формувати вміння знаходити неповні речення в тексті, встановлювати опущений у неповному реченні член речення, ставити на місці пропущеного члена речення тире;
І. Актуалізація опорних знань учнів
1) Безособове речення;
|
Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, і свого не цурайтесь.
|
2) Означено-особове речення;
|
Весною та влітку в селах прокидаються рано.
|
3) Узагальнено-особове речення;
|
Чутно плескіт у ставочку.
|
4) Називне речення;
|
Ой, який чудовий Дніпро-Славута
|
5)Неозначено-особове речення;
|
Десять раз подумай, а раз скажи.
|
6) Речення двоскладне
|
Оксана пішла до криниці по воду, а Оленка – збирати огірки на городі.
|
Яке за будовою останнє речення? (Складне)
Зі скількох частин воно складається? (Із двох)
Чи є в другій частині всі члени речення, необхідні для розуміння змісту? (Ні, у ньому пропущено присудок).
А як називаються такі речення? (Неповними)
ІІ. Оголошення теми, мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Опрацювання теоретичного матеріалу (ст.підручника).
Робота в парах. Поставити запитання за вивченим матеріалом.
IV. Виконання вправ на закріплення
Вправа (усно) (довести, що дані речення є неповними)
Попереджувальний диктант (у кожному з речень підкреслити граматичну основу, вказати частини речень, що є неповними. Чого допомагає уникнути така будова складного речення. Пояснити вживання тире).
Небо
дасть дощу, а земля – зерна. Гарний соловей голосом, а нива – колосом. Умілий майстер буває голодним лише до обіду, а невмілий – до вечора. Залізо їсть іржа, а чоловіка – хвороба.
Пояснювальний диктант (записати речення, довести, що вони є неповними, пояснити орфограми й пунктограми)
Без гайки – ні
трактора, ні косарки. Усякому своє щастя. Щастя у кожного під мозолями. Вченому – світ ясний, невченому – примарні зорі. У землі хліб за сімома трудами, сімома потами.
Гра «Трансформер» (перебудувати речення з метою уникнення повторів, усно чи письмово: залежить від особливостей учнів класу)
Зимою бійся вовка, а влітку бійся мухи. Медок солодок, а патока солодка й поготів.
Влітку роблять сани, а взимку роблять віз.
Запитання: Як ви розумієте значення останнього прислів’я?
Самостійна робота.(переписати речення, розставляючи розділові знаки й пропущені літери. Можна записати на дошці чи виготовити окремі картки)
По гіркім труді солодкий обід. Розум піднімає до місяця, а майстерність – до неба. На комара – з гарматою. Дерево міцне корінням, а людина – завзятістю. Під злим круком – зле яйце.
Синтаксичний розбір речення.
Виконати синтаксичний розбір останнього речення.
Творча робота.
- Поясніть значення першого прислів’я у самостійній роботі. Давайте складемо з вами твір за цим прислів’ям (усно)
V. Підсумок уроку
На цьому уроці я дізнався … (метод незавершених речень,мікрофон)
Неповними називаються речення…
Тире в неповних реченнях ставиться…
Неповні речення вживаються у мовленні з метою…
Найчастіше неповні речення вживаються…
Чи довели ми сьогодні на уроці зміст нашого епіграфа?
VI. Домашнє завдання. Твір за прислів’ям, який складали у класі, записати в зошити або виконати вправу з підручника (за рівнем знань)