Класифікація хімічних реакцій. Реакції сполучення, розкладу, заміщення,обміну



Сторінка1/2
Дата конвертації19.11.2018
Розмір241 Kb.
#64932
ТипУрок
  1   2
Тема уроку: Класифікація хімічних реакцій. Реакції сполучення, розкладу, заміщення,обміну.

Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про типи хімічних реакцій;

розвивати навички дослідницької діяльності учнів, вміння спостерігати, робити висновки, застосовувати знання в нестандартних ситуаціях;

формувати науковий світогляд учнів.

Обладнання та реактиви: штатив з пробірками; реактиви: амоній дихромат, купрум(ІІ)сульфат, залізний цвях, натрій гідроксид, натрій хлорид, сульфатна кислота, хлоридна кислота, магній карбонату,натрій карбонату.

Таблиці: «Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва», «Розчинність кислот, основ, солей у воді».

Тип уроку: урок вивчення й первинного закріплення нових знань.
Методи навчання: словесні, пояснювально-ілюстративні, репродуктивні, частково-пошукові, практичні.
Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання. Перевірка готовності до уроку (наявність зошита, підручника, щоденника).


ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Дорогі діти. Давайте повернемось у дитинство, коли ви були ще маленькими, а зараз вже дорослі, ви вивчали у 7 класі явища, які існують в природі.

Давайте пригадаємо:

- які ж явища існують у природі?

- які явища називають фізичними?

- які явища називають хімічними?

-як по- іншому ще називають хімічні явища?

І дійсно, на сьогоднішній день ми, як сучасні люди, знаємо про те, що хімічна реакція є основою існування всієї матерії, всього Всесвіту.

Отож, хочу розпочати сьогоднішній урок зі слів «Досвід коштовніший за тисячу думок, народжених уявою» . М.Ломоносов (Слайд1).

Прошу відкрити зошити й записати тему уроку: Класифікація хімічних реакцій. Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну (Слайд 2).

Метою уроку є: повторити все, що ми знаємо про хімічні реакції та навчитись відрізняти їх одну від одної.
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні ми разом з вами спробуємо з'ясувати: чим відрізняються між собою хімічні реакції і як їх науково класифікують.

Тому сьогодні ви будете не просто учні, а науковці-дослідники і будете працювати як з підручником, так і з хімічними реактивами.

Але для цього нам потрібно нагадати правила т/б. (Слайд 3).


Забороняється:

- брати речовини руками, пробувати їх на смак, розсипати, розбризкувати або підпалювати;

- вживати їжу в хімічному кабінеті;

- залишати неприбраними реактиви;

- виливати або висипати залишки реактивів у банки чи склянки, з яких вони взяті;

- замінювати пробірки або піпетки від різних банок або склянок;

- набирати однією і тією ложкою або піпеткою різні реактиви;

- залишати відкритими посуд з реактивами;

- не можна дивитися на речовини в отвір пробірки, особливо під час нагрівання.
Дорогі діти. Ви всі знаєте, що деякі реакції відбуваються не зразу, а для їх проходження потрібен час. Тому я попрошу знайти пробірку із розчином купрум ІІ сульфату та занурити туди залізний цвях. До цієї реакції повернемося дещо пізніше.
А) А зараз давайте разом з вами поринемо в стару давнину, коли таємниці природи були ще не вивчені і людей, які досліджували закони природи, називали магами. То ж давайте подивимось на одне з таких чудес. (вулкан)

Запитання до демонстративного експерименту:



  1. Якого кольору вихідна речовина?

  2. Якого кольору продукти реакції?

  3. Які ознаки хімічної реакції ви спостерігали?

  4. До якого типу хімічних реакцій належить ця реакція?

(NH4)Cr2O7 → N2 ↑+ Cr2O3 + 4H2O


Б) Давайте пригадаємо, а що буде, якщо воду розкласти електричним струмом? (Слайд5)

Запишемо рівняння реакції та порівняємо коефіцієнти:


2H2O →2H2 ↑+ O2↑
Всі ми є патріотами свого міста і любимо святкувати День міста. Особливо полюбляємо спостерігати за феєрверками, які мають яскравий, ефектний вигляд ввечері. А чи задумувались ви, що лежить в основі феєрверку?

2KCIO3 → 2KCI + 3O2↑

Що спільного в цих трьох реакціях?

Слайд (4) Визначенння реакції розкладу.


В) Повернемося до підручника (стор 68). Уважно ще раз прочитайте визначення даного типу реакції. Давайте розв’яжемо завдання під зірочкою.

ZnCO3 → ZnO + CO2

2 AI(OH)3 → AI2O3 + 3H2O .
Г) А чи може бути реакція, протилежна реакції розкладу?

Давайте переконаємось, що існують і такі реакції. Для цього прошу всіх взяти на парті бенгальські вогні та над білим аркушем паперу запалити їх. Що ж відбулося? Які ознаки цієї реакції ви спостерігали? Хто піде до дошки і запише цю реакцію?

2Mg + O2 → 2MgO

Слайд (5) Визначенння реакції сполучення.


Д) Повернемось до підручника стор.67. Прошу вас ще раз прочитати правило. Розв’яжемо завдання під червоним трикутником.

2Na + H2 → 2NaH

Li2O + SO3 → Li2SO4
Е) Повертаємось до лабораторії. Давайте повернемось до досліду, який ми відклали. Чи відбулась реакція? Якісь зміни відбулися у пробірці, де ви занурили цвях?
Підемо до дошки і запишемо рівняння хім.. реакції.

CuSO4 + Fe → FeSO4 + Cu

Давайте подивимось ще на одну з подібних реакцій.

2Na +2 H2O → 2 NaOH + H2↑

До якого типу належать ці реакції?

Слайд (6) Визначенння реакції заміщення.


Є) Повертаємось до підручника. Стор.69.

Виконаємо завдання під червоним трикутничком.

Cu + Ag(NO3)2 → Cu(NO3)2 + 2 Ag↓


Фізкульт хвилинка
Дорогі діти. Сьогодні ви багато працювали, багато читали і давайте трішки подбаємо про свої очі.

Щоб здорові очі мати,

Треба теж за ними дбати.

Вправи гарні й за порядком,

Всі виконують зарядку.

Поглянь вправо, потім вліво,

І вперед поглянь-но сміло.

Вниз, а потім – догори.

І далеко подивись.

Зараз очі всі заплющим,

Далі радісно розплющим.

Дякую діти, продовжуємо працювати.

Ж) Знову повертаємось до лабораторії.

Для виконання досліду уважно прочитайте інструкцію до вашої практичної роботи.

На партах лежать кольорові аркуші паперу. Вони вам будуть потрібні для того, щоб записати рівняння реакції яку ви дослідите в молекулярній, йонно-молекулярній та скороченій формах. (клас ділиться на три групи за кольорами)

Інструкція №1 до проведення практичної частини

Послідовність дій:

У чисту пробірку скляною паличкою набираємо кілька крапель розчину CuSO4 , добавляємо таку ж саму кількість розчину NaOH .

Завдання, запитання:

1.Які ознаки свідчать про те, що реакція відбулася ?

2.Складіть рівняння реакцій у молекулярній, повній і скороченій йонній формах.

3.Назвіть продукти реакції.

Інструкція №2 до проведення практичної частини

Послідовність дій:

У чисту пробірку скляною паличкою набираємо кілька крапель розчину NaCI , добавляємо таку ж саму кількість розчину AgNO3 .

Завдання, запитання:

1.Які ознаки свідчать про те, що реакція відбулася ?

2.Складіть рівняння реакцій у молекулярній, повній і скороченій йонній формах.

3.Назвіть продукти реакції.

Інструкція №3 до проведення практичної частини

Послідовність дій:

У чисту пробірку скляною паличкою набираємо кілька крапель розчину NaОН , добавляємо краплю фенолфталеїну. Доливаємо краплями, ретельно перемішуючи, розчин H2SO4 до знебарвлення фенолфталеїну .

Завдання, запитання:

1.Які ознаки свідчать про те, що реакція відбулася ?

2.Складіть рівняння реакцій у молекулярній, повній і скороченій йонній формах.

3.Назвіть продукти реакції.
Інструкція №4 до проведення практичної частини

Послідовність дій:

У чисту пробірку скляною паличкою набираємо кілька крапель розчину NaОН , добавляємо краплю фенолфталеїну. Доливаємо краплями, ретельно перемішуючи, розчин HCI до знебарвлення фенолфталеїну .

Завдання, запитання:

1.Які ознаки свідчать про те, що реакція відбулася ?

2.Складіть рівняння реакцій у молекулярній, повній і скороченій йонній формах.

3.Назвіть продукти реакції.
Інструкція №5 до проведення практичної частини

Послідовність дій:

У чисту пробірку скляною паличкою набираємо кілька крапель розчину MgCO3 , добавляємо таку ж саму кількість розчину HCI .

Завдання, запитання:

1.Які ознаки свідчать про те, що реакція відбулася ?

2.Складіть рівняння реакцій у молекулярній, повній і скороченій йонній формах.

3.Назвіть продукти реакції.
Інструкція №6 до проведення практичної частини

Послідовність дій:

У чисту пробірку скляною паличкою набираємо кілька крапель розчину Na2 CO3 , добавляємо таку ж саму кількість розчину HCI .

Завдання, запитання:

1.Які ознаки свідчать про те, що реакція відбулася ?

2.Складіть рівняння реакцій у молекулярній, повній і скороченій йонній формах.

3.Назвіть продукти реакції.
І. CuSO4 + 2NaOH → Na2SO4 + Cu(OH)2

Cu2+ + SO42- + 2Na+ +2OH - → 2Na+ + SO4 2- + Cu(OH)2

Cu2+ + 2OH - → Cu(OH)2

NaCI + AgNO3 → NaNO3 + AgCI↓

Na++ CI - + Ag+ + NO3- → Na+ + NO3- + AgCI↓→∕

Ag+ + CI -- → AgCI↓

ІІ.2 NaOH + H2SO4 → Na2SO4 + 2H2О

Na+ + OH- + 2H+ + SO4 2- → 2Na++SO42- + 2H2О


OH- + 2H+ → 2H2О

NaOH + HCI → NaCI + H2O


Na++OH- + H+ + CI -- → Na++ CI -- + H2O

OH- + H+ → H2O

ІІІ. MgCO3+ 2HCI → MgCI2 + H2O + CO2

Mg 2++CO32-+ 2H+ + 2CI- → Mg2+ + 2CI - + H2O + CO2

CO32-+ 2H+ → H2O + CO2
Na2CO3 + 2HCI → 2NaCI + H2O + CO2↑

2Na++ CO3 2- + 2H+ +2 CI- → 2Na+ +2CI- + H2O + CO2↑

CO3 2- + 2H+ → H2O + CO2↑
До якого типу належать реакції які ви спостерігали?

Слайд (7) Визначенння реакції обміну.

Повернемося до підручника стор 70.

Стисло про головне. Підсумовуючи вище сказане (слайд) хімічні реакції за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції класифікують:




ІV. Закріплення знань.

1.Розвязуємо задачу ……


2.Учні виконують тести (2 варіанти) проводять взаємоперевірку, виставляють один одному оцінку.(Максимум 6 балів)

Варіант І.



  1. До реакції сполучення належить реакція:

А) у результаті якої з декількох речовин утворюється одна нова речовина;

Б) у результаті якої з однієї речовини утворюються декілька нових речовин;

В) між простою і складною речовиною, у результаті якої утворюються інші проста і складна речовини;

Г) між двома складними речовинами, у результаті якої вони обмінюються своїми складовими (атомами, групами атомів, йонами).

2. Укажіть рівняння реакції розкладу:

А) Ca + CI2 → CaCI2 В) 2 AgCI → 2Ag + CI2

Б) CuO + H2 → Cu + H2O г) Na2O + 2HCI --- 2 NaCI + H2O
3. Укажіть схему реакції обміну:

А) А+ ВС----АС+ В; в) АВ +СД ---- СВ + АД;



Б) АВ --- А+В ; г) А + В ----- АВ.
4. . Виберіть реакцію, яка є різновидом реакції обміну:
А Горіння кальцію; Б Взаємодія хлору з воднем; В Реакція нейтралізації; Г Добування кисню з гідроген пероксиду.

5.Встановіть відповідність між схемами хімічних реакцій та їхніми типами:



6 . Художнику доручили ілюструвати підручник хімії для дев'ятикласників. Хімічні реакції розкладу, сполучення, заміщення, обміну він зобразив у такий спосіб (мал. 13.6). Оцініть, чи правильно художник змоделював хімічні реакції різних типів. Обґрунтуйте свій експертний висновок.

Варіант ІІ.



  1. До реакції обміну належить реакція:

А) у результаті якої з декількох речовин утворюється одна нова речовина;

Б) у результаті якої з однієї речовини утворюються декілька нових речовин;

В) між простою і складною речовиною, у результаті якої утворюються інші проста і складна речовини;

Г) між двома складними речовинами, у результаті якої вони обмінюються своїми складовими (атомами, групами атомів, йонами).

2. Укажіть рівняння реакції заміщення:

А) Ca + CI2 ---- CaCI2 В) 2 AgCI ----- 2Ag + CI2

Б) CuO + H2 --- Cu + H2O г) Na2O + 2HCI ---- 2 NaCI + H2O
3. Укажіть схему реакції розкладу:

А) А+ ВС----АС+ В; в) АВ +СД ---- СВ + АД;

Б) АВ --- А+В ; г) А + В ----- АВ.

4. . Виберіть реакцію сполучення:


а) Взаємодія хлору з воднем; б) Реакція нейтралізації; в) Добування кисню з гідроген пероксиду.


5.Встановіть відповідність між схемами хімічних реакцій та їхніми типами:

Схема реакції: Типи реакцій:

1) СаО + С02 = СаС03 А) Реакція обміну

2) NiCl2 + NaOH → Ni(OH)2↓ + NaCl Б) Реакція заміщення

3) CaCO3CaO + CO2 В) Реакція сполучення
Г) Реакція розкладу

6.Вкажіть тип реакції, яка зображена на малюнку 13.2.



Каталог: uploads
uploads -> Правила прийому до аспірантури державної наукової установи «Науково-практичний центр профілактичної та клінічної медицини»
uploads -> Правила прийому до аспірантури та докторантури київського національного університету культури І мистецтв
uploads -> Положення про аспірантуру Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського Загальна частина
uploads -> Програма дисципліни «іноземна мова (англійська)»
uploads -> Положення правил прийому до нту "хпі" на 2016 рік правила прийому 2016 Організацію прийому до нту "хпі" та його структурних підрозділів здійснює приймальна комісія правила прийому 2016
uploads -> Програма та методичні вказівки з навчальної дисципліни історія науки І техніки для студентів усіх спеціальностей денної форми навчання
uploads -> Лекція № Тема лекції: Поняття мистецтва як частини культури
uploads -> Афінська держава та стародавня спарта у стародавній історії та культурі людства
uploads -> Київський національний лінгвістичний університет базові навчально-методичні матеріали
uploads -> Освіта осіб з інвалідністю в Україні Тематична національна доповідь Київ -2010 Тематичну національну доповідь «Освіта осіб з інвалідністю в Україні»


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка