Характеристика основних прийомів звуковидобування. Тирандо і апояндо. Особливості їх використання



Скачати 246.74 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації21.02.2020
Розмір246.74 Kb.
#85863
  1   2
Особливості використання основним та специфічних прийомів гри на гітарі
атлетическая гимнастика
План

Вступ

  1. Характеристика основних прийомів звуковидобування. Тирандо і апояндо. Особливості їх використання.

  2. Розгляд деяких найбільш уживаних специфічних прийомів гри на гітарі. Їх визначення та шляхи опанування. Нотні приклади.

Висновок

Вступ

У природі гітарного звуку є деякі особливості. Звук гітари не ллється струменем, подібно голосу і звуку смичкових та духових інструментів, але, будучи витягнуто, швидко втрачає первісну силу і гасне. Таким чином, зіграна на гітарі мелодія не представляє плавної звуковий лінії, а складається ніби з точок. Особливо ясно це чутно при повільній грі. Звичне вухо долає цей недолік і умовно чує безперервну, плавно ллється мелодійну лінію. Саме тому важливу роль грає досконале опанування прийомів звуковидобування на гітарі.

Існує два основних прийоми звуковидобування на гітарі та безліч допоміжних( специфічних) прийомів гри, які надають творам самобутності і оригінальності.

1.Характеристика основних прийомів звуковидобування. Тирандо і апояндо. Особливості їх використання.

До основних прийомів гри належать тирандо і апояндо. Використовуючи тей чи інший прийом виконавець надає одному й тому ж звуку різний динамічний та тембровий окрас.

Тирандо або ще його називають щипок-це зісковзування пальця правої руки зі струни знизу вверх без опори на сусідню струну. Цим прийомом можна досягнути різних динамічних та тембрових градацій,але звучання в цілому буде дещо «відкрите». Виконуються тирандо як поодинокі звуки,так і звуки арпеджіо та акорди.

Апояндо або ще його називають удар- це зісковзування пальця правої руки зі струни знизу вверх із зупинкою (опорою) на сусідній струні, після чого палець вертається в вихідне положення. Цей прийом гри дозволяє добитись найбільш яскравого, повного, гучного звучання, великого тембрового розмаїття. Цей прийом ще іноді називають «сковзаючий удар». Перерахуємо ряд його особливостей:

  1. Його природа змушує руку зайняти правильне положення

  2. Удар має добру динаміку та тривале звучання

  3. При послідовному ударі двома-трьома пальцями звучання більш рівне по тембру

  4. Кисть руки займає здобуває природну опору( стійкість), що дуже важливо при грі

  5. Удар використовується як природній глушитель звуку (опора на досі граючу сусідню струну)

У звуковидобуванні вирішуюче значення має цілий ряд факторів:

1) сила щипка або удару

2) швидкість (різкість) щипка або удару

3) спосіб щипка або удару – нігтьовий чи ні

4) точка щипка або удару

5) напрям (відносно грифу) щипка або удару.

Періодичність коливання струни, що означає добру якість звуку на гітарі залежить від усіх перерахованих факторів, які зумовлюють один одного.

Від сили щипка залежить амплітуда коливань струни,але сила щипка не може бути використана на різних ділянках струни однаково. Вона повинна відповідати натяжінню струни, яке наближуючись до центру струни зменшується і ,навпаки, віддаляючись до краю збільшується. Тому сила щипка на частину струни,яка віддалена від підставки повинна бути меншою, щоб уникнути через мірно великої амплітуди коливань, що призводить до неякісних призвуків.

Збільшувати силу щипка можна на тих частинах струни, які знаходяться відносно близько до підставки. Тому сила щипка зворотно пропорційна віддаленню його від підставки. Цим і пояснюється розповсюджена в виконавській практиці вимога грати форте ближче до підставки,а піано ближче до гріфу.

Швидкість щипка на практиці зворотно пропорційно його силі. Чим більше швидкість і точність влучення по струні, тим вище динамічна якість звуку. Окрім того швидкість щипка однієї чи декількох струн поліпшує компактність та тривалість звучання, послаблює мязи, тобто момент напруження у них при імпульсивному ударі мінімален, бо чим коротше фаза активного напруження, тим довша фаза відпочинку.

Що обрати апояндо чи тирандо? Головне знайти таке положення руки, при якому легко виконати обидві атаки з однаковими тембровими характеристиками.

2.Розгляд деяких найбільш уживаних специфічних прийомів гри на гітарі. Іх визначення та шляхи опанування. Нотні приклади

Окрім основних прийомів гри на гітарі, кожен виконавець іноді використовує специфічні колористичні прийоми гри. Ми розглянемо найбільш уживані з них: легато, піцикато,тамбурін, расгеадо, гольпе, тремоло.



Легато – зв’язне виконання звуків. Гітарне легато-це специфічний прийом гри на гітарі. Розрізнюють 3 види гітарного легато:

  1. Низхідне

  2. Висхідне

  3. Легато на різних струнах

Низхідне :права рука робить удар по струні, після чого палець лівої руки,який прижимає цю ноту, з силою зривається зі струни в сторону і трішки вверх у напрямку кисті. Якщо другий звук – це не відкрита струна, то тоді ці два звука треба прижати одночасно.

Висхідне: права рука добуває перший звук, після чого один з пальців лівої руки, з силою ударивши по струні, виконує другий звук без участі правої руки.

Легато на різних струнах. Права рука добуває звук на одной струні, після цього палець лівої з силою ударяє іншу струну.

Прийом «гітарне легато» складний, він має велике значення в гітарному виконавстві. Тому для його опанування потрібно прикладати багато зусиль, стежити, насамперед, за ритмічністю та рівністю, також на єдиним тембром і динамікою.



Піцикато (pizz.) прийом гри,при якому добуваються глухі звуки, які нагадують скрипічне піцикато. В виконавській практиці класичних гітаристів – це прийом, коли ребро правої долоні кладеться на струни біля підставки, таким чином дещо приглушує звучання струн і робить його схожим на піцикато у струнних інструментів, коли звуки добуваються не смичком,а пальцями. При такому положенні руки, вільними залишаються лише великий і вказівний пальці правої руки, котрими і виконується цей прийом. Бувають випадки,коли звуки приглушаються не повною долонею, а одним пальцем пальцем “a” біля підставки. В нотах цей прийом позначається pizz або pizzicato і пунктиром позначається, де воно починається, а де закінчується. Приклад використання цього прийому : І.Альбеніс «Астурія»- ломаний домінантовий тризвук в кінці першого розділу і проведення теми першого розділу в коді. Відпрацьовувати піцикато треба на гамах, особливо на хроматичних гамах в першій позиції.

І. Альбеніс Астурія



А.Піацолла Верано Портено



Расгеадо (rasgueado-ісп. Перебирання струн) – прийом гри, при якому декілька пальців правої руки видобувають декілька звуків одночасно, використовуючи при цьому зовнішню сторону нігтя. Цей прийом прийшов в гітарне виконавство з іспанського «Фламенко», де він є основним прийомом гри на гітарі. В нотах цей прийом позначається словом rasg. Або стрілкою, яка вказує на напрям руху пальців правої руки. Існує декілька видів расгеадо, ми розглянемо найбільш уживані:

1)Расгеадо- удар одним пальцем- позначається стрілкою з позначенням пальця. Може бути від 6 до 1 струни, або від 1 до 6. Удар виходить гучний, але не зовсім. В деяких джерелах його називають “index



2)Расгеадо- удар чотирма пальцями : e a m i. Ці пальці, зібрані докупи, починаючи з мізинця, по черзі розпрямляються в вєєроподібному русі та призводять удар по струнам зовнішньою стороною нігтя. Звучить гучний, арпеджований акорд. В деяких джерелах цей прийом позначається терміном friese (фрізе). В сучасних закордонних виданнях на цей прийом вказують літери p a m i, де літера р позначає мізинець( peqino).

Цей прийом також часто комбінується з іншими прийомами.

3)Расгеадо – тремоло одним пальцем. Цим прийомом виконуються трьох-,чотирьох-, пятизвучні акорди. Привиконанні акордів вказівний та середній пальці, роблячи швидкі коливальні рухи від басових струн до високих, видобувають звуки. Великий палець в цей час опирається на шосту струну. При виконанні расгеадо-тремоло вказівним пальцем шестизвучних акордів, у русі приймає участь вся кість руки.

4)Расгеадо-тремоло чотирма пальцями. Цим прийомом виконуються трьх-,чотирьох-,п’яти- та шестизвучні акорди. Непреривне расгеадо- так ще його називають. Потрібно зібрати пальці в кулак. Звук видобувається рухом пальців а м і з долоні( на 1,2,3, долі расгеадо) та вертаючим рухом пальців а м і в долоню ( на 4,5,6 долі расгеадо). При цьому кість правої руки лишається майже недвижимою.



Скачати 246.74 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка