ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОВІДНИХ МЕТОДІВ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ
Мета заняття:формувати у студентів навички адекватного використання методів педагогічного дослідження.
Теми доповідей:
Характеристика загальнонаукових методів дослідження.
Різновиди спеціальних методів наукового дослідження.
Особливості методів емпіричного та теоретичного рівнів дослідження.
Чинники добору і використання емпіричних методів у процесі педагогічного дослідження.
Значення педагогічного експерименту в удосконаленні навчально-виховного процесу.
Підготовка майбутнього вчителя до науково-педагогічної діяльності.
Значення і прояв особистісних якостей педагога-дослідника.
Контрольні запитання:
За якими критеріями вчені встановили класифікації методів наукового дослідження?
Наведіть кілька прикладів методів емпіричного дослідження.
Визначити вимоги до методу спостереження.
З якою метою використовують метод експертної оцінки?
У яких випадках доцільно залучати метод експерименту?
Які існують різновиди анкет?
Які вимоги до проведення анкетування?
У чому полягає сутність методу моделювання?
Що спільного й відмінного між методами педагогічного спостереження й педагогічного експерименту?
Які компоненти охоплюють поняття «результати діяльності учня»?
Практичні завдання:
Послуговуючись довідковою літературою (словники, енциклопедії), занотувати кілька варіантів визначень понять «індукція» й «дедукція». Яке з них на Вашу думку найбільш вичерпне?
Підготувати реферат на тему «Класифікація методів наукового дослідження».
Запропонувати кілька (3-4) проблем для наукових спостережень у загальноосвітньому навчальному закладі. Обґрунтувати свій вибір.
В осередку студентської групи за допомогою методу опитування дослідити одне з запропонованих нижче питань:
Які труднощі відчувають студенти при підготовці до іспитів (заліків)?
Які джерела інформації обирають студенти при підготовці до семінарських (практичних) занять?
Чи достатньо ознайомлені майбутні педагоги з фаховою пресою?
За якими критеріями студенти обирають літературу для читання на дозвіллі?
З метою проведення опитування укладіть запитальник з 4 – 6 питань. Опитайте 15–20 однокурсників. Письмово зафіксуйте й проаналізуйте одержані результати. Визначте наскільки їх відповіді співпадають з Вашою думкою.
Послуговуючись методичної літературою, укласти правила й прийоми наукового дискутування. Запропонуйте тему для диспуту за участю студентів педагогічного ВНЗ.
Навести приклади форми графічного зображення цифрових даних.
Укласти перелік тестових запитань (10 - 15) для визначення в учнів старших класів рівня сформованості уявлень про специфіку навчання у ВНЗ.
Запропонувати власне розуміння понять: «актуальність», «концептуальність», «доказовість», «перспективність», «чіткість викладу».
програмним забезпеченням: Навч. посіб.–К., 2000.– 407 с.
Ковальчук В.В., Моїсєєв Л.М. Основи наукових досліджень: Навч. посіб. – К., 2004.– 206 с.
Кожухова Т.В., Кайдалова Л. Г., Шпалінський В.В. Основи психолого-педагогічного дослідження: Навч. Посібник – Х. : Видавництво НФаУ; Золоті сторінки, 2002. – 240с.
Наумовець А. Г. Ви віч-на-віч з аудиторією: Дещо про «технологію» наукових доповідей, популярних лекцій, дисертаційних промов і конкурсних проектів / НАН України.— К., 2003.–56 с.
Рудницька О.П., Болгарський А.Г., Свистєльнікова Т.Ю. Основи педагогічних досліджень.– К., 1998. – 144 с.
Рузавин Г.И. Методы научного исследования. – М.: Мысль, 2004. –237 с.
Фіцула М. М. Педагогіка. – К., 2000. – 543 с.
Технологія наукових досліджень (схеми та приклади): Навч. посіб. / Дороніна М.С. (уклад.).–Х.., 2006.–104 с.