Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями



Скачати 124.45 Kb.
Дата конвертації23.03.2019
Розмір124.45 Kb.
#85477
ТипУрок
Урок – змагання з теми

«Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями.

Реакція нейтралізації»

8 клас

Підготувала

вчитель хімії

Куп’янської гімназії №1

Пустоварова Юлія Юріївна

Куп’янськ 2018



Тема: Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, основними оксидами, основами, солями. Реакція нейтралізації

Мета: сформувати уявлення про фізичні та хімічні властивості кислот, про особливості та умови взаємодії кислот з металами, основними оксидами та основами, солями, дію їх на індикатори; сформувати вміння застосовувати ряд активності металів для прогнозування можливості перебігу хімічних реакцій; розвивати навички складання хімічних рівнянь реакцій; продовжити роботу над закріпленням правил техніки безпеки під час роботи з кислотами; розвивати логічне та образне мислення учнів, уміння порівнювати, узагальнювати, виділяти головне; розвивати вміння спостерігати та робити висновки, виховувати бережливе ставлення до хімічних реактивів, інтерес до хімії.

Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів:

Учень:

-розрізняє реакції заміщення, обміну, нейтралізації;

-характеризує фізичні та хімічні властивості кислот;

-встановлює генетичні зв’язки між простими і складними речовинами, основними класами неорганічних сполук;

-прогнозує перебіг хімічних реакцій кислот з металами, використовуючи ряд активності;

кладає рівняння реакцій, які характеризують хімічні властивості кислот (взаємодія з металами, основними оксидами, основами та солями); способи добування кислот (взаємодія кислотних оксидів із водою, неметалів із воднем, солей із кислотами;

-використовує таблицю розчинності кислот, основ та солей для складання рівнянь хімічних реакцій; індикатори для виявлення кислот ;

-планує експеримент, проводить його, описує спостереження, робить висновки;

-розв’язує експериментальні задачі;

-оцінює значення найважливіших представників основних класів неорганічних сполук;

отримується запобіжних заходів під час роботи з кислотами .

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

• записувати рівняння хімічних реакцій кислот

• користуватися електрохімічним рядом напруг металів та використовувати його під час складання рівнянь реакцій;

• аналізувати, порівнювати, спостерігати.


Обладнання та реактиви: періодична таблиця елементів Д.І.Менделєєва, таблиця «Розчинність кислот, основ та солей у воді», «Електрохімічний ряд напруг металів», мультимедійний проектор, ноутбук, презентація Power Point, картки із завданнями, комп’ютерна програма «Віртуальна хімічна лабораторія», хімічні прилади й реактиви, пробірки, картки з завданнями, розчини сульфатної, хлоридної кислот, індикатори: лакмус, метилоранж, фенолфталеїн, універсальний; магній, мідь, купрум (ІІ) оксид, спиртівка, пробіркотримач, сірники, розчин лугу.

Базові поняття та терміни: хімічні властивості, індикатори, реакції заміщення, обміну та нейтралізації, ряд активності металів.

Тип уроку: комбінований, урок – змагання.

Методи навчання: пояснювально-ілюстративні – бесіда, розповідь; наочні – демонстрації; практичні – виконання вправ; інтерактивні; репродуктивні, творчі, ігрові; робота у групах, ігри «Хімічне доміно», «Хімічне печиво», «Пасьянс», «Хрестики-нулики», «Третій зайвий»

Епіграф уроку:


Нас, кислот, запам'ятай:
„Н” спочатку, так і знай!
І як впізнаєш, що це ми,
Руки й одяг бережи!

Хід уроку

І. Організаційний момент, повідомлення теми і мети уроку.

Доброго дня діти. Я бажаю вам гарного настрою та успіхів на сьогоднішньому уроці. Чекаю від вас плідної праці.

Пам’ятаємо, що час іде швидко, а тому

Слухаємо уважно,

Працюємо старанно,

Відповідаємо думаючи.

Діти, знання, отримані вами на попередніх уроках, потрібно вміти застосовувати у потрібний момент. Розпочинаємо гру ….
ІІ. Актуалізація і коригування знань учнів

Учні класу об’єднанні в три рівноцінні команди. За кожне, правильно виконане, завдання команди отримують бали. В кінці уроку підраховуємо бали і визначаємо переможців.



  1. Інтерактивна гра “Хімічне доміно”

Для гри необхідно заготовити картки, на яких є дві частини: верхня і нижня. У верхній частині вказуємо відповідь (це одне-два слова або формула), у нижній частині — наступне запитання. Картки роздаються командам. Початок з верхньої вільної частини, кінець – нижня частина вільна.

  • 1. Сполука, молекула якої містить один чи декілька атомів Гідрогену, здатних під час хімічних реакцій заміщуватися на атоми металічного елемента …Кислота.

  • 2. За вмістом Оксигену кислоти поділяють на … Оксигеновмісні та безоксигенові.

  • 3. Частину молекули кислоти, сполучену з атомом Гідрогену, називають … Кислотним залишком.

  • 4. Кількість атомів Гідрогену в молекулі кислоти визначає … Валентність кислотного залишку.

  • 5. Для кожної оксигеновмісної кислоти існує відповідний оксид, його називають … Кислотним оксидом.

  1. Гра “Хрестики-нулики”

Виграшний шлях – формули оксигеновмісних кислот.


HNO3

HCl

H2SO4

HI

H2CO3

H3PO4

H2SiO3

H2SO3

H2S


HNO3

HCl

H2SO4

HI

H2CO3

H3PO4

H2SiO3

H2SO3

H2S


  1. Гра “Третій зайвий” (визначте у переліку зайву речовину і вкажіть ознаку, за якою вона відрізняється від інших)

1. HCl, H2S, H3PO4.

2.HNO2, HBr, HIO3.

3.H2S, HI, H2Se.


  1. Гра “Пасьянс”


Н2




H3




PO4







S

Br




H2










SO4

H




Н2S




H3PO4
















HBr




H2SO4









З’єднайте складові частини кислот і дайте їм назви.

III. Вивчення нового матеріалу

На минулому уроці ми з вами познайомилися з деякими властивостями кислот та правилами безпеки. Давайте їх згадаємо.



  1. Уважно читайте етикетки на склянках

  2. Речовини для дослідів беріть не більше 1 - 2 мл (наливайте обов'язково над лотком!)

  3. Не залишайте склянки з кислотами відкритими

  4. Не виливайте залишки реактивів з пробірки назад у склянку, з якої він був узятий

  5. Якщо випадково кислота потрапила на руки чи на одяг - негайно змийте її великою кількістю води, нейтралізуйте розчином соди і знову змийте водою

  6. Нагріваючи кислоти, користуйся тримачем, стежте, щоб стінки пробірки над рідиною не перегрілися, а рівномірно прогрівалася вся пробірка.

  7. Якщо потрібно розбавити сульфатну кислоту, пам'ятайте правило:

Спочатку вода,
Потім кислота.
Інакше - трапиться біда!”

Оскільки хімія – наука експериментальна, то запрошую до проведення дослідів:




  1. Лабораторний дослід №1 «Дія кислот на індикатори». Учні ви­пробовують розчини хлоридної та сульфатної кислот індикаторними папірцями, лакмусом, метилоранжем, фенолфталеїном. Роблять висновок:

Лакмус: Лакмус фіолетовий

Кислоти соромиться,

Як потрапить в її розчин

Враз червоним робиться.



Метилоранж: І метил оранжевий

З кислотами не дружить,

Він стає рожевим,

Пам’ятай це, друже.



Фенолфталеїн: Фенолфталеїн єдиний

Кислот не боїться,

Яким був собі безбарвним,

Таким і лишиться.



Яким індикатором не можна визначити кислоту?

Індикатори - це речовини, що змінюють свій колір в розчинах кислот, крім фенолфталеїну. Результати спостережень записують в таблицю.



Індикатор

Нейтральне

Кисле

Лакмус

фіолетовий

червоний

Фенолфталеїн

безбарвний

безбарвний

Метиловий оранжевий

помаранчевий

рожевий

Універсальний

жовтий

червоно-рожевий



  1. Лабораторний дослід №2 «Взаємодія кислот з металами». У трьох пробірках знаходяться порошкоподібний магній, гранула цинку та шматочок міді. До кожної доливаємо розчин кислоти.

  1. Що ви помітили виконуючи цей дослід? (Магній енергійно взаємодіє з кислотою, цинк – повільно, мідь зовсім не реагує)

  2. А як ви гадаєте, можна визначити чи буде відбуватися реакція з металом і розчином кислоти, не проводячи дослідів?

  3. Це можна зробити за допомогою ряду активності металів, який склав російський вчений Микола Бекетов.

З рядом активності металів ми познайомилися на минулому уроці. Деякі реакції ви вже бачили. Сьогодні ми використаємо інші метали та перевіримо ваші знання.

Досліди показали, що метали за активністю витіснення водню можна розташувати в ряд, який називається витискувальним рядом металів, або рядом активності металів.



Li, K, Ba, Ca, Na, Mg, Be, Al, Mn, Cr, Zn, Fe, Ni, Sn, Pb, (H), Cu, Ag, Hg, Pt.

  • Скажіть будь ласка , який висновок можна зробити провівши цей дослід.

  • Які реакції називають реакціями заміщення?

  • Запишемо рівняння проведених реакцій:

Mg + 2HCl → MgCl2 + H2

Mg + H2SO4 → MgSO4 + H2

Zn + 2HCl → ZnCl2 + H2

Zn + H2SO4 → ZnSO4 + H2

Ag + HCl ≠

Ag + H2SO4




  1. Лабораторний дослід №3. «Взаємодія основних оксидів з кислотами»

Розглянемо ще одну властивість кислот. Виконаємо дослід. Але дотримуємося правил техніки безпеки.

У пробірку насипати трохи порошку купрум (ІІ) оксиду і додати хлоридної кислоти, а потім обережно нагріти.



  • Що ви помітили? (З’явилося зеленувато-блакитне забарвлення).

  • З оксидами металів у кислоти проблем менше. Отримуємо завжди сіль і воду, а тип реакції між ними – обміну. Давайте запишемо рівняння реакції.

CuO + 2HCl → CuCl2 + H2O

MgO + H2SO4 → MgSO4 + H2O




  1. Лабораторний дослід №4 «Взаємодія кислоти з лугами»

Проведемо дослід. У пробірку наливаємо розчин лугу, додаємо індикатор фенолфталеїн та доливаємо кислоти до зникнення забарвлення.

Запишемо рівняння реакції.

HCl + NaOH = NaCl + H2О

Реакція нейтралізації – реакція між основою і кислотою в результаті якої утворюється сіль і вода.

ІV. Закріплення нового матеріалу

Вправа “Хімічне печиво”

Написати продукти реакції для речовин в таблиці.




Формула кислоти

Na

Al

MgO

Fe (III)

Cu

KOH

H2SO4



















HCl





















Формула кислоти

Na

Al

MgO

Fe (III)

Cu(II)

KOH

H2SO4

Na2SO4

Al2(SO4)3

MgSO4

Fe2(SO4)3

CuSO4

K2SO4

HCl

NaCl

AlCl3

MgCl2

FeCl3

CuCl2

KCl

Хімічні властивості кислот узагальнюю у вигляді таблиці-схеми:




КИСЛОТИ


+ індикатор зміна кольору

+ метал (до водню) → сіль + Н2 + (крім HNO3)

реакція заміщення

+ основний оксид → сіль + Н20 реакція обміну

+ основа (луг) → сіль + Н20 реакція нейтралізації


V. Рефлексія. Оцінювання діяльності команд.

Молодці. Я пропоную вам реалізувати отримані знання.



  1. Які властивість кислот ви вивчили?

  2. Чи можна цю властивість використати для визначення кислот? Чому?

  3. Який безпечний спосіб визначення кислот могли б запропонувати ви?

  4. Як називають речовини-визначники?

VІ. Підбиття підсумків роботи на уроці

V. Домашнє завдання

§30 №237, 239, 242



Виконати вправу. З'єднати рисками формулу хлоридної кислоти та формули тих речовин, з якими вона може вступати в хімічну реакцію. Написати рівняння реакцій, вказати типи реакцій.

Додатки


Н2

H3

S

PO4

SO4

H2

Br

H



Формула

кислоти


Na

Al

MgO

Fe (III)

Cu

KOH

H2SO4



















HCl






















Індикатор

Нейтральне

Кисле

Лакмус

фіолетовий




Фенолфталеїн

безбарвний




Метиловий оранжевий

помаранчевий




Універсальний

жовтий




Каталог: blog -> articles -> 2134
articles -> За темою Квадратична функці
articles -> Епіграф: …Природа формулює свої закони мовою математики. Галілео Галілей. Девіз
articles -> Нестандартні уроки з природознавства по темі: 3 клас
articles -> Гідростатика й архітектура малих форм
articles -> Особистісно-орієнтоване навчання школярів з історії
articles -> Формування громадянської позиції та патріотизму на уроках історії Баланюк Т. Ю
2134 -> Підготувала вчитель хімії Куп’янської гімназії №1

Скачати 124.45 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка