Інтерактивне навчання
як форма організації пізнавальної діяльності учнів
І. Формат тренінгу
Категорія учасників тренінгу:
молоді спеціалісти і молоді вчителі міста.
Кількість учасників тренінгу:
15 – 20 осіб.
Час, необхідний для проведення тренінгу:
5 робочих годин.
Мета тренінгу:популяризація інтерактивних методів навчання як найбільш ефективного засобу формування життєвих навичок.
Завдання тренінгу:
ознайомлення із формами організації інтерактивного навчання;
опрацювання методичних рекомендацій щодо застосування інтерактивних методик в навчально-виховному процесі;
аналіз використання інтерактивних методів і навчальній і виховній діяльності;
формування педагогічної культури молодих вчителів.
Кількість тренерів: 2 особи.
Тренінгова кімната:
простора зала, стільці, виставлені у формі кола.
ІІ. Орієнтовний модуль тренінгу
Інтерактивне навчання як форма організації пізнавальної діяльності учнів
Зміст
|
Орієнтовна тривалість
|
Сесія 1
|
Відкриття семінару
|
10 хв.
|
Ознайомлення учасників з регламентом роботи
|
5 хв.
|
Розв’язання організаційних питань
|
5 хв.
|
Презентація мети і завдання тренінгу
|
5 хв.
|
Вправа – знайомство «Інтерв’ю»
|
20 хв.
|
Визначення очікувань учасників тренінгу за методикою «Повітряний змій»
|
15 хв.
|
Прийняття правил роботи групи «Статут шкільного життя»
|
10 хв.
|
Сесія 2
|
Визначення понять
|
15 хв.
|
Міні – лекція «Типи організації навчання»
|
5 хв.
|
Обговорення в колі «Плюси і мінуси методів навчання»
|
10 хв.
|
Вправа на активізацію «Атоми і молекули»
|
5 хв.
|
Форми організації інтерактивного навчання – вправа «Мозаїка».
|
25 хв.
|
Фронтальні технології інтерактивного навчання – «броунівський рух».
|
15 хв.
|
Керована дискусія – вправа «Займи позицію»
|
15 хв.
|
Кава-брейк
|
30 хв.
|
Сесія 3
|
Вправа на активізацію «Павучок»
|
5 хв.
|
Структура інтерактивного уроку – метод «Кольорових капелюхів»
|
20 хв.
|
Вправа «Майстер – клас»
|
50 хв.
|
Підведення підсумків. Методика «Нова ідея, мрія, запитання»
|
10 хв.
|
Методика «Повітряний змій» (заключна частина методики).
|
10 хв.
|
Історія для натхнення «Кожному своє»
|
5 хв.
|
ІІІ. Ресурси
№
|
Назва
|
Кількість
|
|
Модуль тренінгу
|
2 шт.
|
|
Фліпчарт
|
1шт.
|
|
Альбом для фліпчарту
|
1 шт.
|
|
Папір білий формату А-4
|
100 арк.
|
|
Post-it (4 кольори – жовтий, синій, червоний, зелений)
|
4 блоки
|
|
Маркер чорний
|
5 шт.
|
|
Маркер синій
|
5 шт.
|
|
Маркер червоний
|
5 шт.
|
|
Маркер зелений
|
5 шт.
|
|
Скотч
|
5 шт.
|
|
Ножиці
|
5 шт.
|
|
Клей-олівець
|
5 шт.
|
|
Великий малюнок повітряного змія
|
1 шт.
|
|
Бантики до методики «Повітряний змій»
|
27 шт.
|
|
Картки із визначенням понять «метод навчання», «технологія навчання», «життєві навички»
|
1 шт
|
|
Картки зі схемами типів навчання
|
3 шт.
|
|
Схема «Піраміда навчання»
|
1 шт.
|
|
Таблиця «Порівняльна характеристика методів навчання»
|
25 шт.
|
|
Схема «Форми організації інтерактивного навчання»
|
1 шт.
|
|
Інформаційні пакети «Кооперативне навчання», «Навчання в грі», «Навчання в дискусії»
|
1 шт.
|
|
Інформаційні повідомлення із характеристикою фронтальних технологій інтерактивного навчання для кожного учасника
|
25 шт.
|
|
Сітка із зображенням павучка
|
1 шт.
|
|
Інформаційне повідомлення «Структура інтерактивного уроку»
|
6 шт.
|
|
Кольорові капелюхи із завданнями
|
6 шт.
|
|
Великий малюнок до методики «Нова ідея, мрія, запитання»
|
1 шт.
|
|
Програми семінару
|
25 шт.
|
Методика проведення тренінгу
Сесія 1.
Відкриття семінару: привітання учасників, загальна інформація щодо тренінгу, представлення тренерів, презентація роздаткових матеріалів.
Ознайомлення учасників з регламентом роботи.
Розв’язання організаційних питань.
Презентація мети і завдання тренінгу.
Вправа – знайомство «Інтерв’ю».
Мета: познайомити учасників, сприяти згуртуванню групи, створенню доброзичливої атмосфери та комфорту під час роботи.
Ресурси: бланки формату А – 4, маркери
Хід проведення:
Тренер пропонує учасникам об’єднатися в пари, взяти один в одного інтерв’ю, вказавши наступні дані:
прізвище, ім’я;
освіта;
посада і заклад;
стаж педагогічної роботи;
педагогічне кредо.
Тривалість виконання завдання – 6 хвилин. По закінченні учасник презентує свого «сусіда». Інформація про учасників вивішується на стенді.
Запитання для обговорення:
Що нам дало виконання цієї вправи?
Які почуття виникали у учасників, коли вони розповідали про партнерів, коли слухали розповідь про себе?
Як можна використовувати цю вправу в роботі з учнями?
Визначення очікувань учасників тренінгу за методикою «Повітряний змій».
Мета: сформулювати очікування учасників, визначити основні напрями у подальшій роботі тренінгу.
Тривалість: 15 хв.
Ресурси: бантики (за кількістю учасників), виготовлені із кольорового паперу, плакат із зображенням повітряного змія.
Хід проведення:
Перед початком тренінгу тренери вивішують на стіну паперового повітряного змія, що має кілька стрічок – хвостів.
Кожен учасник отримує кольоровий бантик, на якому впродовж 10 хвили йому пропонується написати власні очікування від тренінгу.
Після того, я учасники заповнили бантики, вони по черзі підходять до змія, зачитують свої очікування й кріплять бантики на кінці стрічок.
В кінці тренінгу змій з бантиками використовуватиметься для визначення досягнень.
Прийняття правил роботи групи «Статут шкільного життя».
Мета: сприяти згуртуванню групи, створення доброзичливої атмосфери та комфорту під час роботи.
Тривалість:10 хв.
Ресурси: заздалегідь прикріплений ватман із підписом «Статут шкільного життя», маркери
Хід проведення:
Тренер наголошує на тому, що упродовж роботи, обговорюючи безліч проблем і питань, учасники будуть єдиним великим колективом. І для того, щоб уникнути конфліктів, необхідно виробити і прийняти своєрідний «Статут шкільного життя», що закріплює правила поведінки всіх членів колективу.
Методом мозкового штурму учасники вносять свої пропозиції. Тренер пропонує їх обговорити і якщо всі члени групи погоджується прийняти і записати запропоноване правило.
До уваги тренера:
Необхідно звернути увагу учасників на те, що правила – це певні норми поведінки, дотримання яких можна було проконтролювати.
Орієнтовні правила можуть бути такі:
бути толерантним;
дотримуватися регламенту;
говорити по черзі;
бути позитивними до себе та інших;
бути активним;
обговорювати ідеї, а не людей;
говорити від свого імені.
Доцільно після прийняття правил звернути увагу учасників на необхідність їх ретельного дотримування. А, в разі потреби, робити цей й надалі.
Запитання для обговорення:
Навіщо ми приймали правила роботи?
Чому ми не нумерували правила? (всі вони однаково важливі)
Чому спочатку обговорювали правила, затверджували і лише тоді приймали?
Як цю вправу можна використати в роботі із учнями?
Поділіться з Вашими друзьями: |