Комплексне заняття з дрібної моторики



Дата конвертації20.11.2018
Розмір218 Kb.
Комплексне заняття з дрібної моторики

На перший рядок - виставити вгору великі пальці, на другий - З'єднати під кутом кінчики пальців обох рук, на третій - по черзі звані пальці з'єднуються з великими на двох руках одночасно. Потім вгору виставляються тільки мізинці, пальці стиснуті в кулак. На шостий кулачки стукають один об один. На останні рядки - ритмічне стиснення пальців на обох руках.

2. Гра з олівцем

Вправа № 1

Візьміть не відточений олівець, затисніть його між долонями і потріть. "Пошуміть біля правого вуха, біля лівого".

Вправа № 2

Діти поставте лікті на стіл. Візьміть олівець за кінчики трьома пальцями правої руки і трьома пальцями лівої руки і покрутіть його вперед і назад.

Вправа № 3

Затисніть олівець в чотирьох пальцях правої та лівої рук в зігнутих до долонь. Нахиліть пальці з олівцями до долоньках і знову поверніть їх на місце.

Вправа № 4 Діти покладіть руки на стіл, долоньками вгору, затисніть олівець в чотирьох пальцях. Зігніть кисть руки з олівцем і розігніть її.

Вправа № 5

Візьміть олівець і затисніть його між вказівними пальцями обох рук. Ось так ось! А тепер обертаємо руки з олівцем, то в одну, то в іншу сторону.

3. Фізкульт хвилинка

Буратіно потягнувся,

Раз нагнувся, два нагнувся.

Руки в сторони розвів,

Ключик, видно, не знайшов.

Щоби ключик нам дістати

Потрібно на носочки встати.

4. Виконання фігурок тварин з пальців рук

Конструюючи з пальців різні предмети і об'єкти. Діти зображують зайців, собак, кішок, дерева і т.д. Всі фігурки з невеликим віршованим супроводом. При виконанні кожної вправи потрібно намагатися залучати всі пальчики, фігурки виконуються як лівої, так і правою рукою.

Коли дитина освоїть вільне виконання фігурок, то можна ускладнити: розігрувати невеличкі сценки, короткі оповідання, з супроводом побудови фігурок їх кисті і пальців рук. При гарній фантазії дітей можна придумувати і розповідати казки, які можна супроводжувати фігурками з пальців рук, а так само використовувати на інших заняттях (математика, розвиток мови, ознайомлення з навколишнім світом, художня література).

Кисті рук набувають гарну рухливість, гнучкість, зникає скутість рухів, це надалі полегшить придбання навичок письма.

Кішка


А у кішки вушка на маківці

Щоб краще її чула мишка-норушка.

(Середній і безіменний пальці впираються в великий. Вказівний і мізинець підняті вгору).

Зайчик і вушка

Вушка довгі у зайки

З кущів вони стирчать.

Він і стрибає і скаче,

Веселить своїх зайчат.

(Пальчики в кулачок. Виставити вгору вказівний і середній пальці ними ворушити в сторони і вперед).

Дзвіночок

Дзвіночок все дзвенить -

Язиком він ворушить.

(Тильні сторони рук звернені вгору, пальці обох рук схрещені. Середній палей правої руки опущений вниз, і дитина їм вільно обертає).

Казка "Пригода зайчика"

(Обігрування казки за допомогою фігурок, виконаних з пальців рук, які були раніше освоєні).

Жив-був біля лісу на галявині, де росли гарні квіти, заєць. Йому було дуже нудно, і він пішов шукати друга. У лісі він зустрів іншого зайчика. На їх біду в ліс прибіг вовк - зубами клац. Втекли зайці, сховалися, і думають, що їм зробити. І вирішили вони побудувати будинок. Подивилися зайці, що вовка нема і пішли в ліс. Вони пиляли, рубали, молоточком били і побудували собі будинок, а в будинку стіл, стілець, ліжко і міцний замок. Прибіг на стукіт вовк - зубами клац, подивився на будинок зайців і втік геть. А зайці стали жити - поживати і добра наживати.

5. Орієнтування в просторі і на аркуші

Орієнтування в просторі, на аркуші, в клітці, робота з дрібним матеріалом сприяє розвитку тактильних відчуттів, зоровій координації, що в свою чергу призводить до автоматизації рухових навичок, окоміру і дає передумову до листа.

- Покладіть, будь ласка, перед собою аркуш паперу зеленого кольору, підсуньте тарілочки на якій знаходиться квасоля білого і чорного кольору, рахункові палички.

- Покладіть на середину аркуша, вертикально одну паличку. Ліворуч і праворуч від неї покладіть по три палички з кожної сторони, так щоб вони дивилися вниз.

- Що вийшло? (Ялинка) - Скільки всього знадобилося рахункових паличок для ялинки? (Сім)

- У лівому нижньому куті покладіть чорну квасолю, а навколо неї п'ять білих квасолі.

- Як ви думаєте, що вийшло? (Квітка)

- Скільки квасолі ви використовували для квітки? (Шість)

- Скільки квасолі білого кольору? (П'ять)

- Скільки квасолі чорного кольору? (Одна)

- П'ять плюс один - буде шість.

- У правому нижньому куті покладіть одну чорну квасолю горизонтально і одну білу вертикально, одна під одною.

- Діти, що вийшло? (Гриб)

- У верхньому правому куті поклав п'ять горошин.

- На що схоже? (Сонце)

- У якому кутку ми не поклали ні чого? (У лівому верхньому куті)

- Подивіться на листок і подумайте, що у нас з вами вийшло? (Поляна)

Рівень розвитку дрібної моторики і координації руху рук - один з показників інтелектуального розвитку і, отже, готовності до шкільного навчання, а так само розвитку мовлення. Завдання розвитку дрібної моторики у дітей успішно вирішують систематичні заняття, які включають в себе: пальчиковую гімнастику, вправи з олівцем, м'ячами, кільцем, долоньками, з олівцями, з м'ячами, виконання фігурок з пальців, графічні навички, орієнтування у просторі, ручна умілість, робота з дрібним матеріалом, рахунковими паличками, фольгою.

В ході занять дітям пропонується пограти з пальчиками. Така незвична ігрова діяльність викликає у дітей яскраво виражений інтерес і емоційний настрій.

Хід заняття:

Пальчикова гімнастика, вправи сприяють розвитку дрібних м'язів пальців, кисті, готують руку до малювання, письма.

Необхідно розглянути предмети, що знаходяться на столі.

- Сьогодні ми з вами будемо грати з пальчиками, олівцем, квасолею, горохом, рахунковими паличками.

1. Пальчикова гімнастика: «У гості до пальчика великого»

Приготуйте, будь ласка, руки (діти ставлять лікті на стіл, руки у вертикальному положенні на невеликій відстані одна від одної).

В гості до пальчика великого

Приходили прямо до будинку

Вказівний і середній

Безіменний, і останній

Сам мізинчик-Малючок

Постукав об поріг.

Разом пальчики друзі -

Один без одного їм не можна.

Пальчикова гімнастика

"Сонечко"

Раз, два, три, чотири, п'ять!

-Показувати задану кількість пальців.

Сонце глянуло в ліжечко до нас!

- Кулачок «прокидається» (стискати і розтискати кулачок).

Раз, два, три, чотири, п'ять!

Дружно зробимо зарядку!

- Кулачок «прокидається».

"Півник"

Півник наш раптом прокинувся,

- Долоня вгору, вказівний палець спирається на великий, інші розставлені вгору.

Прямо до сонця повернувся.

- Повертати кистю руки в різні боки.

Кукурікнув раз, два, три!

- Розводити і зводити вказівний і великий палець.

Ти сьогодні не проспи.

"М'ячик"

Друг веселий, м'ячик мій!

- Зробити кругле колечко з великого і вказівного пальчиків.

Усюди, всюди ти зі мною!

- Читати вірш і міняти в колечку верхній пальчик один за іншим.

Раз, два, три, чотири, п'ять

Добре нам з тобою грать.

"Будиночки для пальчиків"

Раз, два, три, чотири, п'ять -

-Діти розтискають пальці одночасно на обох руках, починаючи з мізинця.

Вийшли пальчики гуляти.

-Ритмічно стискати і розтискати пальці обох рук.

Раз, два, три, чотири, п'ять-

-Стискають пальці в кулачки.

У будиночок сховалися знову.

-Починаючи з мізинців, почергово повертають кулачки, як би розглядаючи «будиночки» пальчиків.

Пальчикова гра з елементами аплікації "Наші розумні пальчики"

Основні цілі гри:

Закріплювати вміння розрізняти верх і низ. Розвиток дрібної мускулатури пальців. Викликати бажання допомогти іншому. Наклеювати кола двох кольорів на смужку.

Матеріал: Дві смужки однакової довжини і ширини. Геометричні фігури: кола, трикутники. Смужки білого кольору (4х20 см), круги діаметром 3 і 2 см червоного, синього, зеленого, жовтого кольорів.

Хід гри: Хлопці, до нас у гості прийшов Буратіно. Але він так поспішав, що перемішав усі геометричні форми і тепер не знає, де яка. Згадуємо, які геометричні форми ми знаємо. Давайте йому допоможемо. Діти по черзі дістають з коробки і показують геометричні фігури. А тепер Буратіно хоче з вами пограти. Вгорі у нас смужка жовтого кольору, а внизу смужка зеленого кольору. На верхню смужку покладемо круги, на нижню - трикутники. Скільки кіл? (Багато). Скільки трикутників? (Один) А тепер давайте з кіл складемо квітку. У середину кладемо одне коло, а тепер навколо нього викладаємо круги. Ось яка гарна квітка вийшла у нас. І Буратіно теж подобається. А, тепер, давайте покажемо Буратіно, як ми вміємо грати пальчиками. Я буду читати вірш, а ви будете за допомогою пальців зображувати тварин і птахів.

А у кішки вушка на маківці,

Щоб краще чути мишку в її норці.

(Середній і безіменний пальці впираються в великий. Вказівний і мізинець - підняті вгору).

Зайка:

Вушка довгі у зайки,br> З кущів вони стирчать.



Він і стрибає і скаче

Веселить своїх зайчат.

(Пальчики в кулачок. Виставити вгору вказівний і середній пальці. Ними ворушити в сторони і вперед.)

Пітушок:


Пітушок стоїть весь яскравий,

Гребінець він чистить лапкою.

(Долоні вгору. Вказівний палець спирається на великий. Решта пальці розчепірені в боки і підняті вгору.)

Пташка:


Пальчики - головка

Крильця - долонька.

Буратіно, як тобі сподобалося? Дуже. Хлопці, ви знаєте, у Буратіно теж є друзі, і він може їм щось подарувати. Давайте йому допоможемо і зробимо в подарунок шарфики. Запропонувати кожній дитині виконати візерунок на смужці. Наклеювати кола двох кольорів на смужку. Скласти візерунок зі смужок. Розглянути, помилуватися роботами, попрощатися з Буратіно.

Пізнавальна пальчикова гра "Город Гномів"

Основні цілі гри:

Закріпити з дітьми знання про овочі. Розвиток моторики. Закріпити рахункові вміння.

Матеріал:

Зображення городу; два гноми (великий і маленький); альбомний аркуш; кольорові олівці.

Хід заняття:

Два гнома відправилися на город, йшли по дорозі і співали пісеньку:

«Великі ноги йшли по дорозі:

Т-о-оп! То-о-п! То-о-п! То-о-п!

Т-о-оп! То-о-п! То-о-п! То-о-п!»

(Прокрокувати пальчиками як велетень)

(А тепер як гномик)

Маленькі ноги йшли по дорозі:

Топ-топ-топ-топ-топ! Топ-топ-топ-топ-топ! «Урожай! Урожай» Скільки солодкого гороху

Огірки як на підбір.

На обід зірвати непогано

Червоний, великий помідор.

Дійшли вони до свого городу, а він був чарівним, щоб зірвати який-небудь овоч, треба відгадати загадку і намалювати.

«Без вікон, без дверей,

Повна світлиця людей.»(Огірок)

Намалюйте два огірки ось так:

«Я важливий і соковитий, у мене червоні щоки» (помідор) Намалюй один помідор.

Намалюй стручок, а в ньому три горошинки. Що це? (Горох)

Які ще овочі ростуть на городі? Скільки всього овочів?

Не знають гноми, як урожай додому понести. Давайте допоможемо і зробимо їм корзину.

Корзинка з пальців: Долоні на себе, пальчики переплітаються і долоньки розводяться в сторони. Долоні як би роз'їжджаються, а між пальцями утворюються зазори. Великі пальчики утворюють ручку.

Хлопці, а в чому ще можна носити овочі? (Сумка, мішок).

Гра «Чудесний мішечок»

У мішечок кладуть кілька овочів. Ніхто з дітей не знає про них. Викликана дитина, опустивши руку в мішок і пощупавши один з овочів, розповідає про нього. Мішечок відкривається, якщо діти з опису дізнаються про овоч.

Розвиваюча гра "В гості до ляльки Маші"

Основні цілі гри:

Закріплювати знання про окремі предмети меблів, посуду, формувати уявлення про їх функції; знайомити з похідними словами (цукор-цукорниця, молочник-молоко, чай, чайник). Вправляти в розумінні і вживанні просторового прийменника «на». Закріплювати знання про квіти, поняттях один і багато. Вміти відповідати на питання (стільки, скільки). Розвиток дрібної мускулатури пальців рук.Викликати бажання допомогти іншому. Робити споруду з цегли та кубиків.

Матеріал: Меблі (стіл, стільці, шафа, ліжко). Чайний сервіз. Ляльки Маша, Катя, Свєта. Кубики і цегла для будівництва.

Хід гри:

Хлопці, це кімната. Тут живе дівчинка Маша. Давайте-но подивимося і скажемо, які предмети знаходяться в кімнаті (стіл, стільці, ліжко, шафа). Правильно, а як всі ці предмети можна назвати одним словом? (Меблі). А як звуть дівчинку, яка тут живе? (Маша). Де сидить Маша? (На стільці). Хлопці, до Маші зараз прийдуть її подруги Катя і Свєта. Вони будуть пити чай. Давайте Маші допоможемо накрити на стіл. Що ми постелемо на стіл? (Скатертину). А що ми повинні поставити на стіл для чаю? (Чайник, чашки з блюдцями, цукорницю, молочник, цукерниця, ложки). Якого кольору у нас чашки? (Жовта, зелена, синя, червона). Якого кольору блюдця? (Червоне, жовте, зелене, синє). А тепер давайте підберемо за кольором, щоб блюдце і чашка були одного кольору. Молодці. Скільки у нас чашок? (Багато) Скільки у нас блюдець? (Багато) По-кільки у нас чашок і блюдець? (Порівну, чашок стільки, скільки блюдець). Хлопці, як ви думаєте, а для чого потрібна нам цукорниця? (Для цукру). А для чого потрібен молочник? (Для молока). А для чого потрібен чайник? (Наливати чай). Якого кольору цукорниця? (Синя з красивою кришкою) Якого кольору молочник? (Синій). Якого кольору чайник? (Жовтий з червоною кришкою). Ось накрили ми на стіл і прийшли в гості Катя і Свєтаа. І принесли з собою цукерки. Куди ми положим цукерки? (В цукерницю). А тепер Маша, Катя і Свєта будуть пити чай. Хлопці, давайте покажемо нашим подругам як ми вміємо за допомогою рук зобразити стілець і стіл.

Читаємо вірш, діти показують стілець.,br> «Ніжки, спинка і сидіння -

Ось вам і стілець»

(Ліва долоня вертикально вгору. До її нижній частині приставляється кулачок великим пальцем до себе).

Стіл:


Біля столу чотири ніжки,

Зверху кришка,

Як долонька.

(Ліва рука в кулачок, зверху на кулачок опускається долонька).

Дівчаткам дуже сподобалося як ми зображуємо стілець і стіл, але ви знаєте, Катя і Свєта розповіли мені, що у них немає столу і стільців і вони не можуть пити чай. Давайте їм побудуємо. Розглядаємо зразки, визначаємо, з яких деталей зроблені частині. Потім показуємо спосіб виконання будівлі, фіксуємо увагу на послідовності дій. Коли споруди готові, дітям даються ляльки, з якими вони грають.

Пальчикова гра з розвитком усного рахунку "В гості до Білосніжки"

Основні цілі гри:

Закріпити знання геометричних фігур, уміння орієнтуватися на площині аркуша. Закріпити знання цифр, вміння співвідносити цифру з кількістю. Закріпити поняття «широкий» і «вузький». Розвиток дрібної моторики.

Матеріал:

Демонстраційний: парна кількість волошок, ромашок і дзвіночків. Картинки для фланелеграфа *, картки з числами від 1 до 10. Зображення гнома, велетня, Білосніжки. Квадратний аркуш з намальованими на ньому геометричними фігурами.

Роздатковий: набір геометричних фігур, аркуш паперу, лист із зображеними на ньому точками з числами від 1 до 10.

Сенс фланелеграфа простий: на фланель за допомогою липкої стрічки, оксамитового паперу, або тієї ж фланелі можна прикріплювати різні картинки.

Зробити фланелеграф дуже просто: беремо шматок фанери або товстого картону (я взяла непотрібну полку від шафи), обтягуємо його однотонною фланеллю і все фланелеграф готовий.

Хід гри:


1. Жили-були гном і велетень. І вирішили вони сходити в гості до Білосніжки. Взяли з собою карту. Карта була секретна. Зможеш її запам'ятати - знайдеш дорогу до Білосніжки. Вихователь на деякий час (10 сек.) Показує карту.

2. Діти повинні по пам'яті виконати теж саме на своїх аркушах, а потім розповісти, що і де у них розкладено. Карту запам'ятали - можна йти в далеку країну.

3. Іде велетень і співає: «Великі ноги йшли по дорозі - Топ! То-оп, то-о-п, то-оп! То-о-п, то-оп, то-оп!» (Прокрокувати пальчиками як велетень). Йде гном і теж співає: «Маленькі ноги йшли по дорозі - Топ-топ-топ-топ-топ! Топ-топ-топ-топтоп! (Прокрокував пальчиками як гномик). Дійшли вони до мосту. Один міст вузький, а інший широкий. Як ви думаєте, за яким мосту піде велетень, а по якому гном і чому?

4. І вирішили гном з велетнем по дорозі все перерахувати. Мимо чого не йшли, все перераховували і записували. Вихователь ставить на фланелеграф 5 ялинок, 6 волошок, 7 грибів, 8 ромашок, 9 метеликів, 10 дзвіночків (стоять групами, віддалік один від одного). Діти виходять по одному перераховують кількість, наприклад, ялинок, знаходять потрібну цифру і ставлять поруч. Коли дійде черга до грибів, можна запитати у дітей, як ці гриби називаються, які їстівні, які ні?

5. Довго йшли велетень і гном. Втомилися. Вирішили в полі відпочити і з квітів вінок сплести. Вихователь викладає на фланелеграфе послідовність: дзвіночок, ромашка, волошка Діти виходять по одному і продовжують «плести». Потім вихователь пропонує їм кожному сплести свій вінок. На столі у дітей набір геометричних фігур. Кожна геометрична фігура - квітка. Для перевірки правильності рішення можна попросити у дітей назвати, які фігури повторюються.

6. Відпочили. Взяли вінок із собою, щоб його Білосніжці подарувати і пішли далі. Йдуть і пісню співають. «Ми йдемо в гості до Білосніжку, де зірки з березами дивляться в річку. Підемо туди, де гуляє Га-Га і ходять перевальцем Ко-Ко і Кіс-Кіс. Підемо в країну, де пасеться Му-Му, де скаче легко по лугах І-го-го. І там за святковим столом веселу пісню Білосніжці ми заспіваємо.

.

Дерево - притиснути руки тильною стороною одна до одної. Пальці розчепірені і підняті вгору. Ворушити кистями і пальцями.



Гусак - передпліччя вертикально. Долоню під прямим кутом. Вказівний палець упирається на великій. Всі пальці притиснуті один до одного.

Курочка - долоня розташовується горизонтально. Великий і вказівний пальці утворюють очей. Наступні пальці накладаються один на одного в напівзігнутому положенні.

Кішка - середній, безіменний пальці впираються в великий. Вказівний і мізинець підняті вгору.

Корова - вказівний палець піднятий вгору, інші стиснуті в кулачок. Піднести обидві руки до голови.

Кінь - права долоня на ребрі від себе. Великий палець догори. Зверху на неї накладається ліва долоня під кутом, утворюючи пальчиками гриву. Великий палець догори. Два великих пальця утворюють гриву.

7. Дошли, нарешті, до дверей. Двері на замку. Відкрити її зможемо, якщо знайдемо ключ. Для цього треба правильно з'єднати точки з числами. З'єднаємо точки, отримаємо ключ. Цим ключем відкриємо двері і ввійдемо до Білосніжки і сядемо за святковий стіл.

Пізнавальна пальчикова гра "Домашні тварини"

Основні цілі гри:

Закріпити у дітей вміння утворювати назву дитинчат тварин в називному і родовому відмінках множини. Активізувати у мові дітей складнопідрядні речення. Вчити підбирати слова, схожі за звучанням. Розвиток дрібної моторики.

Матеріал для гри:

Сюжетні картинки із зображенням дитинчат різних тварин.

Ведучий-дорослий читає дітям російську народну пісеньку.

Вже ти котенька-коток,

Котя, сіренький лобок!

Ти прийди до нас ночувати,

Наше дітяточко качати.

Вже як я тобі коту

За роботу заплачу:

Дам шматочок пирога

І глечик молока.

Ти ж їси, не криши,

Більше, котик, не проси.

-Про кого ця пісенька? (Про кота) Як його ласкаво називають в пісеньці? (Котенька, коток, котя). Яка це тварина - домашня або дика? (Домашнє) Яких ще домашніх тварин ви знаєте? Ведучий пропонує послухати ще один вірш І. Токмановой. «Де спить рибка?».

Вночі темінь. Вночі тиша,

Рибко, рибко, де ти спиш?

Лисий слід веде до норки,

Слід собачий до будкиі.

Білкин слід веде до дупла,

Мишкіи до дірочки в підлозі.

Шкода, що в річці на воді

Немає слідів твоїх ніде.

Тільки темінь, тільки тиша,

Рибко, рибко, де ти спиш?

Де спить рибка? (У воді). Це її будиночок.

У різних будинках живуть тварини зі своїми дитинчатами. Зараз ми пограємо в гру: «Чий будиночок?». Я назву різні знайомі вам вдома тварин, а ви скажіть, які дитинчата в них живуть? Чий це будиночок? Чий будинок в буді? (Цуценят, щенят). У стайні - будинок лошат, в корівнику - будинок телят, в сараї - будинок кози. Молодці, а тепер ми покажемо на пальцях і відгадаємо загадки:

«З господарем дружить

Будинок сторожить.

На чужих гавкає,

У свій будинок не пускає».

Собака. (Права долоня на ребро, на себе. Великий палець вгору. Вказівний, середній і безіменний разом. Мізинець поперемінно опускається і піднімається.)

«З підстриженою гривою

Скаче завзято.

Трохи шпорами торкни

Хто ж це?»

Кінь. (Права долоня на ребрі від себе. Великий палець догори. Зверху на неї накладається ліва долоня під кутом, утворюючи пальчиками гриву. Великий палець догори. Два великих пальця утворюють вуха.)

Не бик, а з рогами,

Не людина, а з бородою.

Козлик. (Внутрішня сторона долоні опушена вниз. Вказівний і мізинець виставлені вперед. Середній та безіменний притиснуті до долоні і обхвачені великим.)

Мордочка вусата, шубка смугаста.

Часто умивається, а з водою не знається.

Кішка. (Середній і безіменний пальці впираються в великий. Вказівний і мізинець підняті вгору.)

Молодці, ви вгадали, всих показали, а тепер пограємо.

«Цап - царапки»

Є у нашої кішки лапки,

А на лапках - цап-царапки.

Цап-царапки, нагідки,

Дуже гостренькі вони.

(Діти показують лапки, пальці стиснуті в кулачки, обидві руки викидають вперед, пальці розтискають (два рази на кожен такт).

Кішка цілий день клопочеться,

Кігтики кішка точить.

Наточила, спать лягла

І уві сні сказала: «Мяу»

(Гострять «кігті» - проводять пальцями по столу, розтискаючи і згинаючи їх. Кладуть руки під голову, піднімають голову і вимовляють «Мяу».)

Пальчикова гра "Наші пальчики"

Основні цілі гри:

Знайомство дітей з назвою пальців руки. Розвиток дрібної моторики рук.

Роздатковий матеріал для гри:

Кольорові олівці, аркуш паперу.

Хід заняття:

Ведучий-дорослий: «Зараз я прочитаю вам вірш про пальчики і ми з вами пограємо, але поки ми не знаємо, як їх звати, а адже кожен пальчик має свою назву.

"Твої пальчики":

Цей пальчик найбільший, самий веселий найсмішніший!

(Показує дитині великий палець)

Цей пальчик вказівний, він солідний і уважний!

(Показує на що-небудь вказівним пальцем),br> Цей пальчик середній, він ні перший, ні останній!

(Відгинають середній палець)

Цей пальчик безіменний, він не любить каші манної!

(Зігнути всередину долоні безіменний палець, як ніби він не хоче каші)

Найменший мізинчик любить бігати в магазинчик!

(Відкопилити мізинець так, ніби він хоче втекти від інших пальчиків)

Тепер хлопці візьміть аркуш білого паперу і простий олівець, ми будемо з вами описувати кожен свою долоньку. Покладіть ліву долоню на аркуш паперу і обведіть її олівцем, так щоб кожен пальчик був окремо від іншого.

Покажіть мені великий палець на вашій руці, а тепер на аркуші паперу розфарбуйте його в жовтий колір.

Покажіть вказівний палець на руці, потім розфарбуйте його на аркуші паперу в червоний колір.

Покажіть середній палець на руці, а на аркуші паперу розфарбуйте його в синій колір.

Покажіть безіменний палець на руці, тепер розфарбуйте на аркуші паперу його в зелений колір.

Покажіть мізинець на руці, тепер розфарбуйте на аркуші паперу його в чорний колір.

Питання до дітей:

- Який палець ми розфарбували в жовтий колір? (Великий)

- Який палець ми розфарбували в червоний колір? (Вказівний)

- Який палець ми розфарбували у синій колір? (Середній)

- Який палець ми розфарбували в зелений колір? (Безіменний)

- Який палець ми розфарбували в чорний колір? (Мізинець)

(При відповідях діти повинні назвати палець і показати його на аркуші паперу).

Пропоную вам показати що ми вміємо робити з пальчиків:

"Окуляри"

Бабуся окуляри надягла

І внучку роздивилась.

(Великий палець правої і лівої руки разом з рештою утворюють колечка;. Колечка піднести до очей)

"Прапорець"

Я в руці прапорець тримаю

І хлопцям ним махаю.

(Чотири пальці. Вказівний, середній, безіменний, мізинець - разом, великий опущений вниз, тильна сторона долоні до себе)

"Ланцюжок"

Пальчики перебираємо

І ланцюжок збираємоємо.

(Великий і вказівний пальці лівої руки в кільці, поперемінно через це кільце пропускаємо колечка з пальців правої руки: великий - вказівний, великий - середній, і т.д.)

"Кулька"

Надуваємо швидко кульку.

Вона стає великою

Раптом куля лопнула, бо повітря вийшло -

Cтала вона тонкоюі худою.

(Пальці обох рук в «ланцюжку» і стикаються кінчиками, в цьому положенні дуємо на них, при цьому пальчики приймають форму кулі, коли повітря «виходить» - пальчики приймають вихідне положення).

"Дзвіночок"

Дзвіночок все дзвенить,

Язиком він ворушить.

(Тильні сторони рук звернені вгору, пальці обох рук схрещені, середній палець правої руки опущений вниз і дитина ним вільно обертає).

Лічильно-пальчикова гра "Транспорт"

Основні цілі гри:

Формувати уявлення про різні види транспорту. Закріплювати рахункові вміння, знання цифр, геометричних фігур. Розвиток дрібної моторики.

Матеріали для гри:

Альбомний аркуш, кольорові олівці, сірники або рахункові палички (25 шт.) на кожну дитину.

Хід заняття:

Сьогодні ми з вами поговоримо про транспорт. Транспорт буває різний і це ми зараз з вами побачимо.

Відгадайте загадку:

«Без розгону увись злітаю, бабку нагадую,

Вирушаю я в політ, хто ж це? - (Вертоліт) »

Скажіть, які машини ще літають? (Літак, ракета). Де вони літають? (В повітрі). Від цього слова і називається транспорт - повітряний. Давайте намалюємо вертоліт. Які геометричні фігури ми використовували для зображення? (Коло, овал) Скільки овалів? (3) Скільки кіл? (3) Знайди сусідів цифри 3 і покажи. Чи порівну кіл і овалів? Якого розміру овали? (Великі) Якого розміру круги? (Маленькі) Скільки всього кругів і овалів? (6). Знайди сусідів цифри 6.

Наступна загадка:

Був віз у мене,

Та тільки не було коня,

І раптом він заіржав, заіржав, побіг.

Дивіться, побіг

Телега без коня. (Автомобіль)

Давайте викладемо машину із сірників (рахункових паличок).

Які геометричні фігури вийшли? Скільки квадратів вийшло? (3) Скільки прямокутників? (2). Скільки всього геометричних форм? (5) Покажи сусідів цифри 5. Чого більше - квадратів або прямокутників? (Квадратів)

Наступна загадка:

Паровоз без коліс!

Ось так диво-паровоз!

Чи не з'їхав він зійшов? -

Прямо по морю пішов! (Пароплав)

Що ще у нас плаває у воді? (Човен, корабель, підводний човен). Цей транспорт називається водним. Давайте зробимо пароплав з пальців.

"Пароплав"

Пароплав пливе по річці

І пихтить він наче грубка.

Обидві долоні поставлені на ребро, мізинці притиснуті (як кухлик), а великі пальці підняті вгору.

Отже, про який транспорт ми сьогодні говорили? Повітряний, водний, наземний.

Пальчиково-математична гра - "Подорож"

Основні цілі гри:

Закріплювати знання властивостей предметів, вміння використовувати символи для їх позначення, знання порядкових чисельних і числового ряду.

Розвивати увагу, пам'ять, мову, фантазію, формувати навички самоконтролю, виховувати вміння працювати в колективі. Розвиток дрібної моторики.

Матеріал для гри:

1. Демонстраційний «паровоз»; іграшки - пугач, заєць, лисиця, вовк, картки з числами від 1 до 10.

2. Роздатковий - геометричні фігури, «квитки», олівці.

Хід заняття:

1. Співається потішка:

Братики в гості спорядилися,

Один за одним зачепилися.

І помчали в путь далекий,

Лише залишили димок.

Йдемо на поїзд. Паровоз - стілець, вагони - банкетки. Кожен вагон треба позначити за допомогою геометричних фігур. Наприклад, на перший вагон ставиться великий червоний трикутник, на третій вагон - маленьке синє коло, на вагон, що йде після четвертого - великий зелений прямокутник, на вагон, який стоїть між третім і п'ятим - маленький синій овал, на другий вагон - маленький жовтий квадрат. Це роблять діти, розкладаючи по черзі фігури в «вагони» за вказівкою ведучого дорослого.

Потім діти йдуть в «касу» за квитками. Квитки - це картки, на одній стороні яких стоїть символ вагона (наприклад), а на іншій стороні написана цифра, яка вказує на кількість дітей, які можуть їхати в одному вагоні. Отримавши квитки, діти сідають у вагони, ведучий-контролер перевіряє квитки і уточнює, скільки дітей перебуває в даному вагоні.

2. Зупинка.

Всі виходять з вагонів і входять в ліс. У нашому лісі живе заєць, давайте покажемо його.

«Зайчик»:

Вушка довгі у зайки,

З кущів вони стирчать.

Він і стрибає, і скаче,

Веселить своїх зайчат.

(Пальчики в кулачок. Виставити вгору вказівний і середній пальці. Ними ворушити в сторони і вперед.)

Хлопці, подивіться, яке стоїть гарне дерево. Давайте покажемо його.

3. «Дерево»:

У дерева стовбур,

На стовбурі багато гілок,

А листя на гілках

Зеленого кольору.

(Притиснути руки тильною стороною одна до одної. Пальці розчепірити і підняти вгору. Ворушити кистями і пальцями.)

Що таке пальчикові ігри і для чого вони потрібні?

Дуже важливою частиною роботи з розвитку дрібної моторики є «пальчикові ігри». Ігри ці, дуже емоційні, можна проводити як у дитячому садку, так і вдома. Вони захоплюючі і сприяють розвитку мовлення, творчої діяльності. «Пальчикові ігри» як би відображають реальність навколишнього світу предмети, тварин, людей, їх діяльність, явища природи. У ході «пальчикових ігор" діти, повторюючи рухи дорослих, активізують моторику рук. Тим самим виробляється спритність, уміння керувати своїми рухами, концентрувати увагу на одному виді діяльності.

«Пальчикові ігри" - це інсценування яких-небудь римованих історій, казок за допомогою пальців. Багато ігор вимагають участі обох рук, що дає можливість дітям орієнтуватися в поняттях «праворуч», «ліворуч», «угору», «вниз» і т. д.

Дуже важливі ігри для розвитку творчості дітей. Якщо дитина засвоїть якусь одну «пальчиковую гру», вона обов'язково буде намагатися придумати нові інсценування для інших віршиків і пісеньок. Діти від року до двох добре сприймають "пальчикові ігри", виконувані однією рукою.

Трирічні малюки освоюють вже ігри, які проводяться двома руками, наприклад, одна рука зображає будиночок, а інша - кішку, яка вбігає в цей будиночок.

Чотирирічні дошкільнята можуть грати в ці ігри, використовуючи декілька подій, що змінюють одна одну. Більш старшим дітям можна запропонувати оформити ігри різноманітним реквізитом дрібними предметами, будиночками, кульками, кубиками і т. д.

Навчити дитину долати труднощі, організовувати свою діяльність.

· Учити дитину конструктивно виявляти свої емоції та бажання, поважати думку інших, узгоджувати свої бажання з бажаннями оточуючих — дітей і дорослих.

· Рекомендації щодо організації навчальної діяльності дитини вдома

· Сприяйте дитячій автономності (самостійності). Чим більшої самостійності Ви вимагаєте від дитини в усіх сферах життя, тим простіше Вашій дитині вчитися в школі. Заохочуйте самостійність своєї дитини.

· Якщо Ваша дитина потребує допомоги, підштовхуйте її до того, щоб вона самотужки знаходила шляхи розв’язання проблем. Не давайте готових відповідей — Ваша допомога повинна обмежуватися підказками (наприклад: підказати, яким словником або довідником можна скористатися; де знайти необхідну інформацію та ін.).

· Відзначайте досягнення дитини. Віддавайте перевагу похвалі, а не докорам: нею Ви досягнете бажаного у більш легкий спосіб, аніж нотаціями, нескінченними нагадуваннями або покараннями.

· Схвалюючи вчинки або поведінку дитини, не доповнюйте схвалення критикою (наприклад: «Літери написані добре, але якби без бруду, було б ще краще»). Не висувайте до дитини занадто високих вимог: не робіть їх суворішими, ніж вимоги вчителів (наприклад, вимагаючи виконання додаткових завдань).

· Не вимагайте від своєї дитини більше, ніж самі від себе.

· Дитина, яка бачить своїх батьків за читанням, почне читати швидше, ніж дитина, батьки якої замість читання дивляться телевізор.

· Говоріть якнайбільше позитивного про школу, учителів і предмети, що викладаються у школі.

· Повноцінний сон — це ознака здорової нервової системи. Для того щоб продуктивно працювати у школі, дитячому організму необхідно спати 12 годин на добу з урахуванням обіднього сну (1–1,5 години).

· Після школи не поспішайте братися до виконання домашнього завдання: організм дитини потребує 2–3 години відпочинку.

· Готувати уроки необхідно у продуктивний час — з 15 до 16 години. Пізно ввечері заняття проводити не слід.

· Пам’ятайте: після 20 хвилин занять дитині необхідна перерва у 10–15 хвилин.



Якщо дитина:

· зростає в атмосфері критики, вона вчиться засуджувати;

· зростає в атмосфері ворожості, вона вчиться боротися;

· зазнає приниження, вона стає невпевненою;

· живе в атмосфері страху, вона стає боязкою;

· відчуває постійний сором, вона звикає почуватись винуватою;

· зростає в толерантному середовищі, воно вчиться бути терпл лячою;

· відчуває підтримку, вона вчиться впевненості;

· зростає в атмосфері прийняття, вона вчиться любити;

· зростає в атмосфері похвали, вона вчиться любити саму себе.



Дев’ять заповідей батьківства

· Не чекайте, що Ваша дитина буде такою, як Ви, або такою, як Ви хочете. Допоможіть їй стати самою собою.

· Не вимагайте від дитини плати за все, що Ви для неї робите: Ви подарували їй життя, як вона може віддячити Вам? Вона подарує життя своїм дітям.

· Не зганяйте на дитині свої образи, адже на старості це все повернеться сторицею (адже що посієш, те й збереш).

· Не ставтеся до проблем дитини зарозуміло: її життя для неї не є більш легким, ніж для Вас — Ваше (а може, навіть складнішим, тому що дитині бракує досвіду).

· Не принижуйте дитину!

· Не засмучуйтесь, якщо не можете щось зробити для своєї дитини; засмучуйтесь, якщо можете — але не робите.

· Пам’ятайте: для дитини зроблено замало, якщо не зроблено все.

· Умійте любити чужих дітей. Ніколи не робіть чужій дитині того, чого не хочете, щоб інші зробили Вашій.

· Любіть свою дитину будь-якою, хоча б тому, що дитина — це свято, яке поки ще разом із Вами.



ПРАКТИЧНИЙ РОЗДІЛ

ІІ РОЗДІЛ - ПРАКТИЧНИЙ

(для дітей)

Прочитай, Розкажи

Поміркуй

Запам’ятай

Напиши

Обведи,


З’єднай

Намалюй


Виріж

Відтвори


ДРІБНА МОТОРИКА

Вплив розвитку дрібної моторики на формування мовлення дошкільників

«Витоки здібностей дітей знаходяться на кінчиках пальців». В. О. Сухомлинський

Формування правильної вимови у дітей - це складний процес, дитині потрібно навчитися керувати своїми органами мовлення, сприймати зверненне до неї мовлення, здійснювати контроль за мовленням оточуючих та власним. В роботі з дітьми велику увагу необхідно приділяти розвитку функції дрібних м’язів рук.

Ігри за участю рук і пальців сприяють гармонійному розвитку тіла і розуму, підтримують у належному стані мозкові системи. Східні медики встановили, що масаж великого пальця підвищує функціональну активність головного мозку, масаж вказівного пальця позитивно впливає на стан шлунку, середнього – на кишечник, безіменного – на печінку і нирки, мізинця – на серце. Дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, вміє логічно мислити, в неї достатньо розвинуті пам’ять, увага, зв’язне мовлення.

Недостатній розвиток зорового сприймання, уваги та, зокрема, дрібної моторики, призводить до виникнення негативного ставлення до навчання. Саме тому робота з розвитку дрібної моторики повинна починатися задовго до вступу у школу. Батьки, педагоги, які приділяють певну увагу вправам, іграм, різноманітним завданням на розвиток дрібної моторики та координації рухів руки вирішують одночасно декілька проблем:

· по-перше, впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини,

· по-друге, покращують розвиток мовлення малюка,

· по-третє, готують його до оволодіння навичками письма.

Використовуйте творчий підхід, займаючись зі своїм малюком. Усі заняття супроводжуйте казками, вигаданими в ході процесу. Мовне підкріплення захоплюючих дій подвоїть ефект.

Веселих і корисних ігор вашій дитині та її маленьким пальчикам!

Методи та прийоми розвитку дрібної моторики рук у дошкільників

Роботу по розвитку дрібної моторики слід проводити постійно, лише так досягається максимальний ефект від вправ.

Гімнастика для пальців поділяється на:

· пасивні вправи для пальців;

· активні вправи для пальців.

Пасивні пальчикові вправи рекомендується проводити як підготовчий етап розвитку дрібної моторики рук з дітьми, які мають низький рівень розвитку дрібної моторики. Далі слід переходити до вправ активної пальчикової гімнастики. Всі вправи слід проводити в ігровій формі. Складність їх повинна визначатися дорослим в залежності від рівня розвитку дрібної моторики рук дитини.

До пасивних пальчикових вправ відносяться:

· Масаж кистей рук.

· Вправи з пальчиками, які виконує дитині дорослий.

До активних пальчикових вправ відносяться:

· Ігри з предметами оточення.

· Ігри з дрібними іграшками.

· Шнурівки.

· Пальчикові вправи без мовного супроводу.

· Пальчикові вправи з мовними текстами.

· Пальчикові ігри інсценівки.

· Пальчиковий театр.

· Тіньовий пальчиковий театр.

Пальчикову гімнастику слід розпочинати з найпростіших вправ та зі знайомства дітей із своїми пальчиками – з їхніми назвами, призначенням. Комплекси пальчикової гімнастики та окремі її елементи слід вводити до фізкультхвилинок та фізпауз, перед малюванням, ліпленням, аплікацією та конструюванням. Практикують пальчикові вправи і в індивідуальній роботі з дітьми, які того потребують.

Масаж кистей рук

Масаж кистей рук – це пасивна гімнастика для пальчиків. Щоденний масаж кистей рук: м’які масажні рухи та розминання кожного пальчика, долоні, зовнішньої сторони кисті, а також предпліччя. Це дуже корисне і приємне заняття, яке активізує мовні центри мозку. Особливо важливо приділяти багато уваги масажу, якщо у дитини є відставання в мовному розвитку. Він дає чудові результати. Масаж не повинен викликати у дитини неприємних відчуттів. Можна сказати дитині, що зараз ми пограємося ручками.

Доцільно використовувати такі прийоми масажу:

· погладжування;

· легке розтирання;

· вібрація.

Масажні рухи слід виконувати від кінчиків пальців до зап’ястка.

Погладжування:

· Кистю без напруження з випрямленими та зімкнутими пальцями, що знаходяться в одній площині, виконують рухи в різних напрямках (вздовж, поперечно, кругоподібно, спіралевидно).

· З прогладжування розпочинають та прогладжуванням закінчують сеанс масажу.

· Погладжування проводять повільно, плавно.

Розтирання:

· Виконується кінцями флангів декількох пальців.

· Сила натискання більша ніж під час прогладжування.

· Рука не ковзає по шкірі, а зрушує її.

· Розтирання має бути легким

Вібрація:

· Нанесення один за другим ударів кінчиками напівзігнутих пальців.

Методика проведення:

1. Проводити однією рукою, а іншою фіксувати кінцівку дитини.

2. Тривалість масажу 3-5 хвилин.

3. Проводити масаж слід щоденно або через день 10-12 сеансів.

4. Повторювати через 10-30 днів.

5. Під час проведення масажу можна включати приємну, спокійну класичну музику.

Під час масажу можливе використання і різноманітних масажерів :

· олівці,

· шишки,

· жолуді,

· масажні кульки,

· круп’яні басейни.



ВПРАВИ З ПАЛЬЧИКАМИ

Методика проведення:

1. Пасивні рухи виконуються дорослими з великою амплітудою рухів.

2. Не допускаються неприємні відчуття у дитини.

3. Проводяться в повільному темпі.

4. Необхідно лагідно звертатися до дитини, не викликаючи негативних емоцій.



Вправа 1.

o Рука дитини лежить на столі.

o Дорослий фіксує її в зап’ясті однією рукою.

o Іншою рукою дорослий піднімає вгору до максимального положення по черзі кожен палець.



Вправа 2.

· Рука дитини лежить на столі долонею вгору.

· Дорослий притримує її однією рукою.

· Іншою рукою дорослий по черзі згинає пальці дитини.



Вправа 3.

· Рука дитини зігнута в ліктевому суглобі, лікоть спирається на стіл.

· Дорослий фіксує її в зап’ясті однією рукою.

· Вільною рукою дорослий виконує почергові кругові рухи пальців руки дитини.



“Пальчики вітаються”

а) однією рукою: кінчиком великого пальця правої руки почергово торкатися кожного пальця цієї ж руки (те ж саме – лівою рукою);

б) двома руками: тримаючи долоні вертикально одну навпроти одної, почергово (починаючи з мізинців і закінчуючи великими пальцями) з’єднувати й розводити пальці, промовляючи слова “Добрий день

«Зайчик»

o Вказівний і середній пальці випрямлені.

o Інші пальці зігнуті в кулачок.

«Коза рогата»

· Вказівний палець і мізинець випрямлені.

· Великий палець – на зігнутих безіменному та середньому.

«Людина»

· Вказівний і середній палець «бігають» по столу.



«Слоненя»

· Середній палець виставлений вперед.

· Вказівний та безіменний пальці «йдуть» по столу.

· Великий палець лежить на мізинці.



«Їжачок»

· Руки з’єднані в замок.

· Пальці однієї руки та великий палець іншої вирівняти.

ІГРИ З ПРЕДМЕТАМИ З ОТОЧЕННЯ

Нас оточує безліч предметів, яі допомагають розвивати дрібну моторику рук. Огляніться навколо себе і вам стануть у пригоді :

· різноманітні крупи,

· ґудзики;

· решітка для мийки,

· пельменниця,

· пробки від пластикових пляшок,

· прищепки,

· мотузки,

· горіхи та шишки,

· намисто,

· сірники,

· тісто,

· та багато інших предметів, які ви знайтете у своїй оселі



Методика проведення ігор:

1. Відшукайте предмети в оточені, запропонуйте їх дитині.

2. Розгляньте з дитиною предмети, розкажіть як ними можна погратися.

3. Покажіть спосіб виконання завдання.

4. Запропонуйте дитині погратися.

Ігрові завдання:

· «Художники». Візьміть яскраву тацю. Тонким рівномірним шаром розсипте по ній дрібну крупу. Запропонуйте дитині провести лінію – «доріжку», намалювати щось ще – «парканчик», «дощик», «хвилі», тощо.

· «Ґудзикова мозаїка». Підберіть ґудзики різного розміру і кольору. Запропонуйте дитині викласти малюнок – спочатку за зразком, потім самостійно – «квіточка», «метелик», «сніговик», тощо.

· «Крокують наші пальчики». Візьміть решітку для мийки. Запропонуйте дитині вказівним і середнім пальцями, як ніжками,прокрокувати по клітинках. «Ходити» можна спочатку однією рукою, потім іншою, потім двома руками разом.

· «Бджілки». Візьміть пельменницю. Поясніть дитині, що її поверхня схожа на бджолині соти. Запропонуйте зробити з вказівного і середнього пальчиків бджілку, що літає над сотами та опускається в них.

· «Місимо тісто». Насипте в миску гороху або квасолі. Запропонуйте дитині опустити руки в миску і зобразити, що вона місить тісто.

· «Попилюшка». Змішайте разом різні предмети (горох і квасоля, великі і маленькі ґудзики, сині та червоні пробки з пластикових пляшок). Запропонуйте дитині розкласти предмети за певною ознакою.

· «Лижники». Дві пробки від пластикових пляшок покладіть на столі різьбою доверху. Це – «лижі». Запропонуйте дитині вказівний і середній палець вставити в них, як ноги, рухатися на лижах. (Ми їдемо на лижах, ми летимо з гори, Ми любимо забави холодної зими.)



УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ ЗАБАВЛЯНКИ З ВПРАВАМИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ДРІБНОЇ МОТОРИКИ РУК

Печу, печу хлібчик

Перекладаємо ручки і кажемо:

Печу, печу хлібчик

Дітям на обідчик.

Перебираємо пальчики:

Цьому дам, цому дам, цьому дам і цьому дам...

Вказуємо на великий пальчик:

А цьому не дам:

Він хліба не місить,

Він води не носить,

Він в печі не палить,

То я цьому й не дам...

Ладі-Ладусі

- Ладі-ладусі,

- А де були?

- В бабусі.

- А що їли?

- Кашку.

- А що пили?

- Бражку!

- А що на закуску?

- Хліб та капустку.

- Гай, гай на бабину хату

Калачі їсти!

- Ладоньки, ладусі,

Ой, ладусі, ладки,

А де були?

- У бабусі.

- А що їли?

- Оладки

З медом,


З молочком,

Із вареннячком.

- А на закуску?

- Хліб та капустку.

- Гей, гей на бабину хату

Калачі їсти!

Наш хлопчик

Оцей пальчик - наш дідусь,

Оцей пальчик - баба,

Оцей пальчик - наш татусь,

Оцей пальчик - мама,

Оцей пальчик - хлопчик наш,

А зовуть його....!

Пальчику

Пальчику, пальчику,

Де ти бував?

Пальчику, пальчику,

Що ти чував?

- З меньшеньким братом

Я кашу варив,

Із безіменним

Я кашу поїв,

Із середульшим

У лісі гуляв,

А із найбільшим

Пісню співав.

Сорока-Ворона

Сорока-Ворона

На припічку сиділа,

Діткам кашку варила.

Ополоничком мішала,

Своїх діток годувала:

- Цьому дам, цьому дам,

Цьому дам і цьому дам,

А цьому не дам,

Бо цей буцман

Дров не носив,

Діжі не місив,

Хати не топив,

Діток гулять не водив -

Справжній лежень.

ВПРАВИ З ВІРШОВАНИМИ ТЕКСТАМИ

Родина


Перший пальчик - наш дiдycь,

Другий пальчик - то бабуся,

Третій пальчик - наш татусь,

А четвертий - то матуся,

А мізинчик - наш малюк,

Biн сховався тут.

(Показуємо на пальчик та кажемо: „перший пальчик...", i продовжуємо гру, загинаючи кожен пальчик).

Мізинчик


Задрімав мізинчик трішки,

Безіменний - стриб у ліжко,

А середній там лежить,

Вказівний давно вже спить.

Вранці вci вони схопились враз -

В дитсадочок бігти час.

(По черзі загинаємо пальчики до долоні. Потім великим пальцем торкаємося всіх інших - „будимо". Розкриваємо всі пальці „враз").

На роботу

Старший встав - не лінувався.

Вказівний за ним піднявся -

Розбудив сусід його.

Той - свого, а той свого.

Встали вчасно вci брати -

На роботу треба йти.

(Стиснути пальчики в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: „Встали вчасно вci..." широко розставати nальцi).

Доброго ранку

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, у небі пташки!

Доброго ранку тобі i мeнi!

(Пальцями правої руки по черзі „вітатися" з пальцями лівої руки, торкаючись один до одного кінчиками).

Спечем хлібчик

Спечем, спечем хлібчик

Дітям на обiдчик.

Найбільшому - хліб місити,

А тобі - воду носити,

А тобі - в печі палити,

А тобі - дрова рубати,

А малому - замітати.

Тільки хліба напекли - танцювати почали.

Це робота не легка - витинати гопака.

(Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок).

Пташенята в гнiздi

Полетіла пташка-мати

Малюкам жуків шукати.

А малята не літають -

Із гніздечка виглядають.

(Bci пальці правої руки обхопити долонею. Утворити „гніздо". Коли ворушити пальцями правої руки, створюється враження, що у „гнiздi" живі пташенята).

Kвіткa

Сяє сонечко привітне -



Kвіткa з пуп‘янки розквітне.

(Пучки пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на пуп‘янок. Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розставити по колу i трохи вигнути. Утворюється велика квіткa, що розпустилася).

Хрущ

Я - малий веселий хрущ.



Мене знає кожен кущ.

Маю я красиві вуса

І нічого не боюся.

(Стиснути кулачок. Вказівний палець i мізинець розвести в рiзнi боки („вуса"). Ворушити вусами).

Квіточка

Під снігом квiточка росте,

Красу на землю принесе,

Промінчик доторкнеться

І квітка усміхнеться.

(Показати руками шар снігу. Пoтiм утворити руками квітку й торкнутися до її пелюсток, показуючи „промінчик". Далі квітка потроху розкриває пелюстки).



ПАЛЬЧИКОВІ ІГРИ - ІНСЦЕНІВКИ

Коли діти засвоюють вільне виконання пальчикових фігурок, їхню діяльність слід ускладнити розігруванням коротеньких сценок, інсценівок, переказом невеличких оповідань. В ході цих ігор у дитини активізується дрібна моторика рук і психічні процеси. Відтак формуються спритність, уміння володіти своїми пальцями, зосереджувати увагу на одному виді діяльності.

“Зайчик”

На землі сніжок лежить, (планові рухи руками, розвести їх над “землею”)

Зайчик по сніжку біжить.

(Пальчикова фігурка, “зайчик”)

Мерзнуть вушка,

(Згинати й розгинати пальці – “Вушка”)

Мерзнуть лапки,

(Ворушити всіма пальцями, згинаючи і розгинаючи їх).

Бо без валянців

(Утворити немовби дві “мисочки” долонями)

Та шапки. Ой!

(Двома долонями зобразити над головою шапку: однойменні пальці обох рук торкаються один одного; розводячи лікті, розвести притиснуті пальці, округлити фігуру й піднести над головою).

“Зайчика злякались”

Ми ходили по гриби,

(Переступати двома пальцями по столу; “Гриб” – накрити кулачок опуклою долонею).

Зайчика злякають (“Зайчик”)

“Поховались за дуби”

(“Дерево” – дві долоні, виставлені пальцями вгору, поставити навхрест).

Розгубили всі гриби

(“Гриб” і “Кошик” – з’єднати дві опуклі долоні).

Потім засміялись – (усміхнутися)

Зайчика злякались!

(“Зайчик”; показати на нього вказівним пальцем другої руки).

”Їжачок”


Їжачок – хитрячок.

(“Їжачок – з’єднати долоні разом з пальцями вгору);

Голочки гостренькі,

(великі пальці – на себе, решту перекреслити й поворушити ними).

Ось Грибки під дубком (“Дерево)

Він збира маленькі (“Гриби”)

“Коники”

По гладенькому столі

(“Коник” чотирма пальцями (крім великого) стукати по столу.

Пальчики стукочуть.

(Стукати голосніше)

То не пальчики, ні-ні –

Коники цокочуть

(Стукати ритмічно, цокаючи язиком).

Цок-цок-цок, цок-цок-цок,

За місток.

(“Місток” – поставити руки (паличкою” одна на одну)

За млинок

(“Млинок” – крутити кулачками один над одним)

Цок-цок-цок, цок-цок-цок, (“Коник”).

В чисте поле, за лісок (“Дерево”)

Цок-цок-цок, цок-цок-цок, (“Коник”)

Потім знову в дитсадок.

(“Дах” на головою).

“Квіточки”.

На галявині зростають

Квіточки маленьку

(“Квіточка” – долоні разом, пальці розставити, крім мізинців та великих, - вони торкаються одне одного)

Є рожеві, є червоні,

Жовті та біленькі.

Корінцями із землі (“Коріння – як “дерево”, але руки опустити донизу).

П’ють вони водичку,

А нап’ються – підростуть,

(Квітка”, при підростуть,

(“Квітка”, при цьому стати навшпиньки)

Стануть іще вищі.

ВИ бажаєте, щоб Ваша дитина писала правильно, красиво та легко ?

Для цього необхідно розвивати тонку моторику рук, тобто координовані рухи дрібних м’язів кистей рук. Давайте спробуємо!

Проведи лінію по середині доріжок, не відриваючи олівця від аркушу папіру

Дослідженнями вченних різних країн встановлено, що рівень розумової діяльності, розвиток мови дітей знаходяться в прямій залежності від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук. Заняття по розвитку дотику і дрібноїмоторики допомагають надавати позитивну дію на кору головного мозку.

Велику допомогу педагогові надають “Вправи з Монтессорі - матеріалом”, “ Пісочна терапія”, запропонована психотерапевтом, засновником аналітичної терапії Карлом Густавом Юнгом, ігрова методика англійського педіатра Маргарет Ловенфельд, роботи ігротерапевта Грабенко Т.М., Зенкевич-Евстигнеевой Т.Д. і ін.

Роботу по розвитку дрібної моторики слід проводити постійно, лише так досягається максимальний ефект від вправ.

Гімнастика для пальців поділяється на:

пасивні вправи для пальців;

активні вправи для пальців.

Пасивні пальчикові вправи рекомендується проводити як підготовчий етап розвитку дрібної моторики рук з дітьми, які мають низький рівень розвитку дрібної моторики. Далі слід переходити до вправ активної пальчикової гімнастики. Всі вправи слід проводити в ігровій формі. Складність їх повинна визначатися дорослим в залежності від рівня розвитку дрібної моторики рук дитини.

До пасивних пальчикових вправ відносяться:

Масаж кистей рук.

Вправи з пальчиками, які виконує дитині дорослий.

До активних пальчикових вправ відносяться:

Ігри з предметами оточення.

Ігри з дрібними іграшками.

Шнурівки.

Пальчикові вправи без мовного супроводу.

Пальчикові вправи з мовними текстами.

Пальчикові ігри інсценівки.

Пальчиковий театр.

Тіньовий пальчиковий театр.

Пальчикову гімнастику слід розпочинати з найпростіших вправ та зі знайомства дітей із своїми пальчиками – з їхніми назвами, призначенням. Комплекси пальчикової гімнастики та окремі її елементи слід вводити до фізкультхвилинок та фізпауз, перед малюванням, ліпленням, аплікацією та конструюванням. Практикують пальчикові вправи і в індивідуальній роботі з дітьми, які того потребують.

Масаж кистей рук.

Масаж кистей рук – це пасивна гімнастика для пальчиків. Щоденний масаж кистей рук: м’які масажні рухи та розминання кожного пальчика, долоні, зовнішньої сторони кисті, а також предпліччя. Це дуже корисне і приємне заняття, яке активізує мовні центри мозку. Особливо важливо приділяти багато уваги масажу, якщо у дитини є відставання в мовному розвитку. Він дає чудові результати. Масаж не повинен викликати у дитини неприємних відчуттів. Можна сказати дитині, що зараз ми пограємося ручками.

Доцільно використовувати такі прийоми масажу:

погладжування;

легке розтирання;

вібрація.

Масажні рухи слід виконувати від кінчиків пальців до зап’ястка.

Погладжування:

Кистю без напруження з випрямленими та зімкнутими пальцями, що знаходяться в одній площині, виконують рухи в різних напрямках (вздовж, поперечно, кругоподібно, спіралевидно).

З прогладжування розпочинають та прогладжуванням закінчують сеанс масажу.

Погладжування проводять повільно, плавно.

Розтирання:

Виконується кінцями флангів декількох пальців.

Сила натискання більша ніж під час прогладжування.

Рука не ковзає по шкірі, а зрушує її.

Розтирання має бути легким.

Вібрація:

Нанесення один за другим ударів кінчиками напівзігнутих пальців.

Методика проведення:

Проводити однією рукою, а іншою фіксувати кінцівку дитини.

Тривалість масажу 3-5 хвилин.

Проводити масаж слід щоденно або через день 10-12 сеансів.

Повторювати через 10-30 днів.

Під час проведення масажу можна включати приємну, спокійну класичну музику.

Під час масажу можливе використання і різноманітних масажерів :

олівці,

шишки,


жолуді,

масажні кульки,

круп’яні басейни.

Спеціальні тренажери для кисті

Вправи з пальчиками.

Методика проведення:

Пасивні рухи виконуються дорослими з великою амплітудою рухів.

Не допускаються неприємні відчуття у дитини.

Проводяться в повільному темпі.

Необхідно лагідно звертатися до дитини, не викликаючи негативних емоцій.

Вправа 1.

Рука дитини лежить на столі.

Дорослий фіксує її в зап’ясті однією рукою.

Іншою рукою дорослий піднімає вгору до максимального положення по черзі кожен палець.

Вправа 2.

Рука дитини лежить на столі долонею вгору.

Дорослий притримує її однією рукою.

Іншою рукою дорослий по черзі згинає пальці дитини.

Вправа 3.

Рука дитини зігнута в ліктевому суглобі, лікоть спирається на стіл.



Дорослий фіксує її в зап’ясті однією рукою.

Вільною рукою дорослий виконує почергові кругові рухи пальців руки дитини.
Каталог: psyhology -> files
files -> Організація та науково-методичне забезпечення діяльності психологічної служби І пмпк
files -> Формування навичок захисту і збереження репродуктивного здоров’я учнівської і студентської молоді
files -> Програма для дітей початкової школи «Розвиток уваги» пояснювальна записка
files -> Стрес. Психологічні техніки подолання
files -> Основи здорового способу життя
files -> Підготувала практичний психолог сш №320 Кирийок Тетяна Михайлівна
files -> Усвідомлений вибір професії, як запорука життєвого успіху
files -> Венеричні хвороби та інфекції, що передаються статевим шляхом
files -> Профілактика дитячого травматизму в школі
files -> Книга формування сексуальної культури молоді київ 2004


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка