«Горючі й негорючі тверді речовини. Протипожежна безпека»



Скачати 139.77 Kb.
Дата конвертації11.03.2019
Розмір139.77 Kb.
ТипУрок
Предмет - «Фізика і хімія у побуті», 7 клас (за програмою спеціальної школи).

Розробила вчитель – дефектолог: Дубовик Інна Валентинівна, Маріупольська спеціальна загальноосвітня школа – інтернат № 37 Донецької обласної ради.

Тема уроку: «Горючі й негорючі тверді речовини. Протипожежна безпека».

Задачі уроку:



  • Сприяти активізації в пам’яті учнів знань про горючі й негорючі тверді речовини;

  • Сприяти формуванню знань про реакцію горіння; умови, за яких відбувається горіння;

  • Дослідити способи припинення реакції горіння;

  • Розвивати уміння виділяти головне у завданні, встановлювати предметно – логічні зв’язки між явищем і його наслідками;

  • Сприяти формуванню комунікативної компетентності на основі залучення дітей до висловлювання власної думки, активної взаємодії в групі для отримання нових знань, їх обміном;

  • Сприяти розвитку діалогічного, елементарно - монологічного мовлення;

  • Сприяти розвитку логічного мислення, пам’яті, уваги на основі розв’язання задач ситуативного характеру;

  • Сприяти збагаченню словника учнів словами: горіння, горючі, негорючі речовини; температура горіння;

  • На основі формування знань з протипожежної безпеки, виховувати відповідальне ставлення до збереження здоров’я.

Словник: горіння, горючі, негорючі речовини; температура горіння.

Тип уроку: інтегрований.

Предмети: фізика і хімія у побуті, основи безпеки життєдіяльності.

Обладнання: обладнання для проведення дослідів, підручник, навчальна презентація, роздаткові картки, відео про пожежу, матеріали для додаткового читання.

Тип уроку: інтегрований: фізика і хімія у побуті, основи безпеки життєдіяльності.

Хід уроку.



  1. Вступна частина.

1.Організаційний момент.

2.Створення позитивного нервово – психологічного настрою на урок.

Добрий день, дорогі друзі!

Добрий день!

На вас чекає гарний день –

Бачу всі веселі та здорові,

До уроку всі готові?

Щоб нині робота кипіла,

Працювати ми будемо дружно і вміло!

Отже, сидимо рівно,

Слухаємо – уважно.

Працюємо швидко і вправно.



Відповідаємо – точно.

4. Давньогрецька мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». На кожному уроці ми прагнемо отримати нові знання, чогось навчитися. Чи важливо це для учня? А що потрібною щоб досягти успіху на уроці?

5. Актуалізація опорних знань (уточнення властивостей твердих тіл).

Вправа «Встанови відповідність».

Вправа «Фізичний диктант» (картки).

Запитання:

  1. Прилад для вимірювання часу.

  2. Добав слово. При нагріванні тверді тіла - ….

  3. Фізичне тіло.

  4. Крихке фізичне тіло.

  5. Пластичне тіло.

  6. Температура кипіння води.

  7. П’ять градусів морозу.

  8. Одиниця маси.


Робота з карткою: учні помічають правильні відповіді. Потім складають загадку, використовуючи послідовно слова з помічених квадратів.

Підведення учнів під визначення навчальної проблеми, яка буде розв’язуватися на уроці. Загадка.



Червоний півень по жердині скаче,

своїм гребінцем величається,

а як торкнешся, то кусається,

Якщо в квартиру зайде цей гість,

То все до тла він з’їсть. (Вогонь).

II. Основна частина.

Повідомлення теми і мети уроку. Навчальна мотивація. Визначення завдань для учнів.

- Тема уроку буде пов’язана з вогнем, а саме з горючими та негорючими твердими речовинами. Ви матимете змогу дізнатися про:


  • явище горіння та умови горіння;

  • горючі та негорючі тверді речовини;

  • способи гасіння вогню та правила пожежної безпеки.

На уроці:

  • Працювати в групі дружно, поважати товаришів;

  • Розмовляти рідною мовою.
  1. Вправа «Очікування». Вчитель запитує у дітей: чого вони очікують від уроку? Діти дають відповіді (вправа «Мікрофон»).

  2. Словникова робота:


Горіння – супроводжується виділенням світла і тепла. (Спостереження дітьми горіння свічки. Висновок: горіння супроводжується виділенням тепла і світла).

Горючі речовини – речовини, що горять у вогні.

Негорючі речовини – речовини, що не горять у вогні. (Спостереження явища горіння свічки; горіння горючих та негорючих речовин).

Вправа на диференціацію горючих та негорючих речовин. Учитель по черзі підносить до полум’я горючі та негорючі речовини. У учнів на партах лежать картки з назвами горючих та негорючих речовин, які використовуються під час експерименту. Завдання для дітей: на основі спостереження, розділити картки за назвами речовин: горючі – негорючі.



  1. Пояснення вчителем навчального матеріалу з застосування демонстрацій дослідив з припинення горіння та навчальної презентації:

  • Спостереження дітьми горіння сухого пального та дерев’яної скіпки; припинення горіння без доступу повітря.

  • Засипання вогню піском;

  • Заливання піною від гасіння соди оцтом;

  • Заливання вогню водою.

Обговорення:

  1. Яка речовина сприяє горінню?

  2. Як загасити вогонь?

  3. Що потрібно для того, щоб тверда речовина загорілася?

  4. Яка температура займання сірки? Дерева? Вугілля?

- Чому виникають пожежі?

- Пожежа – неконтрольований процес горіння, що несе загрозу життю і здоров’ю людини. Причинами виникнення пожежі є недбала поведінка людей із вогнем, порушення правил пожежної безпеки, природні явища (блискавка, посуха). Відомо, що 90 % пожеж виникає з вини людини і тільки 7 – 8 % спричинені блискавкою. Щодня в Україні виникає близько 120 пожеж, у яких гине в середньому 7 осіб. З року в рік ці цифри збільшуються. Кожен учінь повинен знати правила пожежної безпеки і виробляти в собі звичку суворого їх виконання.

4. Розповідь вчителя про правила протипожежної безпеки.


  1. Нервово психічне розвантаження. «Хвилинка – цікавинка».

Вчитель: З прадавніх часів вогонь обожествлявся, йому поклонялися наші предки. Відгомін цього спостерігаємо в міфі «Про вогонь», у якому чоловік, який недобре ставився до вогню, був покараний і зазнав збитків, натомість вогонь господаря, який ставився до нього добре, захистив майно хазяїна.

ПРО ВОГОНЬ

Вогонь одного господаря здибався з вогнем другого господаря, й вони почали між собою говорити. Перший каже: «Мені добре в мого господаря, бо він гарно обходиться зо мною — коли треба, то кладе гарних дровець, а як не треба, то бере чистої водиці й мене заливає. Так що мені добре». Другий каже: «Мені дуже зле, бо господар дає погані дрова, а коли мене не треба, то заливає помиями. Ото я хочу йому відомстити тим, що піду гуляти по його господарстві». Перший каже: «Коли будеш гуляти, не спали там колеса мого господаря, яке знаходиться на подвір’ї твого». От вночі розпочалась пожежа в другого господаря, й згоріло все, а колесо першого викотилося та й залишилося.

Обговорення:

1. За що було покарано другого чоловіка?

3. Як український народ ставився до вогню? (обожествлявся, поклонявся).

Фізкультхвилинка.

Учасники стають у коло й повторяють рухи за вчителем.

На галявині вогнище,

Полум’я стелиться низько-низько (присідають),

Далі вогнище розгоряється (піднімаються)

І полум’я коливається (показують руками).

Ми взяли водичку прямо із кринички (нахиляються).

Полили, загребли (імітація руками)

І з галявини пішли (крокують).

6.Парна робота. Вправа на диференціацію понять: «Вогонь – ворог, вогонь друг».

Учитель:

Якщо працюють справна речі,


І телевізор і газова плита –
Пожежа в дім не завіта.
Пам’ятай, що з вогнем жартувати не можна,
бо вогонь не пробачає помилок!

  • Як ви розумієте слова: «Вогонь – ворог, вогонь - друг»?

Дітям пропонуються картки з зображеннями руйнівних наслідків вогню та зображення, на яких вогонь – допомагає, служить людям. На картинках позначені номери. Учні класифікують картинки за поданими ознаками, а потім за проханням вчителя викладають в порядку збільшення чисел (від меншого до більшого). З метою визначення правильності відповідей - діти називають числовий ряд. Обговорення.

7. Самостійна робота.

Вправа на диференціацію понять – «горючі» - «негорючі» речовини.

- Заповніть таблицю назвами відповідних речовин»: гіпс, глина, залізо, алюміній, скло, деревина, папір, тканина, сухе пальне, промаслене ганчір’я, солома, цегла, гума, каміння, пісок.

8.Узагальнення і систематизація отриманих знань.

Вправа «Доповни речення».

1. Вогонь можна загасити, якщо накинути на нього ………..

2. Полум’я збільшується, коли відкривають ………..

3. Забороняється сушити одежу над ……….

4. Небезпечно залишати без нагляду ………..

5. Дітям не можна грати з ……… ……

6. Щоб знизити температуру та припинити процес горіння потрібно …

7. Щоб загасити багаття в лісі потрібно ………….……..

8. Паління в ліжку приводить до ……………..…………….

9. Щоб захиститися від отруєння чадним газом потрібно ………………

10. Вправа «Вірю - невірю».

1.Ніколи не панікуй! Якщо загорілась невелика річ – кинь її на підлогу. Полум’я затопчи ногами, накрий мокрою ковдрою або залий водою.

2.Якщо вогонь не згас, не залишай помешкання, не клич дорослих. Чекай доки вогонь згасне.

3.Якщо в квартирі багато диму, лягай на підлогу, дихай через зволожений рушничок, серветку, футболку тощо.

4.На випадок пожежі телефонуй 101. При цьому кричи голосно, як тобі страшно і не повідомляй адресу(вулицю, дім, квартиру), код під’їзду, своє ім’я та прізвище, що загорілось і з якої причини.

5. Не грайся із сірниками, але грайся з запальничкою.

6. Користуйся газовою плитою тільки у присутності дорослих.

7. Без дозволу дорослих можна вмикати електроприлади та залишати їх без нагляду.

8. Не клади іграшки, книжки, одяг біля запалених печей чи увімкнених обігрівальних електроприладів.

9. Не розпалюй багаття.

10.Користуйся свічками, сірниками в помешканнях, сараях, підвалах, на горищах.


III. Заключна частина.

Підсумки. Оцінювання учнів. Самооцінювання учнів.

Навчальна рефлексія


  • Мені на уроці запам’яталося…..

  • Я не знав, а тепер знаю, що ……..

  • Тепер я знаю, що …… …….

  • Мені на уроці було ……………….

Домашнє завдання: п 10 стор. 20 – 21

Перша група – намалювати «Вогонь – ворог».

Друга група – намалювати «Вогонь – друг».

Оцінювальна картка.



ВИД РОБОТИ


ОЦІНКА

ЗА ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ





ЕКСПЕРИМЕНТ





«ВОГОНЬ – ВОРОГ, ВОГОНЬ – ДРУГ»




САМОСТІЙНА РОБОТА





ДОПОВНИ РЕЧЕННЯ



ТАК - НІ













Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка