Борис Харчук "Планетник"



Дата конвертації26.11.2018
Розмір3.11 Mb.
ТипУрок

Тема уроку

  • Комарніцька Л.З.

Вікторина «Найуважніший»

  • • щодня очікувала на приліт гостя з далекого минулого.
  • •Агроном спеціально оселився у бабусі, щоб та йому щовечора розповідала про Планетника.
  • • Олена Булига За жанром «Планетник» Б. Харчука — повість-легнда, як визначив сам автор.
  • • У хаті бабусі було скрізь прибрано, чисто, пахло зіллям.
  • • Досвітком агронома забирав самоскид, що возив на поля міндобрива.
  • • Літня жінка любила городину і поралася на ній до заходу сонця.
  • • Квартирант замість сплати за проживання у бабусі грошима повинен був доглядати за її господарством.
  • • Події легенди про Планетника відбуваються у часи нападу монголо-татар на Україну.
  • • Бабусю завжди супроводжував чорний кіт, який не мав імені.
  • • Планетник був чародієм, який своїм чаклуванням завдавав людям чимало клопоту.
  • • Коли ще була молодою, Олена Булига працювала агрономом.
  • • Вперше зустрівшись з агрономом, бабуся запитала у нього: «А ви часом не впали з неба?»
  • Комарніцька Л.З.

Бесіда за питаннями

  • • Що, на ваш погляд, є найціннішим надбанням для людини — матеріальне чи духовне? Відповідь обґрунтуйте.
  • • У чому виявляється краса природи краю, де ви живете? Свої спостереження прокоментуйте.
  • • Яке призначення людини на землі?
  • • Чи намагаєтеся ви застерегти свого товариша від негативного вчинку, який він планує здійснити? Якщо так, то яким чином?
  • • Як казкове і реальне перемежовуються у творі Б. Харчука «Планетник»?
  • • Чим схожі твори Б. Харчука «Планетник» і В. Шевчука «Панна квітів»? Відповідь узагальніть.
  • Комарніцька Л.З.

Епіграф уроку

  • Життя — це наш обов'язок творить,
  • де творчий кожний день і кожна
  • мить...
  • П. Грабовський
  • Краси людини без землі і краси Землі без людини нема. Б. Харчук
  • Комарніцька Л.З.

Життя... Таким коротким воно здається для людини. А як хочеться багато зробити!

  • Життя... Таким коротким воно здається для людини. А як хочеться багато зробити!
  • Ще маленькою людина прагне самоутвердитися, пізнати нове, цікаве, корисне, а потім, ставши дорослою, передати ці знання наступному поколінню.
  • Чи ніколи ви не задумувалися над смислом життя? Що хоче отримати кожний від нього? Здоров'я, кохання, матеріального благополуччя, владу над іншими...
  • Дійсно, людина сама визначає власні пріоритети. Але як зробити так, щоб прожитий час не був марний, витрачений на якісь дрібниці?
  • Людина живе у суспільстві, тому вона повинна співвідносити власні інтереси з інтересами оточуючих.
  • Комарніцька Л.З.

Для Планетника головним у житті є:

  • любов до людини праці;
  • збереження природи, її краси;
  • робити добро;
  • надання безкорисливої допомоги;
  • шанобливе ставлення до матері.
  • Комарніцька Л.З.

Життєві цінності Планетника

  • Планетник
  • Любов
  • Відпові-
  • дальність
  • Творча
  • праця
  • Краса
  • Мудрість
  • Здатність
  • бачити
  • серцем
  • Комарніцька Л.З.

Краса

  • Краса безборонна і беззахисна у світі…
  • Народжений для краси, міг бачити її скільки завгодно й де завгодно…
  • «Ми всі, мов листя на дереві, — кожен листочок інакший».
  • • «...Усе живе, усе для чогось призначене. Навіщо ж його мучити й нівечити?»
  • В усіх у нас гуде крапелька небес…
  • … краси людини без землі і краси землі без людини нема.
  • • «Що не бачиш оком, що не чутне вухом, що не понюхаєш, що не відчуєш шкірою, те невпізнано відгукується у нас, у всьому сущому».
  • Комарніцька Л.З.

Мудрість

  • Шукай пізнання у трьох коренях – у землі, з якої піднявся, у небі, до якого прагнеш, і у самому собі, у своїй душі.
  • «Життя землі залежить від життя сонця...»
  • • «...Повинен знати стільки, скільки може знати людина».
  • • «...Що відбувається в небі, те відразу ж дістається і землі».
  • • «...Найвища радість людини — орати й сіяти».
  • • «Ми залежимо від зерна: людина, звір і пташка. І ми самі як зерно — вийшли із землі».
  • «Земля — найпривітніша-людська домівка».
  • • «...Світ збудувався і держиться на двох силах — на потузі любові й на потузі терпіння.
  • ...З любові й терпіння народжується людина і хліб».
  • • «Хіба є більше зло, як тупа і сліпа заздрість?»
  • • «Людина — дитина неба й землі».
  • • «...Щоб жити і вдосконалюватися — піднятися до краси і сили природи, до волі і єдності».
  • • «Шукай пізнання у трьох коренях — у землі, з якої піднявся, у небі, до якого прагнеш, і у самому собі, у своїй душі».
  • Комарніцька Л.З.

Творча праця

  • Найвища радість людини – орати й сіяти…
  • … нічого так не хотів, нічого так не прагнув, як щось посіяти й посадити…
  • Без поту земля не родить і не буває жнив.
  • Ти дій – для людських поколінь.
  • Земля не могла існувати без його праці, як квітка без бджоли.
  • Комарніцька Л.З.

Любов

  • …світ збудувався і держиться на двох
  • силах – на потузі любові й на потузі
  • терпіння.
  • З любові і терпіння народжується людина
  • і хліб.
  • … його любов до
  • землі клалася в
  • скиби й покоси.
  • … земля повірила
  • йому – його великій
  • любові й великому
  • терпінню.
  • Комарніцька Л.З.

Здатність бачити серцем

  • Я хочу жити у згоді з людьми, з усім...»
  • • «...Робити — це і є жити у згоді зі всім світом».
  • • «Не стояти осторонь спостерігачем, а бути у самій середині цієї краси, належати їй, як і вона тобі. її закон — твоє правило: не нівечити листочка з дерева. Листочок і ти — ви обоє народилися з діяння. І, наслідуючи листочок, уподібнюючись йому, як він умивається росою, так і собі, вмиваючись працею діяти і примножувати красу світобудови, не засліплюючись корисливістю».
  • В його душі живуть всесвітні тривоги – великий страх, але ще більша цікавість і боязка, невтомна жадоба пізнання.
  • Комарніцька Л.З.

Відповідальність

  • Б’є грім, молотить град, а ти плекай свій нарцис…
  • … дій – для людських поколінь. І не покладай рук.
  • Комарніцька Л.З.
  • Не забувайте,
  • що ми — Люди!!!
  • Комарніцька Л.З.

Тестове завдання

  • 1. Цілу зиму хлопчик сидів у курній хаті, наче:
  • а) прихований скарб;
  • б) насінина, запхнута й зав'язана у торбинку; в) ув'язнений,
  • 2. Найбільше хлопчик мріяв про те, як:
  • а) потрапити на місяць; б) вирушити у подорож на кораблі;
  • в) самому щось посіяти і щоб воно зійшло.
  • 3. Що нелегко діставалося у сиві часи? Навіть приказували: «Він у поті чола»:
  • а) мед; б) льон; в) хліб.
  • 4. Влітку маленькі вікна хати, де жив хлопчик з мамою, заслоняли:
  • а) гілки яблуні; б) квіти; в) фруктові дерева.
  • 5. Який птах відчиняв своїми крилами весну і зачиняв літо?
  • а) соловейко; б) зозуля-співачка; в) бузько-мудрець.
  • 6. У народі сніп жита на покуті називали:
  • а) «дід»; б) «судець»; в) «первінець».
  • Комарніцька Л.З.

7. Навесні мати дозволила сину пересадити:

  • 7. Навесні мати дозволила сину пересадити:
  • а) маленьку вишеньку; б) квітку нарциса; в) кущ троянд.
  • 8. За старанність сина під час роботи на землі мати називала його:
  • а) розумником; б) планетником; в) робітником.
  • 9. Мати попередила сина, що коли «...з кущика виткнулася стрілка майбутньої квітки, то її:
  • а) необхідно поливати тільки теплою водою; б) не дивитися на неї;
  • в) не потрібно торкатися до неї рукою.
  • 10. Допомагаючи матері по господарству, хлопчик:
  • а) обкопував дерева; б) сіяв лук і моркву; в) доглядав за курчатами, каченятами, гусенятами;
  • 11. Хлопчик, спостерігаючи за небом, дослідив, що воно виповнювало собою:
  • а) озеро за греблею; б) смерековий ліс; в) галявину, де росли підсніжники.
  • 12. Від сяючого сонця блищала:
  • а) повноводна річка; б) земля; в) калюжа.
  • Комарніцька Л.З.

Робота з картками

  • Картка № 1
  • 1. Висловіть власну думку стосовно того, чим Планетник відрізнявся від інших людей. З якою метою Б.Харчук наділяє свого героя суто індивідуальними якостями? Відповідь вмотивуйте.
  • 2. Через що, на вашу думку, селянські діти не товаришували з хлопцем? Як це позначилося на почуттях героя?
  • 3. Зростав хлопець, як:
  • а) біб на городі;
  • б) кущ калини;
  • в) сокіл у небі.
  • Комарніцька Л.З.

Картка № 2

  • 1.Прокоментуйте, що мав на увазі Б. Харчук, зазначаючи про хлопця: «Візок дитинства не котився згори, а під гору: його треба було пхати, як біду, щоб біда не пхала додому». Чому втрата квітки для хлопчика була великим горем? Про що свідчить «боротьба хлопчика з хмарою-бугаєм»?
  • 2.Хлопчик намагався захистити свою квітку від: а) морозу;
  • б) дощу з градом;
  • В)черв’яка
  • Комарніцька Л.З.

Картка № 3

  • 1. Доведіть, що хлопчик, залишившись самотнім через негативне ставлення сільських дітей до нього, знайшов порозуміння і підтримку у природі. Відповідаючи, посилайтеся на факти з повісті.
  • 2. З якою метою, на вашу думку, Б.Харчук, описуючи діяльність ворожки у творі, говорить про «наврочливе око»? Що вам відомо про ворожіння?
  • 3. Чорна хмара, яка насувалася на блакитне небо, була схожа на:
  • а) злого чаклуна;
  • б) бугая;
  • в) змія.
  • Комарніцька Л.З.

Підсумок уроку

  • Після розгляду повісті Бориса Харчука “Планетник” я:
  • відчуваю…
  • думаю…
  • розумію…
  • Комарніцька Л.З.

Домашнє завдання

  • Скласти план до характеристики образу Планетника, дібрати цитати.
  • Вивчити улюблений уривок напам’ять.
  • Комарніцька Л.З.

  • Дякую
  • за роботу на уроці
  • Комарніцька Л.З.

Каталог: shapka
shapka -> Тема: Україна на карті світу. Карта України
shapka -> Г. І. Сорока; Харк держ пед ун-т ім. Г. С. Сковороди. Х. Ранок, 2002. 128 с iл.
shapka -> Євген Гуцало " Сім’я дикої качки" твір про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем
shapka -> Урок №1 Тема уроку: Евглена, зелена, амеба, інфузорія одноклітинні тварини. Лабораторне дослідження «Спостереження інфузорій»
shapka -> Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти
shapka -> Педагогічне кредо: «Скажи мені і я забуду, покажи мені – і я, можливо, запам'ятаю. Дай мені зробити самому- і я зрозумію на все життя»
shapka -> Особливості організації навчання з хімії у 2017-2018 році квнз “ Вінницька академія
shapka -> Уроків української літератури в 11 класі Академічний рівень І семестр № з/п Тема уроку Дата Примітки Українська література 1920-1930 рр


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка