«Будьте батьками сиріт» Володимир Мономах, «Повчання дітям»



Скачати 11.22 Mb.
Сторінка1/31
Дата конвертації09.11.2017
Розмір11.22 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   31
9


«Будьте батьками сиріт»

Володимир Мономах, «Повчання дітям»
Присвячується Батькам сиріт, Серцям, що зігрівають Своєю Любов'ю дітей в інтернатах, дитячих будинках, закладах сімейного типу, соціальних гуртожитках, волонтерам, меценатам, прийомним сім’ям, тим, хто не знає, що таке «чужі» діти, а також Мамі, Марії Данилівні, Ларисі Вікторівні, Марині Володимирівні, Василю Федоровичу і всім, хто залишив відбитки своїх пальців на моєму житті …
Низький Вам уклін…

ПОЧАТОК КІНЦЯ

[перша частина передмови]


За вікном весна. Початок березня. Вагнер, червоне вино. Спогади. Образи минулого, немов у калейдоскопі. Деякі моменти схожі на анімацію – динамічні, яскраві, інші немов чорно-білі фотографії, з пожовклими під впливом нещадного часу краями. Сірий відтінок, ледь помітна посмішка, буденність, обдерті стіни (стиль ретро завжди щирий на почуття), і згаслий погляд…

У кожного з нас бувають моменти, коли всередині все перевертається. Такі собі відправні точки, точки неповернення. Кожен з нас переживав втрати.

Втрата – це завжди прощання з вірою, людьми і часом. Добре, коли переживаєш їх у віці, що дозволяє до кінця збагнути пафос моменту. Дорослі зазвичай кажуть: «Сядь, я маю тобі щось сказати». Не знаю, чому всім здається, що найгірші новини краще сприймати сидячи. Боязнь втратити свідомість? Навряд чи. Звичка. Просто звичка.

Мене ніхто не просив сісти.

«Мама змушена лікуватись, вона дуже хвора. Ти ще малий, ти не можеш жити сам. Ми відвеземо тебе в інтернат».

Моє життя перевернулось 23 березня 2001 року.

Я втратив дитинство.

Не знаю, як було б, якби все склалось по-іншому. Історична освіта дала розуміння одного: історія не має умовного способу. Ми ніколи не знатимем, що точно йде після слова «якби». Варіацій – мільйони, натякає теорія імовірності.

Не знаю я й те, коли вирішив описати одну з сотень тисяч історій, історію локальну, історію маленької людини, свою історію. Знаю, що починав давно. Пробував вести щоденник десь з тринадцяти років, але далі першого запису ніколи не міг піти.

Неправда, що перший крок найважчий. Найважче бути послідовним у своїх кроках, щоб кожен з них складався в одну ходу, щоб відбитки твоїх босих ніг складались в один чіткий шлях. Коли йдеш по асфальті чи піску, зробити це легше. Нам, продуктам державної виховної системи, набагато важче, - ми босоніж нащупували свій шлях по черствому камінні, щоб прийти туди, звідки ще ніхто не повертався щасливим, веселим, успішним, самодостатнім.

Ми знали, що життя не закінчується в інтернаті, але як живуть там, за його межами, уявляли дуже погано. Два світи – «інкубатор» і дім. Вдома добре, хоч і не завжди є що їсти, хоч не всіх чекають тверезі батьки, не всі – бажані чи «очікувані» діти… Вдома добре, не зважаючи на всі «хоч» і «але». Це було аксіомою.

Думок безліч, але коли бачиш, як вони виглядають на папері, перестаєш відчувати що пишеш правду. З моменту, коли думка стає словом, вона перестає бути істиною. Писати важко. Не знаю, як живуть письменники. Розумію, чому Гоголь спалив другий том «Мертвих душ», але не збагну, чому оголювати душу на публіку так популярно. Ми, виховані в інтернаті, завжди були замкненими. Може, в цьому й біда…

Талейран писав: «Мова дана людям для того, щоб приховувати їхні думки». Хочу вірити, що це не так. У мене немає причин бути нещирим. Прагну лише описати те, що називають дитинством тисячі тисяч дітей, показати, що таке життя – не прокляття, не кінець, як часто думають люди.

Зв'язної літературної розповіді ви не знайдете. Красивих епітетів, метафор, анафор, алегорій – теж. Тільки один художній засіб – правда. Нудна, буденна, гірка. Якщо чекаєте красивої оповіді, несподіваних поворотів сюжету або сльозливої історії – закрийте цю книгу, викиньте, відкладіть подалі. Можливо колись вам стане цікаво, що таке життя сиріт, що насправді означає слово «інтернат» чи як піднятись з колін, з безодні.

***

Кожна книга має свій час.



Хай зрозуміють ті, хто вміє читати між рядками.

***


Перечитуючи, зрозумів: хотів все написати по-іншому, але підняти знову з глибин пам’яті все життя… Не зможу…

***


Гірко, що в століття прогресу та тріумфу цивілізації проблема сирітства постає найбільш гостро і в новій площині.

Ми перестали читати. Перестали захоплюватись справжнім мистецтвом, надаючи перевагу ерзацам і дешевим шоу. Ми називаємо застарілими та більше не актуальними в часи перемін здобутки десятків поколінь. Ми – рагульська маса. Це наш вибір. Ми стали сиротами духовними.

Ми забули, чому нас вчили батьки. Ми черстві. Ми гордимось, що називаємо себе циніками. Тепер мета виправдовує всі засоби. Такими категоріями, як честь, справедливість, добро, ніхто не мислить. У нас інший світогляд. Це наш вибір. Ми сироти моральні.

Ми відмовляємось називати себе патріотами, ми відмовляємось від традицій, не хочемо боротись за свою мову, вивчати свою історію, підтримувати свою економіку… Ми стали імітувати життя, ми паразитуємо на слові «майбутнє». Це наш вибір. Ми стали сиротами політичними.

Ми забули, що чужих дітей немає. Ми молимось у церквах, їздимо в паломництва святими місцями. Ми розібрали Біблію на цитати і не бачимо, що хтось просить нашої допомоги. Не бачимо жахів інтернатів, кошмарів дитинства без матері, без ласки і любові.

Ці діти не винні ні в чому, окрім того, що народились і живуть. Ці діти нікому не потрібні. Ці діти мріють про сім'ю, смачний обід, теплу посмішку, гарячу воду в крані, хорошу освіту і гарні черевики. Ці діти – сироти соціальні. Таку долю вони не обирали.

Нам байдуже, що з ними буде.

Ми вважаємо, що байдужість – найвищий прояв свободи.

Ми не хочемо нести відповідальність. У нас немає майбутнього.

Це наш вибір.


***

Бог з сиротами...



Каталог: upload -> iblock -> bfe
iblock -> Звіт про підсумки роботи за 2014 рік
iblock -> Методична розробка Використання технології критичного мислення на уроках географії з метою формування ключових компетентностей учнів Вчитель географії Тітечко С. Є
iblock -> Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти Відділ освіти Рівненської районної державної адміністрації
iblock -> Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді
iblock -> Конкурсу «Вчитель року -2010»
iblock -> Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти Кабінет початкової, дошкільної, корекційної та інклюзивної освіти
iblock -> Використання інтерактивних технологій на уроках світової літератури

Скачати 11.22 Mb.

Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   31




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка