Григорій Косинка. “В житах” зупинена мить, пошуки порушеної гармонії. Вітаїстичний пафос, імпресіоністична настроєність



Скачати 11.79 Mb.
Дата конвертації19.11.2018
Розмір11.79 Mb.
#65031
ТипУрок

Григорій Косинка. “В житах” - зупинена мить, пошуки порушеної гармонії. Вітаїстичний пафос, імпресіоністична настроєність

  • Урок №12

Епіграф уроку

        • Яке глибоке щастя – жить,
        • Будь гідним імені людини,
        • Народу й людськості служить!
        • М. Рильський
        • Лови летючу мить життя.
        • Хоч яке це життя і трудне , і сумне,
        • Дай, щоб старість і смерть оминули мене.
        • Все минає, але любов після всього зостається.
        • Щастя – момент. Далі вже буденщина …

Цілевизначення

  • Знати:
  • Основні біографічні відомості про Косинку
  • Про імпресіонізм
  • Тему, ідею, жанр
  • Поняття про ліричного героя
  • Уміти:
  • Розкривати образ героя
  • Аналізувати поезію
  • Коментувати авторську думку
  • Працювати в парах, групах
  • Логічно висловлювати власні думки
  • Відокремлювати зорові й слухові образи

Псевдонім – вигадане ім’я (прізвище), під яким автор друкує свої твори

  • Різновиди псевдонімів
  • Аланім –
  • Анаграма –
  • Ананім –
  • Астронім – *** або інші знаки
  • Криптонім – з ініціалів Е. Т. А. Г.

Гра “Знайди пару”

  • Марія Вілінська
  • Лариса Косач
  • Панас Рудченко
  • Іван Левицький
  • Іван Тобілевич
  • Панас Мирний
  • Іван Нечуй-Левицький
  • Іван Карпенко -Карий
  • Марко Вовчок
  • Дочка Прометея
  • Іван Багряний
  • Григорій Косинка – єдиний і неповторний новеліст.
  • Є.П.Плужник
  • “Року 1899-го, 17 листопада в селі Щербанівці, на Київщині, у Наталки й Михайла Стрільців знайшлася перша дитина: Я.”
  • “Я з роду чумацького, але батькові моєму довелося вже чумакувати з торбою по наймах... За рід свій чумацький я згадав лише тоді, коли читав "Чумаки" Максима Рильського:
  • Ходив чумак до голубого Дону, 
  • Де давній предок умочив шолом, 
  • Суху тараню, жовту і солону, 
  • Возив, помахуючи батіжком...
  • Мій прадід ще ходив до "голубого Дону", але дід навіть волів вже не держав: зубожів славний рід чумака Павла Стрільця — прадіда мого.”
  • “Батьки мої жили вбого, бо мало землі мали — 1/8 десятини, батько, як пам'ятаю, по весні щороку ходив на заробітки — косар був добрий, — а косарів на Херсонщині — в степу, як казав батько, — аж за поли хватали — такий попит... Пізньої ж осені, повернувшись із заробітків додому, батько щороку йшов працювати до григорівської цукроварні — носив там десь на пасбурах головки цукру. Заробітки його, як робітника-чорнороба, були мізерні: батько все мріяв виїхати десь на Амур, на землі вільні...”
  • “Змалку — така вже доля всіх селянських дітей — я пас влітку скот, а зимою ходив до земської школи — в сусіднє село Красне, звідки родом була мати. Краснянська школа — мій перший університет.”
  • “Року 1908-го, коли не пізніше, батьки спродали господарство — хату й землю, — і всі ми рушили на той далекий та суворий Амур — виїздили були з України навіки. Байкал, повноводна Зея, ліси несходимі, корейці, китайці і хата наша березова під стіною предковічного бору — все це до дрібниць зафіксувала моя пам'ять... Ловив я тоді на Амурі карасі з дідом Сидоренком — рибалили вдвох так завзято, хоч до неокласиків записуй нас.”
  • “У вільний час я дуже любив книжки читати, отож завжди надокучав батькові, щоб купили мені в Києві яку-небудь книжку; батько, бувало, привозили на цілий злотий книжок тих — Шерлок Холмс, Нат Пінкертон, Бова Королевич — багато всякого мотлоху. Батько мій був неписьменний, а книжки купував на око — дешеву — раз, а найголовніш з малюнками. І горе мені було з Шерлоками Холмсами і Пінкертонами. Я не читав їх, а буквально пив, — путньої ж книжки не можна було дістати, — та й не знав гаразд, чи є такі книжки... Село моє вбоге й дике; школи не було в моєму селі.”
  • “Пам'ятаю, привіз раз батько дивну книжку — "Конотопську відьму" Грицька Квітки; я сміявся з прізвища автора — Грицько Квітка, чому не Півонія, не Деревій, а просто — Квітка? "Конотопська відьма" — перша книжка, українською мовою писана, що потрапила була мені до рук; Квітчина повість мене дуже вразила й здивувала: є, виходить, люди, що пишуть по-простому, по-мужицькому, а про те, що це книжка українського письменника, я й не подумав, де там, я довго ще після "Конотопської відьми" не знав — "хто ми та чиї ми діти"...”
  • “… був я дві зими робітником григорівської цукроварні — підносив до рубок кружки цукру, працював у сушках; влітку ж, коли баби йшли на прощу до Лаври, то моя баба Оксана завжди й мене брала з собою. "Гришка грамотний, — казали, — таблиці над святими читатиме..." Літ двоє зряду читав я ці таблиці — напам'ять знав, де повинна була стояти "мироточива голова", де угодники божії — Олексій, Ілля, митрополити всякі й архімандрити... Читав я добре — голос мав дзвінкий, сильний, на селі мене часто запрошували псалтир над мерцями читати: сяду було побожно за столом, хустка під псалтирем, перед богами горить лампадка, свічки, в хаті пахне ладаном, смирною, а коло стола товпляться ветхі віком бабусі: моляться.”
  • “Року 1913-го батько одвели мене до сусіднього села Трипілля у волость... Довго, пам'ятаю, вони просили волосного писаря, щоб той узяв мене "за мальчика" — копії службові переписувати. За три карбованці на місяць мав я притулок і харчі в далекої родички баби Трав'янчихи. У волості служив писарчуком до першої мобілізації року 1914-го. Всю систему колишніх управ, усі ті суди селянські, всю сваволю урядників, мирових посередників, писарів та помічників їхніх я не забуду, здається, довіку.”
  • “Волость залишив я року 1914-го. Платив тоді мені писар п'ять карбованців на місяць — ледве-ледве на харчі вистачало, а треба ж було зодягнутися, взутися...
  • Я вирішив їхати на заробітки до Києва. До Києва ми приїхали найматися удвох: батько — грузити на березі дрова, а я — невідомо ще на яку роботу.”
  • “Я чистив черевики, а коли прийшли з Подолу одвідати мене батько, я, пам'ятаю, розплакався з жалю: хіба таки мені не можна знайти щось краще, аніж черевики?.. Сидиш на розі, неначе старець який під Лаврою.
  • До речі, випадок у моєму житті завжди грав велику роль Справді, як мені було не вірити в чарівну силу того чи іншого випадку в моєму житті, коли я абсолютно несподівано опинився на посаді реєстратора повітової земської управи — сидів поруч з "панянками", що їм тиждень тому, може, чистив був черевики?.. Молодість свою — оті літа красні, що ніколи вже не повернуться, — я прожив у надзвичайній матеріальній скруті, часто й густо в запеклій боротьбі за шматок хліба.”
  • “Перебуваючи на службі в земстві, я за порадою одного студента почав ретельно одвідувати так звані вечірні гімназіальні курси, — склав пізніше іспити за шість класів гімназії. Року 1920-го я вступив до Київського інституту народної освіти, дійшов до третього курсу, але закінчити інститут мені не пощастило, головним чином через матеріальну скруту...”
  • “Писати почав я року 1919-го, коли газета "Боротьба" видрукувала перше моє оповідання "На буряки", писав я свої перші твори легко: за два — три вечори, не маючи жодного уявлення про техніку прози, стиль, — все це прийшло до мене пізніше. Мої учителі — Винниченко, Стефаник, Кнут Гамсун, Васильченко.”

Хвилинка спогадів

  • “А як любив Грицько квіти! Зірве було, роздивиться пильненько, заплющить очі – пахощі вбирає.Та бережно збере й подає мені на втіху, а сам питає: “Розкажіть, мамо, як квітка зветьсяі чому синя, а та червона?”
  • Від назви квітів “косинців” походить і псевдонім письменника.
  • Наталя Романівна Стрілець

Олекса Новицький

  • “Я заходив у його скромну, як і він сам, господу, чисту й привітну, як і його душа. Там, пам'ятаю, на столі, лежали новели його улюбленця й вчителя Василя Стефаника – поруч з “Мертвими душами” М.Гоголя, над перекладами яких працював Г.Косинка…”
  • Письменника не стало 18 грудня 1934 року. Доробок
  • одного з фундаторів імпресіонізму в нові українській літературі складає низка оповідань. Обдарований учень В.Стефаника й В.Винниченка “гарно описав” події громадянської революції та пожовтневого села на Україні.

Створення портфоліо письменника

  • При народженні:
  • Псевдонім:
  • Дата народження:
  • Місце народження:
  • Дата смерті:
  • Місце смерті:
  • Національність:
  • Громадянство:
  • Мова творів:
  • Рід діяльності:
  • Роки активності:
  • Напрям:
  • Жанр:

Григорій Косинка – майстер новелістичного жанру

  • Імпресіонізм

Українська класична література має багату спадщину майстрів новелістичного жанру. Це і Стефаник, Черемшина, Коцюбинський, Васильченко.

  • В. Стефаник
  • М. Коцюбинський
  • М. Черемшина
  • С. Васильченко
  • С. Васильченко

Григорій Косинка – прямий їхній продовжувач, але своєрідний і неповторний, як і кожен із них

  • Ніжна натура
  • Психолог селянської душі
  • Життєлюб
  • Оптиміст
  • Вірний правді й красі

“Чогось мені найбільше припала до душі квітка, яку називають червоними косинцями … Зірвеш – вони поволі бліднуть, певне, від болю …”, - так обгрунтовував вибір псевдоніма письменник.

  • “Чогось мені найбільше припала до душі квітка, яку називають червоними косинцями … Зірвеш – вони поволі бліднуть, певне, від болю …”, - так обгрунтовував вибір псевдоніма письменник.

Дивна назва цієї рослини. Чому плакун? Виявляється в давнину на Русі для того, щоб заспокоїти дітей, які без упину плакали, їх поїли відваром кореня рослини. Вважали також, що суха трава плакуна, набита у матрац чи подушку, швидше присипляє немовлят. Проте рослина корисна не тільки для дітей, а й для дорослих.

  • Дивна назва цієї рослини. Чому плакун? Виявляється в давнину на Русі для того, щоб заспокоїти дітей, які без упину плакали, їх поїли відваром кореня рослини. Вважали також, що суха трава плакуна, набита у матрац чи подушку, швидше присипляє немовлят. Проте рослина корисна не тільки для дітей, а й для дорослих.

Новела “В житах” Невеликий прозовий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним закінченням

  • Ознаки новели
  • Різновиди новели
  • Особливості новели як жанру
  • Глибокий психологізм
  • Лаконізм
  • Несподівана кінцівка
  • Новели подій
  • Новели з настроєвим психологічним сюжетом
  • Побудова сюжету на основі справжньої події
  • Більш загострений, ніж в оповіданні, конфлікт
  • Обмежена кількість головних дійових осіб
  • Не тривалість дії
  • Риси імпресіонізму
  • Психологізм у
  • змалюванні персонажів
  • Прагнення відтворити
  • найтонші зміни в настроях
  • Особливий лаконізм
  • Ритмічність
  • Багатство відтінків
  • у змалюванні дійсності
  • Збільшена увага до
  • кольорів і звуків
  • Одночасна відмова
  • від великих соціальних
  • проблем

Імпресіонізм – художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостереження, співпереживань. Сформувався у Франції в другій половині ХІХ ст., насамперед у малярстві. Визначення походить від назви картини Клода Моне “Враження. Схід сонця ”

  • Імпресіонізм – художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостереження, співпереживань. Сформувався у Франції в другій половині ХІХ ст., насамперед у малярстві. Визначення походить від назви картини Клода Моне “Враження. Схід сонця ”

Основне завдання – витончене відтворення суб’єктивних вражень, мінливих почуттів і переживань без заглиблення в їх суть.

  • Основне завдання – витончене відтворення суб’єктивних вражень, мінливих почуттів і переживань без заглиблення в їх суть.

Малярство

  • К. Моне
  • К. Піссарро

Малярство

  • М. Бурачек
  • О. Ренуар

Ольга Кваша

Література

  • А. Чехов
  • І. Бунін
  • К. Гамсун
  • Р. Стівенсон

Українська література

  • М. Коцюбинський
  • В. Стефаник
  • О. Кобилянська
  • Г. Косинка

Цитатна характеристика

  • Ліричність натури
  • Пристосування до життя
  • Сміливість
  • Здатність до співчуття
  • Здатність на велике почуття
  • Любов до життя

Робота в групах

  • Група 1: “Природа в новелі “В житах””
  • Золотий
  • Синій
  • Рожевий
  • Червоний
  • “заспаний, заплаканий, молодий і трохи засоромлений…”
  • Наскільки вдалими є епітети?

Група 2:

  • “Роль художньої деталі у сцені зустрічі Корнія з Уляною” “червона хустка зайнялась і горіла степом” , а потім гасла.

Каталог: wp-content -> uploads -> 2016
2016 -> Київський національний лінгвістичний університет базові навчально-методичні матеріали
2016 -> Програма навчальної дисципліни аграрне право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс
2016 -> Черкаський інститут банківської справи Університету банківської справи
2016 -> Програма навчальної дисципліни господарське право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс Семестр
2016 -> Методичні Рекомендації Запобігання і виявлення
2016 -> Програма додаткового вступного випробування з фаху для вступників на здобуття ос
2016 -> Кз «Веселівська районна різнопрофільна гімназія» Веселівської районної ради
2016 -> Урок №3 Реферативна робота
2016 -> Лекція №1 Вступна лекція: Екологія як наука Екологія мета, завдання, методи, основні терміни та визначення

Скачати 11.79 Mb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка