Будова квітки



Скачати 73.74 Kb.
Дата конвертації29.05.2018
Розмір73.74 Kb.
ТипУрок




Урок на тему:

«Будова квітки»

Підготувала

учитель хімії та біології Озірянської ЗОШ І-ІІ ст. Коломієць Т.Г.


Тема: Будова та різноманітність квіток.

Мета: ознайомити учнів з будовою і функціями частин квітки і навчити розрізняти одностатеві і двостатеві квітки, одно- і дводомні рослини, зробити висновки про значення квітів у житті рослин, тварин, людей.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Обладнання: свіжі квіти, оформлені гербарні зразки тюльпанів, лілій, редьки, вишні; розчленовані квітки; розбірні моделі квіток вишні, картоплі, пшениці, редьки; кольорова крейда, таблиця «Будова квітки», інструктивні картки.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учня.

Фронтальне опитування.

1. З яких частин складається рослина?

2. Які є способи розмноження рослин?

3. Які є способи вегетативного розмноження?


  1. Що таке регенерація?

  2. Охарактеризуйте нестатеве розмноження.

  3. Охарактеризуйте статеве розмноження.

  4. Який орган рослин необхідний для статевого розмноження?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Отже, для статевого розмноження необхідний генеративний орган - квітка. Квіти - постійні супутники нашого життя. Вони на клумбах, у кімнатах, у вазонах. Вони на вишиваних рушниках, скатерках. Колись ними розмальовували печі, стіни осель. Засушені, їх клали за образи, з них робили різні напої, відвари. Чарівна сила цих вічних наших супутників не тільки у їхній красі, вони передають потаємні людські почуття. Мова квітів багата і змістовна:

- айстра - сум;

- гвоздика - мужність, стійкість;

- конвалія - приховане кохання;

- мак - краса, молодість;

- нарцис - гордість;

- підсніжник - ніжність, чистота, вірність;

- тюльпан - кохання;

- фіалка - сором'язливість.



Учень 1. Всюди квіти - самоцвіти,

Їх дарують батькам діти.

Юнак дівчині дарує,

Як любов до неї чує.

Переможців як вітають.

Живі квіти їм вручають.

Учень 2. Квітів, як піску у морі,

Листя у зеленім борі,

Щоби їх перелічити

Треба двісті років жити.

Чорнобривці, орхідеї,

Гладіолуси, лілеї,

Магнолії і гвоздики,

Квіти дрібні і великі...

Серед них царівни гожі –

Пелюсткові ніжні рожі.



Вчитель. Любіть квіти, любі діти,

Гру барвистих кольорів.

Це краса наших парків,

Наших шкіл і всіх дворів.



ІV. Повідомлення мети і теми уроку.

Незважаючи на різноманітність квіток (за розміром, забарвленням, строком цвітіння), майже всі вони мають одну і ту ж будову. Яку саме - ми вивчимо сьогодні. А також ми навчимось розрізняти одностатеві і двостатеві квітки, однодомні і дводомні рослини, поговоримо про значення квітів. Запишіть в зошити тему і план уроку.



V. Вивчення нового матеріалу.

1. Будова квітки (вчитель розповідає про будову квітки, малюючи її схему на дошці).

Квіткою закінчується головний або бічний пагін. Вісь квітки називається квітконіжкою, а розширена його частина - квітколоже. До нього кріпляться чашолистки, з яких утворюється чашечка. Пелюстки утворюють віночок. Чашечка і віночок складають оцвітину. Проста оцвітина утворюється тільки чашолистками або тільки пелюстками, а подвійна - коли є чашечка і віночок. Чашолистки і пелюстки можуть бути вільними і зростатись. Чашечка захищає квітку від несприятливих умов у фазі пуп'янка, а віночок захищає найважливіші органи квітки і приваблює запилювачів своїм кольором і запахом. Тичинка складається з пиляка і тичинкової нитки. Всередині пиляка утворюється пилок. Тичинки – це андроцей. Маточка, або гінецей, складається з приймочки, стовпчика і зав'язі. Якщо квітки мають і тичинки, і маточки, то вони називаються двостатеві, а якщо в квітках лише тичинки, або лише маточки - одностатеві. (Учитель показує частини квітки на таблиці і на розбірній моделі). Лабораторна робота. Тема: Будова квітки.



Мета: вивчити будову квітки, навчитися визначати її частини на живих об'єктах і гербарних зразках.

Хід роботи.

1. Розгляньте квітку, знайдіть її частини - квітконіжку, квітколоже, оцвітину тичинки, маточку.

2. Визначте, яка у квітки оцвітина - проста чи подвійна.

3. Видаліть пінцетом оцвітину, розгляньте головні частини квітки.

4. Знайдіть частини маточки: приймочку, стовпчик, зав'язь.

5. Замалюйте частини квітки і підпишіть їх назви.

Висновки:

На основі проведеної роботи ми встановили, що:



    1. Квітка - орган …..

    2. Квітка складається з …..

    3. Головні частини квітки….

    4. Оцвітина квіток може бути..., або...

Втомились? Уявіть, що ви соняшники і повертаєте свої голівки за сонцем. Вітер нахиляє вас в одну сторону, в другу. Ваші руки - листочки - затріпотіли на вітрі. Сядьте зручно і відгадайте загадки:

  1. Біленька корзинка, а дно золотисте,

В корзинці рослинка, то - сонечко чисте. (Ромашка)

2. На городі тичка, а на тичці - капличка,

Без вікон, без верха, а в ній людей без числа. (Мак)

3. А що за квітка є, що і сліпий взнає. (Кропива, будяк)

4. Стоять красуні на воді

Вінки на них білі й золоті. (Водяні лілії)

5. Цвіте синьо, лист зелений квітник прикрашає,

Хоч мороз усе побив - його не займає. (Барвінок)

А тепер давайте запишемо формулу квітки.

П - пелюстки, Ч - чашолистки, М - маточка, Т - тичинка.

Число їх позначається цифрами, якщо число >12, то ставиться знак оо.

Якщо якісь частини зрослися, то цифри беруть в дужки.

Давайте запишемо формулу квітки вишні. Ч5 П5 Т оо М1

2. Значення квітів.

Квітка - генеративний орган, тобто орган пристосований до розмноження. З неї утворюється плід і насіння. Квіти використовують, як ліки. Завітайте до нашої «Хатинки знахаря» і ви дізнаєтесь, які ліки можна приготувати з різних квітів, які лікарські препарати виготовляють на рослинній основі. З квітів виготовляють різні ароматичні речовини. Бджоли збирають з квіток пилок і нектар та виробляють мед.

Квіти використовують як природний годинник, тому що деякі з них відкриваються чи закриваються в певний час. Є квіти барометри, по них прогнозують погоду. Якщо квіти акації сильно пахнуть, а квіти мальви, кульбаби, паничів вранці не розкрились - чекайте дощу.

Дуже багато квітів під загрозою зникнення, тому їх занесено до Червоної книги.

Природа споконвічно не жаліє нам нічого,

Даруючи щедро всі свої дари...

А від нас щоденно просить лиш одного,

Щоб до неї люди добрими були.

А чи знаєте ви, що найменша квітка на землі - вольфія. Ця квітка складається із крихітного листочка і корінчика. Цвіте дуже рідко. Завбільшки вона, як голівка шпильки.

Найбільша квітка - рафлезія Арнольда, котра росте в джунглях острова Суматра (Індонезія). В перерізі квітка має метр і важить більше 10 кг. Вона складається із 5 величезних товстих пелюсток, покритих білими бородавками. Відшукати цю квітку в лісі можна за запахом, що нагадує запах гниючого мяса, і за роями мух і жуків, котрих приваблює цей запах.



VІ. Закріплення теми.

Виберіть правильну відповідь:

1. Головними частинами квітки є:

а) оцвітина, квітколоже;

б) тичинки, чашолистки;

в) тичинки, маточка;

г) маточка, оцвітина.

2. Просту оцвітину має квітка:

а) вишні;

б) яблуні;



в) тюльпана;

г) суниці.

Порівняйте моделі квіток вишні і картоплі. Що в них спільного і що відмінного?

VІІ. Підведення підсумків.

VІІІ. Домашнє завдання.

Вивчити параграф, підготувати реферати:



- Легенди про квіти;

- Квіти-лікарі.
Скачати 73.74 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка