Фразеологізми, їхнє лексичне значення. Джерела українських фразеологізмів



Скачати 29.37 Kb.
Дата конвертації22.11.2018
Розмір29.37 Kb.
#66100
Тема: Фразеологізми, їхнє лексичне значення. Джерела українських фразеологізмів.

Мета: -ознайомити учнів з фразеологізмами;

  • визначити їх роль в системі мови;

  • сформувати уявлення про джерела виникнення фразеологізмів;

  • розвивати навички визначення фразеологізмів в текстах та їхнього лексичного значення;

  • удосконалювати вміння створювати усні й писемні висловлювання;

  • збагачувати словниковий запас п’ятикласників;

  • виховувати любов до рідної мови та літератури.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок

Обладнання: роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, повість

М. Стельмаха « Гуси- лебеді летять», словник фразеологізмів,

Коваль «Крилаті вислови»

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Епіграф до уроку:



Нема мудріших ,

ніж народ, учителів.

У нього кожне слово –

це перлина (М. Рильський).

  1. Слово вчителя: про роль слова в житті людини.

Питання до учнів:

  • Як ви розумієте вислів М. Рильського?

( Учні висловлюють свої думки)

  1. Завдання: зробити синтаксичний розбір другого речення епіграфа.

У нього кожне слово – це перлина.

(Учень пояснює написання слів з вивченими орфограмами та пунктограму)

  1. Завдання: усно скласти «Мовний портрет» речення.

  • Просте, розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, неускладнене.

  1. Питання: у якому слові епіграфа звуків менше, ніж букв? ( нього)

Слово вчителя: пропоную згадати теоретичний матеріал, який ми вивчали на останніх уроках.

( Слайд 1)

  1. Завдання «Покажи свої знання»

  1. Розділ науки про мову, що вивчає всі наявні в мові слова, називається…

  2. … -усі слова, що вживаються в мові.

  3. … - те, що слово означає.

  4. Слова з одним лексичним значенням називаються …., а які мають кілька лексичних значень , називаються … .

  5. Багатозначні слова мають … і … значення.

  6. Слова, які вживаються в усіх стилях мовлення - … .

  7. Слова, що вживаються лише в певних стилях , називаються … .

  8. Слова різні за звучанням та написанням, але близькі за лексичним значенням – це … .

  9. Слова , що однаково звучать, але мають різне лексичне значення називаються … .

  10. Слова з протилежним лексичним значенням - це … .


(Учні по одному читають терміни і дають повну відповідь)


  • Питання: А з якою метою використовуються в мовленні синоніми, образні слова?

Завдання: Прослухайте фрагмент з повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять» і скажіть, які образні вислови ви почули.



( Учитель зачитує фрагмент із твору, а учні слухають текст і відповідають) ( Слайд 2)

Образні вислови: вискочили клепки, розсохлись обручі, загубили ключі від розуму, не варить баняк, у голові літають джмелі, замість мізків росте капуста, не родить в черепку, не має лою під чуприною, на в’язах стирчить макітра.

  • Питання: А чи у вашій родині бабусі або мами використовують якісь

образні вислови? Які саме?

Учитель: Ось ми і підійшли до теми нашого уроку.



(Слайд 3, 4)

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Очікування навчальних результатів.

ІV. Вивчення нового матеріалу. Ознайомлення з планом роботи

( Слайд 5)

План роботи

  1. Поняття про фразеологізми. Вільні й стійкі словосполучення.

  2. Джерела української фразеології.

  3. Синонімічні та антонімічні фразеологізми.

  4. Прислів’я, приказки, афоризми, крилаті вирази як різновиди фразеологізмів.



  1. Робота з підручником:

  • Опрацювання теоретичного матеріалу § 33, с.234;

  • Вправа 500 (усно).

(Слайд 6)

  1. Пояснювальний диктант «Упізнай мене»

Завдання: прочитати речення , визначити фразеологізми, пояснити їхнє лексичне значення.
Уся худібонька пропала, неначе язиком корова ізлизала ( Л. Глібов).

Вона здогадалася, що вже наговорила сім мішків гречаної вовни ( І. Нечуй- Левицький).

Вовк не диха – врізав дуба, буде з вовка добра шуба (М.Стельмах).

Схопила миску Свинка наша та як почне усе трощить – аж за вухами лящить (Н. Забіла).

Стояла, дивилась і почувалась на сьомому небі (Є. Гуцало).

Тимко і Сава домовились, що ні світ ні зоря підуть вудити рибу (Є. Гуцало).

Любив старий на припічку баляндраси точити ( М.Стельмах).

(Слайд 7)


  1. «Утвори пару».

Завдання: Запишіть фразеологізми у стовпчик і доберіть до них пояснення з довідки.

Клювати носом, сушити голову , ходити на голові, діставати з-під землі, гнатися за двома зайцями, знати як свої п’ять пальців.



Довідка: дуже добре знати, братися одночасно за кілька справ, напружено думати,бешкетувати, дрімати, важко працювати, робити неможливе

Перевірка: (Слайд 8)

( Слайд 9)

4. Слово вчителя: розповідь про джерела походження фразеологізмів.

  • Процеси праці різних фахових сфер: дружній череді вовк не страшний; білими нитками шито; на вагу золота;грати першу скрипку.

  • Побут і родинні стосунки: як мітлою змело; жити на широку ногу; задерти носа; теревені правити.

  • Історія: дати відкоша; пропав як швед під Полтавою.

  • Біблія: святе сімейство; адамові діти.

  • Міфологія: вогонь Прометея; олімпійський спокій.

Усна народна творчість: за тридевять земель, молочні ріки й кисільні береги.

(Слайд 10)

  1. « Хвилинка – цікавинка»: Розповідь учителя про походження фразеологізму Чимало води утекло з тих пір



  1. Робота з підручником:

- Вправа 510 (усно);

- Вправа 512 (самостійно).


(Слайд 11)

  1. « Знайди сусіда».

Завдання: з поданих фразеологізмів скласти антонімічні пари.
Останнє віддати, з легким серцем, кидати в жар, важкий на підйом, тримати язик за зубами, з батька рідного останню сорочку здерти, перебиватися з хліба на воду, з важким серцем, кидати в холод, жити на широку ногу, розв’язати язика, легкий на підйом.

Перевірка: ( Слайд 12)



  1. «Майстри слова».

Завдання: з будь- якими трьома фразеологізмами складіть і запишіть речення.



  1. «Літературна п’ятихвилинка».

Завдання: відгадайте загадки, у яких зашифровано фразеологізми.
Хоч не часто я хворію,

Та стогнати добре вмію.

Коли зла комусь бажають,

Чомусь мене підкладають.

( Свиня. Підкласти свиню)
Я маленький і пухнастий,

Сірий, чорний та смугастий,

Маю доленьку гірку,

Продають мене в мішку.

( Кіт. Купити (продати) кота в мішку)
Барвисту сукню скинула,

Умилася сльозами,

Ліси, поля покинула;

Сестра не за горами.

( Осінь і зима. Умитися сльозами)



  1. Вибіркова робота з роздатковим матеріалом: «Знайди мене».

Завдання: прочитайте фрагмент з повісті М. Стельмаха «Гуси – лебеді

летять», випишіть фразеологізми, пояснить їхнє лексичне значення.


…Хіба ж я знав, що і на других дверях пантрують «зайців»?

  • Ти звідки такий вискіпався?- підхопивши мене під боки, запитав парубок.

  • Он звідти,- невиразно промовив я. –Пустіть мене, дядьку, в театр.

  • Чого захотів! Я тебе пущу, але так, щоб знав, де раки зимують!

  • Я вже знаю, де вони зимують… - жалісно заскімлив, бо не раз чув від дорослих.

  • А куди Макар телят ганяє, теж знаєш? – уже з цікавістю покосував на мене парубок.

  • І це знаю,- бадьоріше відповів я.

  • Ну, а де роги козам правлять?

  • Теж знаю.


( Слайд 13)


  1. «Латка» для фразеологізму» (усно)

Завдання: на місці пропуску у фразеологізмах поставте «латку». Поясніть значення фразеологізмів.

  • Сидіти на … стільцях; … одного не ждуть;

  • Грати … скрипку; у … неньок дитя плаче;

  • В … дуги зігнутися; … дорогою обійти;

  • … шкури здерти; під … гребінку стригти;

  • … колесо до воза; … разів одмір;

  • … п’ятниць на тиждень; бути на … небі.

Латки”: один, два, три, чотири, п’ять, шість , сім, вісім, дев’ять, десять.

  1. Робота з підручником:

- вправа 521 (усно);

- вправа 523 (усно).



V. Рефлексія (порівняння результатів з очікуваними, проаналізувати, зробити висновки)

( Слайд 14)

« Незакінчене речення» (усно)

Продовжіть незакінчені речення (які вважаєте за потрібне):



  • Я зрозумів...

  • Найбільші труднощі я відчув...

  • Я не вмів, а тепер умію...

  • Я не знав, а тепер знаю....

  • На наступних уроках мені хотілося б...


VІ. Оцінювання учнів.
( Слайд 15)
VІІ. Домашнє завдання:

  • І група - використовуючи фразеологізми, написати творчу роботу.

  • ІІ група – з казки І. Франка “Фарбований Лис” виписати фразеологізми і пояснити їх значення.

  • ІІІ група - вправи 513, 520.

Каталог: download -> version
version -> Захист навколишнього середовища від забруднення мийними засобами
version -> «Валеологічне виховання дітей дошкільного віку, як фактор формування здорового способу життя»
version -> Виписка з навчального плану
version -> Методичні рекомендації щодо викладання уроків для стійкого розвитку «Моя щаслива планета» розділ Система уроків-зустрічей для 3 класу курсу за вибором «Моя щаслива планета»
version -> Затверджую директор Зіньківської спеціалізованої школи І-ІІІ ст.№2 Л. В. Литус
version -> Наказ №526 " Про затвердження Науково-методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів та оформлення сторінок класних журналів загальноосвітніх
version -> Методичні рекомендації Донецьк  2006 ббк 64. 9 (ІІ) 722 ш 30
version -> Вимоги до оформлення посібника
version -> Програма бібліотечно-бібліографічних знань для учнів 1-11 класів

Скачати 29.37 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка