Колективна творча робота вчителів Любешівського району, які будуть працювати за Концепцією нуш на тему



Дата конвертації06.02.2019
Розмір3.49 Mb.

Колективна творча робота вчителів Любешівського району, які будуть працювати за Концепцією НУШ на тему

Колективна творча робота вчителів Любешівського району, які будуть працювати за Концепцією НУШ на тему

“ Розвиток критичного мислення молодших школярів

у процесі навчання ”


Критичне мислення – модель для навчання й виховання громадян суспільства майбутнього

Н. Вукіна

Критичне мислення - це здатність людини чітко виділити проблему, яку необхідно розв’язати ; самостійно знайти, обробити і проаналізувати інформацію; логічно побудувати свої думки, навести переконливу аргументацію; здатність мислити мобільно, обирати єдино правильно розв’язання проблеми; бути відкритим до сприйняття думок інших і одночасно принциповим у відстоюванні своїх позицій.

Характеристики критичного мислення.

Характеристики критичного мислення.

  • Самостійність.
  • Постановка проблеми.
  • Прийняття рішення.
  • Чітка аргументованість.
  • Соціальність.
  • Ознаки людини, яка мислить критично.

  • Сприйняття думки інших критично.
  • Компетентність.
  • Небайдужість у сприйннятті подій.
  • Незалежність думок.
  • Допитливість.
  • Здатність до діалогу і дискусії.
  • Умови, що стимулюють критичне мислення:

  • Час.
  • Очікування ідей.
  • Спілкування.
  • Цінування думок інших. ( Колективна мудрість ).
  • Віра в сили учнів.
  • Активна позиція.

“Асоціативний кущ”


Не зупиняйтеся, доки є час чи ідеї.

Записуйте все, що спадає на думку.

Встановіть якомога більше зв'язків.

Правила, яких слід

дотримуватися

Прямокутник

Плоска фігура

Чотирикутник

Усі кути прямі

Протилежні сторони

попарно рівні

“Кубування”

  • Коричнева, невеличка за розміром.
  • Схожа на маленький будиночок.
  • Змушує думати про птахів.
  • Зроблена руками людини за допомогою деревини, цвяхів, молотка.
  • Для годування птахів.
  • Затишок і їжа для птахів, елемент декору.

“Годівничка”

“Діаграма Вена”


 Техніка графічного подання інформації, що виявляється при обговоренні двох ідей або текстів, між якими існують загальні та відмінні риси.

Інформацію подано у вигляді двох або кількох кіл, які накладають одне на одне.

3 сторони

3 вершини

3 кути


4 сторони

4 вершини

4 кути

Много-


кутники

Кути


Сторони

Вершини

Сергій Носань “Ялинка ”

“Читання з позначками”

  • Знайома інформація
  • Нова інформація
  • Я так не думаю, суперечлива інформація
  • Хотілося б довідатись більше


?

Ялинку можна прикрашати в саду , а не вирубувати.



Потрібно 10 років , щоб виросла ялинка.



Якби моя воля, то я геть би заборонив рубати й продавати ялинки.

Хотілося б довідатись більше про ялинку : чому ялина – новорічне і різдвяне дерево?

?

“Сенкан”

“Калина – символ України”

“Поняття про текст”

  • Калина.
  • Червона, чарівна.
  • Дивує, зворушує, лікує.
  • Без калини нема України.
  • Оберіг, символ.
  • Текст.
  • Цікавий, повчальний.
  • Навчає, повідомляє, збагачує.
  • Речення зв’язані за змістом.
  • Вчить послідовно і правильно висловлювати свої думки.

« Акваріум»

« Акваріум»

Клас ділиться на дві-чотири групи. Одна група розміщується в центрі класу, утворивши внутрішнє коло. Учасники групи обговорюють запропоновану вчителем проблему. Інші учні спостерігають за обговоренням. Групі, що працює, потрібно:

. озвучити ситуацію;

. обговорити її, використовуючи дискусію;

. дійти спільного рішення.

На роботу дається 3-5 хв. Після обговорення група займає місця у зовнішньому колі, а вчитель ставить класу запитання:

Чи погорджує ви з думкою групи?

Чи була ця думка достатньо аргументована, доведена?

Який з аргументів ви вважаєте найбільш переконливим?

Після цього в « Акваріумі» займає інша група і обговорює іншу проблему. Всі групи по черзі мають побувати тут.

«Джиг-со»

«Джиг-со»

Дозволяє учням протягом короткого проміжку часу опрацювати великий обсяг навчального матеріалу.

Клас ділиться на 3-5 груп, які назвемо «домашніми».

Кожен учень повинен отримати порцію інформації для засвоєння, кожна група - свою. Завдання груп - опрацювати надану інформацію і опанувати нею на рівні, достатньому для обміну нею з іншими.

Експертні групи, використовуючи кольорові позначки, вислуховують представників домашніх груп, аналізують матеріал, проводять експертну оцінку. Після завершення роботи учням пропонують повернутися на місце і поділитися інформацією, отриманою в «експертній» групі, з членами своєї «домашньої»

 

«За-проти»

«За-проти»

Цей метод використовується для демонстрації різних поглядів на проблему, що вивчається.

Розглядаючи протилежні позиції з дискусійної проблеми, учні ознайомлюються з альтернативними поглядами.

На практиці навчаються захищати свою власну позицію, вислуховують інших.

«Займи позицію»

«Займи позицію»

Цей метод допомагає проводити дискусію із суперечливої теми. Кожен учень має можливість висловлюватися, демонструючи різні думки , обгрунтовуючи свою позицію, може перейти на іншу позицію, якщо вас переконали , назвали більш переконливі аргументи.

Правила проведення :

1.Учитель називає тему та пропонує учням висловити свої думки з теми.

2.Найбільш чітко виражені позиції записують на 2-4 плакатах.

3.Учневі потрібно стати в групу учнів біля того плакату, на якому записана позиція, що збігається з його точкою зору.

4.Учні готуються до обгрунтування своєї позиції.

5.Якщо після обговорення дискусійного питання учень змінив свою точку зору, він може перейти в іншу групу й пояснити причину свого переходу, а також назвати найбільш переконливу ідею або аргумент протилежної сторони.

 

«Навчаючи - вчуся»

«Навчаючи - вчуся»

Цей метод дає учневі можливість взяти участь навчанні та передачі своїх знань іншим, у даному разі - своїм однокласника під час уроку.

Роботу організовують таким чином:

1. Після того як учитель назвав тему та мету уроку, роздав картки із завданнями, учні ознайомлюються з інформацією, що міститься на картках.

2. Якщо щось не зрозуміло, учень запитує про це та перевіряє в учителя, чи правильно він зрозумів формацію.

3. Учні готуються до передачі цієї інформації іншим у доступній формі.

4. Необхідно, всіх ознайомити зі своєю інформацією однокласників. Учень має право говорити тільки з однією особою одночасно.

5. Коли всі поділилися та отримали інформацію, розкажіть у класі, про що ви дізнались від інших.

 

“Письмо в малюнках”

“Письмо в малюнках”

Алгоритм роботи:

1) Намагайтеся намалювати те, що хотів сказати при роботі над матеріалом.

2) Власні враження відношення до подій перенести на аркуш паперу.

”Слова- “перевертки”

”Слова- “перевертки”

1. Прочитай незвичні слова-”перевертки”. Значення їх не зміниться, коли читатимеш зліва-направо та справа-наліво. Чи так?

2. Наприклад: ага, тут, дід, око, Пилип, Алла, корок, потоп, кабак.

”Овочі”

1. Малюнки із зображенням овочів розміщені по всьому класу. Вчитель дає завдання, а учні підбігають до того малюнка, який йому відповідає.

2. Наприклад: Знайдіть овоч, назва якого починається з голосного звука.

“Створення “вінегрету” з казок”

“Створення “вінегрету” з казок”

Суть цього методу полягає в тому, що події з різних казок переплітаються й розгалужуються за новим сюжетом.

Цей метод принесе задоволення дитині від фантазування засобами слова.

“Вірю-не вірю”

“Вірю-не вірю”

Вчитель говорить фразу, яка може бути логічно невірною. Діти повинні проаналізувати, відповісти “вірю” чи “не вірю”. Наприклад:

1. Морозиво завжди тепле. ( Ні )

2. Кіт любить гратись м’ячем. ( Так )

Читання з позначками (система «Поміч»)

Читання з позначками (система «Поміч»)

Алгоритм роботи за стратегією Крок 1. Визначте текст для читання. Крок 2. Познайомте  учнів з умовними позначками, якими вони мають позначати прочитане:  «V» – я знав це (відома інформація); «-» – це суперечить тому, що я знаю; «+» – я не знав цього (нова інформація); «?» – у мене з’явилося запитання стосовно цієї інформації («Я хочу про це запитати»). Крок 3. Розмістіть плакат з позначками на видному місці. Учні можуть звернутися до нього, якщо забудуть, як виглядає позначка, чи що вона означає. Крок 4. Поясніть учням, що оцінювати потрібно не кожне слово, а ціле речення або абзац, де описаний певний факт. Крок 5. Продемонструйте, як би ви ставили позначки в тексті. Крок 6. Обговоріть час, який ви відводите для читання тексту. Крок 7. Запропонуйте учням створити таблицю позначок, де можна стисло записувати ключові слова. Крок 8. Обговоріть виконану роботу. Зосередьтеся на суттєвих ідеях тексту.

Вправа «Мозкова атака»

Крок 1. Учитель оголошує тему або називає поняття, яке буде розглядатися.

Крок 2. Учитель записує тему посередині дошки. Або учні в групах, парах чи самостійно записують тему посередині аркуша паперу.

Крок 3. Учитель каже учням: «Пригадайте все, що ви ЗНАЄТЕ або думаєте, що знаєте з теми. Не оцінюйте думки: правильно чи неправильно, вірно чи невірно. 

Крок 4. Учні кажуть те, що знають з теми. Вчитель записує всі думки на дошці. Він не коментує їх (правильно, неправильно), не ставить запитань. Якщо «мозкова атака» проводиться в групах чи індивідуально, учні записують  навколо теми все, що про неї знають.

Крок 5. Учитель запитує: «Щодо якої інформації у вас може виникнути сумнів?». Напроти цієї інформації ставить знак питання – «?».

На цьому мозкову атаку можна завершити, адже завдання актуалізації знань учнів з теми виконане. А можна продовжити атаку класифікацією інформації.

Крок 6. Згрупуйте записану інформацію за певною ознакою.

Після мозкової атаки учитель повідомляє, з якою інформацією учні мають знайомитися на уроці. 

РАФТ Це абревітура, яка складається з перших літер чотирьох слів. Р-роль А-адиторія Ф-формат Т-тема Основне завдання учня – вжитися у відповідну роль та описати, розповісти чи висловити міркування від імені образного персонажа, враховуючи й особливості аудиторії. Вправа РАФТ дозволить так вчителю організувати процес взаємодії учня з інформацією, щоб він міг побачити з різних, часом несподіваних для себе сторін. На уроці доречно використовувати таблицю РАФТ.

РАФТ Це абревітура, яка складається з перших літер чотирьох слів. Р-роль А-адиторія Ф-формат Т-тема Основне завдання учня – вжитися у відповідну роль та описати, розповісти чи висловити міркування від імені образного персонажа, враховуючи й особливості аудиторії. Вправа РАФТ дозволить так вчителю організувати процес взаємодії учня з інформацією, щоб він міг побачити з різних, часом несподіваних для себе сторін. На уроці доречно використовувати таблицю РАФТ.

Казка

Казка

У торбинку кладуть стільки предметів, скільки учнів у класі. По черзі наосліп кожен тягне з торбинки один предмет і складає про нього речення так,щоб воно продовжувало попереднє, решта класу записує його в зошит. Так пишеться казка, яка починається словами «Колись давним давно…»

У природи немає поганої погоди

У природи немає поганої погоди

За прогнозом очікуються сильні снігопади протягом тижня. Учні пишуть 10 справ, які треба зробити напередодні, і пояснюють чому.

Малюємо музику

Малюємо музику

Слухаючи музичний твір, діти малюють його так, як відчувають: картина, хвилі, крапки, плями, лінії, риски – усе, що станцює олівець. Потім зробити виставку з ілюстрацій.

«Доповідач- респондент»

Прочитати текст. Два учні виходять до дошки.

Один переказує зміст прочитаного. Другий уважно слухає. Потім все, що було пропущено, показує за допомогою рухів, жестів, міміки.

Стратегія «Метод прес»

Стратегія «Метод прес»

(На будь якому етапі  уроку)

Етапи методу прес:

—    Висловлюю свою думку: «Я вважаю…»

—    Пояснюю причину такої точки зору: «Тому що…»

—   Наводимо приклад додаткових аргументів на підтримку своєї позиції: «… Наприклад…»

—   Узагальнюємо, формуємо висновки: «Отже…», «Таким чином…»

   

   

Стратегія«Взаємні запитання»

Текст або матеріал для вивчення поділить на логічно завершені частини.

 Учні вголос читають за цілими частинами, ставлять самі запитання:

Стратегія «Кероване читання з передбаченням»

Алгоритм

—  Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед читанням ставлю дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме буде текст (робота в парах чи групах).

—  Текст розподіляється на частини, і далі читати його учні будуть частинами. Зупинки треба роботи на найбільш цікавих місцях, створити інтригуючу ситуацію очікування.

-   Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується.

Стратегія «Дискусія»

Хід дискусії:

1.   Оголошується проблемне питання дискусії.

2. У групі одна пара обирає позицію «ЗА», інша – «ПРОТИ».

3.   Кожна пара обговорює своюпозицію, добирає аргументи на її підтримку.

4. Через деякий час утворюються нові пари, які складаються з учасників, що займали одну і ту ж саму позицію, але з інших груп.

5.  Учасники в нових парах порівнюють свої аргументи, додають за необхідності нові.

6.  Учасники повертаються до своїх початкових пар, маючи «удосконалений список» аргументів.

7.  Проводиться дискусія у своїй групі серед двох пар.

8.  Кожний учасник дискусії викладає власну позицію, скориговану під час дискусії, у вигляді есе.

Вправа «Збери слово»

Вправа «Збери слово»

Прочитайте слова в рядках,з першого слова першу літеру,а другого-другу,з третього – третю і тд. Утворіть нове слово.

Риба,рак,макарони,поле,салат і пір‘їнка ракета

Шия,скло,слово,масло,ручка школа

Метро,дощ,сова,гора мова

«Злови п’ять слів»

«Злови п’ять слів»

Учитель називає п’ять слів, які учні повинні запам’ятати. Читає речення, в якому обов’язково повинно бути хоча б одно із зазначених слів. Учні, почувши зазначені слова, плескають у долоні, «ловлять їх». Останнім читає речення, в якому немає жодного зазначеного слова.

(«зошит, ручка, книга, школа, парта»)

«Загубилися склади»

Знайди склади, що «загубилися», утвори слова, правильно прочитай їх.

Де..во, ..рона, ки..ми, соро.., вов.., ..ні, зем.., …тра, зер.., дош..., світ..фор.

«Чарівний ланцюжок»

«Чарівний ланцюжок»

Знайди склади, що «загубилися», утвори слова, правильно прочитай їх.

Де..во, ..рона, ки..ми, соро.., вов.., ..ні,

зем.., …тра, зер.., дош..., світ..фор.

«Ланцюжок»

«Ланцюжок»

Клас ділиться на команди (за рядами). Кожній команді вчитель пропонує перше слово, а далі учні самостійно продовжують складати ланцюжок. На кожне правильне слово, яке називає команда, вчитель малює на дошці кільце ланцюжка. Якщо хтось помиляється або довго розмірковує, ланцюжок рветься. Перемагає команда, в якої він розірветься найменшу кількість разів.

Миша — шапка — картина і т.д.

«Правда чи ні»

Вчитель зачитує речення. Якщо воно правдиве, учні піднімають зелену картку, якщо хибне - червону. Один з учнів пояснює Незнайкові, яка у реченні помилка.

«Уважні долоньки»

«Уважні долоньки»

Вчитель називає слова - назви істот та неістот, учні мають "упіймати", плескаючи у долоні, ті слова, які відповідають на питання хто?

«Впіймай помилку»

Вчитель читає текст із буквар′я, навмисно змінюючи якісь слова. Учні уважно стежать за читанням учителя та текстом і, помітивши помилку, зупиняють його та виправляють. Перемагає той, хто "впіймає" найбільше помилок.

«Розвідники»

Вчитель ділить клас на три команди. Перша команда шукає в тексті всі слова, що означають назви предметів, друга - слова - назви дій, третя назви ознак предметів. Потім команди зачитують, що вони знайшли. Перемагає та команда, яка жодного разу не помилиться і не пропустить слова.


Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка