«Малювання композиції



Дата конвертації23.03.2019
Розмір179 Kb.
#85170


%


Посібник знайомить із новітніми підходами до формування креативної інноваційної особистості. В першій частині наведено основні теоретичні положення, в другій показано шляхи реалізації в навчально-виховному процесі.

Зміст

Володіна Л. В. Розвиток мислення молодших школярів 3


Володіна Л. В. Урок з природознавства у 2 класу « Гриби: їстівні та отруйні» 5
Гавриш С. Б.Урок з образотворчого мистецтва в 4 класі 9

«Малювання композиції «Будинки»


Заблуда Н. А. Урок читання в 3 класі «Ми чуємо тебе, Кобзарю, через віки» 11
Література 16

Розвиток мислення молодших школярів

Актуальною для освіти сьогодення є проблема формування культури мислення молодшого школяра. Основними складовими феномену «культури мислення» є уміння мислити та конструктивно взаємодіяти з іншими. Саме ці уміння можна розглядати як основні компоненти, оволодіння якими забезпечить дитині подальший успіх у соціумі. Тому педагог насамперед має вміти організовувати у навчально- виховному процесі ситуацію розмірковування. Адже здебільшого вчитель працює не з учнем, а з предметом, і як головне завдання ставить кількісне і якісне засвоєння знань, умінь і навичок з навчального матеріалу.

«Знання - скарб, який завжди знаходиться при його власникові, « - говорить східне прислів*я. Це свідчить про те, як високо цінує їх людство. А набувають цей скарб, як відомо, в процесі навчання. Тому забезпечення учнів міцними знаннями, розвиток самостійного мислення є одним з головних завдань сучасної школи. Міцні знання - глибоко усвідомлені, в істинності яких учень впевнений, це ті знання які складають основу для свідомого оволодіння новими знаннями. Саме такі знання придатні для застосування у різних навчальних та життєвих ситуаціях. Вони є основою пізнавальної сфери культури мислення молодшого школяра.

Формування культури мислення молодшого школяра є актуальною проблемою для освіти сьогодення. Культура мислення - це дисципліна розуму, яка ґрунтується на сформованій у навчальній діяльності цілісній і гнучкій системі знань, умінь і навичок, придатній для пізнання об*активного світу, самого себе та для організації конструктивної взаємодії з іншими людьми.

Тому робота в цьому напрямку розпочинається з індивідуального навчального плану. Наступний крок полягає у підборі підручників. Так, у першому класі можна користуватися букварем К.С.Прищепи і В.І. Колесніченко. Порівняно з іншими букварями, цей підручник складніший. Він розрахований як на діток, що вчаться читати, так і на учнів, які вже вміють читати, завдяки сторінкам «Для тих, хто вміє читати». У ньому з перших днів вчать дитину розрізняти слова - назви предметів, слова - назви ознак, слова-назви дій і маленькі слова, що не відповідають на питання , а також позначати їх схематично однією лінією, хвилястою лінією, двома лініями, дужкою. Багато матеріалу приділено роботі з словом (синонімам, антонімам і омонімам без вживання терміну). Завдяки букварю Прищепи К.С. учні з першого класу знають, що приголосні звуки бувають тверді, м*які і пом*якшені. Тому дітей не доводиться перевчати у п*ятому класі. Саме цей підручник є хорошим помічником для вчителів у формуванні культури мислення молодшого школяра.

У 2-4 класах для вивчення української мови вчителі використовують вправи, які безпосередньо сприяють розвитку культури мислення. А саме:


  • вправа «Пильне око - гострий розум» передбачає розвиток уваги, пам’яті, уяви, комбінаторного мислення, фантазії. Вона подається на початку кожного уроку з метою оптимізації процесу мислення, зосередження учня на уроці;

  • вправа «Читай, думай. Не погоджуєшся? Заперечуй.» містить завдання, яке спонукає учнів до аналізу описаної ситуації, зіставлення власних знань, сприяє розвитку гнучкості мислення, умінню робити висновки.

Третім кроком є підбір матеріалів до уроку. Учителі використовують різні завдання:

  • загадки, прислів*я, приказки, скоромовки, ребуси;

  • різнорівневі завдання; *

  • завдання підвищеної складності;

  • навчальні ігри.

Четвертим кроком у формуванні культури мислення молодшого школяра є позаурочна діяльність, яка полягає в розвиткові творчих здібностей учнів:

  • підготовка і участь дітей у конкурсі української мови ім. П.Яцика;

  • проведення малої шкільної олімпіади серед учнів 2-4 класів з рідної мови, математики і природознавства;

  • конкурси читців поезій Лесі українки і Тараса Шевченка;

  • традиційні «Тижні початкової школи».

П’ятим кроком є робота з батьками. Вона полягає в проектно- пошуковій діяльності. В силу вікових особливостей молодші школярі потребують допомоги з боку батьків у пошуках, зборі і систематизації інформації, в організації і проведенні різноманітних тематичних екскурсій, після яких обов'язково іде обговорення і з*ясування ставлення учнів до побаченого та почутого.

Шостим кроком до формування культури мислення учнів є підготовка вчителів:



  • методичні семінари;

  • відвідування уроків колег;

  • відкриті уроки;

  • вивчення досвіду провідних вітчизняних та зарубіжних педагогів.

Колектив учителів початкових класів перебуває в постійному пошуку нових педагогічних прийомів і форм роботи з формування культури мислення молодшого школяра.

Суттю змін у системі освіти є упровадження цінності особистісного розвитку, розвитку творчих здібностей учнів. Це закономірно, тому що, розвиваючи нахили й задатки дітей, ми виховуємо їх здатними до критичного аналізу й об*активного оцінювання різних явищ до творчих пошуків і надбань,до не узвичаєного, оригінального розв'язування проблем, тобто, формуємо повноцінну, інтелектуально розвинену й духовно багату особистість.

Формування культури мислення молодших школярів треба починати з логічних умінь встановлювати причино-наслідкові зв’язки між предметам та явищами навколишнього світу.

Виконання цікавих логічних завдань викликає інтерес, емоційну реакцію учня, що і мотивує до навчання. Все це сприяє формуванню мисленнєвої діяльності, розвитку логічного мислення, вміння

розмірковувати, робити умовиводи; виховує інтерес і потребу в нових знаннях, впливає на розвиток пізнавальних здібностей та якість навчання молодших школярів.

Приклад підсумкового завдання для 4-го класу.



  1. Прочитай судження. Навпроти кожного напиши, істинне воно чи хибне:

а) опеньок - це їстівний чи неїстівний гриб -

б) число 5302 двоцифрове чи п’ятицифрове -

в) Леся українка - українська письменниця і співачка -

г) слово береза - іменник і має три склади -



  1. Намалюй співвідношення між обсягами наступних понять за допомогою кругів Ейлера. Склади і напиши судження з парою понять, використовуючи слова всі, деякі, жодний.

А - тварини

В - лисиці

С - вовки

Д - мешканці зоопарку

Всі - Деякі - Жодний -


  1. В одному будинку проживають троє друзів: Юрко, Василь і Сергій. Один з них займається у футбольній секції, другий - пише вірші, а третій захоплюється плаванням. Відомо що: Друг Василя був прикро вражений, бо вчора не зміг забити пенальті. Друг поета просив Сергія написати вірш про їхню футбольну команду. Назви імена футболіста, поета і плавця.

(Юрко - футболіст; Василь - поет; Сергій - плавець).

Отже, мислення - це природна потреба людини, основна спонукаюча сила - це почуття інтересу та радості від подолання труднощів.

Тема уроку: Гриби: їстівні та отруйні.

Чому восени добре збирати гриби?

 Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про гриби; навчити розрізняти

 їстівні і неїстівні гриби; розвивати пізнавальну активність дітей,

 уміння спостерігати; виховувати повагу і любов до природи;

 культуру поведінки.

Хід уроку

І. Організація класу.

Ми вам раді, люди добрі,

І вітаєм щиро вас,

І запрошуєм ласкаво

На урок у 2-й клас.

Хай ладиться скрізь: на роботі, в родині.

Щоб радісний настрій у серці не згас.

Все світле, гарне, що треба людині

Нехай неодмінно приходить до Вас.

Починаємо урок!

Працюватимемо старанно,

Щоб почули у кінці,

що у 2-А класі

Діти просто молодці!

 

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.



Живої природи світ таємничий

Ми на уроці сьогодні відкриєм

Навчимось його красу не руйнувати,

А примножувати, любити, оберігати.

    - Я дуже хочу, щоб наш урок був:

- навчальний;

- цікавий;

- веселий;

- добрий.

    - Сьогодні зранку мене зустрів Їжачок Хитрячок. Він передав вам ось цього листа.

Любі мої другокласники!

       До мого лісу давно прийшла чародійка Осінь. Вона все навкруги змінила. Дерева пофарбувала у яскраві кольори. А зараз вона вкрила галявини товстим шаром листя.

       Пташок відправила у теплі краї. Звірів застерегла від холодів і негод. А ще підготувала ліс до зими. І в переддень зими запросила Вас, дорогі діти, до лісу. І я запрошую Вас дізнатися багато цікавого.

                                                                                       Ваш Їжачок Хитрячок.

ІІІ. Актуалізація завдань уроку.


  • Щоб дізнатися, про що саме йтиме мова, треба відгадати загадку.

І великі і малі

Повдягалися в брилі

І дощу ці одноніжки

Не бояться ані трішки

Ліс улюблений їх край

А як звуться, відгадай. (Гриби)

 


  •  Гриби не належать ані до рослин, ані до тварин. Це окрема група організмів.

Гриб має шапочку і ніжку, якою кріпиться до землі. А щоб краще запам”ятати, пограємо у гру «Хто уважний»

  1. Дерево, земля, опеньки, грім.

  2. Велосипед, травичка, повітря, гриб.

  3. Риба, вудочка, сироїжки, сонце.

 

ІV.Дитячі повідомлення.



  1. Гриби відомі людині давно. Їх використовували в їжу ще в давнину. Гриби були завжди на столі.

  2. Гриби – цінні харчові продукти. За своїм хімічним складом вони наближаються до овочів та рослинних продуктів.

  3. Світ грибів цікавий і різноманітний. За деякими ознаками гриби подібні рослинам, за деякими тваринам. Тому гриби – це окреме царство.

  4. В грибах, як і в овочах та ягодах міститься велика кількість води.

 

V. Знайомство з грибами.

    - Прийшов час знайомитися з грибами.

(Білий гриб)

а) Мій гриб – найсильніший, найкращий з відомих їстівних грибів. За смаковими якостями не знає собі рівних. Має коричневий капелюшок і міцну ніжку. Росте у ялиновому або сосновому лісі. Його називають білим, тому що після сушіння він не темніє.

(Опеньки)

б) Найдружніші з грибів, ростуть цілою сімейкою. Маленькі грибочки мають світло коричневі капелюхи і маленькі біленькі спіднички на ніжках. Ростуть опеньки на пеньках, повалених деревах. Містять лікарські речовини.

(Підберезник)

в) Це добрий їстівний гриб. Зветься підберезник. Росте переважно   в березових лісах. Має високу і тонку ніжку.

(Лисички)

г) Ці гриби поширені по всій Україні. Ростуть у листяних лісах. Лисички жовтогарячого кольору з хвилястими капелюшками. Вони яскраві, наче сонечко. Лисички – добрі їстівні гриби.

(Печериця або шампіньйон)

д) Печериця або шампіньйон росте у листяних та хвойних лісах, уздовж доріг, у парках, садах, на луках. А ще його можна виростити в домашніх умовах.

       Ці гриби їстівні. Але є гриби - отруйні. Їх треба знати і уміти розпізнавати.

(Сатанинський гриб, мухомор червоний, мухомор пантерний, лисичка несправжня, бліда поганка, опеньок несправжній).

(Мухомор)

а) А ось красивий гриб. Він  - найяскравіший гриб з усіх у лісі. Це мухомор. Він отруйний гриб. Його не можна вживати в їжу. Викинь! І вимий руки! Обов”язково.

       Але не варто знищувати отруйні гриби. Їх їдять кабани, олені, борсуки, білки.

 

VI. Відгадування загадок.



  • А зараз я пропоную відгадати загадки і впізнати гриби.

  1. Із своїх найперших днів

Це найбіліший із грибів

По властивостях він цінний

Лікар від хвороб відмінний. (Білий гриб)


  1. Слизьку шапку одягнув,

І під деревом заснув

З задоволенням збирають…

І на зиму закривають. (Маслюк)


  1. Під березою грибочок

Поряд мама і синочок

з деревом вони куми

добре знаємо їх ми.(Підберезники)


  1. Обліпили всі пеньочки

Мами, тата, сини й дочки.

Наче нитки всі тоненькі

Вишукані й чепурненькі. (Опеньки)


  1. Ці грибочки невеличкі

Із близнючок в них сестрички

По лісах мандрують пішки

Носять рижі босоніжки. (Лисички)


  1. Добра людям помічниця

Є їй чим в житті гордиться

У теплицях місце має

Йод в собі для нас тримає. (Печериця)

 VIІ. Гра “Їстівне - неїстівне”

       Учитель промовляє назви грибів. Якщо гриб їстівний, діти плескають в долоні. Якщо гриб неїстівний – тупотять.

     (Маслюк, мухомор, опеньки, білий гриб, бліда поганка, сироїжки, підберезник, лисички).

 VIІІ. Робота в парах

        (конверти з грибами, скласти і назвати)

 ІХ. “Збирання грибів” – гра.


  • Ростуть гриби з ранньої весни і до пізньої осені. Сприятливими умовами для їх росту є волога, температура та поживні речовини. Поживні речовини гриб зберігає в грибниці. За народними прикметами до лісу треба вирушати в невітряну погоду після теплого дощу, що пройшов уночі, з туманами, коли грунт пріє.

  • А зараз ми будемо збирати гриби у кошики. В один кошик кладемо їстівні гриби, а в інший отруйні. (Гриби на столі)

 Фізкультхвилинка

 Йшли ведмедики малі

Нахилились до землі

Потім встали, руки в боки

І зробили три підскоки

Потім розминали плечі

Руки знову опустили

І за парти тихо сіли.

 Х. Приказки про гриби.

       Шукаючи гриби, люди склали приказки, які слід пам”ятати.

а) Гриб сам не росте ніколи, коло нього і другий з”явиться поволі.

б) Потрібно раніше вставати, щоб грибів назбирати.

в) Перші тумани осені – грибна прикмета.

г) Тепло і волога – чекай грибів доволі.

 ХІ. – Так як же треба поводитися у лісі під час збирання грибів.

Пам”ятка для друга природи.



  1. Збирай гриби в лісах, далеко від доріг.

  2. Знай гриби дуже добре.

  3. Зрізай гриби ножем, не руйнуй грибницю.

  4. Збирай тільки відомі тобі гриби.

  5. Не знищуй грибниць, бережи їх для майбутніх грибників.

 ХІІ. “Грибна полянка”.

  • Прикрасимо нашу поляну.

(Гриби на столі)

 ХІІІ. А зараз літературна хвилинка.



  1. В лісі дощик лист обмив

Теплу землю покропив

Виріс гриб в траві густій

Підберізничок  товстий.


  1. Сироїжки ще в землі

Одягли свої брилі.

  1. А маленькі маслюки

Поставали у рядки

Прямо серед просіки

Виставили носики.


  1. Боровик же мов клубок

Заховався під дубок

Під осінні два листки

Щоб не з”їли слимаки.


  1. В полі, в лісі, в магазині

В білій чи рудій шапчині

У пошані печериця

Бо на всі смаки годиться.


  1. У нашого опенька

Невеличка сімейка

Під пеньком потроху

Ще з десяток з-під моху.


  1. А це поганка блідолиця

Ще й препогана як годиться

Вона вам, діти, не подружка

Бо препогана з неї юшка.

 ХІV. Як готувати гриби?

         Рецепт від нашого шеф-кухаря.

         “Суп із шампіньйонів”.



  • Для його приготування потрібно:

2-3 середні картоплини;

250 грамів грибів;

1 столова ложка вівсяної крупи;

1 столова ложка сметани;

1 цибулина;

1 морквина;

спеції: кріп, лавровий лист, сіль за смаком.

Коли вода закипить (приблизно півтора літра), додати картоплю, гриби. Варити на слабкому вогні 15-20 хвилин. Додати вівсяну крупу, порізану цибулю і моркву. Поварити ще 5 хвилин. Потім додати спеції і сіль за смаком. І вже можна частувати гостей.

 ХV. Гра “Розфарбуй гриба”.

ХVІ. Підсумок уроку:



  • Ми багато дізналися про гриби. А щоб не помилитися: їстівний гриб чи ні, треба знати про гриби дуже багато. А прочитати це можна ось у цій книзі – енциклопедії “ Про гриби ”.

 

Діти! Наш урок закінчується.



  • Чи був він навчальним?

  • Чи був він цікавим?

  • Чи був він веселим?

  • Чи був він добрим?

           Значить у 2-му класі: діти просто “Молодці!”

Грибів ми назбирали вдосталь. І ними в першу чергу пригостимо наших гостей.

 ХVІІ. Частування дітей.

Малювання композиції «Будинки»

Мета: Вчити школярів правильно сприймати і передавати на малюнку образний стан архітектурного пейзажу на реальну тему.

Розвивати просторові уявлення, фантазію, окомір.

Виховувати інтерес до створення композиції на реальну тему.

ХІД уроку



  1. Організація класу

Сядьте, діти, всі гарненько,

Руки покладіть рівненько,

Голову вище ПІДНІМІТЬ.

Свої плечі розведіть.

Мені, діти, усміхніться,

Веселіше подивіться.

Девіз уроку

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним, уважним бувай І про кмітливість не забувай!



  1. Організаційна частина

  1. Вступна бесіда учителя

  • Діти, на минулому уроці ми з вами конструювали будинок з паперу. А сьогодні будемо створювати композицію «Будинок».

  • Як ви вважаєте, навіщо люди зводять будинки? (Відповідь дітей).

  • Ви вірно сказали, адже будинки захищають від несприятливих природних умов, людині зручно жити в будинку і там вона почувається у безпеці. Сьогодні ми з вами живемо у просторих і світлих будинках. А були часи, коли наші предки знаходили собі пристанище у печерах.

Втім, навіть нині у Туреччині та Китаї дехто облаштовує своє помешкання в печері, але вони не такі вологі й холодні, як у кам’яному віці, а затишні й

зручні.


  • Крім житлових, є ще й громадські споруди: лікарні, школи та навчальні заклади, картинні галереї, виробничі корпуси (заводи, фабрики), магазини, кафе,

  1. Перегляд демонстраційного матеріалу.

  2. Продовження бесіди (за матеріалом підручника с. 119).

  • Зверніть увагу на те, що форма будинку часто залежить від природних умов місцевості, де вони зводяться. Архітектура відома з давніх- давен, ще з тих часів, коли люди почали будувати собі житла.

  • Первісні люди полювали на мамонтів: м'ясо споживали, а зі шкури та кісток споруджували житло,

  • Пізніше почали будувати житло із глини. Глинобитні хижі з солом’яними дахами й нині є у багатьох районах Африки, а також і у нас на Україні. Такі будинки дешеві, і в них прохолодно в жарку погоду, і при цьому вони мають привабливий вигляд.

  1. Колективна робота,

а). Назвіть матеріали з якого будують будинки. (Відповідь дітей).

  1. Повідомлення експертів.

  1. . Перші будинки з’явилися близько 11 тисяч років тому. Ці маленькі й тісні житла будували з обпаленої на сонці глини. Мешканці перших поселень селилися на берегах річок та озер, щоб мати під річкою свіжу воду. Такі будинки називалися мазанками. Покривали їх солом’яними стріхами.

  2. . У північних місцевостях Росії, де росли густі ліси, будували теплі дерев’яні хати - «ізби».

  3. . У південних степах Середньої Азії та Монголії чабани, що випасають худобу, ще й досі будують юрти - тимчасові житла з овечої повсті та шкіри на дерев’яному каркасі.

  4. . На території Йорданії та Туреччини десь 8 тисяч років тому з’явилися перші великі міста. Оточені міцними мурами - фортецями. Вони поступово ставали центрами торгівлі та ремесла.

  5. . У містах люди споруджують багатоповерхові будинки, щоб поселити на невеликій ділянці землі якомога більше людей. Висотні житлові й офісні будинки були вперше споруджені в Чикаго близько 120 років тому.

  6. . Найвищою будівлею в світі вважається хмарочос Емпар Стейт Білдінг, який розташований в Нью-Йорку. Розмір його справді вражає. У ньому 102 поверхи, його висота - 381 метр. Ця будівля важить 33100 тонн. На неї пішло 10 мільйонів цеглин і 700 кілограмів кабелю сходи нараховують 1860 сходинок.

  • Діти, а хто ж створює ці шедеври - будинки, фабрики, заводи, школи, магазини, церкви, музеї. (Відповідь дітей).

  • Так, все це зроблено умілими, невтомними, працьовитими руками конструкторів, архітекторів, будівельників, малярів, електриків, паркетників, столярів і багатьох людей.

  1. Оголошення теми і мети уроку

  • Тож сьогодні на уроці ми будемо з вами будемо малювати композицію «Будинок». Ви ознайомились з багатьма видами будинків. Тож кожний створить свій власний будинок.

  1. Бесіда учителя.

  • Впродовж багатьох століть кожний народ виробив власний вид житла, яке найкраще відповідало природним умовам, способу життя і національного характеру. Існують три основні принципи архітектури.

а) доцільність, зручність;

б) міцність;

в) краса, художня виразність.


  1. Вправа «Очікування».

Від ваших малюнків я очікую:

  • удосконалити вміння добирати кольори; правильно виконати пейзажну композицію;

  • навчитися виконувати «багатошаровий живопис»;

  • виробити навички охайного оформлення роботи.

  1. Фізкультхвилинка.

  2. Творча робота,

  1. Проектне малювання

  2. Практична діяльність.

  1. Підсумок уроку.

  1. Перегляд і оцінювання виробів.

  2. Створення виставки завершених учнями композиції.

  3. Декламування вірша Є. Желєзнякова «Рідний дім».

Хай живе наш рідний дім! - Тепло й затишно у нім,

Тут і тато, тут і ненька,

І бабусенька рідненька,

І веселий наш дідусь Крутить пишний русий вус.



«МИ ЧУЄМО ТЕБЕ, КОБЗАРЮ, ЧЕРЕЗ ВІКИ»

Усний журнал



Мета:    Розширити і поглибити знання учнів про великого народного поета Т.Г.Шевченка, його життєвий та творчій шлях; розвивати навички виразного читання, правильного сприймання поетичних та художніх творів; Розвивати пам’ять, мислення, вміння самостійно аналізувати та робити висновки. Виховувати через образне слово великого кобзаря почуття доброти, любові до України, свого народу.

Обладнання  репродукції картини Т.Г.Шевченка, його портрет, пам’ятник Т. Шевченку в Каневі.

І. Привітання.

                                               Усміхніться, любі діти,

                                               Шліть гостям нашим привіт.

                                               Пролунав уже дзвінок

                                               Починаємо урок.

                                               Працюватимем старанно,

                                               Щоб почути у кінці

                                               Що у нашім 3 класі

                                               Діти – просто молодці.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми  будемо говорити про життєвий та творчий шлях геніального сина українського народу Т.Г.Шевченка. це він мав справді «од Бога і голос, і ті слова», які пішли «межи люди». Навіть в найтяжчі часи в родинах українців зберігались книги з його творами. А ті, кого лиха доля в пошуках кращого життя гнала на чужину, разом з Біблією, грудочкою рідної землі везли з собою в ті далекі краї «Кобзар» Т.Шевченка. він разом з ними промовляв:

                                      «… я так люблю

                                      Мою Україну убогу».


ІІІ. – А починаємо наш усний журнал із сторінки «Біографічної». Перш ніж група «Літературознавців» розповість нам біографію Т.Шевченка, довідкове бюро нам скаже, що ж означає слово «біографія».

Довідкове бюро

Біографія – в перекладі з грецької мови означає: «біо» - життя, «графія» - опис. Отже, біографія – це опис життя людини.

Літературознавці

  1. 9 березня 1814 року в селі Моринцях Звенигородського повіту на Київщині (тепер Черкащина) в сім’ї кріпака народився хлопчик, якого назвали Тарасом. Гірке дитинство випало на його долю. Син кріпака – власність пана. Через два роки родина переїхала до села Кирилівки.

  2. Ріс Тарас розумною, допитливою дитиною, хотів усе знати. Перші скупі знання він отримав з церковнослов’янських релігійних книг у школі сільського дяка, а разом з ними і суворі кари та знущання.

  3. У 9 років малий Тарас Залишився без матері. Життя в сім’ї стало нестерпним, коли батько одружився із удовою, яка мала трьох своїх дітей. Хлопчик змушений був терпіти знущання лихої мачухи. В 11 років став Тарас круглим сиротою. Після батькової смерті почалося поневіряння хлопця по чужих людях.

Вчитель:        Пізніше, згадуючи своє дитинство, Тарас Шевченко напише…

                                          «Мені аж страшно, як згадаю

                                          Оту хатину у гаї,

                                          Над чистим ставом, край села,

                                          Мене там мати повила,…


  1. Змалку в обдарованій від природи дитині прокинувся талант художника. Прагнення навчитися малювати водило хлопчика від села до села у пошуках вчителя. Був він і наймитом, в обов’язки якого входило рубати дрова, носити школярам воду. Пізніше він стає слугою пана Енгельгардта, який робить його козачком. Пан захотів мати власного художника і віддав свого козачка на чотири роки до живописця В.Ширяєва.

  1. На життєвій дорозі Тарас зустрів добрих і розумних людей, які побачили в ньому талановиту людину і викупили з неволі, допомогли з навчанням в Академії художеств. Ставши вільною людиною в 24 роки, Тарас написав багато поетичних творів, які увійшли до збірки «Кобзар». Згодом ця назва стала символом усієї творчості поета.

Вчитель: - Що ж означає слово «Кобзар»? Звідки ця назва?

Довідкове бюро

Кобза – старовинний український народний струнний інструмент.

Кобзар – український народний співець, що супроводить свій спів на кобзі. Кобзарів можна було бачити в селах і містах. Водили їх хлопчики – поводирі, бо майже всі кобзарі були сліпими.

  1. Пани і цар злякались його віршів і заслали поета в далеку пустелю – віддали у солдати із суворою забороною малювати і писати. Але не скорився Тарас і потайки писав вірші і малював картини. А девізом свого життя проголосив слова «Караюсь, мучусь, але не каюсь…»

  1. Понад десяти років томився Шевченко у неволі. Він крадькома писав поезії, що увійшли до «захалявної книжечки», створив понад 400 малюнків, виконаних олівцем та акварельними фарбами.

Вчитель: - Ви щойно чули такі слова «захалявна книжечка.» А що це таке нам розповість довідкове бюро.

Довідкове бюро

Коли Т.Г.Шевченка відправили у заслання до Сибіру із забороною писати і малювати – з’явилася захалявна книжечка. Поки ніхто не бачив, він малював, писав вірші на маленьких клаптиках паперу, які збирав докупи. А щоб її ніхто не знайшов, ховав у халяві високих солдатських чобіт. Звідси і назва «захалявна».



  1. Дуже хотілося поетові мати в Україні маленький будиночок. Але не судилося йому ні сімейного затишку, ні діток, яких він дуже любив. Це для них він написав, видав і безкоштовно відправив на Україну 1000 «Букварів». Було це незадовго до його смерті.

  1. Помер Шевченко в Петербурзі, а пізніше його було перезахоронено у Каневі на Чернечій горі, яка тепер зветься Тарасовою. Його ім’я знають у всьому світі, воно вічне у пам’яті нашого народу.

Вчитель: - А зараз ми перевіримо, чи уважно ви слухали розповідь своїх товаришів.

  • Де народився Тарас Шевченко?

  • Яким він був у дитинстві?

  • Коли він залишився сиротою?

  • Ким йому довелося бути після смерті батьків?

  • У скільки років він став вільною людиною?

  • Чому його було віддано у солдати?

  • Як називалася його перша збірка віршів?

  • Що зробив Шевченко для дітей?

  • Де помер поет?

IV. - Наступна наша сторінка «Поетична».

Вчитель: - Всю поезію Т. Шевченка можна поділити умовно на три теми: це вірші про природу, вірші про тяжке життя людей та вірші, присвячені темі материнства.

  • Готуючись до уроку, діти нашого класу, а зокрема група «Читців» підготували вірші напам’ять та створили виставку малюнків «Що я бачу, читаючи вірші Т.Г.Шевченка».

  • Почнемо з найпоширенішої теми програми початкових класів  - це тема про красу природи.

  1. «Тече вода із-за гаю»

  2. «Дивлюсь, аж світає»

  3. «Зацвіла в долині»

- Доречі: Тарас Шевченко дуже любив цю рослину. У своїх віршах він згадує калину більше 300 раз.

  1. «Реве та стогне»

  • Слідуюча – це тяжке життя людей в часи кріпатства.

  1. «На панщині пшеницю жала»

  2. «Мені тринадцятий минало»

  • Наступна тема, це тема щасливого материнства.

  1. «У нашім раї на землі…»

  2. «І досі сниться…»

Вчитель: - На вірші Тараса Шевченка відомі композитори створювали музику. Наприклад, Микола Лисенко написав музику на слова вірша «Садок вишневий коло хати.»

  • Дуже багато створено українських народних пісень на слова Т. Шевченка:

  • «Тече вода з-під явора»

  • «Дивлюсь, аж світає»

  • «Сонце заходить, гори чорніють»

  • «Заповіт»

  • «Вітер в гаї нагинає»

  • «Зоре моя вечірняя»

  • «Од села до села»

  • «Із-за гаю сонце сходить» та багато інших.

V. Тому наступна наша сторінка «Музична»

Вчитель: - Закрийте очі, розслабтесь. Зараз ви почуєте пісню, яку виконує капела бандуристів на слова відомого вам вірша «Реве та стогне Дніпр широкий».

  • А щоб трішечки звеселитись, проведемо фізкультхвилинку під народну пісню на слова Т.Шевченка «Од села до села».

  • Перегортаючи нашу «Музикальну сторінку», виконаємо для наших гостей пісню на слова Т.Шевченка «Як би мені черевики».

VI. - Наступна сторінка «Мистецтвознавча».

  • Нам вдомо, що Тарас Григорович Шевченко був не тільки поетом, він був ще й талановитим художником. Багато своїх живописних творів залишить він у спадок. Уявимо собі один із найкрасивіших бульварів Києва – бульвар Тараса Шевченка. Ми з вами – в одному із залів музею.

  • Група «Мистецтвознавців» розповість нам про деякі картини Т.Г.Шевченка.

  1. «Автопортрет».

  • Розгляньте автопортрет Шевченка. Художник зобразив себе молодим, сповненим мрій, він ніби заглиблено дивиться у майбутнє. Портрет був створений у часи, коли поет нарешті вирвався на волю. На цьому автопортреті поет сидить боком до нас . здається, що він до нас повернувся на мить, а потім знову порине у світ своєї творчості. На темнуватому тлі чітко вирізняється обличчя, високе світле чоло, проникливий погляд очей.

Вчитель: - За своє життя Т. Шевченко створив близько 40 автопортретів очевидно, що в такий спосіб художник прагнув передати свої думки, переживання, зміну внутрішнього і зовнішнього вигляду.

  1. Ось перед вами картина «Благословення дітей». Що ж ми бачимо? Жінку із задумливим поглядом, ніжну, вродливу… Історія цієї картини така. Коли Т.Г.Шевченко був у засланні, то він став там свідком події, яку зобразив у цій картині. Ви тільки подивіться, як точно він зміг передати всі переживання жінки. Тільки погляньте, з якою ніжністю мати торкається чола дитини.

  1. Наступний шедевр теж був намальований за тисячі кілометрів від Батьківщини. Красиві, мов квіточки, дівчата. Шевченко порівнює їх з калиною. Стомлені руки опущені донизу, важкі відра з водою. Але ці очі. Погляньте на них. Вони щасливі. Щасливі тому, що вдома. Картина називається «Дві дівчини»

  1. Картину «Байгуші» Т.Шевченко намалював під час заслання. На передньому плані зображено два хлопчики – байгуші. Вони просять милостиню. Старший хлопчик голосом, мімікою, жестом прохає завчено і звично, а молодший ще не усвідомлює трагедійності свого становища. На задньому плані художник зобразив свій автопортрет. В його погляді біль, докір, гнів. Цей малюнок викликає у мене співчуття до хлопчиків.

Вчитель: - Що ж таке «байгуші» роз’яснить нам довідкове бюро.

Довідкове бюро

Байгуші – означає «бідарі, бідолахи».

 

Вчитель: - Уважно придивившись, ми побачимо, що на цих трьох картинах є підпис «Сепія». Що ж воно означає:



Довідкове бюро

Сепія – це малюнки, котрі виконав Тарас Шевченко фарбою сіро-коричневого кольору, відомого як сепія. Виготовляється з чорнильної залози морських каракатиць. До сепії художник звертався дуже часто, особливо в період заслання. Коричневий тон сепії немовби підкреслює безрадісне життя.

  1. Однією з перлин художньої творчості Шевченка є портрет Кейкуратової. Особливі почуття художника до цієї жінки. Називав її чистою, захоплювався нею, підносив до небес. Для нього вона була янголом. Поглянеш в очі людини, і одразу можеш сказати про неї все. Недарма говорять, що Очі – дзеркало душі.

VII. Робота з виставкою книг.

Вчитель: Ви бачите виставку книг. Це книги про Т.Г.Шевченка і твори самого поета.

1. Це збірка поем і дум, які вивчатимете в старших класах.

2. А ось книжечка, в якій зібрано ксерокопію творів, написаних рукою Т.Г.Шевченка.

3. Ось в цих величезних томах зібрано всі картини, зарисовки Т.Шевченка.

4. А це книжечки для учнів початкових класів, тобто для вашого віку. Про одну з них розповість Котик Вікторія.

- Я прочитала книгу Т.Г.Шевченка «Мені тринадцятий минало». Малюнки до віршів створив художник Віктор Глуздов. До цієї книжки ввійшли вірші Т.Г.Шевченка про тяжке життя селянських дітей за часів кріпаччини. Переписуючи в бур’янах в здобутий з великими труднощами записник улюблені вірші та пісні, забував хлопчик сирітське горе. Зазнавши змалку поневірянь, поет гаряче співчував сиротам і сумував над їхньою долею. Вірші Т.Г.Шевченка сповнені великої любові до рідного народу, до всіх дітей. Тому так високо шанують дорослі і малі пам’ять великого Кобзаря, тому так люблять його полум’яне і ласкаве слово.



VIII. Підсумок уроку.

- Отже, сьогоднішня наша зустріч закінчується. Аналізуючи творчий та життєвий шлях Т.Г.Шевченка від народження і до смерті, давайте спробуємо підібрати слова, які характеризували його в окремі проміжки часу.

                                  

                                         

                                          Філософ                     Народний олівець

                                 Геній                                                  Художник

                       Кріпак                          ТАРАС                        Поет

                                Наймит                                           Козачок

                                                         Сирота

                                     

                                      Це був поет, поет з родини бідної.

                                     А душу мав розкрилену, як птах.

                                      Гарячим болем і живою піснею

                                      Його слова – в народу на вустах.

                                      А скільки ж раз його було розіп’ято

                                      За правду, за «Кобзар» і «Заповіт».

                                      В душі народу словом заповітним він

                                      Залишить вічний і глибокий слід.

                                                                                Т. Нарчинська

Література


  1. Навчальні програми для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою

  2. Проект Концепції розвитку освіти до 2025 року

  3. Баханов К. О. Інноваційні системи технологій та систем навчання: Монографія. – Запоріжжя: Просвіта, 2000

  4. Освітні технології: Навчально-методичний посібник. / за заг. редакцією О. М. Пєхоти. – Київ: А.С.К., 2001

  5. Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. – Київ, 2002

  6. Савченко О. Я. Дидактика початкової школи: посіб. для студ. пед.. ф-тів/ О. Я. Савченко. – К: Абрис, 1997

  7. Фізкультхвилинки у початковій школі. 2-ге вид., зі змін. та доповн./Упор.: Т. В. Решетуха, Т. Б. Ухіна, О. В. Лабащук. – Тернопіль: Мандрівець, 2007

  8. Ярошенко О. Г. Групова навчальна діяльність школярів: теорія і методика. – Київ: Партнер, 1997







Каталог: uploads -> editor -> 2656
editor -> Сталий розвиток суспільства
editor -> Бібліотечні уроки для учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів 2013 Греджева Н. О
editor -> Календарно-тематичне планування уроків з художньої культури на І семестр для 9-11 класів. Художня культура 9 – 11 класи Розробка змісту навчальної програми «Художня культура»
editor -> Методичні рекомендації щодо ведення класних журналів Упорядник: Сергата Світлана Миколаївна завідувач районного методичного кабінету відділу освіти Новомиргородської районної державної адміністрації
2656 -> Вчитель повинен дати можливість учням купатися в океані власних ідей, досліджувати їх і шукати істину
2656 -> Зш I-III ст.№1 м. П’ятихатки Розробка відкритого уроку у 5-а класі Вчитель
2656 -> Виступ перед аудиторією
2656 -> Робота з батьками в початковій школі Досвід роботи класного керівника початкових класів Ткачук О.І
2656 -> Гриби: їстівні та отруйні


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка