Конспект уроку №4 8 клас Тема року: музичне мистецтво І сучасність тема семестру: музика в діалозі з сучасністю



Дата конвертації20.11.2018
Розмір46.5 Kb.
#65599
ТипКонспект
Ольшевський В.І.

Конспект уроку № 4


8 клас
Тема року: МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО І СУЧАСНІСТЬ
Тема семестру: МУЗИКА В ДІАЛОЗІ З СУЧАСНІСТЮ

Тема уроку: Шекспірівська трагедія в музиці С.Прокоф’єва.

Мета: висвітлення тем кохання і трагедії.

Тип уроку: урок-пізнання душі людини.

Хід уроку


I. Музичні привітання.

II. Розспівки.

III. Мотивація навчальної діяльності.

IV. Основна частина.

Прочитування змісту музики. Засвоєння інформації про авторів твору,

про час, в який відбувалися зображені події

Розповісти: Кохання займає в житті людей важливе місце. Ми знаємо, що воно приносить нам радість, щастя, нерідко смуток, а іноді і відчай, журбу.

Питання до учнів: Чи відома їм історія кохання Ромео і Джульєтти, описа-на Шекспіром в однойменній трагедії?

Запропонувати учням: Давайте на прикладі музики з балету С.Прокоф’єва познайомимося спочатку із характеристиками головних героїв (до їх зустрічі).

Слухання образу Джульєтти-дівчинки [Дія 1, картина 2, №10].

– Вона юна, весела, спритна. Картинка змальовує побутову сценку.

Слухання образу друзів Ромео – Меркуціо і Бенволіо [№12].

– Найбільше виділяється жартівливий образ Меркуціо.

А тепер розгляньмо деякі поняття, пов’язані з сьогоднішньою темою.

Трагедія – драматичний жанр (в літературі і мистецтві), для якого характерні гос-трота і непримиренність зображуваних конфліктів. Переносно – нещастя, страшна подія.

Балет – музично-хореографічна вистава, в якій органічно поєднуються музика, танець, драматична дія і елементи образотворчого мистецтва.

В такому виді мистецтва, як балет – у вищій формі проявилася творчість лю-дей у передачі змісту музики через рухи, і зміст рухів – через музику. Тобто балет – це не просто танець чи танцювальна сюїта...



Вільям Шекспір (1564-1616) – англійський драматург, автор 37 п’єс (комедій і трагедій). Його творчість вважається найвищим досягненням європейської літера-тури доби Відродження (ХІV-ХVІ ст.).

Трагедію «Ромео і Джульєтта» Шекспір створив в 1-й період своєї творчості (90-ті роки), коли він писав переважно комедії. Мабуть саме тому в п’єсі так бага-то оптимізму і гумору.

У п’єсі відображено два світогляди – середньовічний – на негативному при-кладі родової ворожнечі, традицій кривавої помсти двох родин Монтеккі і Капу-летті. Та новий світогляд доби Відродження – виражений на позитивних образах великого кохання Ромео і Джульєтти – які, належачи до цих ворогуючих родів, відстоювали своє право на зміну свого життя і долі. В цьому проявився гуманізм ідей епохи Відродження (Ренесансу).

Гуманізм – основа світогляду людей епохи Відродження; вчення про самоцінність людини, яке утверджує людину як смисл й основу буття.

Історія кохання Ромео і Джульєтти закінчується трагічно (хоч були надії на щастя). Після вигнання Ромео з міста, у Джульєтти виник такий задум: священник Лоренцо дає Джульєтті випити снодійне, щоб зімітувати смерть. Її поховають в родинній гробниці. А пізніше Ромео, якому буде повідомлена правда про сон Джульєтти, прийде, забере її, і вони назавжди будуть вільні і щасливі.

Але сталося так, що посланець священника Лоренцо розминувся в дорозі з Ромео, який, довідавшись про смерть коханої, поспішає повернутися із заслання. Увійшовши до гробниці, Ромео, з відчаю і любові до Джульєтти, випиває отруту.

Джульєтта, прокинувшись від сну та побачивши мертвого Ромео, в розпуці заколює себе кинджалом.

Їх смерть, смерть Ромео і Джульєтти – стає ціною примирення, яке наступи-ло після цього між родами Монтеккі і Капулетті.
Сергій Прокоф’єв (1891-1953) – російський композитор. Його балет «Ромео і Джульєтта» є музичною інтерпретацією трагедії В.Шекспіра.

Музика до балету написана в 1935-36 роках.



Слухання [з використанням таблиці життєвого досвіду]

образу кохання Ромео і Джульєтти (вступ до балету).

У перших двох фразах – емоційний порив «одне до одного», після чого умиротворення, притулившись одне до одного.

Пізніше – їх спілкування.


Духовний досвід – дух любові.


Мовний досвід – можна підставити слова Я тебе кохаю, я тебе люблю.

Досвід душі – емоційний порив любові і умиротворення.


Досвід руху – порив і умиротворення, виражені


в танцювальних рухах і пантомімі.

Зір – все видно на сцені; мелодика прагне висоти, щастя (графіка).

Слух – дихання, зітхання, волання душі.

Дотик – Ромео і Джульєтта торкаються в танці землі легко,

притулюються одне до одного ніжно.
Слухання [з використанням таблиці життєвого досвіду]

ритуально-войовничого Танцю рицарів [Дія 1, №13].

Це не просто танець. У ньому виражений войовничий дух, який потенційно в кожну хвилину може вилитися в сутичку. В пунктирних елементах теми танцю закладена моторика конфліктності (ритм «на конях»).

Під час танцю у мідних духових звучить тема, яка викликає асоціації з бойо-вими сигналами, образами рицарських походів верхи на конях. Ця тема завжди виникає там, де є конфлікт протилежних сил родин Монтеккі і Капулетті.

Різкі звуки-кроки нагадують рухи закутої в лати піхоти.

Каданс, яким закінчується музика танцю, це, як встромлення списа у ворога (крапка, закінчення бою).

У цих елементах, і в танці в цілому – закладена сила знищення, непримирен-ності, яка наприкінці і призведе до трагедії – до жертви, яку заплатять ворогуючі роди життям своїх дітей – Ромео і Джульєтти.

Духовний досвід – дух войовничості і непримиренності.

Мовний досвід – гучні, войовничі команди, вигуки під час бою.

Досвід Душі – жорсткість, близька до жорстокості.

Рух – рухи важкі, незграбні (рицарі в строю зі щитами).

Зір – войовничий танець; образи кінноти, боїв.


Слух – брязкіт заліза зброї.

Дотик – тяжкі ступання по землі.
Запропонувати учням підвести попередні підсумки почутого.

Балет «Ромео і Джульєтта» цікавий не тільки з точки зору його романтично-го сюжету, але і висновками про вічні істини. Любов приносить життя, а непро-щення і ворожнеча – смерть.

Цей твір цікавий також тим, як вдало передано його музикою найскладніші сюжетні колізії трагедії В.Шекспіра.

У цьому творі ми відчуваємо дух давньої епохи, і, водночас, розуміємо, що музика балету написана сучасною, дуже оригінальною музичною мовою.


V. Завершення уроку.

Урок бажано доповнити спогляданням репродукцій картин, графіки, інших творів образотворчого мистецтва, присвячених темі кохання Ромео та Джульєтти.

Коротко проінформувати, що за змістом трагедії Шекспіра написано велику кількість музичних творів, у тому числі декілька одноіменних опер [Шарля Гуно (1867), Їржі Бенди (1776), Д.Штейбельта (1793), Ф.Маркетті (1865), Е.Баркуорта (1916), Г.Зутермейстера (1940), Б.Блахера (1950), К.Фрібеца (1955)] та опер із назвами «Джульєтта і Ромео», «Капулетті і Монтеккі», «Веронські любовники».

Симфонію «Ромео і Джульєтта» для солістів-співаків, хору та оркестру на-писав Гектор Берліоз (1839), увертюру-фантазію «Ромео і Джульєтта» – Петро Чайковський (1869), оркестрову сюїту «Ромео і Джульєтта» – Борис Лятошинсь-кий (1955) і т.д.



Час, що залишився бажано присвятити виконанню пісень.



Каталог: files -> 2015 -> metodyka -> myzuka
metodyka -> Книга для читання Львів-2015 Мошук Н. М. Природознавство, 4 клас, розділ «Природа України». Книга для читання. Львів:, 2015. 70 с
2015 -> План роботи міжвідомчої координаційно-методичної ради Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації
myzuka -> Музика програмна та непрограмна. Героїчні образи в мистецтві
myzuka -> Наповнимо музикою серця
myzuka -> Вивчення музики в першому класі
myzuka -> Міністерству освіти і науки
myzuka -> Навчально-методичний посібник для вчителів загальноосвітніх шкіл, музичних керівників дошкільних навчальних закладів, керівників гуртків. Львів: лоіппо, 2014


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка