Формування у дітей дошкільного віку екологічного світорозуміння через пошуково-дослідницьку діяльність



Сторінка1/11
Дата конвертації11.09.2018
Розмір2.85 Mb.
#49794
ТипОрієнтовний план
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11
ХМИЗ ГАЛИНА ВОЛОДИМИРІВНА

ФОРМУВАННЯ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

ЕКОЛОГІЧНОГО СВІТОРОЗУМІННЯ

ЧЕРЕЗ ПОШУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ

Схвалено до друку науково-методичною радою науково-методичного центру управління освіти Хмельницької міської ради (протокол № 4 від 28.09.2015р.)




Автор: Хмиз Г.В., вихователь дошкільного навчального закладу №56 м. Хмельницького
Рецензенти : О.О.Сас - викладач кафедри дошкільної педагогіки, психології та фахових методик, доцент Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії,кандидат педагогічних наук

Т.М.Марчук, методист НМЦ управління освіти Хмельницької міської ради

Безпалько Р.В., вихователь–методист дошкільного навчального закладу №56 «Боровичок» м. Хмельницького.

Хмиз Г.В.

Формування у дітей дошкільного віку екологічного світорозуміння через пошуково-дослідницьку діяльність: методичний посібник/ Г.В. Хмиз, Хмельницький: дошкільний навчальний заклад №56, 2015 - с. 162
Пропонований у посібнику матеріал передбачає допомогти вихователям організувати роботу з екологічного виховання дітей дошкільного віку. В посібнику обґрунтовано найефективніші форми роботи з дітьми по екологічному вихованню, подано розгорнутий план діяльності з дітьми молодшого дошкільного віку.

Посібник рекомендований батькам, вихователям дошкільних закладів та всім, кому дорогі духовні скарби українського народу.


Хмельницький – 2015

ЗМІСТ
Вступ……………………………………………………………………………. ..4

Орієнтовний план роботи на вересень місяць з дітьми молодшої групи…………………………………...............................................................7

План роботи на жовтень місяць………………………………………….……9

План роботи на листопад місяць………………………………………….…..12

План роботи на грудень місяць…………………..........................................14

Орієнтовний план роботи на січень місяць………........................................16

Орієнтовний план роботи на лютий місяць………......................................19

Орієнтовний план роботи на березень місяць….……………………………21

Орієнтовний план роботи на квітень місяць…….........................................24

Орієнтовний план роботи на травень місяць……........................................27



Додатки до плану роботи з дітьми молодшої групи................................30

Орієнтовний план роботи на жовтень місяць з дітьми середньої групи…………………………….....................................................................69

Орієнтовний план роботи на листопад місяць………………………………71

Орієнтовний план роботи на грудень місяць…............................................74

Орієнтовний план роботи на січень місяць……………………………………77

Орієнтовний план роботи на лютий місяць………………………………….79

Орієнтовний план роботи на березень місяць……………………………….82

Орієнтовний план роботи на квітень місяць….............................................84

Орієнтовний план роботи на травень місяць…............................................86

Додатки до плану роботи з дітьми середньої групи……………………..89

Список використаної літератури…………………………………………..163
ВСТУП
Природа – це теж любов… любов нашої планети до нас…вона так само віддає більше, ніж отримує, але при цьому не

покидає нас, але якщо перестати берегти

її зовсім, вона може втомитися і пов’янути…

Марія Мацкевич

Основою екологічної етики та ключем до формування духовно багатої, цілісної, творчої особистості дитини як дошкільника, так і в подальшому шкільному житті - є сприйняття природи як морально-естетичної цінності, одвічної краси і гармонії.

Ознайомлення дітей зі світом природи є найкращим способом формування гармонійної, всебічно розвиненої особистості, яка володіє знаннями й навичками екологічно доцільної поведінки в природі.

Освітній процес повинен бути спрямований на формування таких психологічних властивостей, як:


  • мотиви поведінки;

  • інтерес до пізнання законів природи;

  • діяльність з охорони природи;

  • потреба в спілкуванні з природою;

  • усвідомлення зв’язку між людиною та природою.

Першою умовою для закладання фундаментальних знань щодо світорозуміння дитини є органічна прив’язаність до природи рідного краю.

Друга умова полягає у формуванні елементарних уявлень про будову світу і, на цій основі, уявлень про неможливість людського життя без природи та всього живого. Лише живе спілкування розширить уявлення дітей про природу.

Третя умова полягає в тому. щоб пояснити дітям нерозривний зв’язок у відносинах людини й природи.

Четверта умова – організація практичної діяльності дітей.

Як влучно сказав Ш. Амонашвілі: «Що багатогранніший у дитини життєвий досвід дитинства, то успішніше можна вплітати в нього багатющий досвід людства».

Формування екологічної культури в дітей необхідно починати з раннього віку. З цього періоду діти накопичують величезний багаж знань про природу. З’являється пізнавальний інтерес до об’єктів природи, розвивається бажання постійно дізнаватися щось нове про особливості природних явищ. І ці знання слід закріплювати не лише теоретично, а й практично.

Особливістю дітей дошкільного віку є те. що вони виявляють зацікавленість та турботливе ставлення лише до тих об’єктів та явищ, які у них викликали інтерес та позитивні емоції. Саме тому ефективними в роботі з дошкільнятами є прийоми, розраховані на використання емоційних компонентів пізнавального процесу. В першу чергу це ігрові методи та прийоми, які допомагають створити сприятливі умови, невимушену атмосферу , пробуджують інтерес до пізнання природи. доброзичливого ставлення до живих істот, виявляють турботу про них.

Завдяки використанню ігрових прийомів значно підвищується ефективність таких методів, як вправи, пояснення, спостереження, праця. Наприклад, догляд за кімнатними рослинами (поливання, витирання пилу на листках), викликає великий інтерес та бажання старанно виконати завдання, коли мотивом до праці буде «прохання» кімнатних рослин про допомогу. А використання казкових героїв допомагає підвищити рівень інтересу з боку дітей до спостережень, ілюстративного матеріалу, розповідей вихователя.

Велику роль в ознайомленні дітей з природою займає художня література (казки, вірші, загадки, забавлянки, заклички…), вона містять не лише цікаву інформацію про природу, а й має у собі емоційний заряд, котрий і формує ставлення до певного явища. Добрі ліричні вірші ненав’язливо виховують у дітей любов до навколишнього світу. навчають розрізняти добро і зло, пізнавати навколишній світ не лише розумом, а й серцем, а це – найголовніша умова для екологічного виховання людини.



Творчі завдання та ігри спрямовані на формування в дітей дбайливого ставлення до природи, навичок екологічної та моральної поведінки в природному середовищі.

Неабияке задоволення приносять дітям ігри-драматизації, в яких діти в тих чи інших ролях демонструють різні форми екологічної поведінки, допомагають дітям реалізувати свої екологічні знання, а потім оцінити їх.

Дуже важливо уважно ставитися до дитячих запитань, пропонувати разом знаходити відповіді, або давати дітям можливість самим пізнати істину («Розглянь! Поспостерігай! Перевір! Подумай!»). Це дає змогу не лише задовольнити природну допитливість дітей, а й формувати глибокий інтерес до природи.

Значне місце в дослідницькій діяльності займає спостереження. Саме спостереження за явищами природи та її представниками допомагає дітям відчути красу рідної землі, любити й шанувати її.

Експериментально-дослідницька діяльність сприяє формуванню у дітей пізнавального інтересу, розвиває спостережливість. розумову діяльність. В експериментально-дослідницькій діяльності дитина виступає як своєрідний дослідник, який різними способами впливає на явища і предмети довкола, щоб краще їх пізнати чи зрозуміти.

Головне завдання дошкільного закладу – пробудити й розвинути в дитини інтерес до досліджень, відкриттів, створити необхідні для цього умови. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні визначає зміст знань дошкільників із різних сфер людської життєдіяльності, зокрема: «Природа є: екологічне спрямування, виховання різнобічної й гармонійної особистості. орієнтованої на відтворення екологічної культури суспільства, комплексний підхід, що передбачає розвиток чуттєвої сфери, засвоєння певного кола знань та оволодіння практичними вміннями» [1, 47]/ У Законі України «Про дошкільну освіту» визначено головні завдання дошкільної освіти, одне з них – це свідоме ставлення до себе, оточення та довкілля.


ВЕРЕСЕНЬ

Молодша група (4-й р.ж.)


  1. Бесіда про осінь.

Мета: вперше дати дітям поняття про «осінь», як пору року (зміни в природі, сільськогосподарські роботи).

Читання твору В. Сухомлинського «Як починається осінь».

Мета: розвивати вміння уважно слухати твір та помічати осінні ознаки в природі; формувати емоційний відгук на яскраві ознаки осені.

Розгляд осіннього листя.

Мета: вчити дітей розпізнавати листя за їхнім виглядом описувати їх.

Розмальовування осіннього листя.

Читання вірша В. Паронової «Осінь вже іде…»

  1. Знайомство з городиною.

Мета: вперше дати дітям таке поняття, як «городина». Все те, що росте на городі, на грядці – це «городина» або «овочі» (буряк, картопля, морква, капуста, помідори, огірки, цибуля, часник, перець…).

Дидактична гра «Що росте на городі?

Мета: закріпити знання дітей про рослини, що ростуть на городі.

Загадки про овочі.

Дидактична гра «Впізнай мене на смак».

Мета: закріпити вміння дітей розрізняти на смак моркву, огірок, помідор; розвивати увагу, пам’ять, смакові аналізатори.

  1. Знайомство з садовиною (фруктами).

Мета: вперше дати дітям таке поняття, як «фрукти». Все, що росте в саду на деревах, це – фрукти (яблука, груші, сливи, абрикоси, персики,вишні, черешні…).

Загадки про фрукти.



  1. Чи є у фруктах рідина (сік)?

Дослід.. Трудова діяльність: помити фрукти та овочі перед використанням.

Приготування салату із яблук та моркви.

Дидактична гра «Зваримо компот».

Мета: вчити вибирати необхідні фрукти для компоту; споживати лише екологічно чисті продукти, які виростили на своїй місцевості; розвивати логічне мислення, увагу.

  1. Вода – це життя. Не брудни криниці, бо захочеш напитись водиці. (Додаток 1.)

Мета: вперше розповісти дітям про те, що вода потрібна всім живим істотам: людям, рослинам, тваринам. Вчити визначати і називати основні її ознаки та властивості. (Чиста, брудна, холодна, тепла, кольорова, розливається, ллється, капає.) Виховувати інтерес до явищ неживої природи, бажання самостійно знаходити відповіді на поставлені запитання.

Досліди.

  1. Збір опалого листя для виготовлення гербарію.

Мета: продовжувати вчити дітей розрізняти дерева за листям.

  1. Як проколоти повітряну кульку без шкоди для неї?

Мета: розвивати увагу, допитливість, інтерес до навколишнього.

Дидактична гра «З якого дерева листочок?».

Мета: вчити дітей впізнавати і називати листя з дерев; розвивати зорову пам’ять, увагу.

Огляд квітника.

Мета: ввести поняття «клумба», це – те місце де ростуть лише квіти; дорослі та діти за ними доглядають. Виховувати бажання бачити свою землю красивою, уквітчаною любимими квітами.

  1. Світло – його роль в житті та розвитку рослини.

Мета: уперше пояснити, що для життя та росту рослин потрібно світло, вода, тепло, поживний грунт, а також турбота у догляді. Закріпити знання дітей про те, що коли рослини не вистачає світла, вона хворіє. Рослина тягнеться до світла, листя, стебло витягуються, бліднішають.

Досліди.

ЖОВТЕНЬ


  1. Вітер – як рух повітря.

Мета: вперше дати дітям уявлення про вітер, як рух повітря. Досліди. (Додаток 1.)

  1. Пісок – обєкт неживої природи.

Мета: вперше дати дітям знання про властивості піску (сухий- сипкий, вологийліпиться.

Досліди.

  1. Потреба рослин у воді. (Додаток.1.)

Мета: вчити дітей визначати потребу рослини у воді за станом грунту, листя, стебла.

Досліди. (Додаток.)

  1. Творча робота. Аплікація «Осінній візерунок»

Мета: запропонувати дітям зробити аплікацію з використанням опалого листя (заздалегідь висушеного) по зразку або за своїм задумом.

  1. Знайомство з об єктами неживої природи. Повітря. Досліди. (Додаток. 1.)

Мета: дати дітям поняття про повітря. Повітрям дихають всі живі істоти: люди, тварини, рослини.

  1. Збирання насіння осінніх квітів (айстри, цинія, чорнобривців) Викопування клубнів жоржин.

Мета:показати дітям розмноження рослин насінням, клубнями. Розвивати інтерес до світу квітів. Виховувати бережне ставлення до природи, бажання її оберігати.

  1. Трудова діяльність. Збір опалого листя.

Мета: довести до відома дітей, що листя спалювати не можна, димом можна отруїтися і захворіти. Листя треба вивозити за межі міста і використовувати як компост для підживлення грунту. Виховувати працелюбність, бажання бачити свою землю прибраною.

  1. Спільна праця з батьками дітей групи. Виготовлення поробок з природного матеріалу (шишки, жолуді, горіхи, каштани, листя, насіння, овочі, фрукти…)

ЛИСТОПАД


  1. Настала пізня осінь. (Додаток 1.)

Мета: поглибити знання дітей про зміни в природі, які відбуваються пізньої осені; розвивати мислення, пам’ять, увагу.

  1. Ознайомлення з обєктом неживої природи. Грунт. Перекопування грядки, підготовка її до зими.

Мета: ознайомити дітей з властивостями землі: суха, волога, сипка, грудками. Познайомити зі способом удобрення землі опалим листям: краще погана осіння перекопка, чим добра весняна.

  1. Трудова діяльність. Пересаджування чорнобривців з клумби до кімнати.

Мета: показати вплив холодного та теплого середовища на ріст та розвиток рослин.

  1. Чому опадає листя?

Мета: дати дітям знання про життя рослин восени, чи обов’ язково деревам скидати листя? Пояснити, що падолист не залежить від погоди, просто листя свою роботу зробило і деревам потрібен відпочинок. Взимку, під важким снігом дерева не вистоять, обов’язково зламаються. Для дерев зима не тільки холодна пора року, а ще й сама суха, без листя дерева потребують значно менше води.

  1. Перші приморозки. Звідки взявся лід?

Мета: продовжувати поглиблювати знання дітей про властивості води (під впливом низьких температур вода перетворюється на лід; від слизький, холодний, крихкий, важкий, від нагрівання перетворюється на воду.)

Досліди. Перетворення води в лід і навпаки: льоду на воду.

  1. Ознайомлення з явищами неживої природи. Вітер.

Мета: дати уявлення про вітер, як рух повітря (підняти прапорці під час прогулянки і визначити напрямок вітру); його силу (підняти вітрячки і подивитися як швидко вони крутяться від потоку вітру). Розвивати мислення, мовлення, вміння робити висновки.

  1. Виготовлення гербарію із листя дерев нашої місцевості.

Мета: викликати у дітей інтерес до виготовлення гербарію з метою закріплення знань про рослини, що нас оточують. Розвивати пам’ять, мислення. Виховувати бережне ставлення до природи.

  1. Рослини України занесені до Червоної книги України.

Мета: познайомити дітей з рослинами занесеними до Червоної книги України. Дати уявлення про деякі природоохоронні заходи. Уточнити знання про правила поведінки в природному оточенні.
ГРУДЕНЬ


  1. Читання вірша В Паронової «Ось зима іде…».

Мета: дати дітям уявлення про три зимові місяці, їх характерні ознаки.

Ліпимо сніжки. Мета: дати знання про те, що сніг у морозну погоду сухий, не ліпиться, він сипкий, рипить. А коли морозу немає тоді сніг - мокрий – можна ліпити, що завгодно.

  1. Читання твору В. Сухомлинського «Хлопчик і сніжинка».

Мета: продовжувати знайомити дітей про властивості снігу, взаємодіючи з теплом сніг перетворюється на воду. Розвивати мислення, вміння робити висновки. Дослід. На прогулянці спіймати сніжинку на теплу ручку і подивитися, що з нею стане. Сніг – це вода.

  1. Ознайомлення з об’єктами неживої природи. Повітря. (Додаток 1.)

Мета:закріпити знання дітей про повітря, що оточує нас повсюди. Досліди. Подути віялом на себе. Здуваючи повітряну кульку направити повітряний потік на мілко порізаний папір. Спіймати повітря целофановим пакетом. Ігри з кулькою.

  1. Висаджування цибулі в горщик. (Додаток.)

Мета: формувати уявлення про те, що у не підживленому грунті рослини погано ростуть: стебло у них довге, бліде, тонке, листя дрібне, корінці слабенькі. У поживному грунті – все навпаки: рослина здорова, стебло міцне, листя та корінці великі. У воді – рослина також себе почуває добре: коріння велике, листя у доброму стані. (Додаток.)

  1. Бесіда «Зимонька-зима». (Додаток 1.)

Мета: розширити знання дітей про зимові явища (морози, холодні вітри, сніг, ріки вкриті льодом, день короткий, ніч довга).

Читання вірша К. Перелісної «Сніжинки».

  1. Ознайомлення з обєктами неживої природи. Снігопад. (Додаток 1.)

Мета: формувати уявлення про снігопад як типове явище холодної пори року; розвивати допитливість до нового.

Розгляд сніжинок через збільшувальне скло.

Мета: розвивати вміння спостерігати за сніжинками, помічати властивості сніжинки її красу, сприяти розвитку логічного мислення.


  1. Вивішування годівничок. Спостереження за зимуючими птахами біля годівничок.

Мета: продовжувати знайомити дітей з птахами місцевості. Розширити знання дітей про проблеми зимуючих птахів. Розвивати вміння уважно спостерігати за поведінкою птахів та емоційно реагувати на них.

  1. Спостереження за замерзанням води. Перетворення води у лід. Звільнення бусинок з льодяного полону. (Додаток 1.)

Мета: створити умови для розширення уявлення дітей про властивості води – замерзає при морозі та властивостям льоду – тане у теплі. Стимулювати самостійне формулювання висновків. Розвивати психічні процеси. Виховувати інтерес до природних явищ.

  1. Спостереження за птахами. (Додаток 1.)

Мета: вчити дітей розрізняти птахів за зовнішнім виглядом, окрас пір’я, повадки. Формувати знання про те, що взимку птахів треба підгодовувати. Розвивати зорову пам’ять, увагу. Виховувати доброзичливе ставлення до птахів.

СІЧЕНЬ


  1. «Хованки» - ігри з водою. Спостереження за обєктом неживої природи. Сніг. Досліди зі снігом. (Додаток 1.)

Мета: сприяти накопиченню у дітей конкретних уявлень про властивості води: рідка, прозора, без кольору; підвести до розуміння того, що вода може змінювати колір; розвивати мову дітей, активізувати словник: рідина, прозора, різнокольорова, без кольору.

Матеріал: фарби, пензлики, ємкість для води (прозора), серветки, дидактична лялька, іграшки від кіндер - сюрпризів.

Сніг. Ліплення Сніговика. Фарбування снігу, розфарбовування Сніговика.

Мета: формувати у дітей уявлення про сніг, як типове явище холодної пори року; розвивати допитливість до нового.

  1. Життя кімнатних рослин взимку. Для чого потрібні кімнатні рослини? Банний день кімнатних рослин. Висаджування цибулин гіацинтів у горщики.

Мета: розширити знання дітей про кімнатні рослини та догляд за ними; ознайомити з умовами, потрібними для життя рослин (світло, поживний грунт, багато сонячного світла та тепла, вологи); вчити дітей за зовнішніми ознаками рослин визначати їх стан (добрий чи поганий); формувати уявлення про залежність стану рослин від вологості ґрунту та освітлення (від нестачі води листки стають м’якими, в’януть, звисають донизу; від нестачі світла втрачають забарвлення); формувати вміння спостерігати, досліджувати і робити висновки; виховувати дбайливе ставлення до рослин, працелюбність, почуття прекрасного.

  1. Читання твору В. Сухомлинського «Як дзвенять сніжинки».

Мета: вчити уважно слухати твір, відповідати на запитання по змісту, робити висновки.

Спостереження за обєктом неживої природи. Лід.

Мета: продовжувати поглиблювати знання дітей про деякі властивості води – під впливом низьких температур вона перетворюється на лід. Він – слизький, холодний, важкий, крихкий.

Дослід 1. Стати ніжкою на лід. Який він? (Слизький.)

Дослід 2. Погладити рукою. Який він? (Холодний, слизький, гладенький, важкий.)

Дослід 3. Взяти кусочок льоду. (Обстеження льоду.) Лід можна розбити чи ні? Кидаємо кусочок льоду з висоти. (якщо падає на тверду поверхню розбивається, а якщо в сніг, то - ні.

Дослід 4. Спостереження за таненням бурульки.

Висновок: лід - це замерзла вода.


  1. Потреба рослин у поживному ґрунті.

Мета: формувати у дітей уявлення про те, що у не підживленому грунті рослини погано ростуть та довго не живуть. Щоб рослина добре росла її треба періодично підживлювати, висаджувати у поживний грунт.

Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка