Конспект заняття гуртка «Юні лісівники»



Скачати 132.63 Kb.
Дата конвертації08.05.2017
Розмір132.63 Kb.
ТипКонспект
Конспект заняття гуртка «Юні лісівники»

Тема. Охорона природи

Мета. Сприяти формуванню у дітей екологічної свідомості, усвідомлення ними цінності та унікальності природи, вчити дбати про своє довкілля і переконувати інших не забруднювати його, виховувати бережливе, господарське ставлення до природи, бажання зберегти нашу планету від екологічних лих, охороняти й примножувати її багатства і красу.

Місце проведення: класна кімната.

Обладнання: аркуші паперу, ручки, олівці, клейкий папір, цінники, екоетюди природи, ромашка, сонечко,квітка, шаблони метеликів, шаблони краплинок, зразки упаковок – поліетиленові пакети, пластикові пляшки, скляний посуд багаторазового використання, картонні коробки, паперові пакети, вірші про довкілля.

Форма проведення: заняття – тренінг.

Хід проведення

І.Вступна частина.

1. Бесіда: 
- Яке дороге, прекрасне слово - «Батьківщина»! Все найдорожче в людини одне: серце - одне, життя - одне, Вітчизна теж одна. Без неї людина, немов дерево без коріння.
- Яке найбільше багатство нашої країни? (Природа)
- Чому саме вона?
2. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності вихованців.

- Бiосфера - велетенська екологічна система, яка включає всi види живих органiзмiв. Кожний біологічний вид унікальний i неповторний. Людина теж є частиною цієї системи. На протязi всієї iсторii людство не тільки вивчало природу i відкривало новi землi. Люди використовували природнi скарби. Згiдно з тим , як людей ставало все більше, а розвиток науки i техніки давав їм новi можливості, все помітніше відчувалися зміни в природі, викликанi діяльністю людини. Зростаючий вплив людини на природу приводить до її збіднення: зникають або стають рiдкiсними багато видiв органiзмiв . Останнiм часом виникло багато проблем, якi потребують негайного вирiшення.

- З’ясуємо головну проблему сучасності. (Проблемне питання).

«Сучасний екологічний стан, проблеми взаємовідносин людини і природи, основні джерела забруднення оточуючого середовища і пошук шляхів гармонізації відносин природи і суспільства».

1-й вихованець

Наш вік двадцять перший , сповнений тривог

Шалених ритмів, стресу ,відкриття .

Вiд космосу до самого земного

На карту ставить долi i життя.

У вiдчай впала молода тополя,

Вмирав повiльно скручений листок,

Болять забрудненi легенi поля :

Бiль вiддає у кожен колосок

Мов примули на діючих вулканах,

Понад землею зводяться АЕС.

Iде на людство хвилею цунамi,

Збунтованого атома прогрес.

2- й вихованець

Зникають i тварини , i рослини…

Так, дуже сумно, що природа гине.

Але ж не всi ! Уми їх все одно ,

Хоч інколи , побачимо в кiно…

Авжеж , в кiно…Чи в мультиках хіба…

Нi , це не просто сором ,

Це - ганьба!

Тварини потребують охорони !

Навiщо ж тодi книга є Червона ?!

Створила ж заповідники людина,

Щоб жодна не загинула тварина ?!

Ну, а рослини ? Це немов кохання !

Не вже колись залишиться остання ?

Рослини- це краса Землi барвиста ,

Без них навiть в мистецтві нема змiсту!



3 - й вихованець

Планета є для кожного оселя,

Нема рослин , тварин , Земля-пустеля ,

Бо з космосом ми будем наодинцi…

А хто наносить шкоду , тi-злочинцi !

Та нi я не злочинець , не байдужий…

Менi природу жаль ,i навiть дуже !

ІІ.Актуалiзацiя опорних знань та вмінь вихованців.

- Я думаю, що після прочитаних віршів ви здогадуєтеся, що мова піде про охорону природи та вплив людини на стан довкілля. Ми сьогодні проаналізуємо головні екологічні проблеми сучасності, дізнаємося про наслідки своєї діяльності і зробимо висновки.

- Що таке охорона природи ?

Гра «Одягни ромашку»

Дiти на листочках пишуть вiдповiдь на запитання, що вони розуміють під поняттям «охорона природи».



ІІІ. Оголошення теми та мети заняття.

- Тема нашого заняття - «Охорона природи», і проведемо його сьогодні під гаслом тренінгу: «Неси добро у світ природи!» Ми зазирнемо у дивовижний світ довкілля, вияснимо своє відношення до природи, навчимося ще більше її любити і оберігати.



1. Вправа « Усе про себе ».

Мета вправи: налагодження міжособистісного спілкування в гуртку, підвищення самооцінки, отримання підтримки групи, створення атмосфери співпраці.



  • Якщо ви вважаєте, що треба економити воду, плесніть у долоні.

  • Якщо ви закриваєте воду, коли чистите зуби, - підстрибніть.

  • Якщо ви, помітивши комаху у своєму будинку, допомагаєте їй вибратися назовні, а не вбиваєте – почухайте носа.

  • Якщо вам не подобається запах бруду – махніть рукою перед своїм обличчям.

  • Якщо ви смітите на вулицях – встаньте.

  • Якщо ви вимикаєте світло, виходячи з кімнати – затуліть очі рукою.

  • Якщо ваші батьки палять – кліпніть очима.

  • Якщо ви ощадно використовуєте папір, а не витрачаєте його марно,- тупніть ногою.

  • Якщо, на вашу думку, оберігати довкілля – добра справа, візьміться за руки.

Керівник гуртка. Бачите, які ми єдині, як у нас багато спільного. То ж давайте сьогодні будемо працювати дружно і сміливо. Що необхідно для створення робочої атмосфери? - Почуття комфорту для всіх учасників.

2.Правила роботи тренінгу.

Правила написані на промінчиках сонечка. Коротке обговорення правил.

Мета: підтримання демократичної дисципліни.


  • Бути доброзичливими і взаємоввічливим (ставитися доброзичливо до інших учасників, поважати їхні почуття, не насміхатися над чужими невдачами, не критикувати).

  • Говорити по черзі (не перебивати, уважно слухати інших).

  • Правило піднятої руки (перед тим як щось сказати – необхідно підняти руку, а не вигукувати без попередження).

- Говорити від свого імені (уникати висловлювань на зразок « Більшість людей вважає…», «Ніхто не зрозуміє..», а використовувати « Я вважаю…», « На мою думку…»).

  • Бути толерантним.

  • Працювати в групі від початку і до кінця.

Висновок: Якщо ми виконуватимемо ці правила, наше сонечко завжди усміхатиметься.

3.Вправа «Очікування»

Мета: активізувати увагу групи, виявити індивідуальні очікування.

Гуртківці пишуть на метеликах ( вирізаних з клейкого паперу ), чого вони очікують від заняття, і чіпляючи їх на дошці – коротко про це повідомляють.

Керівник гуртка пише на дошці епіграф: « Земля не належить нам. Ми позичили її в онуків». Народна мудрість

- Прочитаймо уважно епіграф, в кінці заняття ми дізнаємось, як він стосується сьогоднішньої теми.

ІV. Основна частина.

1. Інформаційне повідомлення керівника гуртка.

Рідна природа…Ці слова сповнені глибокого і хвилюючого змісту. Перед кожним із нас постає неосяжний, розмаїтий світ рослин і тварин, чарівні краєвиди, чисті джерела, глибокі озера, дрімучі ліси та високі гори. Юне серце завжди відкрите красі природи. Зачаровує солов’їна пісня, вабить голубінь ріки, зворушує шепіт пшениці. Барви і музика земних чарів живуть у нас. З давніх-давен природа була основою життя людини. У ній людина знаходила все для задоволення своїх потреб: їжу, одяг, житло. Проте природа не безмежна у своїй щедрості, не залишається байдужою до проявів споживацького, егоїстичного ставлення до неї.

Природа споконвіку не жаліє нам нічого,

Несучи щедро всі свої дари…

А від нас щоденно просить лиш одного:

Щоб до неї люди добрими були.



2.Вправа « Екологічний твір»

Гуртківцям тренінгу роздаються екоетюди на теми: « Пропаще озеро», « Річка - море – океан», « Лісова казка» …Вихованці діляться на групи і складають усний твір.

Мета: Розвиток уяви щодо оточуючого природного середовища, її стимулювання; формування відповідального ставлення до екологічних проблем.

Керівник гуртка. Часто люди діють у супереч своїм думкам. Чому це відбувається? Зараз ми спробуємо відповісти на це запитання.

Усі знають про існування екологічних проблем, які потребують негайного вирішення, про те, що зростає забруднення хімікатами сільськогосподарських угідь, збільшується засміченість водойм, лісів, населених пунктів тощо, зростає захворюваність населення України та інших країн світу, у містах важко дихати і не можна використовувати воду з кранів для пиття та приготуванні їжі. І якщо не вирішувати ці проблеми, нас чекає екологічна катастрофа. Та, на жаль, і не зрозуміло чому, дуже мало робиться для поліпшення ситуації, що склалася.

Спробуймо з’ясувати, чому так відбувається.



3.Вправа «Суперечність»

Мета: Виявити суперечності у взаємовідносинах з природою, знайти шляхи їх вирішення.

- Зараз кожен із вас подумає і назве такі об’єкти та явища природи, без яких не зможе жити. (Гуртківці відповідають.)

- Якщо ви не уявляєте свого життя без цих об’єктів та явищ природи, то вони для вас цінні. Правильно? А тепер скажіть, чи завжди ви бережете ці об’єкти природи ? --------

- Отже, постала суперечність: ми не завжди ставимося бережливо до тих об’єктів природи, які є для нас цінністю. Які причини негативних учинків щодо природи? (Гуртківці називають причини... )

Керівник гуртка уважно слухає відповіді юннатів та відстежує суперечності, які визначають їхню поведінку у світі природи. Суперечності записує на дошці або на папері, за потреби доповнює перелік своїми прикладами.)



Примітка. Можливі приклади суперечностей:

  • Я хотів би не смітити , але в нас у селищі немає урн, тому я це роблю.

  • Я розумію важливість вирішення екологічних проблем, але не знаю, чим можу допомогти у цій справі.

  • Я хотів би очистити ставок у селищі, але не знаю як це зробити (або прибрати у лісі сміття тощо ).

  • Я розумію, що не можна вирубувати дерева, але коли мені кажуть дорослі, я це роблю.

  • Я згоден, що природу потрібно берегти , та я збираю березовий сік, тому що це робили мої батьки і діди.

  • Я хочу робити якусь справу для поліпшення екологічного стану своєї місцевості, але мене не підтримують мої друзі, дорослі.

  • Я згоден, що до об’єктів природи слід ставитися турботливо, та є окремі об’єкти природи, до яких я ставлюся негативно, бо вони не приємні для мене.

  • Я згоден, що пестициди та мінеральні добрива забруднюють грунти, але застосовую їх на присадибній ділянці, бо іншого виходу не бачу.

  • Я знаю, що спалювання сміття забруднює довкілля, але якщо я один покину палити – нічого не змінить, природі та людям краще не стане.

4.Вправа «Дискусія»

- Ми з’ясували суперечності, які заважають вам ставитися до природи відповідно до ваших думок, почуттів. Спробуймо разом знайти шлях їх вирішення у дискусії.

Поділіться, будь ласка, на дві групи. Одна група буде представниками екологічної організації «екологи», друга – мешканцями села «мешканці».

Мета екологічної організації - заагітувати мешканців селища вступити до їхньої організації. Вступити до організації може тільки той, хто зобов’яжеться своєю діяльністю не зашкоджувати природі та брати посильну участь у вирішенні екологічних проблем.



Завдання для «мешканців»: вказати суперечності, що заважають їм робити так, як цього вимагають представники екологічної організації (використовувати суперечності, зафіксовані у «Вправі3»).

Завдання для «екологів»: допомогти «мешканцям» у вирішенні суперечностей, навести переконливі аргументи та альтернативні приклади їх вирішення.

Примітка. Суперечності слід називати і вирішувати поступово. «Екологам» потрібно зафіксувати кількість «мешканців», які знайшли для себе вирішення кожної суперечності.

Під час дискусії «екологи» та «мешканці» намагаються спільними зусиллями вирішити суперечності. Слід уважно вислуховувати кожний виступ, не перебивати. Наприкінці дискусії ті «мешканці», яких переконали «екологи» переходять на їхній бік.



5. Руханка « Погода».

Мета вправи: допомогти вихованцям зняти напруження, формувати вміння розслаблятися.

Стати в коло, повернутись на право і йти, повторюючи рухи за тренером.

- На небі світить і гріє сонечко ( гладити по плечах того, хто йде по переду), дме легкий вітерець ( провести пальцями по спині ). Та ось хмарки закрили сонце, почав накрапати дощик ( стукати пальцями), здійнявся вітер ( терти спину), почалася злива ( енергійно стукати пальцями по спині), град (кулаками). Але що це? Буря вщухає ( повторити усі слова і рухи у зворотному порядку), злива переходить у дрібний дощик, буря перетворюється на легенький вітерець, на небі знову сонечко.

Можна продовжити гру розвернувши вихованців на 180 градусів і запропонувавши «відпочити» тим, хто стояв позаду.

6.Вправа «Лист нащадкам»

Мета: зуміти викласти основні екологічні проблеми, що хвилюють людство, дати їм оцінку.

Учасники тренінгу розподіляються на три групи, відповідно до назв оболонок землі (розрахунок на три: грунт, повітря, вода). Складають лист своїм нащадкам, описавши екологічну ситуацію своєї оболонки, своє ставлення до неї, свої спроби змінити її.

Приблизні твердження для групи « вода»: Економія води – доступний кожному спосіб збереження природи, тому використовуючи воду з крана, тримати його відкритим не більше, ніж потрібно для справи. Якщо хтось забув закрити крана – зробіть це самі. Коли приймаєш душ, виключай воду на той час, поки намилюєшся. Під час чищення зубів закривати кран, поки накладаєте пасту і трете зуби. Не дозволяти дітям бавитися з краном.

- Ми всі разом написали поради щодо стилю життя, поведінки в природі. Ви можете їх або прийняти та скористатись ними у житті, або проігнорувати. Ніхто не може примусити вас чинити так чи інакше. Якою буде ваша поведінка, ваші вчинки, залежить тільки від вас і ваших переконань, а відповідальність за них будете нести лише перед власною совістю та оцінкою ваших нащадків.

Тому, ніколи не забувайте вислів, який написаний на дошці:

«Земля не належить нам. Ми позичили її в онуків»

7.Гра « Корзина для сміття»

Мета: визначити безпечні і небезпечні для довкілля упаковки.

Об’єднатися у дві групи (рятівників і руйнівників природи ). Перша група визначає безпечні для довкілля упаковки. Друга група визначає небезпечні упаковки і викидає їх у корзину для сміття для подальшої утилізації.

Як домашнє завдання можна запропонувати виготовити щось корисне з пластикових упаковок.



8.Гра « Додай свою краплину».

Коли ми заходимо у власний дім, скидаємо взуття, в якому ми ходили по вулиці. Ми підтримуємо своє житло в чистоті й затишку. Земля – наш спільний дім. У ньому також треба дотримуватися порядку. Поки що ми цього не робимо. Але можемо внести свою краплинку у справу охорони землі.

Керівник гуртка роздає учасникам тренінгу аркуші (шаблони краплинок) і пропонує написати на них правила бережливого поводження в природі.

V. Заключна частина.

1. Підведення підсумків.

Зворотній зв'язок.

Аналіз очікувань.

- Давайте повернемося до наших очікувань, зніміть ті, що не справдилися.

Учасники, чиї очікування здійснилися, переносять свої метелики на квітку.

2. Завершення тренінгу. Вправа на релаксацію.

Мета вправи: створення позитивної атмосфери і приємного враження від заняття, яке б залишилося з вихованцями після його завершення.

Керівник гуртка: Сядьте зручно. Руки покладіть на коліна долонями догори, заплющіть очі. Привітайтеся: - « Добрий день, ясне сонечко; добрий день, вітерець; добрий день, чиста водичко; добрий день, Природо! » Усміхніться! Подумки ще раз побажайте природі процвітання, людям – здоров'я і добра. Уявіть як ви посилаєте свої побажання. Щось тепле розливається по ваших руках, голові, усьому тілу. А тепер розплющіть очі. Ви будете здоровими і щасливими, доки даруватимете тепло своєї душі Природі і людям!

Несіть добро у світ природи! Пам’ятайте, діти, що тільки ваше добро збереже чарівний світ природи, а отже, і життя на Землі. Нехай ними будуть сповнені ваші серця. Творіть добро скрізь і завжди!



Бережіть природу, любі діти,
Я до цього все життя вас закликаю.
Хто байдуже ставиться до неї,
Той у грудях серденька не має.
А якщо його немає в грудях,
До природи він байдужим буде.
Пам’ятаймо це і я, і ти,
Маймо в серці зерна доброти.
Ці зернятка будуть проростати,
Спів почуєте душі своєї,
Про природу станете ви дбати,
Вірним другом будете для неї.
Каталог: attachments -> article
article -> Методичні рекомендації до самостійної роботи з дисципліни «історія україни» для студентів окр «Молодший спеціаліст»
article -> Основи теорії літератури
article -> До листа Міністерства освіти і науки України від 17. 08. 2016р. №1/9-437
article -> План роботи методичного об’єднання вчителів-предметників суспільно-гуманітарних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> План роботи методичного осередку вчителів-предметників природничо-математичних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів курсів за вибором приймається навчальним закладом
article -> Получение патента на полезную модель


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка