Конспект інтегрованого уроку з історії та літератури "Богатирі захисники Батьківщини"



Дата конвертації25.11.2018
Розмір6.83 Mb.
ТипКонспект




КОНСПЕКТ
ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ

З ІСТОРІЇ ТА ЛІТЕРАТУРИ


огатирі - захисники

Батьківщини"


Учителя: Гришина Д.Л.

Гарбузова Т.В.

м. Дніпропетровськ


2013 р.



Конспект інтегрованого уроку
по темі: "Богатирі - захисники Батьківщини"

(Література, історія)



Мета: узагальнити і поглибити знання учнів про билини, їх виникнення, ідейний зміст, героїв, художні особливості. Простежити взаємозв'язок історії і літератури у виникненні такого жанру усної народної творчості, як билина. Підвести учнів до розуміння того, що народ прославляє захисників своєї Батьківщини - істинних патріотів і героїв.
Устаткування: ілюстрації В.М. Васнецова " Гуслярі", " Багатирі", Врубеля "Багатир", портрет Римського-Корсакова, грамзапис: опера " Садко" - арії варязького і індійського гостей.




Хід уроку
Учитель літератури : - Діти, сьогодні у нас буде не зовсім звичайний урок. Його проводитимуть два учителі. Це буде і урок літератури, і урок історії. А від ваших знань залежатиме наш успіх.

- Тему сьогоднішнього уроку ви повинні визначити самостійно. Послухайте уривок з твору і скажіть, яка ж тема нашого уроку.


( Звучить початок билини "Ілля Муромець". Читає учень ).

Відповіді учнів.


Учитель літератури : Правильно, сьогодні на уроці ми поговоримо про такий дивовижний жанр усної народної творчості, як билина, і про її головних героїв - багатирів.
Епіграфом уроку будуть чудові слова Володимира Івановича Даля : "Билини - алмази історичної пам'яті".
- Діти, як ви розумієте ці слова?

- Чому виникла така назва " билина"? (від слова " бувальщина").

- Дайте визначення билини.

- Які билини ви знаєте? (перелічити)

- Як билини розказуються? (ілюстрація "Співаки-оповідачі")

- Які герої вам сподобалися?

- Зараз, діти, ми попрацюємо парами і складемо сенкан. У чому, діти, суть

сенкана? (План сенкана на дошці).


І ряд складає сенкан по темі: " Билина"

ІІ ряд складає сенкан по темі: "Ілля Муромець";

ІІІ ряд складає сенкан по темі: "Микула Селянинович".

(Учні читають свої сенкани).


Учитель літератури: - Діти, ви розповіли про чудових героїв, ви визначили найголовніше у билині. Тепер дайте відповідь на питання:

- Куди прагнув Ілля Муромець і навіщо?



- Де відбувалася дія у билині " Садко"? (Відповіді учнів).




Учитель історії: Зараз ми з вами з'ясуємо, кого прославляли билини новгородського циклу. Для цього згадаємо, - де була розташована Новгородська земля?
Учень: Основні землі Великого Новгорода були розташовані навколо озера Ільмень. Потім Великий Новгород приєднав нові землі, і його володіння сягнули далеко на північ - за Білоозером, Онєгой, по Північній Двіні і на Північному Уралі.
Учитель історії: - Яке ж місто було столицею Новгородської землі?
Учень: Столицею Новгородської землі було прадавнє російське місто Великий Новгород.
Учитель історії : - Де ж він розташований?
Учень: Новгород стояв на найважливішому торговому шляху з Русі в країни Прибалтики і Західної Європи.
Учитель історії : - Давайте і вищесказаного зробимо висновок про головне зайняття новгородців. Яким же воно було?
Учень: Головним зайняттям новгородців була торгівля, а Новгород був найбільшим торговим центром Русі.
Учитель історії : - Ось тому в Новгороді і народилися билини, що прославляють молодецьких купців, таких, як Садко - гусляр і Василь Буслаєв.
Фізпауза під музику А. Пахмутовой "Багатирська наша сила".
Учитель літератури : - Тема багатирської сили, любові до Батьківщини хвилювала багато композиторів. До билинної теми зверталися і Мусоргський, і Балакирєв, і Римський-Корсаков. Чудову оперу написав великий композитор Римський-Корсаков, яка називається " Садко".

- розкажіть, діти, про головного героя.

- Куди він відправився? (За щастям).
Учитель літератури : Садко шукав щастя по всьому світу, він побував в різних країнах зі своїми товаришами. А зараз, діти, постарайтеся за характером музики визначити, в яких краях побував Садко. Для цього ми будемо вчитися подумки малювати. Закрийте очі, слухайте музику, подорожуйте по хвилях музики і опишіть, що ви собі уявили, де може бути такий пейзаж. Чому ви так думаєте?
(Звучать арії Варязького гостя, Індійського гостя. Учні описують свої уявні картини).
Учитель історії : Діти, а тепер давайте звернемо свою увагу до київського князівства.

- Центром чого було місто Київ?






Учень: Київ був політичним центром.

Учитель історії : - А чому Київ вважався політичним центром?

Учень: Він стояв на варті руських меж, захищав їх від іноземних ворогів.



Учитель історії : - Які вороги погрожували Києву?
Учень: Кочові народи: хазари, печеніги, половці, монголо-татари.
Учитель історії : - Самостійно зробіть висновок: - Кого ж прославляли билини, що виникли в Києві?
Учень: Російських багатирів, захисників Батьківщини.
Учитель історії : - Вірою і правдою вони служили київському князеві. Смерть на полі битви вважалася вищою доблестю. Ось що писав Володимир Мономах у своєму " Повчанні": "Адже тим шляхом йшли діди і батьки наші. Хіба дивно, що чоловік ліг на війні? Помирали так кращі з предків наших.





Учитель літератури : - Діти, чому билини відносяться до усної народної творчості?

- Визначите, як називається ця частина билини :


Коли засяяло сонце червоне,

Тоді відроджувався молодий Вольга,

Молодий Вольга Святославич.
Яка композиція билини?

- Що відбувається в основній частині?

- Наведіть приклади гіперболи, постійних епітетів.

- Скільки років тому були створені билини?

- З якою билиною ми ще познайомилися?

- Яка її тема, ідея?


Учитель історії : До ілюстрації билин зверталися багато художників. Це і Білібін, і Васнєцов, і Врубель, і багато інших. Їх твори були створені в різний час. Усі вони різні за манерою виконання - виконані різними образотворчими засобами, і кожна з них по-своєму розкриває образи героїв билин. З однією з картин ви вже знайомі. Назвіть автора і назву.
Учень: Васнєцов " Багатирі".
Учитель історії : - Згадайте, яка ідея цієї картини?
Учитель історії : - З автором наступної картини ви не знайомі. Це Михайло Олександрович Врубель. Картина називається " Багатир". Подивіться на цю картину і проаналізуйте її.
- Як художник розкрив образ багатиря?





Учитель історії : - Це гімн хоробрості і мужності руському багатиреві. У чому ж причина, що билини пережили багато століть і продовжують хвилювати і художників, і музикантів, і поетів, і просто читачів?

Подвиг в ім'я свободи і незалежності Батьківщини завжди залишиться в пам'яті вдячних нащадків.


Учитель літератури : А зараз, діти, ми перевіримо, як ви знаєте билини.

Вікторина


1. Звідки родом Ілля Муромець?

2. Де знаходиться річка Смородина?

3. Якою доріжкою їхав Ілля Муромець в Київ? Скільки верст?

4. Як зображений на ілюстрації Соловей-розбійник? Чому?

5. За що Ілля Муромець розсердився на Бурушку-Косматушку?

6. Чому травушки-муравушки уплітаються, лазореві квіточки обсипаються?

7. Чому Соловей Розбійник не дозволив своїм зятям битися з Іллею

Муромцем, а вирішив запросити його у гості?

8. Куди їхав Вольга зі своїм військом?

9. Як описує народ Микулу Селяниновича? Чому?

10. Чому у билині простий орач показаний сильніше за князя?

11. Звідки черпав свої сили Микула Селянинович?

12. Кого прославляє народ у билинах?
Рефлексія.

Підсумок уроку.

Бліц-опитування: "Вільний мікрофон".

Учні повинні дати відповідь на питання: - Що сподобалося і запам'яталося на уроці? (Відповіді не повинні повторюватися).


Домашнє завдання: Виписати з билин постійні епітети.



Каталог: uploads -> editor -> 4147 -> 452228 -> sitepage 77 -> files
editor -> Гайдаренко Світлана Анатоліївна
editor -> Сталий розвиток суспільства
editor -> Бібліотечні уроки для учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів 2013 Греджева Н. О
editor -> Календарно-тематичне планування уроків з художньої культури на І семестр для 9-11 класів. Художня культура 9 – 11 класи Розробка змісту навчальної програми «Художня культура»
editor -> Методичні рекомендації щодо ведення класних журналів Упорядник: Сергата Світлана Миколаївна завідувач районного методичного кабінету відділу освіти Новомиргородської районної державної адміністрації
files -> Урок № тема уроку : Системи опрацювання комп’ютерних презентацій. Програма Microsoft Office PowerPoint 2010 2007 мета уроку
files -> Декоративное искусство Древней Греции. Греческая керамика
files -> Дипломної педагогічної освіти кзо "Загальноосвітня санаторна школа інтернат №3"
452228 -> Уроку образотворчого мистецтва «Творчість це здатність дивувати »


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка