Губка та ульва багатоклітинні організми



Скачати 491.5 Kb.
Сторінка1/6
Дата конвертації22.11.2018
Розмір491.5 Kb.
#66075
  1   2   3   4   5   6
6 клас

Дата:

Урок №21

Тема: Губка та ульва — багатоклітинні організми

Мета: сформувати поняття про колоніальні (на прикладі вольвоксу) та примітивні (на прикладі губки та ульви) багатоклітинні організми; установити ознаки відмінності між колоніальними і багатоклітинними організмами; розвивати вміння аналізувати, порівнювати та робити узагальнюючі висновки; формувати вміння працювати в групах; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

Обладнання та матеріали: малюнки та ілюстрації до теми

Терміни та поняття: ульва, губка, двошаровість, вольвокс, колоніальні організми, співпраця



Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.



2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

Індивідуальна робота учнів за картками.



Юні кросвордисти». Відгадати кросворд «Бактерії» і визначити зашифроване слово.




1






















2


































3
















4


































5




























1. Шар слизу, який покриває клітинну стінку бактерії ззовні. 2. Органела, яка відсутня у бактеріальній клітині.

3. Компонент клітини, який відсутній у бактерії. 4. Організми, клітини яких не мають ядра. 5. Організми, клітини яких мають ядро. Відповіді: 1 — капсула, 2 — хлоропласт, 3 — ядро, 4 — прокаріоти, 5 — еукаріоти. Зашифроване слово: спора.

Упізнай організм за трьома ознаками.

1. ......................... (Дріжджі.) • одноклітинний організм, який здатний утворювати колонії;

• розмножується вегетативно, інколи спорами;• використовується у пивоварінні. 2. ......................... (Бактерії.)

• можуть мешкати в організмі інших істот; • одноклітинні організми;

• здатні розмножуватися кожні 20–30 хв. 3. ......................... (Хламідомонада.) • клітина має грушоподібну форму; • розмножується статево і нестатево; • має вічко. 4. ......................... (Інфузорія.) • має травні вакуолі;

• форма тіла постійна; • має клітинний рот.

«Мозковий штурм». — Чому квашені овочі зберігаються значно довше, ніж свіжі? (В основі квашення овочів лежить молочнокисле бродіння, яке спричиняється діяльністю молочнокислих бактерій. У результаті накопичується молочна кислота, яка створює кисле середовище, що запобігає розмноженню гнилісних бактерій.)

Мотивація навчальної діяльності Постановка проблемного питання: — У чому полягає головна відмінність багатоклітинних організмів від одноклітинних? (У кількості клітин.) Відповідь, що багатоклітинні організми відрізняються від одноклітинних за кількістю клітин, є неточною. Оскільки і в деяких одноклітинних із безлічі клітин утворюються колонії, проте всі клітини в їхньому складі однакові. Кожна з них забезпечена всіма пристосуваннями для самостійного існування. Запитання до учнів: — Чи може клітина багатоклітинного організму існувати самостійно?

(Обговорення відповідей учнів.) Організми навіть нескладних багатоклітинних рослин чи тварин містять спеціалізовані клітини, що пристосовані до виконання певних функцій і різняться своєю будовою. Кожна із цих клітин не може існувати окремо, її життя залежить від інших клітин. Тож у багатоклітинному організмі спеціалізовані клітини взаємодіють між собою. Сьогодні на уроці ми починаємо вивчати будову та особливості життєдіяльності багатоклітинних організмів. Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань урок, висловлення учнями своїх очікувань та думок стосовно можливості використання отриманих на уроці знань у майбутньому.

4. Вивчення нового матеріалу Які ж переваги одержують найпростіші, об’єднані в колонію, порівняно з одноклітинними?

1. Можливо, разом їм буде легше знайти собі їжу? 2. Легше захищатися від хижаків? Може й легше, хижаки поїдають маленьких жертв. 3. Можна розподілити функції: одні виступають у ролі мотора, інші спрямовують до світла або їжі. Клітини одноклітинних організмів можуть об’єднуватися в колонії для спільного виконання життєвих функцій. Але при цьому кожна клітина колонії, як і раніше, може сама виконувати всі функції живого і є окремим самостійним організмом. Одноклітинні колоніальні організми були проміжною ланкою в процесі виникнення багатоклітинних організмів.

Одними з представників колоніальних організмів є колоніальні зелені водорості, наприклад вольвокс. Дуже поширені колоніальні форми й серед інших груп водоростей. Колонія вольвоксу виглядає як невелика рухлива зелена куля (до 2–3 мм у діаметрі). Кожна колонія об’єднує від сотень до десятків тисяч клітин вольвоксу, розташованих на поверхні кулі. Між собою клітини з’єднані особливими цитоплазматичними містками. Внутрішня порожнина сфери заповнена рідкою слизовою речовиною. Клітини вольвоксу за будовою подібні до хламідомонади. Парні джгутики кожної клітини звернені назовні.

Самостійна робота учнів з підручником Завдання для учнів: — Які особливості розмноження вольвоксу? Ульва (зелений морський салат) — багатоклітинна рослина, особливості її будови та життєдіяльності. (Розповідь учителя, повідомлення учнів, бесіда.) Існують нижчі рослини, тіло яких, на відміну від вищих рослин, не поділене на корінь, стебло і листки, має просту будову, розміри від кількох нанометрів до 40 м. До цієї групи рослин належать водорості. Їхнє тіло називається талом, або слань. Розглянемо будову й особливості життєдіяльності водоростей на прикладі ульви. Ульва, або зелений морський салат,— це багатоклітинна зелена водорість, яка живе в морській воді. Вона має пластинчасту слань завдовжки 0,5–1,5 м, яка може бути цільною, розсіченою або розгалуженою. Це найбільша зелена водорість.

Повідомлення учня У багатьох країнах, зокрема в Японії та Кореї, ульва, або морський салат, вживається в їжу, наприклад, такий вид, як ульва салатна. Слані водоростей використовуються у свіжому (для приготування салату) або у вареному вигляді (при готуванні супу), іноді їх додають у гарніри до риби або м’яса. Часто ульву після відповідної обробки використовують як добавку до тіста при випіканні здобних виробів, завдяки чому вони тривалий час не черствіють, набувають своєрідного смаку і збагачуються вітамінами. Слані ульви багаті на Ферум, Манган, Йод, інші мікроелементи, а також вітамінами, амінокислотами. Ульву часто застосовують у комплексних програмах зі зниження ваги з метою нормалізації обміну речовин в організмі людини.

Губки — примітивні багатоклітинні тварини, які ведуть прикріплений спосіб життя. Перші представники губок з’явилися в протерозойську еру. На сьогодні відомо понад 3000 видів губок. Губки поширені в прісних і солоних водах усіх кліматичних зон, представлені як поодинокими, так і колоніальними формами. У верхній частині розташований отвір — устя, через яке центральна порожнина губки сполучається із зовнішнім середовищем. Стінка губки складається з двох шарів. У зовнішньому шарі містяться плоскі клітини, які виконують захисну функцію. Внутрішній шар складається з комірцевих клітин, які мають джгутик. Стінка тіла пронизана численними наскрізними порами, утвореними великими клітинами циліндричної форми. Крізь пори вода надходить до губки, а через устя виходить. Запитання до учнів: — Що змушує воду заходити через пори до центральної по рожнини? Це цікаво! Одна губка заввишки 10 см і завширшки 4 см за добу перекачує через себе майже 80 л води! «Коло ідей» — Запропонуйте дослід, за допомогою якого м ожна довести, що вода потрапляє в тіло губки через пори, а виходить через устя. (Зафарбувати воду навколо губки і спостерігати за її рухом.)

Щоб забезпечити постійний потік води, губка повинна бути достатньо жорсткою. Між зовнішнім та внутрішнім шарами клітин міститься речовина — мезоглея. У неї занурені подібні до голок спікули або волокна. Вони складаються з речовин, які виробляються клітинами губок: спікули із солей Кальцію, силіцій оксиду, а волокна — з органічної речовини спонгіну. Ці опорні елементи губок зростаються, утворюючи як скелет окремої особини, так і скелет усієї колонії.

— Як відбуваються основні процеси життєдіяльності губок?



Робота в группах Завдання для груп: — Опрацювати матеріал підручника та визначити особливості процесу: I група — живлення; II група — дихання; III група — виділення; IV група — розмноження.

Виступи учасників груп та обговорення питань, які виникли в учнів.

Запитання до учнів: — Чому не відбувається масового поширення губок, адже вони можуть розмножуватися кількома способами і мають високий рівень регенерації?

— Пригадайте, що таке регенерація. Як ви гадаєте, чи здатні губки до регенерації? (Обговорення відповідей учнів.) Це цікаво! Губки можуть відновлювати втрачені частини тіла. Наприклад, якщо протерти шматочки губки через дрібне сито, клітини, які утворяться через деякий час, зберуться у групи, а через 6–7 днів сформують мініатюрну губку.



Заповнення таблиці

Клітини тіла губки

Функції

Складання опорного конспекту Загальні ознаки представників типу Губки: • група одних з найбільш примітивних багатоклітинних тварин; • більшість із них не мають характерної симетрії тіла; • складаються з різних типів клітин, які Вик онують різноманітні функції; • функціонально клітини губок мало пов’язані між собою; • розміри — від 1,5 мм до 2 м; • прикріплений спосіб життя; • тривалість життя — від кількох тижнів до двох років; кінська губка може жити до 50 років; • здатність до регенерації; • розмноження: статеве і нестатеве. Запитання до учнів: — Як ви вважаєте, яку роль губки виконують у природі та житті людини? Бесіда з учнями та складання опорної схеми Це цікаво! — Вилучених з води купальних (грецьких) губок Середземного моря віджимають і залишають на сонці гнити, при цьому м’які частини руйнуються, а роговий шар зберігається, його використовують для обтирання тіла під час миття і купання. — Свердлильні губки проробляють ходи у твердому вапняковому субстраті. Своєю життєдіяльністю ці губки руйнують гірські породи, зокрема скелясті узбережжя, завдають шкоди господарствам, які розводять устриць.

Скласти сенкани на теми «Губки», «Вольвокс», «Ульва». Губкинайпримітивніші, бокалоподібніфільтрують, живляться, озмножуються ведуть прикріплений спосіб життя

бодяга «Мозковий штурм».— Визначте, які спільні риси властиві живленню губок та одноклітинних тварин.



— Губки ведуть прикріплений спосіб життя. Поясніть, навіщо їм потрібний скелет.— Чому водорості відносять до нижчих рослин?

Підбиття підсумків уроку і – ний метод «Ланцюжок»

Оцінювання та його мотивація.

Домашнє завдання . Опрацювати § підручника (всім) Індивідуальні та творчі завдання.





Тема: Лабораторне дослідження інфузорії

Мета: 1.Повторити будову інфузорії, вміння виготовляти тимчасові міікропрепарати; 2. Розвивати вміння аналізувати, порівнювати та робити узагальнюючі висновки; навичички використання отриманих знань на практиці; 3. Формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

Обладнання та матеріали: ТЗН (за наявності), малюнки та ілюстрації до теми, мікроскопи, настій сіна на калюжній воді.

Терміни та поняття: війки, інфузорія туфелька, ядро, оболонка



Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Тип уроку: формування практичних умінь та навичок



1. Організаційний момент Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

Індивідуальна робота учнів за картками.



Мотивація навчальної діяльності. Ми з вами уже багато знаємо про інфузорію туфельку, а сьогодні ми розглянемо її за допомогою світлового мікроскопа. Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань урок, висловлення учнями своїх очікувань та думок стосовно можливості використання отриманих на уроці знань у майбутньому.

  1. Вивчення нового матеріалу Які ж переваги одержують найпростіші, об’єднані в колонію, порівняно з одноклітинними?

  2. Після нагадування правил ТБ приступаємо до вивконання лабораторного дослідження.

Після розгляду мікропрепаратів учні оформляють лабораторні конспекти з поясненням та допомогою вчителя. Складання опорного конспекту

Складання с инканів «інфузорія», та кіл Вена на тему «інфузорія та амеба протей».



Підбиття підсумків уроку і – ний метод «Ланцюжок»

Оцінювання та його мотивація.

Домашнє завдання . Опрацювати § підручника (всім) Індивідуальні та творчі завдання. Підготуватися до контрольної роботи з теми «Одноклітинні організми».

Дата:

Тема: Контрольна робота з теми «Одноклітинні організми»

Мета: 1. Виявити рівень навчальних досягнень учнів з теми «Одноклітинні організми»; здійснити конт­роль і корекцію їх знань; перевірити вміння учнів оперувати біологічними термінами, застосовувати знання в стандартних і змінених умовах; 2. Розвивати навички письмово висловлювати думку; удосконалювати вміння творчо вирішувати поставлені завдання, відповідати на різнорівневі запитання; 3. Виховувати почуття відповідальності, охайність, самостійність.

Обладнання та матеріали: роздатковий матеріал

Тип уроку: урок контролю знань.

1. Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку Повідомлення змісту уроку. Визначення основної мети й завдань уроку.

3. Контроль знань Роздача індивідуальних карток із завданнями. Інструктаж щодо виконання завдань, пояснення шкали оцінювання завдань різних рівнів складності. Виконання завдань учнями.

4. Підбиття підсумків уроку Підбиття підсумків роботи.



I варіант

І рівень (по 0,5 бала за кожне завдання) Позначте одну правильну відповідь:

1. До одноклітинних рослин належить: А хлорела В вольвокс Б дріжджі Г амеба

2. До прокаріотів належать: А бактерії В губки Б дріжджі Г хламідомонади

3. Хламідомонада розмножується: А брунькуванням В статево Бнестатево Г статево і нестатево

4. Міксотрофний (змішаний) тип живлення характерний для: А дріжджів В губки Б евглени зеленої Г ульви

5. Спікули в губок виконують функцію: А захисну В опорну Б рухову Г видільну

6. До бактеріальних захворювань не належить: А тиф В холера Бдифтерія Г грип

ІІ рівень (по 1 балу за кожне завдання) 7. Із запропонованих відповідей виберіть дві або більше правильних. Виберіть ознаки інфузорії: А має одну скоротливу вакуолюБ форма тіла постійна

В рухається за допомогою джгутикаГ рухається за допомогою війокД має два ядра

Е має клітинний рот

8. Установіть відповідність між назвами одноклітинних організмів та їхніми зображеннями.



А

Б

В

Г

Д












Скачати 491.5 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка