Дисципліна на уроці в молодого вчителя



Скачати 18.54 Kb.
Дата конвертації02.12.2018
Розмір18.54 Kb.
Психологічна підтримка молодого вчителя

ДИСЦИПЛІНА НА УРОЦІ В МОЛОДОГО ВЧИТЕЛЯ

Створення дисципліни на уроці є досить складною проблемою для молодих педагогів.

Вже доведено, що гарний – це такий урок, де переважно більшість учнів працює з інтересом, слухають вчителя із задоволенням, сприймає дзвінок, що продзвенів, як небажану перешкоду. Як видно, гарна дисципліна не є показником „гарного уроку ”, це зрозуміло саме собою.

Гарна дисципліна, з погляду самих педагогів, це ситуація в якій всі учні активно працюють за чітким планом учителя. Наприклад, можливий на окремих фрагментах так званий „ діловий шум ”, але він є результатом активної роботи. Учителі відзначають, що в деяких випадках у класі на уроці стоїть тиша, а деякі учні нудьгують. У цьому випадку навряд чи слід оцінювати дисципліну як гарну.

Ю.В. Зотов сформував чотири критерії які є необхідною умовою того, щоб у вчителя загалом не було проблем з дисципліною на уроці:

1. Учитель повинен бути вимогливим, але доброзичливим;

2. Педагог повинен любити дітей просто за те що вони діти;

3. Учитель повинен глибоко знати свій предмет, бути захопленим ним;

4. Педагог повинен досконало володіти організаційним боком процесу навчання.

Проаналізуємо причини недисциплінованої поведінки учнів на уроці, які зустрічаються найчастіше.

Однією з причин недисциплінованої поведінки буває неправильне ставлення до вчителя у сім’ї учнів. Коли батьки в присутності дитини вдома обговорюють недоліки (реальні й мнимі) учителя, демонструючи не розуміння складності педагогічної робити. Для усунення цієї причини вчителеві необхідно поговорити з батьками. У ході такої бесіди необхідно:


  • залучати батьків до співробітництва, переконувати батьків, що співробітництво із учителями сприятиме душевній рівновазі дитини;

  • ознайомити батьків з вимогами до учнів, поцікавитися думкою батьків з цього питання;

  • звернути увагу на рівність позицій учителя й батьків для успішного навчання дитини;

  • показати батькам свою любов по відношенню до їхньої дитини.

Другою причиною поганої дисципліни на уроці може бути відсутність контакту між учителем та учнем. Як відомо, відсутність такого контакту приводить до незадоволеності сторін одне одним, а часто й до зриву уроку.

Можна рекомендувати такі прийоми для встановлення контакту вчителя в процесі уроку:



  • з’явившись перед класом, почекати 10 – 15 секунд, щоб учні побачили й сприйняли вчителя;

  • проявити увагу до висловлювань і відповідей учнів;

  • підкріпити своє слухання посмішкою, кивком голови тощо.

Заважати уроку також можуть різні відволікаючі фактори (наприклад, несподіваний шум у коридорі).

Наступною причиною є учні, які не зацікавлені роботою. Тут допомагає лише продумана індивідуальна система заходів, кожне з яких зменшує ймовірність порушення порядку на уроці. До цих ознак можуть бути віднесені: різноманітні прийоми, спрямовані на залучення учня в роботу, посилює завдання, цікаве завдання тощо.

Розповсюджена причина порушення дисципліна – природна стомлюваність (наприклад, на прикінці важкого уроку або на прикінці навчального дня, на 6 – 7 уроці, на прикінці тижня). У цьому випадку можна провести хвилинку відпочинку (фізичні вправи, розповісти цікавий матеріал, запропонувати невелику тренувальну гру, тощо).

Неприпустиме продовження уроку на перерві. Оскільки учні втрачають необхідну довільну увагу, а також не встигнуть відновитися і переключитися на наступний урок, отже, і на наступному уроці у них можуть бути проблеми з дисципліною.

Нажаль, часті запізнення учнів також порушують дисципліну. Як правило, учні, що спізнюються, самі не особливо прагнуть на урок, тому покарання не пускаючи на урок не є для них ефективним, крім того, пропускаючи урок, учні ще більше відстають від однокласників, що створює додаткові проблеми для вчителя. У цьому випадку на допомогу приходить індивідуальна робота з учнями, і використовуються методи психологічного впливу: навіювання і переконання.

Слід звернути увагу на те, що, нажаль, досить часто дисципліна порушується через відсутність порядку під час уроку.

Як відомо, розрізняють зовнішній (організація зовнішніх факторів) і внутрішній (дії вчителя й учнів) порядок під час уроку.

До зовнішнього порядку відносять точний початок і точне закінчення уроку, встановлення контакту з класом, готовність засобів навчання, їхнє чітке функціонування, провітрений клас тощо.

До внутрішнього порядку відноситься, насамперед, доцільний розподіл уроку на етапи. Гарний розподіл дозволяє послідовно і поступально просуватися учням від однієї мети до іншої відповідно до вимог навчальної програми, систематично й міцно опановувати навчальний матеріал з урахуванням головного в ньому, дає можливість учителеві цілеспрямовано керувати уроком. Правильно спланований урок містить у кожному етапі мету і мотивацію. Учні повинні знати, що від них вимагають, не знання мети на тривалий час заважає процесу активного, свідомого й дисциплінованого навчання. Тому вчителеві доцільно звичайну постановку мети перетворити на цільову орієнтацію, що є для школярів свого роду „маяком”, до якого вони „рухаються”. Також слід зазначити, що структурно добре підготовлений урок будується на кожному своєму етапі відповідно до рівня підготовленості учня. До рівня підготовленості відноситься:


  • знання учнів;

  • їхні вікові та індивідуальні особливості;

  • чітка послідовність уроку;

  • зворотній зв’язок тощо.

У результаті психолого-педагогічних досліджень встановлено, що максимум випадків порушення дисципліни припадає на опитування. В цьому випадку педагог повинен „не випустити з уваги” учнів, схильних до порушення дисципліни. Якщо помічено, що вони не слухають відповіді іншого учня, можна попросити їх повторити, продовжити і т.д.. Слід зазначити, що досить актуальною є проблема зауважень учителя на уроці. Однак необхідно пам’ятати, що реакція повинна бути строга, але доброзичлива. Культура зауважень учителя – один із найважчих елементів учительської майстерності. Краще зауваження давати учням без слів: здивований погляд, пауза в розповіді.

Постійно привертають до себе увагу вчителів недисципліновані діти. Своєю поведінкою вони заважають проведенню уроків. Через це між такими учнями і педагогами виникає конфлікт. Найчастіше застосовують такі методи педагогічного впливу, як зауваження (які робляться все частіше), виганяння із класу (що часто влаштовує самих учнів), обговорення на зборах (і це не приносить необхідного ефекту). Всі ці методи часто не тільки не розв’язують конфліктну ситуацію, але й роблять її ще біль напруженою.

Для того, щоб учителеві виробити свою тактику поведінки у відношенні до таких учнів, педагогові необхідно виявити причину такої поведінки.

Найчастіше причинами недисциплінованої поведінки учнів на уроці є надлишок енергії і не вміння раціонально виявити свою ініціативу. У цьому випадку проблема вирішується досить просто. Для таких учнів потрібно пропонувати достатнє навантаження, щоб у них не було, а не бажання, а не можливості відволікатися на стороні справи.

Другою причиною недисциплінованої поведінки є неправильне розуміння учнями хоробрості. Часте бажання самоствердитися або виступити як лідер будь-яким шляхом, протест проти обмеження гідності учня вчителем, поганий приклад однокласників та інше можуть стати причинами або додатковими стимулами недисциплінованості учнів.

Також на уроці бувають проблеми у взаємодії вчителя із впертими, неслухняними та примхливими дітьми. У роботі з такими дітьми психологи рекомендують учителеві діяти твердо, бути вимогливим, але одночасно доброзичливим і тактовним. Не треба будь-що зломити учнів, і тим більше зломити його волю, беручись до погроз, перекрикування та грубого тиску. Доведено, що приказна форма спілкування з такими дітьми дає менший ефект, ніж ненав’язлива делікатна порада

У взаєминах із грубими дітьми педагогові необхідно зрозуміти причину, що викликає брутальність учнів. Адже досить часто брутальність, різкість, зухвалість у досить вираженому вигляді викликаються придушенням особистості дитини дорослими (дріб яковою опікою, диктаторським стилем спілкування). Усувають брутальність дитини в цих випадках повагою її гідності, надання їй певної самостійності, розумна організація її активності.

Також груба поведінка дитини може бути викликана несправедливими діями дорослих. У такому випадку конфлікт усувається виправленням дорослими своєї помилки.



Певні складності відчуває педагог у роботі з дітьми, які схильні до брехні. Брехня може бути викликана різними причинами: страхом покарання, прагненням, будь що залучити до себе увагу оточуючих, бажанням прикрити провину однолітка. Без умовно не слід залишати без наслідків провину, яка маскується неправдою, але слід уникати таких засобів покарання, які викликають у дитини почуття страху і глибокої пригніченості.
Каталог: uploads -> editor -> 3804 -> 334671
editor -> Методичні рекомендації щодо ведення класних журналів Упорядник: Сергата Світлана Миколаївна завідувач районного методичного кабінету відділу освіти Новомиргородської районної державної адміністрації
334671 -> Творча взаємодія учителя та учнів (Виступ на педраді вчителя історії Дейко І. О. Кафедра історії та правознавства)
334671 -> "Знов білим цвітом вкрилися сади, І знов приходить свято Перемоги"
334671 -> Дослідницька робота учнів на уроках історії
334671 -> Розвиток творчих здібностей на уроках української мови та літератури
334671 -> Завдання основного конкурсного випробування з математики 5 клас
334671 -> Формування основ здорового способу життя на уроках фізичної культури
334671 -> Методичні рекомендації щодо вивчення предмета «Фізична культура»
334671 -> Умка Актуальність проекту Проблема сміття для нашого міста на сьогод

Скачати 18.54 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка