Д инамічний стереотип. Навички і звички



Скачати 23.14 Kb.
Дата конвертації11.03.2019
Розмір23.14 Kb.
#84710
УРОК№ 16

Тема: Динамічний стереотип. Навички і звички.

Мета:

  • навчальна: сформувати поняття динамічного стереотипу як основи навичок і звичок.

  • виховна: продовжувати виховувати в учнів бережливе ставлення до власного організму, розвивати вміння працювати самостійно та використовувати різні джерела інформації, сприяти формуванню етичних взаємовідносин у колективі; виховувати в учнів уміння слухати, культуру мови та спілкування.

  • розвиваюча: продовжувати розвивати в учнів творчу активність, логічне мислення, пізнавальні інтереси учнів (самостійно працювати з додатковою літературою, прилучати необхідну інформацію); формувати в учнів уміння працювати з опорно-інформаційними схемами, таблицями, малюнками, виділяти головне, пояснювати їх зміст на основі біологічних закономірностей; навчитись робити висновки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: ілюстрації навичок і звичок людини.

Основні терміни та поняття: динамічний стереотип, навички, рухові навички, автоматизовані навички, звички, шкідливі звич­ки, вольове гальмування.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Питання до учнів

У чому полягає біологічне значення гальмування умовних реф­лексів?

Які види зовнішнього гальмування ви знаєте?

Що таке позамежне гальмування?

Які види внутрішнього гальмування ви знаєте?

Наведіть приклад гальмування умовного рефлексу за типом ди­ференціювання .

Який тип гальмування найчастіше зустрічається в ссавців?

III. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Бесіда

Візьміть ручку в ліву руку й спробуйте записати в зошиті фразу, яку я вам продиктую.

Чому ви пишете повільно й відчуваєте утруд­нення?

Поміняйте руку. Чому вам стало легше писати?

Що ми називаємо звичкою? Які звички є у вас?

Обговорюючи ці питання, підводжу учнів до розуміння, що навички й звички є одним із проявів вищої нервової діяльності люди­ни. В основі їх формування лежать умовні рефлекси вищих порядків.



IV. Вивчення нового матеріалу

Уміння й навички. їх формування

Розповідь учителя

Навички формуються поступово. Уміння являє собою первісний етап у виробленні навички. Наприклад, у процесі навчання ми спо­чатку опановуємо вміння читати, писати, рахувати (тобто свідомо оволодіваємо необхідною технікою), а лише через якийсь час на цій основі формуються міцні навички, що дозволяють нам автоматично робити ті чи інші дії. Таким чином, навички — це такі способи ви­конання дій, за яких вони через часте вправляння стали автоматизо­ваними. Одним з основних моментів при виробленні умінь і навичок є вправляння, тобто систематичне вдосконалювання певних дій, а не їх просте трафаретне повторення.

Навчання вимагає часу, наполегливості, дається нелегко. Згадай­те, наприклад, як ви навчалися писати перші літери. Однак поступово в ході тренування ці навички закріплюються й потім виконують­ся вже без контролю свідомості, автоматично, з легкістю. Інший приклад: багато хто з вас свого часу навчався їздити на велосипеді. Найважче на початку було засвоїти навичку координації рухів. Цей процес вимагає постійної уваги й проходить із активною участю свідомості. Людина нічого не помічає навколо — її свідомість зайнята (Чім, як зберегти рівновагу й втримати кермо. Але коли координація рухів відпрацьована, необхідність контролю з боку свідомості відпадає — і навичка виконується автоматично. Свідомість же, у свою чергу, звільняється для розв'язання нових складних завдань, що стоять у даний момент перед людиною. Так само досвідчений піаніст думає, по яких клавішах йому треба вдарити тим чи іншим паль-рм — його свідомість зайнята музичним «образом» твору, а сам оцес гри проходить автоматично.

Автоматизми — результат навчання людини. Вони є звичайним ищем у нашому житті. Ходіння, бігання, лазіння, гра в м'яч, тання на ковзанах і велосипеді, гра на музичних інструментах, влення, читання, писання — все це приклади різних навичок (стереотипів), які людина засвоює в процесі навчання. Навички бува­ють не тільки руховими. Наприклад, вивчивши таблицю множення івправляючись у розв'язанні відповідних прикладів,,учень набуває певних навичок у лічбі. У свідомості автоматично, відразу виникає кінцевий результат. За своє життя людина опановує багато спеціа-них навичок, пов'язаних із її професією. Багато з них можуть бути же складними.

Навички — це складні умовні рефлекси, що виробляються протя­гом життя людини. Вони складають основу нашої поведінки. Завдяки засвоєнню навичок ми здобуваємо нові рухові вміння, виробляємо нові форми рухів. Крім того, володіння навичками дозволяє авто­матично, без контролю свідомості, виконувати багато повсякденних дій, звільняючи цим свідомість для розв'язання більш важливих і складних завдань.

Навичку варто відрізняти від звички. Якщо навичка складається в результаті систематичних вправ, у процесі яких вона розвивається й удосконалюється, то звичка з'являється при простому багаторазо­вому повторенні тієї самої дії протягом більш-менш тривалого часу. Звичками можна назвати паління тютюну, вживання алкоголю, ма­неру тримати за ґудзик свого співрозмовника, горбитися при ходінні, мити руки перед їжею тощо.



V. Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів

Питання до учнів

Що таке мотиви поведінки?

Які види потреб керують поведінкою людини? Що таке рефлекси?

У чому полягають основні розбіжності між умовними й безумо­вними рефлексами?

Наведіть приклади безумовних рефлексів. Яка їх біологічна роль?

Наведіть приклади умовних рефлексів. Яка їх біологічна роль? Які класифікації умовних рефлексів ви знаєте? Що таке гальмування умовних рефлексів? Які види гальмування ви знаєте?

Які види внутрішнього гальмування ви знаєте? У чому полягає біологічний сенс гальмування? Наведіть при­клади.

2. Завдання учням

Виконати завдання робочого зошита с. 36, № 7 (заповнити таблицю).



VI. Домашнє завдання

  1. Вивчити матеріал підручника § 13.

  2. Виконати завдання підручника с. 55, № 1—5.

Скачати 23.14 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка