1. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) є одним з найбільш важливіших факторів, що впливають на формування суспільства двадцять першого століття. Їхній революційний вплив стосується способу життя людей, їхньої освіти і роботи, а також взаємодії уряду і цивільного суспільства.
Генеральна Асамблея ООН у грудні 2001 року прийняла резолюцію (А\RES\56\183) про проведення Всесвітнього Самміту з Інформаційного Суспільства (WSIS)
Побудова інформаційного суспільства – глобальне завдання в новому тисячолітті
B. Інформаційне суспільство для усіх: основні принципи
2)Інформаційна і комунікаційна інфраструктура – необхідний фундамент відкритого для всіх інформаційного суспільства
21.Забезпечення підключення є одним з головних факторів побудови інформаційного суспільства. Надання універсального, повсюдного, справедливого і прийнятного в ціновому відношенні доступу до інфраструктури ІКТ і послугам на базі ІКТ складає одну з задач інформаційного суспільства і має стати метою всіх зацікавлених сторін, що беруть участь у його побудові.
За результатами досліджень соціологічної служби Центру Розумкова (Київ)
Інфраструктура
ЕЦП та ЕДО
Нормативно-правове
забезпечення
ЕЦП та ЕДО
Розглядаються Верховною Радою закони:
“Про Програму впровадження електронного документообігу з використанням електронного цифрового підпису”
"Про захист персональних даних"
"Про діяльність у сфері інформатизації"
" Про програму "Електронна Україна»
«Про електронну комерцію»
Нормативно-правове забезпечення ЕЦП
Закони України
"Про електронний цифровий підпис“ (2003р.)
"Про електронні документи та електронний документообіг“ (2003р.)
Постанова Кабінету Міністрів України від 26.05.2004р. №680 “Про затвердження Порядку засвідчення наявності електронного документа (електронних даних) на певний момент часу
Постанова Кабінету Міністрів України від13.07.2004 р. №903 “Про затвердження Порядку акредитації центру сертифікації ключів”
Постанова Кабінету Міністрів України від 28.10.2004 №1451 "Про затвердження Положення про центральний засвідчувальний орган”
1. Нормативно-правове забезпечення (продовження)
Постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження порядку застосування електронного цифрового підпису органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної форми власності
Постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження типового порядку здійснення електронного документообігу в органах виконавчої влади”
Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження положення про засвідчувальний центр центрального органу виконавчої влади”
Нормативно-правове забезпечення (продовження)
Створення
ЦЗО
Згідно з постановою КМУ від 28.10.2004 №1451 "Про затвердження Положення про центральний засвідчувальний орган” функції центрального засвідчувального органу покладено на Міністерство транспорту та зв'язку України.
ЦЗО - головний елемент
інфраструктури ЕЦП
формування та видачу ЦСК сертифікатів ключів; реєстрація засвідчувальних центрів органів виконавчої влади чи інших державних органів;
здійснення акредитації центрів, видачу, переоформлення та анулювання відповідних свідоцтв;
блокування, скасування та поновлення сертифікатів ключів; ведення електронних реєстрів сертифікатів ключів центрів, у тому числі блокованих та скасованих;
зберігання сертифікатів ключів центрів;
забезпечення цілодобового доступу до сертифікатів ключів центрів та їх електронних реєстрів через загальнодоступні телекомунікаційні мережі;
розгляд заяв та скарг на неналежне функціонування центрів.
Функції ЦЗО
Відповідно до п.7 Положення про центральний засвідчувальний орган наказом Мінтрансзв’язку від 01.12.04 №1055 виконання функцій ЦЗО в національній системі електронного цифрового підпису делеговано Державному департаменту з питань зв’язку та інформатизації. Цим же наказом технічне та технологічне забезпечення виконання функцій ЦЗО покладено на Державне підприємство “Державний центр інформаційних ресурсів України”.
Виконання функцій ЦЗО
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.03.04 №181-р “Про затвердження переліку завдань (проектів) Національної програми інформатизації на 2004 рік, їх державних замовників та обсягів фінансування” передбачалося створення діючого макету програмно-апаратного комплексу для ЦЗО, а також розробка методичних рекомендацій щодо створення елементів інфраструктури системи електронного цифрового підпису та надання органами виконавчої влади інформаційних послуг з використанням електронного цифрового підпису (завдання - “Створити інфраструктуру системи електронного цифрового підпису”).
Національна програма інформатизації
Проблеми побудови ЦЗО
На даний час для побудови технологічної складової ЦЗО потребують опрацювання наступні питання:
завершення НДКР у рамках Національної програми інформатизації по створенню інфраструктури системи електронного цифрового підпису;
розробка комплексу програмно-технічних засобів ЦЗО;
проведення заходів з забезпечення необхідного рівня безпеки ЦЗО;
При цьому загальні витрати для побудови та функціонування центрального засвідчувального органу на 2005 рік складуть близько 2.7 млн. грн.
розробка достатньої номенклатури організаційної і технологічної документації;
закупка необхідного обладнання, яку потрібно здійснювати з дотриманням необхідних вимог безпеки, у сертифікованих вітчизняних виробників;
необхідно скористатися досвідом іноземних фірм при підготовці спеціалістів (навчання, стажування) та при інтеграції вітчизняної інфраструктури відкритого ключа в європейську.
Проблеми побудови ЦЗО
Революція у сфері інформаційно-комунікаційних технологій відкриває нові можливості економічного росту і соціального розвитку
Треба розвивати загальне бачення того, як, використовуючи ІКТ, перетворити виклики інформаційного суспільства в можливості
Нестеренко
nav@stc.gov.ua Олександр Васильович (044) 278-29-89