і реальне перемежовуються у творі Б. Харчука «Планетник»?
- • Чим схожі твори Б. Харчука «Планетник» і В. Шевчука «Панна квітів»? Відповідь узагальніть.
Епіграф уроку - Життя — це наш обов'язок творить,
- де творчий кожний день і кожна
- мить...
- П. Грабовський
- Краси людини без землі і краси Землі без людини нема. Б. Харчук
Життя... Таким коротким воно здається для людини. А як хочеться багато зробити! - Життя... Таким коротким воно здається для людини. А як хочеться багато зробити!
- Ще маленькою людина прагне самоутвердитися, пізнати нове, цікаве, корисне, а потім, ставши дорослою, передати ці знання наступному поколінню.
- Чи ніколи ви не задумувалися над смислом життя? Що хоче отримати кожний від нього? Здоров'я, кохання, матеріального благополуччя, владу над іншими...
- Дійсно, людина сама визначає власні пріоритети. Але як зробити так, щоб прожитий час не був марний, витрачений на якісь дрібниці?
- Людина живе у суспільстві, тому вона повинна співвідносити власні інтереси з інтересами оточуючих.
-
Для Планетника головним у житті є: - любов до людини праці;
- збереження природи, її краси;
- робити добро;
- надання безкорисливої допомоги;
- шанобливе ставлення до матері.
Життєві цінності Планетника Краса - Краса безборонна і беззахисна у світі…
- Народжений для краси, міг бачити її скільки завгодно й де завгодно…
- «Ми всі, мов листя на дереві, — кожен листочок інакший».
- • «...Усе живе, усе для чогось призначене. Навіщо ж його мучити й нівечити?»
-
- В усіх у нас гуде крапелька небес…
- … краси людини без землі і краси землі без людини нема.
- • «Що не бачиш оком, що не чутне вухом, що не понюхаєш, що не відчуєш шкірою, те невпізнано відгукується у нас, у всьому сущому».
Мудрість - Шукай пізнання у трьох коренях – у землі, з якої піднявся, у небі, до якого прагнеш, і у самому собі, у своїй душі.
- «Життя землі залежить від життя сонця...»
- • «...Повинен знати стільки, скільки може знати людина».
- • «...Що відбувається в небі, те відразу ж дістається і землі».
- • «...Найвища радість людини — орати й сіяти».
- • «Ми залежимо від зерна: людина, звір і пташка. І ми самі як зерно — вийшли із землі».
- «Земля — найпривітніша-людська домівка».
- • «...Світ збудувався і держиться на двох силах — на потузі любові й на потузі терпіння.
- ...З любові й терпіння народжується людина і хліб».
- • «Хіба є більше зло, як тупа і сліпа заздрість?»
- • «Людина — дитина неба й землі».
- • «...Щоб жити і вдосконалюватися — піднятися до краси і сили природи, до волі і єдності».
- • «Шукай пізнання у трьох коренях — у землі, з якої піднявся, у небі, до якого прагнеш, і у самому собі, у своїй душі».
Творча праця - Найвища радість людини – орати й сіяти…
- … нічого так не хотів, нічого так не прагнув, як щось посіяти й посадити…
- Без поту земля не родить і не буває жнив.
- Ти дій – для людських поколінь.
- Земля не могла існувати без його праці, як квітка без бджоли.
Любов - …світ збудувався і держиться на двох
- силах – на потузі любові й на потузі
- терпіння.
- З любові і терпіння народжується людина
- і хліб.
- … його любов до
- землі клалася в
- скиби й покоси.
- … земля повірила
- йому – його великій
- любові й великому
- терпінню.
Здатність бачити серцем - Я хочу жити у згоді з людьми, з усім...»
- • «...Робити — це і є жити у згоді зі всім світом».
- • «Не стояти осторонь спостерігачем, а бути у самій середині цієї краси, належати їй, як і вона тобі. її закон — твоє правило: не нівечити листочка з дерева. Листочок і ти — ви обоє народилися з діяння. І, наслідуючи листочок, уподібнюючись йому, як він умивається росою, так і собі, вмиваючись працею діяти і примножувати красу світобудови, не засліплюючись корисливістю».
- В його душі живуть всесвітні тривоги – великий страх, але ще більша цікавість і боязка, невтомна жадоба пізнання.
Відповідальність - Б’є грім, молотить град, а ти плекай свій нарцис…
- … дій – для людських поколінь. І не покладай рук.
- Не забувайте,
- що ми — Люди!!!
Тестове завдання - 1. Цілу зиму хлопчик сидів у курній хаті, наче:
- а) прихований скарб;
- б) насінина, запхнута й зав'язана у торбинку; в) ув'язнений,
- 2. Найбільше хлопчик мріяв про те, як:
- а) потрапити на місяць; б) вирушити у подорож на кораблі;
- в) самому щось посіяти і щоб воно зійшло.
- 3. Що нелегко діставалося у сиві часи? Навіть приказували: «Він у поті чола»:
- а) мед; б) льон; в) хліб.
- 4. Влітку маленькі вікна хати, де жив хлопчик з мамою, заслоняли:
- а) гілки яблуні; б) квіти; в) фруктові дерева.
- 5. Який птах відчиняв своїми крилами весну і зачиняв літо?
- а) соловейко; б) зозуля-співачка; в) бузько-мудрець.
- 6. У народі сніп жита на покуті називали:
- а) «дід»; б) «судець»; в) «первінець».
7. Навесні мати дозволила сину пересадити: - 7. Навесні мати дозволила сину пересадити:
- а) маленьку вишеньку; б) квітку нарциса; в) кущ троянд.
- 8. За старанність сина під час роботи на землі мати називала його:
- а) розумником; б) планетником; в) робітником.
- 9. Мати попередила сина, що коли «...з кущика виткнулася стрілка майбутньої квітки, то її:
- а) необхідно поливати тільки теплою водою; б) не дивитися на неї;
- в) не потрібно торкатися до неї рукою.
- 10. Допомагаючи матері по господарству, хлопчик:
- а) обкопував дерева; б) сіяв лук і моркву; в) доглядав за курчатами, каченятами, гусенятами;
- 11. Хлопчик, спостерігаючи за небом, дослідив, що воно виповнювало собою:
- а) озеро за греблею; б) смерековий ліс; в) галявину, де росли підсніжники.
- 12. Від сяючого сонця блищала:
- а) повноводна річка; б) земля; в) калюжа.
Робота з картками - Картка № 1
- 1. Висловіть власну думку стосовно того, чим Планетник відрізнявся від інших людей. З якою метою Б.Харчук наділяє свого героя суто індивідуальними якостями? Відповідь вмотивуйте.
- 2. Через що, на вашу думку, селянські діти не товаришували з хлопцем? Як це позначилося на почуттях героя?
- 3. Зростав хлопець, як:
- а) біб на городі;
- б) кущ калини;
- в) сокіл у небі.
Картка № 2 - 1.Прокоментуйте, що мав на увазі Б. Харчук, зазначаючи про хлопця: «Візок дитинства не котився згори, а під гору: його треба було пхати, як біду, щоб біда не пхала додому». Чому втрата квітки для хлопчика була великим горем? Про що свідчить «боротьба хлопчика з хмарою-бугаєм»?
- 2.Хлопчик намагався захистити свою квітку від: а) морозу;
- б) дощу з градом;
- В)черв’яка
Картка № 3 - 1. Доведіть, що хлопчик, залишившись самотнім через негативне ставлення сільських дітей до нього, знайшов порозуміння і підтримку у природі. Відповідаючи, посилайтеся на факти з повісті.
- 2. З якою метою, на вашу думку, Б.Харчук, описуючи діяльність ворожки у творі, говорить про «наврочливе око»? Що вам відомо про ворожіння?
- 3. Чорна хмара, яка насувалася на блакитне небо, була схожа на:
- а) злого чаклуна;
- б) бугая;
- в) змія.
Підсумок уроку - Після розгляду повісті Бориса Харчука “Планетник” я:
- відчуваю…
- думаю…
- розумію…
Домашнє завдання - Скласти план до характеристики образу Планетника, дібрати цитати.
- Вивчити улюблений уривок напам’ять.
Поділіться з Вашими друзьями: |