«Літера «я» для позначення звука [а] і м`якості попереднього приголосного та позначення двох звуків [йа]. Звуко-буквений аналіз слів.»



Дата конвертації19.11.2018
Розмір58 Kb.
#65043
Красноармійський міський відділ освіти

Загальноосвітня школа I-III ступенів №12

Розробка відкритого уроку з навчання грамоти в 1 класі на тему:

« Літера «я» для позначення звука [а] і м`якості попереднього приголосного та позначення двох звуків [йа]. Звуко-буквений аналіз слів.»


Підготувала вчитель початкових класів ЗОШ №12

Алпатова Н.М.

м. Красноармійськ

2012р.
Урок. Читання.

Тема. Літера я для позначення звука [а] і м`якості попереднього приголосного та позначення двох звуків [йа]. Звуко-буквений аналіз слів.

Мета. Ознайомити учнів з літерою «я», її звуковим значенням на початку слова або складу та після голосного, дати поняття, що після приголосного буква «я» позначає один звук [а]. а сам приголосний при цьому становиться м`яким. Виробляти навички читання слів та речень з буквою я». вправляти у звуковому та звуко-буквеному аналізі слів. Розвивати мислення та мовлення дітей, комунікативні вміння і навички.

Обладнання. Віночок з приголосних літер, в середині – буква я, яблучка зі словами, дівчинка Яринка, дерево яблуня, звукові фішки, містечко Алфавітне, розрізна азбука, скоромовки.

Хід уроку.


  1. Організація класу.

Пролунав дзвінок.

Починається урок.

Будем працювать старанно,

Щоб почути у кінці,

що у нашім класі –

дітки – просто молодці.



  • Давайте привітаємо гостей, які прийшли до нас на урок.

  1. Актуалізація опорних знань.

  1. Повторення вивчених букв.

  • Діти, сьогодні ми з вами продовжимо подорож по містечку Алфавітному і познайомимося з новою літерою. Але спочатку згадаємо разом ті букви, які вже вивчили.

( На дошці малюнок містечка Алфавітного, в якому живуть вивчені літери:АЕИІОУБВГГДЗЙКЛМНПРСТХЧЬ)

  • Назвіть букви, що позначають голосні звуки.

  • Назвіть букви, що позначають приголосні звуки.

  • Знайдіть серед них ту букву, що вивчали на попередньому уроці. (х)

  • Який звук вона позначає: голосний чи приголосний?




  1. Мовна розминка.

А зараз ми з вами попрацюємо над скоромовкою (вивішується на дошці)

Ховрашок будує хатку,

Дуже справно риє нірку,

Щоб харчів було в достатку,

Він рихтує в ній комірку.

а)читання вчителем;

б) читання «відлунням»;

в) читання «пошепки»;



г) читання сильними учнями;


  1. Гра «Добери пару» (робота в групах)

  • А тепер ми з вами попрацюємо в групах. Давайте згадаємо правила, як потрібно працювати у групах. (Поважати один одного, говорити пошепки, не кричати.)

  • Зараз на партах в кожної групи з`являться хмаринки та крапельки зі словами та звуковими моделями. Яка група швидше впорається із завданням і з`єднає слово з його звуковим значенням.

  • Молодці, всі групи впорались із завданням. Увага! Назвіть слово, в якому кількість звуків і букв не співпадає. (хміль)

  • Чому? ) (Тому що буква «ь» не позначає звука)









-=о===--=о= - --=о- -о-о -о-





  1. Творче завдання ( робота в групах)

  • Скласти речення зі слів-розсипанок:

Христина хустина У гарна. ( У Христини гарна хустина.)

  1. Мотивація навчальної діяльності.

  2. Вивчення нового матеріалу.

  1. Гра «Відгадай моє ім.`я».

  • Діти, в містечку Алфавітному я зустріла незвичайну дівчину, ім.`я якої не можу прочитати. Допоможіть мені, будь ласка. ( скласти ім.`я з друкованих літер на дошці).

АЯРНИ

  • Давайте вимовимо це слово (Ярина).

  • Які звуки ви чуєте на початку? ( [йа])

  • А позначаються вони однією літерою «я» (з`являється на дошці плакат з літерою «я»)

[йа ] я

[а]


  1. Аналіз графічної структури літери «я».

  • З чого складається друкована літера «я»?

  • На що вона схожа?

  1. Побудова звукової моделі до слова «Ярина».

  2. Гра «Сплетемо віночок».


Н Д

Р Л
В К

С З
а)завдання для дівчаток: прочитати прямі склади (дя, ря. ня, ся, ля, вя, кя)

Висновок . Який звук позначає буква «я», коли стоїть після приголосного?( [а] )

б) завдання для хлопців: прочитати обернені склади ( яд, яр, ян, яс, ял, яв,як)

Висновок. Коли буква «я» стоїть на початку складу, які звуки вона позначає? ( [йа])



  1. Робота над загадкою.

Яринка іде з нами по містечку Алфавітному і раптом перед нами, подивіться, з`явилось якесь дерево. Що воно таке? Відгадайте.

На «я» починається.

На «я» закінчується,

У саду росте,

На ній плоди є. (яблуня)

( з`являється запис на дошці)



  • Давайте прочитаємо це слово. (ЯБЛУНЯ).

  • Подивіться на нього. Що в ньому цікавого? ( в ньому 2 букви «я»)

  1. Звуковий аналіз слова-відгадки «яблуня».

  • Давайте зробимо звукову модель цього слова.

Висновок. Перша буква «я» стоїть на початку слова. Які звуки вона позначає? Вимовимо.

Друга буква «я» стоїть в кінці 3-го складу. Який звук стоїть перед нею? (приголосний)



Вона його пом’якшує . Яка цікава робота у букви «я»!

  1. Гра «Зірви яблуко»

  • Які слова заховалися в яблучках?




СЕЯН АРНИЯ АМЯ КІЯР АМЯК ОЯЗ





  • Давайте ще разом прочитаємо ці слова. (ясен, Ярина, яма, якір,маяк, Зоя)

  • Де знаходиться літера «я» в перших чотирьох словах?

  • Скільки звуків вона позначає?

Висновок. Буква «я» на початку слова позначає 2 звуки.

  • Де знаходиться літера «я» в останніх двох словах? Після якого звука?

  • Скільки звуків позначає?

Висновок. Буква «я» після голосного позначає 2 звуки –[ йа].


  1. Робота над скоромовкою.

Яків та Яринка яблука збирали

І маленьку ящірку в траві налякали.

а) читання вчителем;

- В яких словах зустрічається буква «я»?

- В якій позиції вона знаходиться?

б) читання учнями.





  1. Робота в зошиті «Супутник Букваря від А до Я» с. 58

а) складання звукових моделей слів

ялинка лілея яблуко

=о-о-о =о-о=о =о- -о-о

б)написання друкованої літери «я»;

в) читання «драбинок» слів. Пояснення їх значень.

яма пояс


ясна маяк

Ялта вояки

янтар троянда

яблуко Переяслав



  1. Робота за Букварем с. 98-99

а) читання та співставлення складів:

ла-ля


  • Назвіть 1-ий звук в 1-му складі.

  • Назвіть 2-ий звук в 2-му складі.

  • Що змінилося? ( він став м`яким)

  • Чому? ( Тому що після нього з`явилася літера «я»)

  • Опрацюємо інші пари складів:

Та-тя ра-ря

б) читання колонок слів за вчителем:


лялька яблуня колосся Ярослав

малята яблуко знання Яків

звірята яблучко взуття Надія

яблучний гілля Лідія



  • Самостійно ще раз прочитайте колонки слів.

Завдання для дівчаток:

  • Прочитайте слова, в яких літера «я» позначає звуки – [йа].

Завдання для хлопців:

  • Прочитайте слова, в яких буква «я» позначає звук[ а].

в) бесіда за прочитаним:

- Чому слова останнього стовпчика пишуться з великої літери?

- Подивіться на другий стовпчик. Як можна назвати ці слова? (родичі, споріднені). Прочитайте їх.

г) розвиток мовлення.

- З нами по містечку Алфавітному подорожують друзі Яринки. А як їх звати, ви самі скажете. Подивіться вниз на сторінку Букваря. ( Леся, Ярик).

Завдання для дівчаток:



  • Скласти речення за малюнком про Лесю.

  • Завдання для хлопців:

  • Скласти речення за малюнком про Ярика.




  1. Закріплення вивченого матеріалу.




  1. Робота з деформованим текстом.

а) сильні учні 1 і 2 групи працюють за «Супутником Букваря від А до Я».

Яринки, лялька, гарна. У.

ляльку, Ясею, Яринка, назвала.

бант, голові, яскравий, на, Ясі, У.

сестри, подарунок, То, Зорянки.

ходять, Яринка і Ясочка, разом , гуляти.

б) 3-5 групи працюють над загадкою у «Букварику»

Я багато підіймав,

бо велику силу мав,

без утоми я трудився,

будівельникам згодився. ( підйомний кран)

в)робота з деформованим реченням:



яблука яблуні На достигли.

  1. Перевірка виконаних завдань.

  1. Підсумок уроку.

  1. Висновок.

  • Яку букву вивчали на уроці?

  • Які звуки вона позначає, коли стоїть на початку слова або складу?

  • А якщо стоїть після приголосного?

  • А що відбувається з приголосним звуком, коли після нього стоїть буква «я»?

  • Ми вивчили багато про букву «я». Нехай вона займе почесне місце у містечку Алфавітне.

  1. Гра «Мікрофон».

  • Чи сподобався вам урок?

  • Що нового ви дізналися на ньому?

Каталог: uploads -> editor -> 3847 -> 464174
editor -> Сталий розвиток суспільства
editor -> Бібліотечні уроки для учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів 2013 Греджева Н. О
editor -> Календарно-тематичне планування уроків з художньої культури на І семестр для 9-11 класів. Художня культура 9 – 11 класи Розробка змісту навчальної програми «Художня культура»
editor -> Методичні рекомендації щодо ведення класних журналів Упорядник: Сергата Світлана Миколаївна завідувач районного методичного кабінету відділу освіти Новомиргородської районної державної адміністрації
464174 -> В. нестайко. Пригодницька повість
464174 -> Конкурсу «Учитель року-2013» у номінації «Інформатика»
464174 -> Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти кабінет математики
3847 -> Урок бар’єри спілкування план
3847 -> Методичний посібник з курсу «психологія» 11 клас критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з курсу «психологія»


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка