Чернуха Світлана Миколаївна Тема. Складносурядне речення. Підсумковий урок



Дата конвертації19.03.2019
Розмір4.21 Mb.
#84984
ТипУрок

Урок української мови у 9 класі

Підготувала

вчитель української мови та літератури Козилівської ЗОШ І – ІІІ ступенів

Чернуха Світлана Миколаївна

Тема. Складносурядне речення. Підсумковий урок.

Мета: закріпити знання про вживання розділових знаків між частинами ССР;

розвивати вміння аргументації власної думки та розстановки розділових знаків у ССР, удосконалювати мовну компетенцію та пунктуаційну грамотність, увагу, логічне мислення, усне й писемне мовлення;

виховувати любов до природи, шанобливе ставлення до рідної мови, повагу до найкращих людських чеснот.


Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх.

Генрі Форд

«Лінгвістичний двобій»

Учні ставлять один одному запитання відповідно до теми.

Запитання Яке речення називається складним? Яке речення називається складносурядним? Які існують групи сполучників? Які бувають відношення між частинами ССР? Коли між частинами ССР ставиться кома? Коли між частинами ССР вживається тире? В яких випадках між частинами ССР кома не ставиться? Коли між частинами ССР ставиться крапка з комою?

Складносурядним називається речення, предикативні частини якого синтаксично рівноправні і поєднані між собою інтонацією та сполучниками сурядності.


Темно-зеленії садки дрімають вже без плоду, і тихо гріються хатки, і верби гнуться в воду (І. Франко).

[ ],і [ ], і [ ].

Засоби зв'язку у складносурядному реченні


Інтонація

Сполучники сурядності

Єднальні: і,й, та (і), притому, причому, також.

Протиставні: а, але, та (але), проте, а проте, зате, однак.

Розділові : або, чи, або…або, чи…чи, то… то, чи то…чи то, не то…не то, хоч…хоч.

Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення

У РЕЧЕННЯХ З ЄДНАЛЬНИМИ СПОЛУЧНИКАМИ

Одночасність дій або станів:

Повітря тремтить від спеки, і в синім мареві танцюють далекі тополі (М.Коцюбинський).

Послідовність дій або станів:

День спадає, і рожевий вечір тихою млою спускається на землю (Олександр Олесь).

Причиново - наслідкову або умовно-наслідкову залежність між діями або станами:

Орач торкнеться до чепіг руками - і нива дзвонить темним сріблом скиб (І. Нехода).

У РЕЧЕННЯХ З ПРОТИСТАВНИМИ СПОЛУЧНИКАМИ

Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення

Протиставні відношення :

Багато влітку доводиться на пасіці працювати, е зате взимку можна відпочити сповна (Іван Багряний).

Зіставні відношення :

І потечуть веселі ріки , а озера кругом гаями проростуть, веселим птаством оживуть (Т.Шевченко).

Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення

У РЕЧЕННЯХ З РОЗДІЛОВИМИ СПОЛУЧНИКАМИ

Чергування дій, явищ:

То вітер дихне, то коник в житі засюрчить (Л.Глібов).

Взаємовиключення дій, явищ:

Або не сокіл я, або спалила мені неволя крила (Леся Українка).

Гра «Збери розбите скельце»

















1.Насміхався кулик з болота   а)  і сам помудрішаєш

2. Розумний любить учиться     б)  а друг старий

3. Учи другого                             в)  та й сам туди заліз

4. Краса до вінця                           г)  а розум до кінця

5. Кожух ліпше новий   д)  а дурний любить

іншого вчити

Метод «Асиндетон»















Учні одержують картки зі складносурядними реченнями, в яких пропущено сполучники. Завдання груп – правильно і швидко відновити пропущені сполучники. перемога дістається тій групі, яка першою виконає завдання і правильно визначить смислові відношення між частинами ССР.

Робота з підручником





Вибірково-пошукова робота за вправою 104: виписати складносурядні речення

Метод «Принцип Попелюшки»



Кожна з груп одержує аркуші зі складносурядними реченнями, які їм треба «посортувати» за смисловими зв’язками між частинами ССР.

Зробити синтаксичний розбір речення

І група – До тебе, люба річенько, ще вернеться весна, а молодість не вернеться… (Л.Глібов).

ІІ група - Високі верби шуміли над ровом, і небо над ними синіло, наче емаль (М.Коцюбинський).

ІІІ група – Місяць підіймається вище, і краплі, зриваючись з дерев, мерехтять самоцвітами (М.Стельмах).



Метод «Віднови риму»





Весна іде, і раді ...

Все ожило, й сміються ...

Дерева сплять, а птах ...

Ледь вітер дме, та сонце …,

А я радію і співаю!

Диференційоване домашнє завдання

Для всіх: Підготуватися до тематичного оцінювання за темою «Складносурядне речення»;
  • Середній рівень:вправа 100.
  • Достатній та високий рівні: вправа 99 (1).

Метод «Мікрофон»

Сьогодні на уроці я: навчився(лася)…

було цікаво…

було важко…

мої відчуття…

Що дав мені цей урок для життя?

Які завдання вам сподобались найбільше?

Мені видалось найважливішим…

Я зрозум(ів, іла) що…

Я відч(ув, ула) що…

Урок зацікавив мене тим…
Каталог: Presentation
Presentation -> Положення про денний стаціонар» Додаток 4 до наказу моз україни від 23 лютого 2001 р. N 72 «Примірне положення про денний стаціонар»
Presentation -> Вплив чинників ризику на репродуктивне здоров’я
Presentation -> Лекція Доцент Маланчин І. М. Медична деонтологія
Presentation -> Жіночий таз. Плід як об'єкт родів. Акушерська термінологія
Presentation -> Класифікація пошкоджень щлд
Presentation -> Міністерство України у справах сім’ї, молоді та спорту Державна соціальна служба для сім’ї, дітей та молоді
Presentation -> Пізні гестози вагітних
Presentation -> Реферат комісаренко Сергій Васильович академік нан україни та намн україни, завідувач відділу молекулярної імунології
Presentation -> 1. Виховання дітей в архаїчній Греції IX-VII ст до н е.
Presentation -> Проведение патентного поиска и оформление патента на


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка