Київський національний університет імені Тараса Шевченка Шевченко В. Е. Художньо-технічне редагування Презентації лекцій для студентів Інституту журналістики



Скачати 33.56 Kb.
Дата конвертації04.11.2016
Розмір33.56 Kb.

Київський національний університет імені Тараса Шевченка Шевченко В. Е. Художньо-технічне редагування Презентації лекцій для студентів Інституту журналістики

Шевченко В. Е. АВТОРСЬКІ ТА ВИДАВНИЧІ ОРИГІНАЛИ Текст лекції

Проблематика теми:

  • Поняття авторського і видавничого оригіналу.
  • Види авторських оригіналів.
  • Вимоги до авторських і видавничих оригіналів за ДСТУ 3772-98 «Оригінали для поліграфічного відтворення. Загальні технічні вимоги».
  • Вимоги до оригінал-макету, оригіналів для перевидання.
  • Документація, що супроводжує оригінали.
  • Порядок роботи з оригіналом при використанні редакційно-видавничих систем (РВС).

Повторити:

  • Визначення оригіналів за ДСТУ 3772-98
  • Авторський договір
  • Коректурні знаки відповідно до ГОСТ 7.62-90
  • Види видань за ДСТУ 3017-95

План теми:

  • Види оригіналів. Основні визначення. Порядок роботи з оригіналами.
  • Вимоги до авторського оригіналу видання.
  • Видавничі оригінали.
  • Репродукований оригінал-макет. Вимоги до оригінал-макету і матеріалів, що передаються у друкарню.

Види оригіналів: основні визначення, порядок роботи з ними

опрацьована й оформлена за встановленим порядком текстова та (чи) ілюстраційна інформація, призначена для відтворення друкуванням.

  • опрацьована й оформлена за встановленим порядком текстова та (чи) ілюстраційна інформація, призначена для відтворення друкуванням.
  • Оригінал

Текстовий оригінал

  • оригінал, що містить інформацію у вигляді тексту
  • Ілюстраційний оригінал
  • оригінал, що містить інформацію у вигляді одно- чи ба­гатоколірного зображення.

Оригінал-макет для прямого відтворення

  • оригінал, що містить інформацію у вигляді одно- чи багатоколірного зображення.
  • Кодований оригінал
  • оригінал, записаний на певному носії інформації, опрацьований програмними засобами та призначений для відтворення на друкувальному пристрої.

Авторський текстовий оригінал

  • текстова частина твору, підготовлена автором чи колективом авторів (авторського оригіналу), оформлена відповідно до вимог стандарту і призначена для передачі у видавництво з наступною редакційно-видавничою обробкою

Авторський текстовий оригінал:

  • рукописний;
  • машинописний або роздрукований на комп’ютерних друкувальних пристроях;
  • для перевидання без змін або зі змінами;
  • кодований.

Авторський ілюстраційний оригінал

  • ілюстраційна частина авторського твору, представлена графічними або фотографічними зображеннями, призначеними для виготовлення видавничих оригіналів зображень з метою подальшого поліграфічного відтворення у виданні або безпосереднього поліграфічного відтворення.

Авторський ілюстраційний оригінал:

  • штрихові або півтонові зображення;
  • рукописні тексти;
  • репродукції текстів, що підлягають подальшому факсимільному відтворенню;
  • електронні зображення, створені у комп’ютерних системах, цифровими камерами, а також скопійовані з Інтернету або електронних каталогів.

Видавничий оригінал

  • комплект оригіналів усіх частин видання (тексту, зображень, зовнішнього оформлення, дублікатів), вичитаний, розмічений для макетування та художнього оформлення.

Системи редакційного опрацювання оригіналів:

  • Системи прямого вводу
  • Настільні видавничі системи
  • Автономні набірні системи
  • Набірні системи, що працюють у лінію

Авторські оригінали

Обовязкові елементи авторського оригіналу:

  • Титульна сторінка.
  • Текстова частина оригінала – надрукований повний текст видання.
  • Дублікати текстових елементів, друкарська форма для яких виготовляється іншим способом порівняно із формою для основного тексту
  • Робочий зміст.
  • План оформлення видання.

Вимоги до текстових оригіналів

Послідовність праці з текстовим оригіналом:

  • введення тексту
  • форматування і попередня верстка сторінок
  • редагування
  • виведення

Елементи роздрукованого оригіналу:

  • титульна сторінка
  • основний текст із заголовками, таблицями, формулами, в тому числі авторська передмова, вступ, а також анотація або реферат
  • тексти довідкового характеру та додаткові тексти
  • список літератури і посилання
  • текстівки
  • зміст
  • макет анотованої каталожної картки

Авторські текстові рукописні оригінали:

  • рукописи на мовах, в яких використовуються алфавіти особливих графічних форм
  • рукописи словникові на картках
  • картки для каталогів і бібліотек
  • покажчики на картках
  • оперативні матеріали для газет і журналів
  • складні табличні матеріали

Оригінали ілюстрацій

Авторські оригінали ілюстрацій

  • це плоскі графічні або фотографічні зображення, призначені для поліграфічного відтворення

Штриховий оригінал

  • ілюстраційний оригінал, зображення якого утворюється з крапок, штрихів, ліній чи суцільних площин різних розмірів, але однакової насиченості
  • Півтоновий оригінал
  • ілюстраційний оригінал, зображення якого утворю-ється з окремих ділянок різної насиченості, що поступово переходить від світлого до темного тону

Підготування авторського оригіналу для перевидання

Підвиди перевидання

  • перевидання без змін;
  • доповнене видання;
  • виправлене видання;
  • перероблене видання;
  • розширене видання.

Видавничі оригінали

Робота з текстовою частиною видавничого оригіналу

Позначки для верстання:

  • формат сторінки без полів
  • розмір середника під час складання в декілька шпальт
  • кількість рядків на сторінці
  • гарнітуру, кегель, накреслення, оформлення колонтитулу, розмір проміжку до тексту
  • гарнітуру, кегель, накреслення колонцифри, місце її розташування та відстань до тексту
  • розмір спуску на початкових сторінках
  • розмір проміжків всередині тексту, між різними текстовими блоками та всередині них

Оцінка придатності ілюстраційних оригіналів для відтворення поліграфічними засобами

Дані авторських ілюстративних матеріалів:

  • Назва видавництва.
  • Назва видання чи автор.
  • Вид оригіналу.
  • Номер ілюстрації.

Особливості роботи зі штриховими оригіналами

Непрозорі одноколірні та багатоколірні:

  • рисовані
  • друковані
  • у вигляді фотовідбитків із чіткого штрихового зображення, виконаного на контрастному глянсовому фотопапері
  • оригінали, виконані засобом фотографіки
  • надруковані чи намальовані тексти і знаки із інтенсивним чорним рівномірним вічком шрифту

Особливості роботи з півтоновими оригіналами

Півтонові непрозорі одноколірні оригінали можуть бути рисовані, друковані, у вигляді фотовідбитків.

  • Півтонові непрозорі одноколірні оригінали можуть бути рисовані, друковані, у вигляді фотовідбитків.
  • Півтонові непрозорі багатоколірні оригінали можуть бути рисовані та у вигляді фотовідбитків.
  • друковані

Півтонові прозорі одноколірні оригінали можуть бути у вигляді діапозитивів або негативів.

  • Півтонові прозорі одноколірні оригінали можуть бути у вигляді діапозитивів або негативів.
  • Прозорі кольорові багатоколірні оригінали можуть бути лише у вигляді кольорових діапозитивів.

Підготування оригіналів зовнішнього оформлення

  • Для одноколірного штрихового зображення за ескізом виготовляють один оригінал, для багатоколірного – на кожну фарбу окремий оригінал з мітками суміщення

Підготування оригінал-макетів

Репродукований оригінал-макет (РОМ)

  • оригінал, підготовлений для виготовлення фотоформи чи друкарської форми фотомеханічним способом або скануванням, як зображення

Схема виготовлення РОМ включає:

  • Набір тексту оригіналу (мережа або дискета).
  • Виведення оригіналу на лазерному принтері – коректура і вичитування.
  • Редагування оригіналу.
  • Виведення на лазерному принтері – розмітка оригіналу до набору і верстання.
  • Верстання сторінок.
  • Виведення сторінок на лазерному принтері – коректура і правка верстання технічним редактором.
  • Редагування сторінок.
  • Виведення сторінок на папір (плівку).
  • Підписання до друку.

На оригінал-макеті не допускається:

  • розривів, ореолів, слідів тонера на проміжкових ділянках зображення;
  • знаків, відтворених пошкодженими шрифтоносіями, чи інших гарнітур, кеглів і накрес­лень;
  • дефектів (здвоєних знаків, відсутніх чи завеликих проміжків між літерами в словах, слідів виправлень підчисткою, осипання порошку, нерівномірної оптичної густини шрифту на сторінці видання без полів);
  • більше однієї наклейки у рядку: наклейки однієї літери чи групи літер у слові; більше двох наклеєних рядків на сторінці, відокремлених рядком, що не виправляється;
  • плям або зморшок.

Документація, що супроводжує видавничий оригінал у друкарню

Документація, що супроводжує видавничий оригінал у друкарню

  • Видавництво________________
  • Заказ №___________________
  • Друкарня__________________
  • Заказ №___________________
  • Дата______________________
  • Затверджую:
  • Директор видавництва____________
  • Дата____________________
  • Директор друкарні_____________
  • Дата______________________
  • ВИДАВНИЧА СПЕЦИФІКАЦІЯ
  • ПОЛІГРАФІЧНОГО ВИКОНАННЯ ДРУКОВАНОГО ВИДАННЯ
  • Автор__________________
  • Назва__________________
  • Серія__________________
  • Мова__________________
  • Обсяг__________________
  • Формат, частка аркуша______________
  • Наклад
  • у палітурці №__________________
  • в обкладинці №_________________
  • на експорт____________________
  • Друкарських аркушів (тис. арк.-відб.)____

Документація, що супроводжує видавничий оригінал у друкарню

  • Набір і верстка
  • Шрифти (гарнітури, кегль, інтерліньяж)
  • Основний текст__________________
  • Графічні виділення_________________
  • Додатковий текст__________________
  • Заголовки__________________
  • Таблиці__________________
  • Формули__________________
  • Текстівки
  • до малюнків__________________
  • до вклейок__________________
  • Кватирки (формат) ________________
  • Виноски________________
  • Зміст (місце, вирівнювання) __________
  • Колонцифра________________
  • Колонтитул________________
  • Норма:
  • текст________________
  • шрифт________________
  • Спосіб складання: Ручний. Монотип. Лінотип. Комп’ютер. Інше_______
  • Формат (однієї шпальти)__________
  • Верстка: _____________кв.
  • Кількість рядків на сторінці______
  • Середник при 2- та 3-шпальтному наборі___
  • Розмір абзац. відступу:
  • осн. тексту__________
  • дод. тексту________
  • Спуск кв. (рядків)
  • до заголовка________
  • до тексту__________
  • Титул: набірний, репродукційний, індивідуальний, серійний, інше______
  • Обкладинка: індивідуальна, серійна, набірна, репродукційна, літоофсетна, глибокого друку
  • Текстівки давати: у гранках, верстці
  • Макет: додається, буде даний

Документація, що супроводжує видавничий оригінал у друкарню

  • Графічний матеріал
  • Оригінали
  • штрих чорні / кольорові
  • кількість фарб ­­­­­­­­­­­­­________
  • сітка ______________
  • штампи
  • Кліше
  • штрих чорні / кольорові
  • кількість фарб ­­­­­­­­­­­­­________
  • сітка ______________
  • штампи
  • Друк
  • Високий
  • Офсет
  • Глибокий
  • Текст на машинах: ротаційних, плоских, аркушних ротаціях
  • з прокладкою, без прокладки
  • кількість фарб
  • Спуск форми на сторінкам
  • для фальц. в 4,3,2 згини
  • Комплектувати:
  • вкладкою, підйомкою
  • Розкладка
  • у корінці, у головці
  • Додаткові вказівки ______________________
  • ______________________
  • Обкладинка: спосіб друку
  • машини
  • кількість фарб, колір
  • вид оригіналу (текст., стереотип, ілюстрац., гальвано)
  • Суперобкладинка: по макету (додається. буде додана)
  • формат
  • спосіб друку__________
  • колірність_________
  • Форзац: спосіб друку, кількість фарб, колір______
  • Титул: вид, кількість фарб____________
  • Вклейки, вкладки, накидки: формат
  • спосіб друку
  • кількість фарб, колір
  • місцерозташування

Документація, що супроводжує видавничий оригінал у друкарню

  • Брошурування
  • Фальцювання:
  • 4, 3, 2 згини
  • Комплектування: вкладкою, підйомкою
  • Шиття: внакидку, втачку, нитками (на марлі, без марлі), проволокою
  • безшвейне скріплення
  • Вклейки:
  • на стрижень
  • на паспарту
  • Накладання обкладинки:
  • звичайне, у розпуск, з кантом
  • Біговка рубчиків
  • Обрізування
  • з 3-х, 2-х сторін, без обрізування
  • Палітурка №
  • Корінець
  • круглий, прямий, оклеювання папером, тканиною, без оклеювання
  • Форзац:
  • приклеєний, прошивний
  • з фальцем, без фальца
  • окантування тканиною, папером
  • без окантування
  • Зафарбування обрізування
  • з усіх боків
  • голівки
  • голівки та передка
  • колір
  • Папка:
  • корінець по блоку, мм
  • матеріал
  • кругом з фаскою
  • без фаски
  • кути прямі, круглі
  • Відділка: блінтувати, не блінтувати
  • Тиснення: з мідних штампів, гальвано
  • блінтом, рельєфне
  • фарбою (колір)
  • фольгою (колір)
  • термофарбою (колір)
  • Кількість штампів
  • Додаткові умови
  • Папір, матеріали
  • Папір № сорт вага 1 м2 формат
  • На текст
  • аркушева, рулонна, глазурована, машин. гладкості, білена, небілена
  • На обкладинку
  • сорт, колір, вага
  • На суперобкладинку
  • сорт, колір, вага
  • На форзац
  • сорт, колір, вага
  • На вклейки, вкладки, накидки
  • сорт, колір, вага
  • Картон (сорт, марка, товщина):
  • для палітурок
  • футлярів
  • Тканини (назва, колір, малюнок):
  • для сторонок
  • корінця
  • оклеювання корінця
  • окантування форзацу
  • Синтетичні матеріали:
  • на палітурку
  • корінець
  • суперобкладинку
  • припресування
  • Додатки
  • Здача оригіналу (факт)
  • Гранки
  • Верстка
  • Звірка
  • Підпис у друк
  • Чисті аркуші (прим.)
  • Сигнал
  • Здача накладу
  • Оригінал:
  • 1.__________________ стор.
  • 2.__________________ стор.
  • 3.__________________ стор.
  • 4.__________________ стор.
  • Дублікати тексту
  • 1.__________________ стор.
  • 2.__________________ стор.
  • 3.__________________ стор.
  • 4.__________________ стор.
  • Оригінали зображень (прим.)
  • Кліше (прим.)
  • Макети
  • титулу
  • спускної полоси
  • Підписи
  • Технічний редактор
  • Художній редактор
  • Дата
  • Візи
  • Начальник виробничого відділу видавництва Дата
  • Начальник виробничого відділу друкарні Дата Начальник технічного відділу друкарні Дата

Література:

  • Гиленсон П.Г. Справочник художественного и технического редактирования. - М.: Книга, 1988.
  • ДСТУ 3017-95. Видання. Основі види. Терміни та визначення.
  • ДСТУ 3018 - 95. Видання. Поліграфічне виконання. Терміни та визначення.
  • ДСТУ 3772-98. Оригінали для поліграфічного відтворення. Загальні технічні вимоги.
  • Мильчин А. Э. Издательский словарь-справочник. -М.: Юристь, 1998
  • Пахомов В. В. Книжное искусство: В 2-х кн. – Кн. 1. М., 1961. 424с.; Кн. 2. М., 1962. 432 с.
  • Пикок Дж. Издательское дело / Перев. с англ., 2-е изд. исправл. и доп. - М.: Изд-во ЭКОМ, 2000.
  • Рукопись, художественный редактор, книга: Опыт художественного редактирования изданий / Сост. Е Б. Адамов. – М.: Книга, 1985. – С. 238-245.
  • Сава В. І. Основи техніки творення книги: Навч. посібник. Л.: Каменяр, 2000. – 136 с.
  • Справочник технолога-полиграфиста: В 3-х ч. – М.: Книга, 1981. – Ч.1: Наборные процессы / М. В. Шульмейстер, Г. А. Таль. – 225 с.
  • Стандарты по издательскому делу. М.: Юристъ, 1998. с. 174–191
  • Тимошик М. С. Відносини видавництва і поліграфічного підприємства. Заочний університет видавця. Заняття сьоме // Друкарство, 2002. - № 4. - С. 26 - 29.
  • Шевченко В. Е. Оформлення сучасного газетного видання / Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Інститут журналістики / За заг. ред. В. В. Різуна. – К., 2003. – 344 с., табл., рис.
  • Шовгенюк М. В., Білорус В. Є., Дудяк В. О., Миклуша І. З. Ввід і вивід зображень з комп’ютерних видавничих систем. - Л.: Фонд підтримки науки, 1998.
  • Энциклопедия книжного дела / Ю. Ф.Майcурадзе, А. Э.Мильчин, Э. П.Гаврилов и др. – М.: Юристъ, 1998. – С. 39-44.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка