Кислоти. Техніка безпеки при роботі з ними



Дата конвертації14.11.2018
Розмір3.63 Mb.
ТипПовідомлення
Бінарний урок з хімії та охорони праці

Тема: Кислоти. Техніка безпеки при роботі з ними.

Мета:

Навчальна: Ознайомлення учнів з основними видами кислот та технікою безпеки при роботі з ними. Показати зв′язок предметів хімії та охорони паці.

Розвиваюча: Розвивати спостережливість, пильність, увагу та вміння застосовувати знання в побуті та на виробництві.

Виховна: Виховувати культуру розумової праці та практичних навичок, вміння працювати в команді.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма проведення уроку: Круглий стіл

Обладнання: Колби хімічні, сода, укус, лимонна кислота, шампунь, магнітна дошка, комп′ютер, мультимедійний проектор, картки – завдання, спецодяг.

Хід уроку:

  1. Повідомлення теми і мети уроку

  2. Актуалізація опорних знань

Перегляд презентація «Зірковий час хімічних елементів»

  1. Основна частина уроку

Формування нових знань

    1. Подача змісту уроку викладачем.

Кисло́ти, у класичному визначенні — електроліти, які при розчиненні в йонізуючому розчиннику (наприклад, у воді), дисоціюють з утворенням йонів водню (або протона Н+), таким чином знижуючи кислотність розчину до величини менше ніж pH 7,0.

У сучасній хімії зазвичай використовується інше, хоча й подібне визначення Бренстеда і Лоурі, за яким кислоти означаються як хімічні сполуки, що є донорами протонів і приймають електрони для утворення іонних зв'язків. Кислоти вступають у реакції з основами, утворюючи солі, а також діють як розчинники. Сильні кислоти корозійні, розбавлені кислоти мають кислий або гострий смак, хоча в деяких органічних кислотах цей смак частково схований за іншими смаковими характеристиками.

Прикладами дисоціації кислот у водному розчині з утворенням Н+ є такі:

HCl  H+ + Cl-

HNO3  H+ + NO-3

H2SO4  2H+ + SO2-4

Атоми водню, що входять до складу молекул кислот і можуть відщеплюватись від молекул кислот при їх дисоціації у вигляді катіонів водню Н+, називаються кислотними атомами водню. Кислотні атоми водню в молекулах кислот можуть заміщатися атомами металів (або металоподібних груп, як NH4) з утворенням солей.

Атоми або групи атомів, що сполучені з кислотними атомами водню в молекулах кислот, називаються кислотними залишками. Так, атом хлору в хлоридній кислоті (точніше, аніон хлору Cl-) називається кислотним залишком хлоридної кислоти, група атомів NO3 в нітратній кислоті (точніше аніон NO-3) є кислотним залишком нітратної кислоти, а група атомів SO4 (точніше аніон SO2-4) — в сульфатній кислоті.


Назви кислот найкраще виводити від міжнародних назв кислотних залишків. При цьому для кисневих кислот у випадку проявлення кислотоутворюючим елементом найвищої можливої валентності назва кислоти має закінчення -атна, наприклад:

HNO3 — нітратна кислота (азотна)

Н2SO4 — сульфатна кислота (сірчана)

Н3РО4 — ортофосфатна кислота (фосфорна)

НРО3 — метафосфатна кислота

Н2СО3 — карбонатна кислота (вугільна)

Н3ВО3 — боратна кислота (борна)

Якщо ж кислотоутворюючий елемент проявляє в молекулі даної кислоти нижчу позитивну валентність, то назва кислоти має закінчення -итна або -ітна. Наприклад:

HNO2 — нітритна кислота (азотиста): Н2SO3 — сульфітна кислота (сірчиста)

Назви безкисневих кислот у таких випадках мають закінчення -идна або -ідна. Наприклад:

HCl — хлоридна кислота (хлороводнева, або соляна): HI — йодидна кислота (йодоводнева): HBr — бромідна кислота (бромоводнева): H2S — сульфідна кислота (сірководнева)

Деякі кислоти при звичайних умовах являють собою рідини, наприклад нітратна HNO3 і сульфатна Н2SO4 кислоти, а деякі — тверді речовини, як фосфатна кислота Н3РО4, боратна Н3ВО3 і ін. Більшість кислот добре розчиняється у воді, але деякі практично не розчиняються (наприклад, силікатна кислота H2SiO3). Водні розчини кислот відзначаються кислим смаком, руйнують рослинні і тваринні тканини і змінюють забарвлення індикаторів, зокрема забарвлюють лакмус у червоний колір. Ці спільні властивості усіх кислот обумовлюються наявністю в їх розчинах іонів водню.

Хімічні властивості кислот визначаються їх відношенням до основ і основних оксидів. Найхарактернішою властивістю їх є здатність вступати з основами в реакції нейтралізації.

Наприклад:

HCl + NaOH → NaCl + H2O

3H2SO4 + 2Al(OH)3 → Al2(SO4)3 + 6Н2О

З основними і амфотерними оксидами кислоти теж утворюють солі:

2HNO3 + MgO → Mg(NO3)2 + H2O

3H2SO4 + Al2O3 → Al2(SO4)3 + 3H2O

Крім того, кислоти взаємодіють і з активними металами (що стоять в електрохімічному ряду напружень лівіше від водню) з утворенням солі і виділенням водню (з нітратної кислоти водень не виділяється). Наприклад:

2HCl + Zn → ZnCl2 + H2 ↑

3H2SO4(розбавлена) + 2Al → Al2(SO4)3 + 3H2 ↑



Використання кислот:



    1. Перегляд творчих завдань учнів.

Тематика творчих завдань по яких доповідали учні:

  1. Презентація «Історія винайдення кислот». Доповідь «Кислоти в природі».

  2. Доповідь: «Техніка безпеки під час роботи з кислотами»

  3. Доповідь: «Кислоти у побуті»

  4. Доповідь: «Кислоти в природі»

  5. Доповідь: «Засоби індивідуального захисту при роботі з кислотами»

  6. Доповідь: «Використання кислот у зварюванні»

  7. Доповідь: «Перша допомога при опіках кислотами»

  8. Доповідь: «Перша допомога при попаданні кислот в очі»

  9. Доповідь: «Перша допомога при опіках шлунку і стравоходу»

  10. Доповідь: «Застосування кислот в будівництві( мурашина, соляна)

  11. Доповідь: «Зберігання кислот»

  12. Доповідь: «Застосування кислот на виробництві».

  1. Застосування знань та навичок

Демонстрація дослідів учнями:

  1. Реакція: Лимонна кислота + сода

  2. Реакція: Оцтова кислота +сода

  3. Порівння перебігу реакцій

  1. Закріплення знань

Вікторина з охорони праці:

  1. Властивості кислот (кислі, їдкі кислоти, що реагують з лугами).

  2. Найсильніша кислота (сірчана, хлорна).

  3. Де зустрічаються кислоти в природі (яблуко, лимон, мурашина, щавелева, синильна – в кісточках вишень і абрикос, молочна, оцтова, бурштинова).

  4. В чому полягає небезпека при роботі з кислотами? (опіки, отруєння).

  5. Перша допомога при опіках кислотою (довго змивати водою).

  6. Засоби безпеки при роботі з кислотами (спецодяг – халат, шапка, окуляри, гумовий фартух, витяжка).

  7. Умови допуску до роботи з кислотами (інструктаж, пройдена перевірка знань).

  8. Правила зберігання кислот ( в закритій тарі, підписана, в спеціальному приміщенні. Тара неповна, бо кислота піднімається вверх і випаровується).

  9. Як нейтралізувати кислоту? (лугами).

10)Яка кислота застосовується в зварюванні? (вуглекислота).

11) Які кислоти застосовуються в медицині? (капронова,бурштинова).

12) Де міститься синильна кислота? (в кісточках вишень).

13) Де розташоване кислотне озеро? ( о. Сицилія).



14) Чому бувають кислотні дощі? (бо в атмосфері також є кислоти).

  1. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок.

  2. Домашнє завдання.

  1. Вивчити види та властивості кислот.

  2. Техніка безпеки під час роботи з кислотами.

  3. Засоби індивідуального захисту при роботі з кислотами.

Підготували:

викладач хімії Доломан Т. М.,

викладач охорони праці Дашко І. М.
Каталог: 2018
2018 -> „Теореми про диференціальні функції
2018 -> Програма для 10 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів
2018 -> Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням румунською мовою 10-11 класи Рівень стандарту
2018 -> Програма для закладів загальної середньої освіти Укладачі
2018 -> Програма для закладів загальної середньої освіти Укладачі програми
2018 -> Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням румунською мовою 10 -11 класи Профільний рівень
2018 -> Запрошуємо вас взяти участь у VІ всеукраїнській науково-практичній конференції
2018 -> Алгоритм створення позаурочних проектів Проект – це
2018 -> Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням молдовською мовою


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка