М. Миколаїв 2012 Укладач



Сторінка1/3
Дата конвертації25.12.2016
Розмір2.14 Mb.
  1   2   3
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Управління освіти і науки Миколаївської облдержадміністрації

Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти

у Миколаївській області

Альманах

перспективного педагогічного досвіду

Методичний посібник

м. Миколаїв

2012

Укладач: Дячковська Людмила Кирилівна, методист НМЦ ПТО

У посібнику викладені авторські розробки викладачів з актуальних проблем освітньої діяльності.

Розрахований на методистів та викладачів предметів природничо-математичного циклу професійно-технічних навчальних закладів області

Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Миколаївській області, 2012


Продуктивне навчання на уроках біології як шлях формування компетентностей учнів

Баранюк Л.Г., викладач біології Казанківського професійного аграрного ліцею, спеціаліст вищої категорії, старший викладач


«Ми вбачаємо свою роль у розвитку учнів не тільки в тому, щоб допомогти їм набути певних знань, а й у тому, щоб виховати в них бажання набувати знання протягом усього життя. …. знання, освіченість, інтелектуальна культура - це необхідна умова цікавого, повноцінного, духовно багатого життя, без знань цікаве життя неможливе, бо неможлива творча праця.»

В.О.Сухомлинський

«Якщо ти даси людині рибу, ти нагодуєш її один раз, але якщо ти навчиш її ловити рибу, вона ніколи більше не буде голодною».

Східна мудрість
Вступ

У Національній доктрині розвитку освіти навчання і виховання визначаються одними із основних пріоритетів, органічною складовою освіти. Тому навчально-виховний процес у навчальному закладі є органічною частиною педагогічної діяльності, яка інтегрована в загальний процес розвитку особистості дитини.


Особистісно-орієнтовані технології, адаптаційні методики повинні перебувати в центрі уваги роботи як педагога, так і педагогічного колективу навчального закладу.

До основоположних принципів такого підходу до системи навчально-виховної роботи слід віднести: самоактуалізацію і саморозвиток, індивідуалізацію і диференціацію, творчість і успіх, довіру і підтримку. Вони допомагають:



  • подолати характерну для традиційної системи навчання відчуженість учня від педагога, авторитарність, соціоцентричну спрямованість навчально-виховного процесу;

  • підтримати прагнення учнів до розвитку своїх природних здібностей;

  • враховувати індивідуальні особливості молодої людини з метою сприяння їх подальшого розвитку;

  • виховувати учня в умовах постійного вибору ним змісту, форм, способів навчання, поведінки, мотивів;

  • сприяти формуванню позитивної Я-концепції, стимулювати процес самовдосконалення;

  • виховувати активну громадянську позицію, сприяти соціалізації підлітків.


І. Суть та поняття продуктивного навчання

Середня освіта, яка сформувалась у середині XX сторіччя, передбачала трансляцію учням готової інформації з предмета, а не засвоєння реальної діяльності методами тієї чи іншої науки. Переважання репродуктивних методів в організації навчальної діяльності призводить до послаблення внутрішньої мотивації учнів, зниження їхнього творчого потенціалу.

Вирішення даної проблеми можливе в переході від навчання «як передачі знань учню до продуктивної освіти, коли накопичення знань учня відбувається в процесі створення ним власних освітніх продуктів − гіпотез, досліджень, творів, правил, схем, малюнків, комп’ютерних програм і, навіть, власної думки, тощо. Особистісний освітній розвиток учня − його знань, почуттів, здібностей, досвіду в цьому разі відбувається одночасно із залученням його в наукові й культурно-історичні процеси, як їх повноправного учасника.

Технологія продуктивного навчання надає можливість навчання на основі практичного життєвого досвіду, що допомагає молоді в їхньому професійному пошуку, розв’язанні їхніх соціальних, освітніх, психологічних і культурних проблем.

Продуктивне навчання, як педагогічний метод, відрізняється від репродуктивного тим, що в його основі лежить системне навчання роботи та рефлексія. Таке навчання здійснюється в ситуаціях практичної участі учнів за допомогою педагогів, які послідовно формують продуктивне навчання з урахуванням його критеріїв: особистісного; діяльнісного; соціального; культурного; здоров’язберігаючого; технічного.

ІІ. Продуктивне навчання на уроках біології як шлях формування життєвої і професійної компетентності учнів
2.1. Системне навчання та рефлексія як складові продуктивного навчання

Як викладач біології, я не стою осторонь від інноваційних процесів, які відбуваються в освіті. Опрацьовуючи постійно інформаційний матеріал з періодичних педагогічних джерел та нової педагогічної літератури, переосмислюючи передовий педагогічний та власний досвід роботи, вже давно прийшла до висновку, що передача учням готової інформації з предмета – це мало результативне навчання. Я вирішила через уроки, виховні заходи з біології, індивідуальні бесіди «достукатися» до душі підлітка, а тому взяла на озброєння соціальний та здоров’язберігаючий критерії.

Не секрет, що з кожним роком малі села деградують. Значна кількість сільського населення залишилася без роботи. Люди перебиваються різними тимчасовими заробітками. Чоловіки, не маючи чим зайнятися, палять та починають пиячити і, звісно, вихованням дітей не переймаються. Підлітки, а це наші учні, маючи такий приклад, теж шукають різні тимчасові види діяльності (найчастіше навантаження та розвантаження зерна у фермерів).

Отримавши незначні кошти, учні витрачають їх на цигарки та пиво. Більшість юнаків ліцею палять. Щоб вплинути на цю ситуацію, вирішила поряд з навчанням здійснювати превентивне виховання, що є новою філософією формування громадянської позиції молоді. Тому дала учням випереджуюче завдання про шкідливість вживання алкоголю та тютюнопаління до теми уроку «Формула здоров’я. Здоровий спосіб життя».

Під час мотивації навчальної діяльності поставила ряд питань до учнів:


  • Чи спроможна людина, яка знаходиться на робочому місці у нетверезому стані або людина, яка систематично вживає спочатку незначні, а з часом і великі дози спиртних напоїв добросовісно виконувати професійні та сімейні обов’язки?

  • Чому люди п’ють спиртні напої?

Виявляється, що учні не знають основних причин вживання алкоголю, який згубно впливає на життєдіяльність людини, а дехто вважає, що алкогольні напої корисні, наприклад, спирт являється гарним засобом для розігріву організму, він має лікувальні властивості не лише при застудах, а й при цілому ряді інших хвороб, а в пиві та виноградних винах є цілий набір вітамінів.

Після перегляду відеоролика «Про причини та шкідливий влив алкогольних напоїв» фронтально перевірила записи про причини вживання алкогольних напоїв підлітками, які учні записали у зошити, зокрема:

  • бажання потрапити до певного кола однолітків, де споживання спиртного є звичайним явищем;

  • бажання здаватися дорослішим;

  • вважають, що це модно і „круто”;

  • з метою розслабитися, позбавитись відчуття сором’язливості;

  • з метою позбутися стресу;

  • з метою розвеселитися;

  • стимул до спілкування;

  • через тиск оточення;

  • заради солідарності з компанією;

  • як „анестезію” від звичайної образи, горя або фізичного болю.

В ході обговорення питань виявляється, підлітки ще не розуміють того, що головна небезпека у вживанні алкогольних напоїв для незрілої особистості полягає в тому, що, відчувши потяг до спиртного, підліток з біологічною схиль­ністю до алкоголізму стає алкоголіком практично відразу, навіть не встигнувши зрозуміти, що з ним сталося. Наводячи приклади з медичних джерел інформації, доводжу хибність їхньої думки про те, що від однієї чарки міцного вина або горілки нічого не станеться, а також і про те, що потрібно мати міру у кількості спожитих спиртних напоїв і все буде гаразд. Наголошую на тому, що не усвідомлюючи наслідків, підліток захоплюється «легким засобом зняття всіх проблем» або «модною та широко рекламованою засобами масової інформації формою проведення дозвілля з пляшками пива» і як результат – легкі статеві стосунки з такими ж напівтверезими дівчатами. Результат такого дозвілля – вагітність, виношування й народження небажаної дитини, до того з різними порушеннями під час формування плоду. Як наслідок, досить часта відмова дівчат та молодих жінок від народжених поза шлюбом дітей.

Наступним кроком у опрацюванні теми уроку є питання про тютюнопаління. Більшість юнаків і значна частина дівчат ліцею палять. Цигарки купують найдешевші, а тому неякісні. В групі юнаків, в якій я читала біологію, після перерви на уроці нічим дихати. В учнів навіть волосся та одяг виділяють цигарковий запах.

Домашнє випереджуюче завдання з питання про шкідливість тютюнопаління виконали три учні. Під час обговорення повідомлень працювали лише окремі учні, а більшість були налаштовані на те, що у палінні цигарок немає нічого небезпечного, адже майже всі палять і що по телевізору весь час рекламують цигарки і жодного фільму немає, де б чоловіки або жінки, юнаки чи дівчата не палили.

Я запропонувала учням переглянути відеоролик «Шкідливі звички та їх наслідки». Після перегляду відеоролика поставила перед учнями завдання: порівняти кількість видів хвороб, хворих та смертність людей, які викликаються палінням та природним шляхом. Запропонувала розглянути таблицю:


Порівняння наслідків паління

Наслідки паління за даними Всесвітньої органі­зації охорони здоров'я

Види хвороб

Кількість хворих (за один рік)

Кількість померлих (за один рік)

некурці

Інфаркт міокарда,

ішемічна хво­роба серця,

хронічні бронхіти,

інсульт,

рак легень,

емфізема дихальних шляхів


100%

100%
100%

100%

100%


100%

100%

100%
100%

100%

100%


100%

курці

Інфаркт міокарда,

ішемічна хво­роба серця,

хронічні бронхіти,

інсульт,

рак легень,

емфізема дихальних шляхів


300%

320%
600%

200%

600%


300%

250%

280%
200%

200%

600%


300%


Далі навожу ФАКТИ ДЛЯ РОЗДУМІВ:

© За даними Всесвітньої органі­зації охорони здоров'я, безпосеред­ньою чи непрямою причиною смер­ті людей у 200% є палін­ня.

© Інфаркт міокарда у тих, хто курить, спостерігається утричі частіше, ніж у вільних від цієї звич­ки, а смертність від інфаркту - від­повідно у 2,5 разу вища.

© В Україні курять майже 12 млн. осіб, це згубне заняття поширене се­ред 40% юнаків та дівчат, близько 30% молодих жінок. За статистикою, впливом тютюнового диму обумов­лено 1 200 000 випадків ішемічної хво­роби серця, 900 000 - хронічних бронхітів, 33 500 - раку легенів. А гине щорічно від хвороб, спричинених ним, близько 120 тисяч осіб!

© За допомогою комп’ютера американський вчений Е. Хеймонд провів надзвичайно складне і над­звичайно цікаве дослідження. Охо­пивши майже півмільйона чоловіків, він склав 36 975 пар — чоловіків од­ного віку, маси, зросту, походжен­ня, соціального та сімейного ста­ну, виховання, професії, стану здо­ров’я, типу нервової системи, зви­чок, ставлення до спиртних напоїв, до спорту. Різниця між ними поля­гала в тому, що один з пари не ку­рив, інший мав пристрасть до тютюну. Після трьох років спостереження Хеймонд зробив дуже промовисті висновки:




Некурців

Курців

Всього померло

662

1385

від інфаркту міокарда

304

654

від інсульту

44

84

від раку легень

12

110

Наступним моїм кроком було запропоноване учням завдання розв’язати задачу.

Задача: Пачка цигарок, яку я купую, коштує ___грн., її я випалюю за ___днів. Скільки гривен я випускаю у цигарковий дим за місяць, за рік, за три роки навчання у ліцеї?

За підрахунками учнів вийшло, що від 1.7 до 3.0 тисяч гривен з їхніх доходів виходить димом без будь-якої користі.

Запитання до учнів:


  • Хто і що з продуктів харчування любить найбільше?

Знову запропонувала підрахувати скільки кілограмів таких продуктів вони змогли б купити та з’їсти або поділитися з батьками, братами й сестрами, друзями, за ті кошти, які витрачають протягом трьох років на цигарки?

Під час підрахунків виявилося, що в одних учнів вийшло 600 кг яблук, в інших до 100 кг м’яса та м’ясних виробів.

Запитання до учнів:


  • Можливо, у когось з вас у сім’ї хтось переніс операцію або довго хворіє і як лікування відбивається на сімейному бюджеті?

  • Чи відбивається на сімейному бюджеті купування цигарок?

  • Чи хвороби, які спричинює тютюновий дим, безпечні, самовиліковні, а лікування безкоштовне?

  • Чи не пора вже вам, майже повнолітнім громадянам, задуматися над тим, що реклама цигарок і їх манерне паління – це шлях до збагачення купки людей (господарів підприємств з випуску цигарок та рекламодавців)?

  • Чи є паління для пересічних громадян добровільною втратою здоров’я і обкраданням сімейного бюджету?

  • Яке майбутнє ви готуєте собі й своїй майбутній сім’ї?

Для домашнього завдання запропонувала розв’язати задачу.

Задача: Як відомо одна випалена цигарка вкоро­чує життя на 1-2 хв. Допускаємо, що людина за день випалює одну пачку цигарок. Визначити на скільки років у середньому курець позбавляє себе життя?

На наступному уроці під час перевірки домашнього завдання вияснилося, що курці прискорюють свою смерть на 8-10 років, ніж могли би померти природною смертю. Підводжу короткий, проте реальний висновок: паління – це добровільне поступове самовбивство!!!

Вважаю, що такий урок не залишив учнів байдужими, вплинув на формування їх життєвої компетентності, забезпечив реальний зв’язок освіти з життям, відкрив перспективу молодим людям за допомогою набутих знань дбати про своє здоров’я, домагатися успіху у житті.

Як викладачу, мені було приємно почути по закінченню уроку подяку від окремих учнів за те, що до цього часу з ними ніхто так серйозно й аргументовано не говорив з даної проблеми. Учні Лазов Сергій, Агєєв Сергій та Дроник Дмитро вирішили створити учнівський проект на тему «Не спалюй своє майбутнє», який вони пізніше успішно захистили у 2009 році під час науково-практичної конференції, яка проводилася для всіх учнів ліцею. Про важливість цієї теми відмітив кореспондент А.Басенко, який був присутнім на науково-практичній конференції (на шпальтах газети «Южная правда» від 25.06.2009року).



2.2. Роль мотивації навчальної діяльності у здійсненні продуктивного навчання

Вже давно переконалася у тому, що не останню роль у підвищенні продуктивності праці учнів на уроці відіграє мотивація навчальної діяльності і від того як вона проведена, так і працюватимуть учні, розвиватиметься їх мислення, розкриватиметься творчий потенціал, вироблятимуться практичні навики наполегливості, самостійності. Одним з прикладів впливу мотивації на продуктивне навчання учнів може бути вивчення теми «Постембріональний розвиток організму». Так як учні на попередньому уроці виконували практичну роботу з теми «Вивчення ембріогенезу хордових на постійних препаратах і таблицях», то мету й мотивацію до цього уроку я поставила таким чином :



Фрагмент уроку з теми «Постембріональний розвиток організму».

Мета: з’ясувати та закріпити знання про вплив факторів навколишнього середовища на постембріональний розвиток організму; формувати соціально-психологічні компетенції учнів; виховувати почуття відповідальності за нормальний постембріональний розвиток організму людини, за збереження нормального генофонду людини.

Мотивація навчальної діяльності: Сучасній промисловості, сільському господарству, транспортній галузі потрібні активні, здорові працівники, що вміють адекватно реагувати на різні непередбачені ситуації, швидко приймати рішення, брати на себе відповідальність за вирішення проблем. Людина, яка працює, як правило, має сім’ю, має дітей, повинна дбати про них.

Тому вирішила відразу провести бесіду, метою якої було з’ясування розуміння учнями шкідливості і небезпечності вживання алкогольних напоїв.



Питання до учнів:

  • Чи замислювалися ви над тим, що досить поширеним явищем є щоденні аварії, злочини, які скоєні особами у нетверезому стані, а також і те, що все частіше показують у різних телевізійних програмах сирітські будинки, неблагополучні сім’ї?

  • Яка причина всіх цих суспільних явищ?

  • Як ви вважаєте, а чи впливає алкоголізм на процес запліднення яйцеклітини, ембріогенез, постембріональний розвиток організму?

  • Чи викликають алкогольні напої хвороби у людей?

  • Як ви вважаєте, чи прискорює старіння і смерть людини систематичне вживання алкогольних напоїв?

Як бачимо, мотивація навчальної діяльності перейшла в активне обговорення актуальних в наш час соціальних питань. По завершенню бесіди продемонструвала відеоролик «Алкоголізм і спадковість».

Така форма роботи на уроці вплинула на розширення, поглиблення й узагальнення життєво важливих знань учнів, тобто, їх життєвої (життєзберігаючої) й частково професійної компетентності. В учнів розвіялися помилкові уявлення про безпечність вживання алкогольних напоїв під час процесу запліднення яйцеклітини, ембріогенезу, постембріонального розвитку організму.



Як викладач і старша за віком людина, наголосила на тому, що серед юнаків побутує помилкова думка, ніби алкоголь посилює статеву потенцію. Дійсно, але на дуже короткий час вони досягають бажаного ефекту. Насправді алкоголь згубно діє на клітини головного і спинного мозку, які через добу витікають із сечею в туалет, у тому числі і на клітини, що регулюють статеву функцію, проникаючи з током крові у статеві залози та починає їх руйнувати. Відомий лікар сексопатолог М.Блехер відмітив, що з 168 обстежених ним чоловіків у віці 28-45 років, які звернулися до нього з проблемою статевої спроможності у 2009 році, (що мають пристрасть до пива!!! ) здорові статеві залози виявив лише у 9!!!, а в інших тканина сімяних залоз перероджується і втрачає свої функції. За даними С.М. Лівшиця і В.А. Яворського у сім’ях, де хоча б один із подружжя систематично вживає алкогольні напої, діти народжуються кволі, хворобливі, відстають у розумовому розвитку, 25% олігофренів і 25-27% дітей хворих на епілепсію.

Французький лікар Домме простежив за долею 10 родин любителів спиртного (алкоголіків) протягом 10 років і виявив таке: 22 викидні та мертвонароджені, із 57 дітей, які народилися, 16 незабаром померли від природженої слабості (не доживши до року), 9 народилися виродками, у 26 спостерігалася подальша затримка фізичного і розумового розвитку.

Дитячий лікар Ф. Бурневіль обстежив 3130 дітей, які були розумово відсталими та хворими на епілепсію. Виявилося, що майже у половини із них хтось із батьків зловживав алкоголем.



Вітчизняними вченими доведено (В.М.Бехтєрєвим і І.А. Сік орським), що зачаття плоду (запліднення яйцеклітини) у нетверезому стані призводить до народження розумово неповноцінної дитини, з нестійкою нервовою системою, схильністю до різних захворювань. Внаслідок дії алкоголю на плід може виникнути гідроцефалія (скупчення великої кількості рідини у шлуночках мозку), аменія (повна відсутність усіх кінцівок), фокоменія ( недорозвиток верхніх і нижніх кінцівок при відсутності плеча або передпліччя) та інші види аномалій. Народна мудрість гласить: «Батько пропиває печінку свого майбутнього сина».  Чи згодні ви з таким висловом?. Відповідь учнів була позитивною.

Вважаю, що повідомлення та обговорення правдивих наукових і медичних даних відносно здоров’я та життєдіяльності людини, про які учні у переважній більшості не знають, сильно впливають на формування світогляду учнів.

Такий урок не залишив учнів байдужими. Серед учнів групи знайшлися сміливці це Пігарьов Андрій та Чопко Руслан, які опрацювали та об’єднали інформаційний матеріал з газет і журналів, Інтернет-сайтів, вислови знаменитих людей та приказки й прислів’я про шкідливий влив алкоголю на людину, створили учнівський проект «Епідемія алкоголізму в Україні», який вони пізніше успішно захистили під час ліцейної науково-практичної конференції у 2010 році. Про важливість висвітленої теми наголосив голова райдержадміністрації Скрипник В.В., який був присутнім на учнівській конференції.
2.3. Ситуації успіху і продуктивне навчання

Важливе значення має використання сучасних педагогічних технологій, які дозволяють педагогам створювати та реалізовувати принципово інші моделі навчання і виховання, а учням допомагають у становленні відповідальної, соціально мобільної, здатної до антикризової стратегії особистості, а також в здобутті досвіду творчої діяльності, розвитку їх креативних здібностей, критичного мислення.



Як викладач з багаторічним стажем роботи, я давно помітила, що створення ситуації успіху в процесі навчання і виховання вносить атмосферу приязні та взаємодопомоги, впевненості і захищеності. Ситуації успіху є джерелом внутрішніх сил, можливості самореалізації учнів, дає їм енергію для подолання труднощів і формування в процесі навчання життєвої компетентності.

Л. Пироженко (старший науковий співробітник Інституту педагогіки АПН України) стверджує: «Ситуація це поєднання умов, які забезпечують успіх, а власне успіх  результат впливу цієї ситуації. Ситуація  це те, що здатний організовувати учитель». Тому використання у навчально-виховному процесі ситуації успіху, як однієї із складових особистісно-орієнтованих технологій продуктивного навчання, сприяє підвищенню продуктивності навчально-виховного процесу, дає можливість кожному учневі максимально реалізувати індивідуальні особливості, розвинути свою пошукову активність, відійти від проблем, пов’язаних із безпосередністю у вирішенні конкретних навчальних завдань. Реалізувати поставлені мною цілі і завдання перед учнями допомагають різноманітні прийоми, за допомогою яких здійснюється робота з навчальною групою та індивідуально з різними категоріями учнів, зокрема:



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка