Методичні рекомендації щодо впровадження нового Державного стандарту зі світової літератури за новою програмою для 5-го класу



Дата конвертації23.03.2017
Розмір1.02 Mb.
ТипМетодичні рекомендації
Управління освіти Первомайської міської ради

Міський методичний кабінет


Методичні рекомендації

щодо впровадження нового Державного стандарту зі світової літератури за новою програмою для 5-го класу

На допомогу вчителям світової літератури

2013


Методичні рекомендації щодо впровадження нового Державного стандарту зі світової літератури за новою програмою для 5-го класу: На допомогу вчителям світової літератури: Методичний посібник. – Первомайськ, 2013. – 54 c.
Укладач: Токарська М.Б.,

методист методичного кабінету

управління освіти

Первомайської міської ради



Рецензент: Відмиш Л.І.,

в.о. завідуючої методичним кабінетом управління освіти

Первомайської міської ради

Відповідальний Остапенко Г.Ф.,

за випуск: начальник управління освіти

Первомайської міської ради


Комп`ютерна верстка, дизайн:

Мойса А.І., Бончковська С.Г.,



Рябикін А.П.

Рекомендовано методичною радою управління освіти Первомайської міської ради, протокол № 3 від 17.05.2013 р.
Посібник містить календарно-тематичне планування та конспекти уроків, які ввійшли до нової програми зі світової літератури для 5 класу. Рекомендовано для вчителів світової літератури загальноосвітніх навчальних закладів.

ЗМІСТ



Вступ …………………………………………………..

4


Календарно-тематичне планування уроків

світової літератури в 5 класі ……………………………

6


Японська народна казка «Іссумбосі,

або хлопчик-Мізинчик». Любов до праці, кмітливість, ставлення до природи в образі головного героя (Л.В.Тарнавська) ……………………


13


Е.Портер «Полліанна». Книга нашого дитинства (Л.В.Ільницька) ……………………………………….

18


Щирість, мужність та оптимізм головної

героїні твору "Поліанна", її вплив на життя

міста (Л.В.Ільницька) …………………………………


22


Льюїс Керролл «Аліса в Країні Див».

Творча історія книги, її зв`язок із біографією письменника та життям Англії «вікторіанської»

доби (О.Л.Петренко) …………………………………

27


Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди

в повісті-казці «Аліса в Країні Див»



(О.Л.Петренко) ………………………………………..

31


Льюїс Керролл «Аліса в країні Див».

Творча історія книги, її зв’язок із біографією письменника та життям Англії «вікторіанської

доби» (Т.П.Перкова) …………………………………

34


Роалд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика».

Доброта та щирість головного героя



(Ю.Є.Балабан) ………………………………………...

48


Література …………………………………………….

54


Вступ
Відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту» раз на десять років переглядається Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, а він є головним документом, на підставі якого створюються програми. Новий державний стандарт, затверджений Постановою Кабінету Міністрів № 1392 від 23 листопада 2011 року, вимагає і зміни навчальних програм. Змінюється час, покоління учнів, пріоритети суспільства, тому так чи інакше програми теж мають оновлюватися.

У Державному стандарті метою освітньої галузі «Мови і літератури» визначено розвиток особистості учня, формування в нього мовленнєвої і читацької культури, комунікативної та літературної компетентності, гуманістичного світогляду, національної свідомості, високої моралі, активної громадянської позиції, естетичних смаків і ціннісних орієнтацій.

Структура нової програми відповідає структурі літературної освіти, закладеної в Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти. Тобто вивчення світової літератури поділяється на три етапи: 5-7 класи – етап прилучення учнів до читання, формування в них стійкої мотивації до читання художньої літератури; 8-9 класи – етап системного читання, тобто пропонується огляд ключових літературних епох у контексті культури із вивченням тих творів, що відповідають віковим особливостям учнів; 10-11 класи – етап творчо-критичного навчання, коли до учнів мають прийти вершинні твори світової літератури морального, філософського, історичного, суспільного змісту.

Однією з особливостей нової програми є те, що в кожному класі введено розділ «Сучасна література», в якому представлено твори різних жанрів, популярні в різних країнах і пов’язані з проблемами сучасної молоді та суспільства. Якщо попередні програми були спрямовані на минуле, то нова програма відкриває дітям сучасний світ.

З 1 вересня 2013 року починає діяти нова програма зі світової літератури для 5 класу. Творчою групою вчителів світової літератури міста Первомайська розроблено календарно-тематичне планування та конспекти уроків, які ввійшли до нової програми.

Календарно-тематичне планування уроків світової літератури в 5 класі


з/п

К-ть годин

Дата

Зміст навчального матеріалу










ВСТУП (2 год)

1

1




Світова література – духовна скарбниця людства. Роль книги в сучасному житті.

2

1




Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів (прислів'я, приказки, загадки, пісні). Гуманістичні цінності, втілені у фольклорних творах різних народів. Література і фольклор.







16 +

1 рез. + 1 ПЧ + 1 РМ



КАЗКИ НАРОДІВ СВІТУ (16 год)

3

1




Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їх характерні ознаки. Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки.

4

1




Японська народна казка «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик». Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості, ставлення до природи в образі Іссумбосі.

5

1




Національний колорит японських казок.


6

1




Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці.

7

1




Значення фантастичних елементів.

8

1




Арабська народна казка «Сіндбад-Мореплавець» (третя подорож).

Утвердження жаги відкриття світу, мужності й людяності в казці.



9

1




Втілення в образі Сіндбада-Мореплавця віри в перемогу людини над обставинами.

10

1




Брати Я. і В. Грімм. «Бременські музиканти». Значення діяльності братів Грімм у збиранні й збереженні фольклору. Моральні цінності в казках.

11

1




Характеристика образів персонажів. Антитези у пропонованих творах.

12

1




Позакласне читання. Ш.Перро. Казки «Осляча шкура», «Спритна принцеса, або Пригоди розумниці».

13

1

1 рез.

Олександр Сергійович Пушкін. Вступ до поеми «Руслан і Людмила».

14

1




«Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Синтез фольклорних і літературних елементів у творчості О.Пушкіна.

15

1




Система образів. Автор.


16

1




Розвиток мовлення (усно). Складання характеристики літературного героя.


17

1




Ганс Крістіан Андерсен. «Соловей».

Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці «Соловей».



18

1




Соловей як утілення сили природи й мистецтва; зміни в образі імператора.

19

1




Оскар Уайльд. «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика. Основний конфлікт.

20

1




Еволюція образу головного героя. Символічний зміст назви твору.

21

1




Контрольна робота за розділами «Вступ», «Казки народів світу».

Різнорівневі завдання.









10 +

1 РМ +


1 ПЧ

ПРИРОДА І ЛЮДИНА (10 год)

22

1




Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея («Поезія землі не вмре ніколи...»).

23

1




Иоганн Вольфганг Гете. «Нічна пісня подорожнього».

24

1




Зображення взаємозв'язку різних сфер природи й людини в поетичному творі.

25

1




Виразне читання напам'ять.

26

1




Генріх Гейне. «Задзвени із глибини...». Втілення краси весняної природи у вірші.

27

1




Зв'язок із фольклором. Виразне читання напам'ять.

28

1




Розвиток мовлення. Твір-опис (природи) за картиною.

29

1




Ернест Сетон-Томпсон «Лобо».

30

1




Авторські спостереження за світом природи.

31

1




Утвердження любові до всього живого.

32

1




Зображення художніх образів, їх розкриття в подіях твору.

33

1




Контрольна робота за розділом «Природа і людина». Письмова відповідь на запитання.

34

1




Позакласне читання. Сетон-Томпсон «Ведмежа Джонні», «Мустанг-іноходець».

II СЕМЕСТР







10 +

2 РМ (із них

1 год. рез.) +

1 ПЧ +


1 рез.

СВІТ ДИТИНСТВА (10 год)

35

1

1 рез.

Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра».

36

1




Світ дорослих і світ дітей у повісті.

37

1




Том Сойєр і Гекльберрі Фінн.

38

1




Розвиток мовлення. Порівняльна характеристика героїв (письмово).

39

1




Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність).

40

1




Ставлення автора до своїх героїв.

41

1




Елеонор Портер «Полліанна». Книга нашого дитинства.

42

1




Щирість, мужність і оптимізм героїні твору, її вплив на життя міста.

43

1




Полліанна та її друзі.

44

1




Художні засоби розкриття образу Полліанни.

45

1




Ідея радості життя й відкриття світу у творі.

46

1

1 рез.

Розвиток мовлення. Складання листа до Клубу Полліанни (письмово).

47

1




Контрольна робота за розділом «Світ дитинства». Анкета головного героя.

48

1




Позакласне читання. А.Ліндґрен «Пригоди Калле Блюмквіста».







8 + 1 РМ + 1 ПЧ + 1 рез.

СИЛА ТВОРЧОЇ УЯВИ (8 год)

49

1

1 рез.

Льюїс Керролл. «Аліса в Країні Див». Творча історія книги.

50

1




Зв'язок книги із біографією письменника та життям Англії «вікторіанської» доби.

51

1




Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди.

52

1




Розвиток мовлення. Усний переказ епізоду твору.

53

1




Персонажі, які оточують героїню.

54

1




Особливості художньої мови твору.

55

1




Марина Цветаєва. «Книги в червоній палітурці». Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші М.Цвєтаєвої. Знайомі образи з прочитаних книг (Том Сойєр, Гекльберрі Фінн та ін.).

56

1




Образ ліричної героїні, котра любить читати. Роль літературних і музичних асоціацій у творі.

57

1




Контрольна робота за розділом «Сила творчої уяви». Різнорівневі завдання.

58

1




Позакласне читання. Дж.Родарі «Пригоди Джельсоміно в Країні брехунів» або «Казки по телефону».







8 +

2 рез.


СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА (8 год)

У КОЛІ ДОБРИХ ГЕРОЇВ

59

1




Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика».

60

1




Образи дітей, які стали володарями «золотих квитків».

61

1




Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонкі.

62

1




Образ містера Вонкі.

63

1




Доброта і щирість головного героя.

64

1

1 рез.

Туве Янсон «Капелюх чарівника».

65

1




Чарівність художнього світу твору.

66

1




Персонажі, втілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.

67

1




Персонажі, втілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.

68

1

1 рез.

Персонажі, втілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.



69







Контрольна робота за розділом «Сучасна література. У колі добрих героїв». Різнорівневі завдання.

ПІДСУМКИ

70

1




Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. Завдання на літо.

Усього – 70 годин;

Текстуальне вивчення творів –56 годин

Розвиток мовлення – 4 години;

Позакласне читання – 4 години;

Резервний час – 6 годин




Семестри

Години резерву

На що витрачені

І семестр

1

О.Пушкін, урок № 13

II семестр

1

Марк Твен, урок № 34




1

РМ за твором «Поліанна», урок № 45




1

Л.Керолл. «Аліса», урок № 48




1

Т.Янсон урок № 63 (на вибір)




1

ПЧ, урок № 68

УСЬОГО:

6 год


Японська народна казка «Іссумбосі,

або хлопчик-Мізинчик». Любов до праці, кмітливість, ставлення до природи в образі головного героя.
Мета:

  • ознайомити учнів з японською культурою, звичаями, традиціями;

  • закріпити знання учнів про народну казку, усвідомити її своєрідність;

  • сформувати на основі аналізу образів казки уяву про самобутність японців;

  • розвивати навички співвіднесення казкових подій із реальними;

  • виховувати працьовитість, кмітливість та інші моральні якості, що становлять загальнолюдські цінності.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма: урок-подорож.

Обладнання:

  • робочі зошити, слайди до теми, сигнальні картки «Мої емоції».

Хід уроку

Мотивація навчальної діяльності.

- Охайьо годзимас!

Саме так говорить японська вчителька своїм учням, схрещує руки на грудях і схиляє голову.

Ви здогадалися, що сьогодні ми вирушаємо в невелику подорож до країни Сонця, Японії. І я сподіваюсь, що ви усвідомите: люди на планеті ховай різні, проте духовні цінності мають однакові. Добро і любов, чесність і працьовитість, кмітливість і дотепність, втілені у художнє слово, однаково поважають в світі всі.



Актуалізація опорних знань.

Усім дітям відома японська казка про черепаху та зайця, які змагалися: хто скоріше пробіжить до фінішу. Заєць був хвалько, тому вирішив подрімати під кущем, мов – тому вирішив подрімати під кущем, мовляв, черепаха ніколи не виграє, тому що повільно рухається. Ліг та й заснув. Спав довго та солодко. А працьовита та наполеглива черепаха мала перед собою мету – виграти, тому й подолала всі перешкоди, яри та пагорби, і прийшла до фінішу першою.

- Як ви гадаєте, який висновок цієї японської казки, яку, до речі, всі мами-японки розповідають своїм дітям?

Повідомлення теми і мети уроку.

Як ви зрозуміли, сьогодні ми вирушимо в подорож до Країни Сонця, до Японії. Пропоную Вам, як справжнім мандрівникам, вести щоденник. Запишемо його назву – «Щоденник моєї подорожі по Японії».

Завдання цікаве і корисне. Адже зараз Японія вважається високорозвиненою державою, і нам, українцям, варто повчитись у неї багато чому. Тож, рушаємо.

Робота над темою уроку.

Ось ми в столиці Японії Токіо. Сподіваюсь, ви не забули взяти з собою кімоно, традиційне вбрання японців? Адже без нього нас ніколи не запросять до чаювання, традиційної розваги японців. Зайдемо до будинку. Ні, капелюха знімати не треба, знімемо взуття. І стільчика теж не просіть, сідаємо на підлогу. Бачите он ту квітку? Це хризантема, японці її обожнюють, бо існує легенда, згідно якої квітка приносить в дім щастя. Зверніть увагу на дівчину, яка розливатиме нам чай. На ній жодних прикрас, крім дорогої шпильки у волоссі. Це кандзаші. Вони оздоблені цвітом сакури, яка, до речі, розквітає у квітні.

На уроках праці японських дітей вчать мистецтву орігамі. Це коли з квадратного аркушу шляхом складання виробляють різних тварин та всілякі предмети.

А он в кутку, на підлозі, в старовинній вазі композиція з квітів. Так, як наш букет, тільки називається він ікебана.

До речі, всі японці дуже доброзичливі і мають бажання зробити нам подарунок. Це – книжка касі-банасі, старовинні розповіді, або «японські народні казки».

Ледь не забула! В знак взаємоповаги книжку обов’язково треба прийняти обома руками. Тож розгорніть свої подарунки і давайте познайомилися зі змістом казки про «Хлопчика-мізинчика, або Іссумбосі».



Учні знайомляться зі змістом казки.

Обмін враженнями про прочитане.

  1. Чи сподобалась казка, чим саме?

  2. Які риси характеру хлопчика заслуговують на повагу?

  3. Які деталі вказують на те, що казка належить саме японському народові.

Словникова робота:

Хасі – паличка для їжі

Кімоно – жіночий одяг

Оні – чудовиська в людській подобі з бичачими рогами і тигрячими іклами.



Формування вмінь та навичок учнів.

1. Інтерактивна гра «Я вчусь висловлювати свої емоції». (Відповідно до змісту цитат учні піднімають сигнальні кружечки із зображенням різних емоційних станів)













Задоволення Занепокоєння Байдужість

Давно колись жили собі чоловік і жінка, та не було в них дітей.

Хлоп’я було розумне, та от біда – нітрохи не росло.

І поплив Іссумбосі униз за водою у чайній чашці, веслуючи паличками для їжі хасі.

Хлопчик був працьовитий і кмітливий, а тому в домі його всі любили.

Маленький хлопчик безстрашно кинувся захищати дівчину і переміг чудовисько.

Маленький чарівний молоток перетворив Іссумбосі на вродливого юнака.

Юнак одружився з дочкою вельможі, викликав до столиці своїх батьків і всі вони зажили разом у добрі і щасті.



(Очікується, що учні не скористаються сигнальним кружечком «байдужість», тому доречним був би висновок, що події казки повчальні і корисні. А такі риси людини, як хоробрість і відвага, працьовитість і кмітливість допомагають бідним стати багатим).
Заповнення учнями таблиці

Реальне в казці

Фантастичне

Висновок: японська народна казка «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик» належить до фантастичної казки.

Опрацьовується термін «Мандрівний сюжет». Які учні знають казки, де маленькі на зріст герої завдяки рисам свого характеру перемагають зло? («Хлопчик-мізинчик», «Котигорошко», «Дюймовочка»)



Запитання для роботи в парах:

  • Чому і як «мандрує» сюжет?

  • Як учні розуміють цей термін?

Підбиття підсумків уроку.

Учням пропонується закінчити речення:



  • На уроці я дізнався нове те, що…

  • Мені сподобалось…

  • Найкраща відповідь була у …

Заключне слово учителя.

Отже, перше знайомство з Країною Сонця відбулося. Час повертає нас на Батьківщину. А попереду Вас чекають мандрівки до Англії, Італії, Данії, Франції та Росії. Кожна з них зустріне вас по-своєму але, безумовно, зустрічі ці будуть цікавими і корисними в подальшому вашому житті. Адже казка приходить до людини в дитинстві і залишається з нею назавжди.



Домашнє завдання: намалювати ілюстрації до казки; скласти простий план.

Л.В.Тарнавська,

ЗОШ І-ІІІ ст. № 4


Е.Портер «Полліанна». Книга нашого дитинства.
Мета:

  • ознайомити учнів із основними відомостями про життя американської письменниці Е. Портер;

  • розкрити історію роману «Полліанна»;

  • розвивати аналітичні здібності учнів, навички самостійної роботи з підручником;

  • сприяти вихованню читацького інтересу до сучасної літератури.

Обладнання:

  • портрет письменниці, виставка книг, ілюстрації до книги.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Слово вчителя.

Сьогодні ми продовжуємо нашу подорож у країну, яка подарувала нам героя книги Марка Твена Тома Сойєра.



Бесіда.

- Згадаємо, чому «невзірцевий хлопець» Том Сойєр так полюбився усім дітям світу?

- Якою є визначна риса Тома?

Підготовка до сприйняття нової теми. Мотивація навчальної діяльності.

Бліц-опитування.


  • Чи любити ви гратися?

  • Які ігри ви знаєте?

  • Хто навчив вас цим іграм?

  • З ким ви граєте? Чи приєднуються до вас ваші батьки?

Слово вчителя.

Мабуть, ви ніколи не чули про «гру в радість». Тож уявіть собі тихе американське містечко, що живе неквапливим та трохи нудним життям. Та ось сюди приїздить дівчинка на чудне ім’я Полліанна, і невдовзі, немов сонечко, осяває все навколо: людські обличчя променяться щирими усмішками, очі ясніють добротою, а на вулицях раз по раз чути веселий безтурботний сміх. Чудасія та й годі – скажете ви. Але ніякого дива тут немає. Просто Полліанна навчила жителів містечка незвичайної гри, котра дуже припала їм до душі, – «гри в радість». Полліанна – це героїня роману американської письменниці Елеонор Портер. Прочитавши цей твір, ми з вами навчимося грати в цю гру і станемо трошечки добріше, людяніше.



Оголошення теми і завдань уроку.

Формування нових знань.

Слово вчителя.

Народилася майбутня письменниця у 1868 році в штаті Нью-Гемпшир. Із дитинства маленька Еллі над усе любила співати. Кілька років Елеонор вчилася музики в Бостоні. Вона грала на фортепіано, співала у церковному хорі, виступала з концертами. Їй пророкували славу великої артистки. Але не склалося. Як вона стала письменницею, ви дізнаєтеся, прочитавши статтю підручника.



Робота з підручником (самостійно).

  • Чому Елеонор стала писати оповідки?

  • Назвіть твори Портер, про які вам довелося чути або читати.

  • Хто з вас вже читав роман «Полліанна»? Поділіться своїми враженнями.

  • Коли з’явився роман?

  • Як пояснює це письменниця?

(«Я ніколи не вважала, що необхідно заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Я тільки думала, що набагато краще йти назустріч невідомому бадьоро і радісно» Е.Портер)

Слово вчителя.

А почалася ця історія так. Одного разу міс Поллі отримала листа від невідомого адресата, який її дуже здивував. Що було написано у тому листі краще за мене розкаже Ненсі, кухарка міс Поллі.



Творчий переказ від імені героїні (випереджувальне індивідуальне завдання).

Орієнтовний переказ.

Якось міс Поллі викликала мене до себе і наказала мені приготувати кімнату на горищі для її племінниці, а потім зустріти її на станції. Дівчинка була сиріткою, батько її помер два тижні тому (він був священиком маленької місіонерської церкви). Мати вона майже не пам’ятала (це була старша сестра міс Поллі). І хоча міс Поллі ніколи не бачила дівчинку, вона змушена була взяти її на виховання. Адже це була донька її померлої сестри. Бідолашна дівчинка! Вона навіть не здогадується, що то за людина її тітка, самотня сувора жінка, завжди похмура, ніколи не посміхнеться, нікого не любить, ніколи їй не догодиш, хоч як старайся. Усіх довкола шпиняє.

Це ж треба додуматися – запхати дитину у цю комірчину на горищі. Влітку тут дихнути не можна від спеки, а взимку вона не опалюється, і це в будинку, де безліч порожніх кімнат. Нема в хазяйки сорому.

- Що ви дізналися про міс Поллі? Як характеризує Ненсі господиню садиби?



Бесіда за змістом розділу «Міс Поллі» (випереджальне домашнє завдання).

  • Чому міс Поллі так стримано поставилася до приїзду небоги?

  • Чому саме таке ім’я у дівчинки?

Підсумок уроку.

Творче малювання.

  • Якою ви уявляєте Полліанну?

  • Як ви гадаєте, чи сподобається дівчинці будинок міс Поллі?

  • Які стосунки складуться між міс Поллі та дівчинкою?

Слово вчителя.

Читаючи далі про життя Поліанни, ви дізнаєтесь про те, як дівчинці вдалося завоювати серце тітоньки Поллі, подружитися з мешканцями міста, адже щирість, мужність та оптимізм дівчинки сотворить справжнє диво. І сподіваюсь, що ви полюбите цю героїню так само, як полюбили Тома Сойєра.



Домашнє завдання.

  1. Прочитати оповідання «Приїзд Полліанни», «Кімната на горищі», «Гра».

  2. Стислий переказ одного з оповідань.

  3. Творче завдання (за бажанням). Намалювати портрет дівчинки.

  4. Індивідуальне завдання. Прочитати оповідання «Питання про обов’язок», скласти «режим дня Полліанни».

Л.В.Ільницька,

ЗОШ І-ІІІ ст. № 12


Щирість, мужність та оптимізм головної героїні твору "Поліанна", її вплив на життя міста.
Мета:

  • продовжити роботу над текстом роману «Полліанна»;

  • сформувати в учнів уміння робити висновки і висловлювати судження на основі прочитаного;

  • розвивати усне мовлення; сприяти усвідомленню значення в житті людини віри в позитив.

Обладнання:

  • текст твору Е.Портер «Полліанна», паперові помаранчеві сонечка.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

Повідомлення теми та мети уроку.

Актуалізація опорних знань.

Складіть усно портрет Поліанни.

Яке враження склалося у вас про героїню роману Е.Портер?

Опишіть, якою ви побачили 11-річну дівчинку?



Презентація малюнків дітей (домашнє завдання).

Перегляд уривка з екранізації книги «Приїзд Полліанни до тітоньки».

Чи співпадає ваше уявлення про дівчинку з побаченим на екрані?



Перевірка домашнього завдання: бесіда за змістом оповідань «Приїзд Полліанни» та «Кімната на горищі».

  • Що ми знаємо про дівчинку?

  • Як тітонька Поллі зустріла небогу?

  • Чим Полліанна шокувала тітку?

  • Чому міс Поллі забороняла дівчинці згадувати про батька?

  • Опишіть комірчину, у яку поселили Полліанну?

  • Чи співпадало це з тим, що собі уявляла дівчинка?

  • Чим керувалася міс Поллі, підбираючи кімнату для малолітньої родички?

  • Чому, залишившись на самоті в кімнаті, Поліанна заплакала?

Робота за таблицею.

Порівняльна таблиця

Будинок міс Поллі очима Полліанни

Кімната,

яку уявляла

Кімнатчина,

у яку поселили

Перед очима Полліанни шурхотіла розкішна чорна шовкова спідниця міс Поллі.

…найбільше вона прагнула вгадати, за якими з цих чарівних дверей чекає на неї її власна кімната.

… не було нічого цікавого;

Крізь відчинені двері позаду вона встигла помітити килими у м’яких тонах…

мила,

… голі стіни обабіч;

… гола підлога;

… голі вікна;


… меблі, обшиті атласом.

прекрасна кімната,

…кінці сходів – сутінки до найдальших закутків;

Ноги Полліанни потопали в чудовому килимі, схожому на зелений мох.

повна фіранок, килимків та картин…

… дах спускався майже до підлоги;

Обабіч сходів на стінах золочені рами картин або зблиски сонячних променів, що пробивалися крізь прозористе мереживо фіранок, засліплювали очі.




Громадилося безліч ящиків та скринь; … під дахом не було чим дихати;

… прекрасний будинок!




.. було спекотно й душно.


Обговорення питання.

Що допомогло дівчинці справитися з сумом?



Читання уривка «Мандрівка Поліанни» (від слів «Зоставшись сама, Полліанна повернулася до своєї картини…» до слів «… почала свою мандрівку»).

Бесіда за змістом оповідань «Кімната на горищі» (продовження) та «Гра».

  • Яким було покарання Полліанни за цей вчинок?

  • Чому вечеря на кухні з Ненсі не засмутила дівчинку?

Підбиття підсумків перевірки домашнього завдання. Оголошення результатів, виставлення оцінок.

Формування нових знань.

Евристична бесіда.

  • У житті кожної людини бувають сумні та радісні хвилини. Які асоціації викликає у вас слово «сум»? А слово «радість»?

  • Що допомагало Полліанні уникати сумного настрою?

  • Що це за «гра в радість»? («… це коли в будь-якій ситуації треба знайти щось таке, з чого можна порадіти»).

  • Розкажіть, хто навчив дівчину цій грі? Як появилася ідея цієї гри?

Орієнтовна відповідь.

Усе почалось з того, що одного разу пастору Віттьєру, татові Полліанни, було дуже сумно. Тоді він узяв Біблію, перечитав її всю та порахував, скільки разів у Святому Письмі Господь закликає своїх вірян до радості. Вийшло – понад 800 разів. Отож: «Коли вже Бог узяв собі клопіт 800 разів звернутися до нас із закликом радіти й веселитися, то, напевне, Він дуже хотів, щоб ми навчилися радіти і веселитися», – сказав собі він і відтоді старанно намагався виконати цю Божу заповідь. Саме ті «радісні тексти» й наштовхнули його на думку про гру в радість, коли його маленькій донечці з місіонерської станції замість ляльки прислали милиці.



Слово вчителя.

Отже, батько передав своїй донечці у спадок безцінний дар – позитивне відношення до життя, вміння насолоджуватися тим, що у тебе є, він навчив її грати у Радість. Чим важче було радіти, тим більш захоплюючою та складною була гра. І це дуже допомогло Полліанні у житті, коли дівчинка залишилася одна і їй довелося опинитися серед незнайомих людей.

Згадайте, як вона пояснила правила цієї гри Ненсі?

Читання уривку з оповідання «Гра» (зі слів «Суть гри в тому…» до слів «Ні, справді це чудова гра.»).

Застосування набутих знань.

Ситуативна гра.

Наведіть приклади із власного життя, коли можна.



Тренінгова вправа «Удавані негаразди та ліки від них».

Ім’я. Головне не ім’я, а те, хто його власник.

Школа. Щоденні турботи, не завжди добрий результат. Радість від того, о ти чогось навчився.

Прогулянка. Дощ …



Самотність.

Підсумок уроку.

Слово вчителя. Відбулася наша перша зустріч з Полліанною. З чудовою дівчинкою, яка змогла побачити сонечко в буденному житті з буденними клопотами. Спробуємо створити гроно рис характеру Полліанни. Напишіть на паперових сонечках слово, яке визначає характер цієї дівчинки, й прикріпіть на дошці.
Гронування.

У
щирість


тому, що Полліанна – сонячна дівчинка, ви переконаєтесь, коли будете читати про ті зміни, що відбулися у житті мешканців міста з появою Полліанни та про її друзів.

«Продовж фразу»

  • Я сьогодні зрозумів, що …

  • Мені було цікаво…

  • Мені захотілося…

Домашнє завдання.

  1. Прочитати оповідання «Полліанна іде в гості», «Сюрприз для місіс Сноу», «Все про чоловіка», «Знайомство з Джиммі».

  2. Підготувати розповідь про одного з друзів Полліанни.

  3. Малюнок до однієї з оповідок (за бажанням).

  4. Індивідуальне завдання. Підготувати літературну вікторину за змістом прочитаних оповідань.

Л.В.Ільницька,

ЗОШ І-ІІІ ст. № 12


Льюїс Керролл «Аліса в Країні Див».

Творча історія книги, її зв`язок із біографією письменника та життям Англії «вікторіанської» доби.
Мета:

  • ознайомити учнів із основними відомостями про життя і творчість англійського письменника Льюіса Керролла, світом його захоплень;

  • розкрити історію створення повісті-казки «Аліса в Країні Див»;

  • розвивати аналітичні здібності учнів;

  • сприяти вихованню читацького інтересу.

Обладнання:

  • портрет письменника, виставка казок Л.Керролла, ілюстрації, карта світу.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок-подорож.

Дитинство – не вік, а стан душі А. Ліндгрен

Хід уроку

Мотиваційно-організаційний момент.

Музична хвилинка (звучить пісня «Лесной олень» Є.Крилатова та Ю.Ентіна)

Говорят, чудес на свете нет

И дождями смыт оленя след.

Только знаю: он ко мне прийдет,

Если веришь – сказка оживет.

Країна Див… Якою ви собі її уявляєте? Чи хотілося б вам у ній побувати?



Слово вчителя.

Сьогодні у нас з вами буде така можливість… Повість-казка англійського письменника Л.Керролла «Аліса в Країні Див» запрошує нас до подорожі. Але спочатку – перевірка вашої готовності подорожувати.



Актуалізація опорних знань.

Експрес-опитування.

Що я знаю про … народну казку, літературну казку, композицію казки, її героїв?



Гра «Упізнай країну за ілюстрацією».

(Методичний коментар. Учитель пропонує учня упізнати прикметні пам`ятки Великої Британії за серією підібраних ілюстрацій: Стоунхендж, Біг Бен)

Отже вирушаємо до Великої Британії….



Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя про життя і творчість Л.Керролла.

Велика Британія за час правління королеви Вікторії (1819 – 1901) (цю добу називають «вікторіанською») подарувала світові велику літературу. Серед її творців – Ч.Діккенс, Р.Стівенсон, вже відомі вам О.Уайльд, А.Конан Дойл, Дж.Шоу. До письменників-вікторіанців відносяться і математик з Оксфорда Чарльз Доджсон, більш відомий як Льюіс Керролл.

Льюіс Керролл – англійський письменник, математик, філософ, диякон, фотограф. Він народився 27 січня 1832 р. в селищі Дерсбері в графстві Чешир на заході Англії. Отримав блискучу освіту, 26 років викладав математику в Крайся-Черч-коледжі Оксфордського університету, найдавнішого в Англії. Також майбутній письменник отримав право читати проповіді в англіканській церкві.

Хоббі: письменник-аматор, фотограф-аматор.

У фотомистецтві він прославився в першу чергу завдяки дітям: його дитячі портрети вважаються найкращими серед робіт ХІХ ст. Коли в 2001 р. фотографії Керролла були виставлені на аукціон, уряд Англії заборонив продавати їх за межі держави.

Ще в юнацькому віці почав писати вірші, оповідання, які публікуються в різних виданнях.

Але як Чарльз Доджсон став Льюісом Керроллом?

Робота з біографічною статтею підручника.

Творча історія повісті-казки «Аліса в Країні Див» (виступ підготовленого учня).

4 липня 1861 р. Л. Керролл відпочивав на природі разом зі своїм другом і колегою Робінсоном Даквортом і трьома доньками ректора коледжа Ледделла. Під час прогулянки улюблениця Керролла десятилітня Аліса попросила розповісти казку, в якій було б «побільше нісенітниці». Керролл імпровізував, а коли прийшов час прощатися, Аліса сказала: «О містере Доджсон, будь ласка, запишіть для мене пригоди Аліси». Так народився письменник Л.Керролл (поетом він уже був).

Обіцянка була виконана: 10 лютого 1861 р. був готовий варіант, написаний від руки, на останній листок була вклеєна фотографія Аліси Ледделл. Книга за життя письменника видавалася 16 разів і принесла непоганий прибуток. Є відомості про те, що сама королева Вікторія читала «Алісу» і подарувала автору медальйон.

Зараз «Аліса в Країні Див» перекладена більш ніж на 100 мов.

А саме головне – автор у зрілому віці сам міг повернутися в дитинство, як мріяв в поемі «Самотність».

Я готов отдать свои победы,

Не беречь последний уголёк.

Только чтобы мальчиком побегать

В солнечный единственный денёк.

Читання та обговорення розділу «Униз і вглиб кролячою норою».


  • Якою вам видалася Аліса?

  • Які незвичайні пригоди з нею відбуваються?

Застосування набутих знань.

Доведіть, що прочитаний розділ може входити до складу літературної казки (заповнити таблицю).


Незвичайні події Незвичайні герої і речі

Мандрівка Аліси Білий Кролик, який розмовляє

Перевтілення дівчинки Чарівні пляшечки і тістечко

Підбиття підсумків.

Мільйони дітей у цілому світі уже майже 140 років так люблять слухати чудернацькі історії, якими Чарль Доджсон колись забавляв свою маленьку приятельку.

Настала й ваша черга приєднатися до шанувальників Країни Див.

Читайте й насолоджуйтесь!



Домашнє завдання

  1. Прочитати розділ «Озеро сліз».

  2. Доповнити таблицю Незвичайні події і герої казки «Аліса в Країні Див».

  3. Намалювати ілюстрації до епізоду, що сподобався.

О.Л.Петренко,

ЗОШ І-ІІІ ст. № 16

Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди

в повісті-казці «Аліса в Країні Див».
Мета:

  • проаналізувати поведінку головної героїні повісті «Аліса в Країні Див»;

  • удосконалювати навички аналізу художнього твору, формування в учнів уміння узагальнювати, висловлювати судження на основі прочитаного і сприяти вихованню віри в найкращі людські чесноти.

Обладнання:

  • підручник, фотографії А.Лідделл, ілюстрації Т.Янсон до казки «Аліса в Країні Див».

Тип уроку: застосування знань, умінь и навичок.

Форма проведення: урок-портрет.

Радість – всесвіту пружина,

Радість-творчості душа,

Дивна космосу машина,

Нею живиться й душа.

Ода «До радості» Ф.Шиллер

Хід уроку

Перевірка домашнього завдання.

Малюнковий вернісаж.

Учитель пропонує учням серію ілюстрацій, учні називають епізод і героїв.

Перевірка таблиці «Незвичайні події і речі в казці».

Мотиваційно-організаційний момент.

Це найвідоміші фотопортрети Аліси Лідделл, зроблені Л.Керроллом в різні роки. Більша частина їх зберігається в Національній портретній галереї Лондона. Якою вона вам здається? Саме для неї і про неї написана казка, яку ми зараз вивчаємо. Відомо, що вона прожила 82 роки, в заміжжі мала прізвище Харгрівс, в неї народилося двоє хлопчиків, які загинули під час війни. А от якою є Аліса в повісті-казці Л.Керролла, дізнаємося сьогодні.

Застосування набутих знань.

Слово вчителя.

Ви вже знаєте, який вигляд мала Аліса Лідделл, якою побачили героїню казки художники. А сьогодні на основі прочитаних розділів ми створимо літературний портрет Аліси.



Словникова робота.

Портрет – мальоване, скульптурне, фотографічне або словесне зображення людини.



Робота в групах.

Для створення «асоціативного куща» нам потрібно пригадати зміст прочитаних розділів «Озеро сліз» (1 група), «Гасай-коло та Довгий Хвіст» (2 група), «Кролик крутить крутихвостом» (3 група) і дати відповідь на запитання:



  • Як потрапила Аліса до країни див?

  • Як вона ставиться до випробувань?

  • Якими є її стосунки з оточуючими?

Робота з епіграфом

  • Чи можна віднести слова Шиллера до Аліси?

Оформлення «асоціативного куща».

Аліса:


Вік: 7 років

Родина: мама, тато, дві сестрички, кицька Діна.

Риси характеру: доброта, природність, ввічливість, мужність, життєрадісність, дотепність, почуття власної гідності.

Підбиття підсумків уроку.

Ім’я Аліса – скорочена форма імені Аделаїда, що означає «благородство». Чи виправдала «наша» Аліса таке витончене ім'я?

Чи приєднаєте ви Алісу до своїх улюблених літературних героїв?

Благородною була и сама Аліса Лідделл-Хагррвсс. Коли письменника вже не буде на світі, а сама Аліса стане старенькою бабцею, вона напише про нього прегарну книжку спогадів: ніби справді озирнеться й помахає йому рукою, перш ніж переступити за останню лінію свого життя.



Домашнє завдання.

Усний переказ епізоду твору за ілюстрацією.



О.Л.Петренко,

ЗОШ І-ІІІ ст. № 16

Льюїс Керролл «Аліса в країні Див».

Творча історія книги, її зв’язок із біографією письменника та життям Англії «вікторіанської доби».
Мета:

  • дидактична:

  • формувати знання основних відомостей про письменника Л. Керролла, переклади його книг;

  • продемонструвати зв’язок історії створення книги із біографією автора;

  • ознайомити з життям Англії «вікторіанської доби»;

  • формувати знань та вмінь виявляти ознаки казки та фантастики у творі;

  • формувати уміння та навички сприйняття літературного у культурному та історичному контексті;

  • розширювати культурно-пізнавальні інтереси особистості учня;

  • розвивальна:

  • розвивати творчі (креативні) здібності;

  • формувати кристалічний інтелект на основі мисленнєвих операцій аналізу, порівняння, абстрагування та конкретизації;

  • розвиток уяви, пам’яті, уваги;

  • виховна:

  • виховувати моральну та духовно багату особистість, формувати етичні уявлення та естетичні смаки;

  • виховувати толерантність, культуру спілкування,

  • виховувати повагу до різних мов, культур, традицій, толерантного ставлення до всіх народів.

Тип уроку: формування знань, вмінь, навичок.

Ключові поняття:

  • повість-казка, фантастика, сюжет, фольклор, тема, провідна думка, оригінал, переклад, культурні традиції, проблематика, псевдонім, творча історія, біографія.

Наочні засоби навчання:

  • портрети письменника, ілюстрації до твору, віртуальна експозиція друкованих видань творів Л.Керролла, слайди-презентація, карта уроку, географічна карта Британських островів та політична карта Західної Європи.

Реалізація на уроці змістових ліній літературної освіти.

Емоційно-ціннісна лінія: формування інтересу до особистості автора, його унікальної індивідуальності, до національних подій доби правління королеви Вікторії, англійських культурних традицій, фольклору; розкриття людяності особистості автора та його казки.

Літературознавча лінія: формування основних початкових понять про фантастику, поглиблення понять про казку(літературну), повість, які учні мають використовувати і в процесі аналізу та інтерпретації тексту твору.

Культурологічна лінія: розкриття особливості твору та його втілення у різних видах мистецтва(кіно, мультиплікація, музика та ін.), ознайомлення із продовженням книги( «Аліса в Задзеркаллі»).

Компаративна лінія: порівняння фрагментів оригіналу й перекладу повісті-казки Л.Керролла «Аліса в Країні Див», увиразнення особливостей української літератури на тлі світової, висвітлення здобутків українських перекладачів творів зарубіжних авторів та багатства української мови.

Очікувані результати.

Учень (учениця): знає основні відомості про письменника Л.Керролла, переклади його книг, розповідає про творчу історію книги «Аліса в Країні Див», виразно читає фрагменти твору, пояснює силу творчої уяви автора.



Хід уроку

Організаційний момент.

Мотивація навчальної діяльності.

Цілеполягання.

Очікувані результати.

Основна змістова частина уроку.

Активізація навчальної діяльності та інтересу (інтерактивна гра «уявний мікрофон», актуалізація набутих знань з жанру літературної казки; ґронування знань з теми, формулювання проблемного питання).

Фронтальна робота за слайдами «Факти життя Л.Керролла». Заповнення таблиці у карті уроку.

Слово вчителя.

Розповідь про особливості життя англійців за часів правління королеви Вікторії та про яскраву особистість письменника. Робота з географічною мапою Британських островів та політичною Західної Європи.



Евристична бесіда за розповіддю вчителя.

Організація групової роботи. Виконання завдання за картою уроку.



Підсумок групової роботи, обговорення результатів пошукової роботи та запис висновків у робочому зошиті.

Самостійна індивідуальна робота – письмова відповідь на проблемне питання.

Перевірка роботи, корегування, запис висновків у робочому зошиті.

Підсумок уроку.

Рефлексія – виконання тестів закритого типу, фронтальна взаємоперевірка та виставлення оцінки результатів навчальної діяльності на уроці.

Домашнє завдання (різнорівневе, диференційоване):

  1. Підготувати усну розповідь про Л.Керролла (1-2 хвилини).

  2. Прочитати розділ перший «У кролячій норі», переказ фрагменту твору (до 3 хвилин)

  3. Завдання на вибір:

    • створити слайд-презентацію основних епізодів розділу у вигляді ілюстрацій та коротких надписів;

    • намалювати ілюстрації (3-4) до першого розділу, підготувати захист творчої роботи;

    • скласти 12 тестів закритого типу для перевірки знань змісту першого розділу твору Л.Керролла.

Хід уроку

Перевірка готовності класу до уроку.

Оголошення та запис теми уроку, формулювання мети, очікуваних результатів.

Робота з нової теми.

Актуалізація опорних знань. Інтерактивна гра «уявний мікрофон»:

  • Що я знаю про літературну казку?

Гронування.

  • Що я знаю про Льюїса Керрола?

Слайд 1 – тема уроку

Робота з епіграфом до уроку.



Три чверті мого життя становлять діти.

Чарльз Лютвідж Доджсон

Формулювання проблемного питання.



  • Чому становляться казкарями?

ІКТ-презентація «Факти життя Л.Керрола»

Слайд 2 – портрети письменника

Слайд 3 – текстовий «Дитинство»

Чарльз Лютвідж Доджсон народився в старовинному селі в англійському графстві Чешир 27 лютого 1832 року. Малий Чарлі був первістком у родині священика та мав трьох молодших братів і сімох сестер. Часто старший брат вигадував для малечі ігри, забави та розваги, витівок у сім'ї Доджсонів було пребагато.



Слайд 4 – текстовий «Освіта, робота, захоплення»

Навчання давалося підліткові легко: особливо захопила його математика й латинська мова. Закінчивши школу, юнак став студентом славетного Оксфордського університету.

У 1855 році йому було запропоновано професорську посаду. Серед захоплень професора театр, музика, фотографія, технічні новації, дивак-математик непогано грав у шахи, крокет, і більярд

Слайд 5 – текстовий « Історія Аліси»

Найулюбленішими приятельками вченого стали три дівчинки-сестрички – Лорина, Аліса та Едит Ліддлел, доньки Доджсонового колеги. Одного разу десятирічна Аліса попросила дядечка Чарлі розповісти їй казку, де було б «багато всіляких див». У грудні 1865 року він подарував Алісі невеликій зошит з казкою. Ба більше – автор прикрасив свою «книжку» власними малюнками. Казка називалась «Пригоди Аліси під землею».Через три роки книжка побачила світ під назвою «Аліса в Країні Чудес». На титульній сторінці замість імені автора стояв псевдонім: «Льюїс Керролл».



Слайд 6 – текстовий «Творчий спадок»

За життя Керролла казкова повість перевидавалась понад тридцять разів. Кращі театри виставляли на сцені драматичні переробки казки. Нові казки і дитячі поеми – «Аліса в Задзеркаллі» (1871), «Полювання на Снарка» (1876), написані у садибі сестер, де 14 січня 1898 року письменник скінчив свій життєвий шлях. Казки Керролла перекладено багатьма мовами, в тому числі українською Володимиром Панченком.


Заповнення таблиці.


1.

Народження

27.02.1832р., Англія, графство Чешир

2.

Родина

Багатодітна сім'я священика(11 дітей) Чарльза Доджсона

3.

Навчання

Школа, Оксфордський університет, факультети математики та класичних мов

4.

Робота, захоплення

Професор математики в університеті; техніка, винаходи, фотографія, музика, театр, спорт

5.

Перше друковане видання

«Аліса в Країні Чудес» (1865)

6.

Псевдонім

Льюїс Керролл

7.

Творчий спадок

«Аліса в Країні Чудес», «Аліса в Задзеркаллі», «Полювання на Снарка», вірші.

8.

Перекладач українською

Володимир Панченко

Слово вчителя про життя англійців за часів правління королеви Вікторії та яскраву, непересічну особистість письменника.

Англія – батьківщина Льюїса Керролла – частина сполученого королівства Велика Британія розташована на Британських островах, є країною Західної Європи. За життя письменника на англійському троні майже сорок років була королева Вікторія – видатна правителька, яка турбувалася життям підданих на теренах найбільшої імперії світу, що мала колонії у Північній Америці, на півострові Індостан, Австралії, Африканському континенті.

Англійці пишалися своєю королевою та могутньою державою. Але життя пересічного підданого суворо регламентувалося, підлягало владі численних релігійних, соціальних, культурних та інших обмежень, забубонів. Яскравий приклад – школа тієї доби. Дух старої англійської школи – з його святенництвом, консерватизмом й культом сили (застосування фізичних покарань у вигляді побиття рісками) аж ніяк не надихав учнів на творчість.

«Не можу сказати, щоб шкільні роки залишили в мене приємні спогади... – писав згодом Льюїс Керролл. – Нізащо я не погодився б пережити знову ці три (рівно три!) роки».

Буденне життя звичайного жителя теж було сповите етикетними правилами, віковічними традиціями, релігійними настановами, культурними стереотипами та смаками.

Тому й не дивно, що мешканці туманного Альбіону (так поетично називають Англію) виглядали – та й досі вважаються взірцем стриманої, навіть пихатої поведінки. Так само виглядав й Чарлі Лютвідж Доджсон – дивакуватий професор, лекції якого були нудні й сухі, читані монотонним, механічним голосом. Чисельні друковані праці вченого теж не викликали надто веселих почуттів: «Конспекти з плоскої алгебраїчної геометрії» (1860), «Формули плоскої тригонометрії» (1861), «Елементарний посібник з теорії детермінації», «Алгебраїчне обґрунтування п’ятої книги Евкліда» (1867, 1874). Як би здивувалися й студенти, й колеги-професори, якби дізналися, що серед захоплень «кабінетного» вченого – речі аж ніяк не «кабінетні»: театр, музика, фотографія (найбільш Доджсонові вдавалися фотографії дітей); полюбляв професор і всілякі технічні новації (друкарська машинка, фонограф), часом він вигадував власні цікавинки: «ніктограф» – дошку для писання в темряві, особливий папір для заклеювання конвертів, дорожні шахи. Особливо дивак-математик цікавився гри як логіко-математичного феномену; для своїх маленьких друзів в дорожньому чорному саквояжі він носив головоломки, музичні скриньки, інші подарунки для малечі, мав добрячий запас сюрпризів: паперові кораблики й пістолети, мишку з носової хустинки, механічного ведмедика або кажана.

Евристична бесіда.


  • Яка країна є батьківщиною автора «Аліси в Країні Див»?

  • Покажіть на мапі Європи цю країни.

  • Знайдіть на географічній мапі Британських островів Англію та спробуйте відшукати графство Чешир та місто Оксфорд.

  • Хто правив Англією, коли жив Л.Керролл? (1832-1898).

  • Як проявлявся культ сили, притаманний тодішньому англійському суспільству?

  • Яке враження справляв на оточуючих молодий професор математики? Чи співпадало це враження із внутрішнім світом чоловіка?

  • Про що свідчать захоплення та приватне життя майбутнього казкаря?

  • Якою, на вашу думку, людиною був Л.Керролл?

Групова робота.

Виконання завдань по карті уроку.



I група – «Історія дружби» (Прочитати текст, стисло переказати, зробити та записати висновки)

Аліса – одна з трьох доньок професора Генрі Джорджа Лідделла, автора словника давньогрецької мови, друга професора Доджсона. Професор Лідделл часто влаштовував вечірки для друзів; на одній з таких вечірок Доджсон і познайомився з трьома сестричками та їхнім старшим братом Гаррі. Дружба професора з дівчатками тривала кілька років. Але один з її днів – 4 липня 1862 року – став справді незвичайним днем.

Того ранку сам Чарльз Лютвідж Доджсон, його товариш з університету – викладач математики Роінсон Дакворт – і сестрички Лідделл пішли, як зазвичай, гуляти. Доджсон не раз влаштовував для дівчаток веселі плавання річкою Темзою та її притокою – Айсіс; от і зараз сестри, разом зі своїми старшими друзями, залюбки посідали в човен. По дорозі одна з дівчаток – Доджсонова улюблениця, десятирічна Аліса, – попросила дядечка Чарлі розповісти їй казку, де було б «багато всіляких див».

«Я чудово пам’ятаю, – писав Льюїс Керролл пізніше, – як у відчайдушній спробі придумати щось нове я для початку відправив свою героїню під землю – через кролячу нірку, нітрохи не думаючи про те, що з нею буде далі...». А ця героїня була не хто інша, як сама замовниця історії – Аліса Плезанс Лідделл».



II група – «Казка про всіх» (Прочитати текст, скласти таблицю «Казкові портрети»


Реальні особи

Казкові особи







Найцікавіше те, що в Доджсоновій казці дівчатка впізнавали й себе, й своїх знайомих. Чванькуватий Папуга Лорі, який без упину твердить: «Я старший за тебе, й знаю все краще!» – це, звичайно ж, найстарша сестра, чотирнадцятирічна Лоріна. Орля, навпаки, – наймолодша, восьмирічна Едіт. Робінсон Дакворт перетворився на простакуватого Качура, гувернантка дівчаток – вимоглива панна Прікетт – стала Мишею, яка «припливла сюди разом з Вільгельмом Завойовником», а вигадник птах Додо з його «Виборчими Перегонами» – звичайно ж, сам Доджсон. Сестрички Лідделл щиро сміялися з цих казкових портретів.



III група – «Розділи та персонажі, навіяні образами англійського фольклору» або «Фольклорні герої казки» (Встановити відповідність).

У книжці з’явилися персонажі, здебільшого навіяні образами англійського фольклору.

Так, Солоний Заєць і Капелюшник прийшли до книжки з народних приказок про шаленців: «Казиться, наче солоний заєць», «Дурний, як капелюшник» (у XIX ст. майстри-капелюшники використовували для обробки фетруртуть, отруєння якою часто-густо призводило до психічних розладів). «Паточна Криниця» з казки Садового Вовчка – назва цілющого мінерального джерела в околицях Оксфорда. Ще одним «фольклорним» героєм казки став Чеширський Кіт: «Усміхається, мов чеширський кіт», – можна було почути з вуст Керроллових земляків. Існують різні версії походження цієї приказки: найчастіше вважають, що вона навіяна вивісками на старовинних чеширських тавернах, прикрашеними гербом Англії – зображенням трьох золотих леопардів (зрозуміло, що під рукою сільських малярів леопарди радше нагадували усміхнених котів). А в Історії про суд над пройдисвітом Валетом, що вкрав у королеви пироги, читачі впізнавали героїв англійської дитячої пісеньки із збірника «Вірші Матінки-Гуски».

Чеширський Кіт Прислів’я


Валет Дитяча пісенька

Капелюшник Народне малярство

Солоний Заєць Власна назва(топонім)

Паточна Криниця



IV група – «Відображення побуту «вікторіанської» Англії» (прочитати, скласти стислий варіант тексту).

Казка містила й чимало натяків на добре відомі як Доджсону, так і Лідделам побутові дрібниці. Фальшива Черепаха, розповідаючи про додаткові уроки «французької мови, музики й прання», насправді має на увазі от що: в англійських приватних школах як за додаткові заняття, так і за господарське обслуговування бралася окрема плата, тому наприкінці рахунків звичайно стояло: «За французьку мову, музику й прання – додатково». З Оксфордського університету прийшов «фальшивий черепаховий суп» – дешева страва, яку варили для небагатих професорів і студентів.

Усі «вірші-нісенітниці», які Аліса розповідає або чує в Країні Див, – пародії на хреcтоматійні поетичні твори. Віршик про «малятко-крокодила» – жартівлива переробка твору поета XVIII ст. Ісаака Вотса, який неодмінно входив до всіх шкільних читанок; не менш відомий вірш цього ж поета «Чуєш ледаря голос?» перетворився на химерну історію про «голос Омара». Чудернацький «Тато Вільям» – пародія на довгий повчальний вірш Роберта Сауті про те, як зберегти здоров'я на сотню років. Пісенька про «кажанця», яку співав на концерті Капелюшник, – натяк на відомий романс «Зіронька» на слова Джейн Тейлор. «Пісня про тріску», під яку Грифон з Фальшивою Черепахою витанцьовують Рачачу Кадріль, – переробка дитячого вірша Мері Хаунт «Павук і муха». А в пісні тієї ж Фальшивої Черепахи про «вечірній суп» – аж два прототипи: відомий вірш Томаса Мура «Вечірній дзвін» і романс «Зоря вечірня» на слова Джеймса Сейльса. Навіть неоковирна «колискова» Герцогині, з якою та чукикає дитину – порося, – пародійний «переспів» призабутого американського поета XIX ст. Девіда Бейтса».

V група – «Походження псевдоніма» (переказати близько до тексту).

Свій псевдонім Доджсон утворив звичними для своїх словесних жартів чином: переклав своє ім’я – «Чарльз Лютвідж» – латиною, що дало «Каролюс Людовікус», а далі знову переклав це «латинське» ім’я англійською – вийшло Льюїс Керролл.



VI група – «Серце Керрола» (Виписати ключеві слова до характеристики Керрола як людини, підготувати виразне читання акровірша).

Щире, просте, любляче, допитливе серце Льюїс Керролл – Чарльз Лютвідж Доджсон – зберіг до кінця життя: то бавлячись із дітлахами, то витіваючи жарти зі своїми друзями – поетами, акторами й художниками, то гостюючи в молодших сестер – колишніх перших слухачок його дитячих нісенітниць (щороку Керролл проводив в сестер у місті Гілфорді; саме там, у садибі «Каштани», письменник скінчив свій життєвий шлях, а його могила на Гілфордському кладовищі стала по-справжньому дорогим для кожного англійця), то пишучи нові казки та дитячі поеми... І недарма свою другу казку – «Аліса в Задзеркаллі» – Керролл завершив віршем-спогадом, перші літери якого складали ім’я та прізвище його улюблениці – Аліси Плезанс Ліддел:

Ах, ті милі давні дні. А вві сні не умира

Липня усмішки ясні Наших радощів пора

І весела гра в човні! Стародавня наша гра!
Сестри слухають мене, Літня казка знов луна,

А світило осяйне І чарує нас вона –

Попід небом казку тне. Див химерних сторона.

Літо радісне мина: Дням веселого буття,

Ех, його вже обтина Ет, нема вже вороття...

Зимня віхола сумна... Любий сон то – чи життя?


Підсумок роботи в групах. Обговорення результатів пошукової роботи, само- та взаємооцінювання.

Самостійна індивідуальна робота в робочих зошитах. Письмова відповідь на проблемне питання: «Як становляться казкарями?

Перевірка роботи, корегування та запис повного варіанту.

Підсумок уроку. Рефлексія. Виконання тестів закритого типу в карті уроку.

Тестові запитання

  1. Льюїс Керролл:

а) англійський письменник;

б) американський письменник.



  1. Рік народження Л.Керрола:

а) 1893; б) 1876; в) 1832.

  1. У якому графстві народився майбутній письменник?

а) Суссекс; б) Чеши.

  1. Скільки братів та сестер мав Л.Керролл?

а) 10; б) 7; в) 11.

  1. У якому університеті здобув освіту?

а) Кембриджському; б) Оксфордському.

  1. Що вивчав Л.Керролл в університеті?

а) філософію та літературу;

б) математику та латину;

в) іноземні мови та літературу.


  1. Як звали дівчинку, що послугувала прототипом Аліси?

а) Аліса Плезанс Лідделл;

б) Лорина Плезанс Лідделл;

в)Едіт Лідделл.


  1. Справжне ім’я Льюїса Керрола:

а) Генрі Джордж Лідделл;

б) Чарльз Лютвідж Доджсон.



  1. Яку назву мала рукописна казка Л.Керрола:

а) «Аліса під землею»;

б) «Аліса в Країні Див»;

в) «Пригоди Аліси під землею».


  1. Капелюшник та Чеширський Кіт походять:

а) від прислів’їв;

б) пісень;

в) казок.


  1. Реальні особи, що стали прототипами казкових героїв:

а) Аліса, Лорина, Робінсон Дакворт;

б) Чарльз Лютвідж Доджсон, Генрі Джордж Лідделл.



  1. Всі «вірші – нісенітниці» у Країні Див:

а) пародійні переспіви;

б) оригінальні пісні та вірші.



Домашнє завдання.

Середній рівень: прочитати розділи перший «У кролячий норі» та другий «Море сліз», підготувати розповідь про письменника (1-2 хвилини).

Достатній рівень: стисло переказати фрагмент казки (до 3 хвилин).

Високий рівень: виконати завдання на вибір:

а) створити слайд-презентацію за розділами, зробити надписи;

б) намалювати 3-4 ілюстрації та підготувати захист (розповідь за малюнками);

в) скласти 12 тестів закритого типу за змістом прочитаних розділів.



Т.П.Перкова,

ЗОШ І-ІІІ ст. № 5


Роалд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика».

Доброта та щирість головного героя.
Не будь переможений злом,

але перемагай зло добром!



Посл. Св. Апостола

Павла до римлян, 12,21.

Мета:

  • зацікавити учнів багатством творів Роалда Дала, історією створення казки «Чарлі і шоколадна фабрика»;

  • розкрити значення творчості Роалда Даля для розвитку жанру літературної казки, показати спільні та відмінні риси між літературною та народною казкою;

  • розвивати навички характеристики персонажа з використанням цитат, вміння складати план характеристики літературного героя, добирати в тексті приклади для розкриття пунктів цього плану;

  • виховувати в учнів доброту і терплячість.

Обладнання:

  • підручник зі світової літератури, збірки творів або окремі видання творів Роалда Дала, ілюстрації, портрет письменника, відео матеріали.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя.

Напевне, всі ви вже задумувалися про те, ким станете в майбутньому. Переконана, що в кожного свої плани, втручатися в які ви не дозволите. Та все ж хотілося б дізнатися: чи є серед вас ті, хто мріє стати казкарем? Можливо, хтось мені зауважить, що це несерйозно, що є справи більш важливі? Що не можна досягти визнання, займаючись казками? Спробую спростувати ваші думки. Можливо, сьогоднішній урок допоможе замислитись над тим, що справді вічне, а що швидкоплинне.



Актуалізація опорних знань.

Увага учнів звертається на дошку, де записані назви казок Роалда Дала: «Гремліни», «Джеймс і гігантський персик», «Чарлі і шоколадна фабрика», «Чарлі і велетенський скляний ліфт», «Денні – чемпіон світу», «ВДВ або великий та добрий велетень», «Хлопчик. Оповідання про дитинство», «Польоти на самоті». Дітям пропонується дати відповідь на запитання: що об’єднує ці твори?



Презентація вчителем теми, мети уроку (розкривається прихована частина дошки, на якій записані тема, епіграф, розміщений портрет Роалда Дала; учні роблять записи в зошиті).

Розповідь учителя про дивовижну долю фотографа, бізнесмена, льотчика, переконаного антифашиста, кіносценариста, дорослого та дитячого письменника Роалда Дала. Увага учнів звертається на те, що більшості з нас, швидше за все нічого не відомо про різноманітну діяльність Дала, і ми навряд чи згадували б сьогодні про нього, якби не його чудові казки.

Учні за допомогою вчителя наводять приклади інших відомих випадків, коли великі вчені найперше відомі нам як автори казок: член Французької академії Шарль Перро, учені-германісти Вільгельм і Якоб Грімм, професор Оксфордського університету Толкін, математик Льюїс Керролл.



Робота в мікрогрупах. Повідомлення спікерів мікрогруп про історію створення казки «Чарлі і шоколадна фабрика».

Бесіда. Учитель спрямовує увагу учнів на те, що багато нинішніх авторів виховувались на казках Дала, зокрема і його перекладач російською Міша Барон, тому в їхніх творах повторюються його сюжети.

Учні за допомогою вчителя роблять висновок, що Дал є продовжувач традицій європейської літературної казки.



Робота над теорією літератури.

  • Пригадайте визначення народної казки.

  • Чим відрізняється літературна казка від народної?

Використовується інтерактивна технологія «Акваріум». Спираючись на названі особливості літературної казки, учні виводять визначення цього жанру.

Робота з підручником.

Учні опрацьовують матеріал з цієї теми, визначення жанру записується до зошита.



Робота над змістом казки.

Вступне слово вчителя.

Напевно, я не помилюся, якщо скажу, що кожен з вас мріє хоча б раз у житті опинитися на місці Чарлі – головного героя казки Роалда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика». Тільки не в ті хвилини, коли він терпить образи, замерзає, голодує, лише мріє про шоколад. Що ж приваблює у цьому казковому героєві? За що доля подарувала йому таке щастя? Спробуємо з’ясувати це зараз.



Робота з епіграфом.

Слово вчителя про автора.

Учні коментують, наводячи приклади, слова епіграфа.

Робота над змістом казки «Чарлі і шоколадна фабрика».

Бесіда.


  • Як автор показує терплячість маленького Чарлі?

«Цілий рік вся сім’я накопичувала гроші, і, коли наступав щасливий день, Чарлі отримував в подарунок маленьку плитку шоколаду. В наступні дні Чарлі тільки дивився на шоколадку, але ні в якому разі до неї не доторкався. Коли ж терпіння хлопчика підходило до кінця, він відривав краєчок обгортки так, що було видно маленький кусочок плитки, а потім відкушував зовсім трішечки, тільки щоб відчути в роті дивовижний смак шоколаду…»

  • Зверніть увагу на мрійливість хлопчика.

«О, як він любив цей запах! О, як мріяв проникнути й дізнатися, що там в середині.»

  • Знайдіть, як автор підкреслює любов хлопчика до членів його родини.

«Він був єдиною радістю в житті старих, і вони весь день чекали цих вечірніх бесід. Часто батьки заходили до кімнати, зупинялися на порозі та слухали розповіді дідусів і бабусь. Так сім’я хоч на пів години забувала про голод і бідність, і всі були щасливі».

  • Зверніть увагу на особливі стосунки Чарлі з дідусем Джо.

Дідусь розповідає про містера Вонку, надзвичайного кондитера, та його шоколадну фабрику, віддає останні збереження, щоб Чарлі спробував купити щасливу шоколадку із золотим квитком, а потім супроводжує Чарлі по шоколадній фабриці.

  • Як господар магазину поставився до хлопчика, коли той купив щасливий шоколад?

«Залиште хлопчика в спокою. Знаєш, малюче, мені здається квиток прийшовся дуже доречно. Я страшенно радий, що він дістався саме тобі. Хай щастить, синку».

Автор не ідеалізує головного героя – знайшовши монету, коли вся сім’я голодувала, Чарлі купив собі дві шоколадки (друга виявилась щасливою).



  • Порівняйте Чарлі з іншими «щасливчиками».

Август Глуп – жадібний хлопчик;

Верука Солт – дівчинка, розбещена батьками;

Віолетта Бьюгард – дівчинка, котра постійно жує гумку;

Майк Тіві – хлопчик, котрий з ранку до ночі дивиться телевізор.



  • Яку роль має містер Вонкі в долі Чарлі Бекета?

  • Зверніть увагу на співчутливе ставлення Чарлі до дітей, які зрештою поплатилися за свої недоліки.

Слово вчителя.

Автор особливо підкреслює уміння Чарлі бути вдячним і терплячим: «Не бійтеся. Нам нічого не загрожує. І ми летимо в найдивніше місце на землі! Потерпіть трішечки, скоро самі все побачите».



Робота над планом характеристики головного героя.

Орієнтовний план

  1. Нелегка доля Чарлі – головного героя казки Даля.

  2. Риси характеру головного героя:

1). Скромність та невибагливість.

2). Мрійливість і терплячість.

3). Дитяча слабкість Чарлі.

4). Уміння співчувати.

5). Винагорода за страждання.


  1. Ставлення автора та інших героїв твору до Чарлі.

Робота з ілюстраціями. Учні коментують свої малюнки.

Перегляд з подальшим аналізом епізодів однойменного фільму.

Презентація власних рецептів шоколаду.

Випереджувальне завдання. Учні – «кондитери», які отримали випереджальні завдання, презентують власні рецепти шоколаду на зразок солодощів містера Вонкі.

Творча робота.

Написати твір-мініатюру на одну із тем:



  • «Що, на місці Роалда Дала, я змінив би у казці?»

  • «Який вигляд мала б ця історія, якби трапилась зі мною?»

Презентація творчих робіт.

Підведення підсумків уроку. Щастя Чарлі не було випадковим. Пояснити його можна не лише чудесами, які відбуваються навколо нього. Його щастя – це винагорода за доброту та страждання. (Звернення до теми уроку та епіграфа, записаних на дошці).

Домашнє завдання.

  1. Дати відповідь на запитання: чи був Чарлі щасливий у своєму подальшому житті.

  2. Написати продовження казки.

  3. Мікрогрупам підготувати характеристики інших героїв казки.

Ю.Є.Балабан,

ЗОШ І-ІІІ ст. № 4

Література


  1. Григоренко О.П. Система уроків за романом Е.Портер «Полліанна» // Зарубіжна література в школах України. – 2013. – № 3. – С.17-25.

  2. Карпенко З.С. Експресивна психотехніка для дітей. – К.: НПЦ Перспектива, 1997. – 96 с.

  3. Портер Е. Полліанна: роман; для серед. та ст. шк. віку / Елеонор Портер; пер. з англ. Б. Гора / За ред. Л.Герасимчука. –3-тє вид., без змін. – К.: Національний книжковий проект, 240 с.

  4. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібник / О.І.Пометун, Л.В.Пироженко / За ред. О.І.Пометун. – К.: А.С.К., 2004. – 192 с.





Каталог: file -> 2013
file -> Про вступний іспит та реферат при вступі до аспірантури Інституту соціології нан україни
file -> Київський національний університет імені Тараса Шевченка
file -> Програма вступного іспиту до аспірантури зі спеціальності 22. 00. 03 соціальні структури та соціальні відносини Затверджено
file -> Принципи реалізації наукової діяльності університету: активна участь у формуванні та
2013 -> Круглий стіл «Стратегія сталого розвитку: можливості і перспективи впровадження в Україні», Київ, 27 травня 2013 р
2013 -> Комп’ютерно-лінгвістичні технології смислової інтерпретації текстової інформації
2013 -> Методичні рекомендації щодо впровадження нового Державного стандарту з історії України за програмою для 5-го класу
2013 -> Національний інформаційний простір україни: проблеми формування та державного регулювання
2013 -> Програма економічного І соціального розвитку


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка