Конспект уроку з української літератури 8 клас тема. М. Коцюбинський. «Дорогою ціною». Глибокі й щирі почуття Остапа й Соломії. Сатиричне й комічне в образі Івана Котигорошка



Дата конвертації12.12.2018
Розмір45 Kb.
ТипКонспект
КОНСПЕКТ УРОКУ

з української літератури


8 клас

ТЕМА. М.Коцюбинський. «Дорогою ціною». Глибокі й щирі почуття

Остапа й Соломії. Сатиричне й комічне в образі Івана Котигорошка.

Висока моральність героїв,трагічність їхньої долі

МЕТА.Розкрити багатство внутрішнього світу героїв,показати новаторство

Коцюбинського у створенні нового образу жінки в українській літературі.

Розвивати вміння характеризувати образи,зіставляти їх, виявляти типове

й індивідуальне. Виховувати в учнів почуття власної гідності.


ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент

ІІ.Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

З а в д а н н я у ч н я м.


1)На дошці запишіть складений до оповідання план( один учень)

2)Проаналізуйте записане на дошці й зіставте з власним планом

3)Поставте один одному запитання за картками-опитувальниками, які ви склали

вдома за повістю М. Коцюбинського «Дорогою ціною».

4)Які дві проблеми розкриває автор в образах Остапа та Соломії?
ІІІ.Опрацювання теми уроку

1. Бесіда

1)Що нам відомо про Остапа та його життя?

(Парубок не хотів миритися з приниженням, не корився панові,бунтував;пан хотів

віддати його в рекрути)

2)Знайдіть у тексті слова, які підтверджують горду й волелюбну вдачу Остапа.

Зачитайте їх.

(«Не так мені страшні ляхи, як злість бере на наших людей: застромив він шию

в ярмо та й байдуже йому…»)

3)Як автор передає тугу Остапа,любов до рідного краю і в той же час нестерпний

біль за принижене життя?

4)Хто впливав на формування волелюбного духу Остапа?

5)Які думки й почуття викликав авторський опис шукань Соломії порятунку

для себе й Остапа? На чому наголошує тут письменник?

( Життя прекрасне- за нього треба боротися)

6)Що спонукало Остапа й інших залишати рідну домівку?

( Події ,описані в оповіданні , відбуваються у 30-і роки Х!Х ст. Ліквідація

залишків української автономії в Російській імперії різко погіршила соціальне

становище міського населення. Після багатьох десятиліть свободи українсь-

ке селянство знову закріпачувалось)


2. Повідомлення вчителя

У кінці ХV!!! – першій половині Х!Х ст. економіка України зазнавала

суттєвих криз. Поміщики не хотіли відмовитися від праці кріпаків і використо-

вували машини .Замість поліпшення економіки, вони посилили експлуатацію

кріпаків,яка в деяких місцевостях набула найжорстокіших форм: 6 днів

панщини на тиждень. Це було справжнім рабством.

3.Словникова робота
Літературний характер – це змалювання письменником у художньому творі

людини з властивими їй індивідуальними рисами , що зумовлюють її поведінку

ставлення до інших людей, до життя.
Тип образ людини, який відбив найбільш суттєві риси своєї епохи,класу ,

середовища , соціальної групи.


Типовими називаються риси характеру,спільні для групи людей або класу.
Статичний нерухомий , той , що розглядається в стані спокою і рівноваги.

4. Запитання до учнів

Які спільні мотиви є у творах «Дорогою ціною» М. Коцюбинського ,

« Микола Джеря» Нечуя- Левицького та «Каменярі» І. Франка ?

( Показ волелюбного духу народу , прагнення до свободи)
ІV.Закріплення вивченого матеріалу
1.Самостійна робота в групах.

(Учні складають план усної характеристики Остапа й Соломії)



П Л А Н

д о х а р а к т е р и с т и к и г е р о ї в п о в і с т і

1.Соціальне становище.

2.Події й люди ,які формували характери героїв.

3.Волелюбний вчинок Остапа й Соломії.

4.Сила духу і життєлюбства в складних умовах перебування на чужині.

5.Вміння знаходити підтримку друзів у найнебезпечніших ситуаціях.

6.Прагнення до волі і віра у можливість кращого життя.
Р и с и х а р а к т е р у і в д а ч і
С о л о м і я Остап
1.Сміливість,відчайдушність. 1.Сміливість .

2.Мужність 2.Спроможність змінити

3.Відвага власне життя.

4.Ненависть до гнобителів. 3.Самовідданість.

5.Волелюбність. 4.Вірність Соломії

6.Вірність коханому.


2 .Запитання до учнів.

У чому виявляється новаторство Коцюбинського щодо змалювання образів?

(Соломія – новий героїчний жіночий образ в українській літературі :

смілива, мужня, закохана , здатна пожертвувати собою заради визволення

коханого. Остап – мужній, волелюбний , відважний, ніжний, вірний у коханні,

здатний до боротьби за волю до останнього подиху.)



У Ч И Т Е Л Ь. Письменник романтизує своїх героїв, їхні пригоди,

і водночас вони виглядають цілком природними , достовірними, правдивими.


3.Бесіда щодо створення образу Івана Котигорошка.




  1. Як Остап і Соломія зустрілися з Іваном Котигорошком ?

  2. Чому автор наділив його таким прізвищем ?

  3. Яким ви уявляєте Івана ?

  4. Що в його образі є комічним ?

  5. Чому поведінка Івана під час рятування Остапа не сприяла порятунку

в язня ? Чи можна у цьому винити Котигорошка ?

6) Які прийоми творення образу використав автор ?

7) Яку роль відіграє цей образ у розкритті ідеї твору ?

8) Чому повість закінчуєтьсяяскравим символічним образом вітру, який

продовжує образ космічного польоту ? Зачитайте цей опис, дайте відповідь.

( Такий романтичний, піднесений образ природи підсумовує розповідь про



вічну таїну кохання.)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Запитання і завдання до учнів


  1. Що є типового в головних героях твору ?

  2. Чому вони близькі нам ? Які найкращі почуття в нас виховують ?

Власні відповіді записати в зошитах .

  1. Скласти усний твір « Воля до життя»


V І. Домашнє завдання


  1. Опрацювати за підручником статтю «Типовість образів».

  2. Написати твір на тему «Воля до життя».

  3. Намалювати улюблених героїв (індивідуальне завдання).



Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка