Міністерство охорони здоров’я України
Харківський національний медичний
університет
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ
Методичні вказівки для вітчизняних студентів усіх
факультетів
Затверджено Вченою радою ХНМУ.
Протокол № 4 від 17 березня 2016.
Харків
ХНМУ
2016
Історія України: методичні вказівки для вітчизняних студентів усіх факультетів / І. Ю. Робак, Г. Л. Демочко, О. В. Чернуха. – Харків : ХНМУ, 2016. − 51 с.
Упорядники: І. Ю. Робак
Г. Л. Демочко,
О. В. Чернуха.
Вступ
Курс «Історія України» є обов’язковим навчальним предметом у системі вищої освіти України. Вивчаючи історичну діяльність і суспільне життя українського народу в соціально-політичній та державотворчій сферах суспільства, історія, поряд з іншими суспільними дисциплінами, складає основу гуманітарної освіти молодого спеціаліста. Знання вітчизняної історії є невід’ємним елементом формування повноцінного світогляду особистості, що, в свою чергу, впливає на відтворення історичної пам’яті народу. Бути свідомим громадянином держави і не знати її історію – неможливо. Немало проблем, які має розв’язати наше суспільство зараз та у найближчі роки, мають своє коріння в минулому: далекому чи недавньому. Попередні покоління накопичили колосальний історичний досвід, ігнорування якого вкрай небезпечне. Пізнання цього досвіду – одне з практичних завдань історичної науки.
Слово «історія» – грецького походження, воно означає розповідь про те, що відбулося. Як одна з гуманітарних наук, історія вивчає минуле людства в усій його конкретності й різноманітності, узагальнює історичний досвід. Історія України вивчає минуле нашого народу на основних землях його проживання. Предметом цієї науки є провідні тенденції етногенезу українського народу, його діяльності в усіх сферах суспільного, державно-політичного, соціально-економічного й духовного життя на всіх етапах історичного розвитку.
Історія взаємозумовлена і взаємозалежна з такими явищами, як історична пам’ять та свідомість. Історична свідомість – одна з форм суспільної свідомості, що дає змогу людству осмислено відтворювати, реконструювати свій поступальний рух у часі. Історична пам’ять – це здатність людської свідомості відтворювати минуле.
Мета курсу.
Метою вивчення «Історії України» у вищих навчальних закладах є надання студентам знань про сутність соціально-економічних, політичних і культурних процесів, що відбувалися в минулому й відбуваються в сучасній Україні, їх об’єктивну зумовленість, взаємозв’язки та взаємозалежності. Практичне ж призначення цієї дисципліни полягає в здобутті вмінь аналізувати й оцінювати явища соціально-політичного розвитку українського суспільства в контексті світової історії та у виробленні навичок застосовувати набуті знання для прогнозування суспільних процесів. Все це, зрештою, спрямовано на формування свідомості громадянина й патріота України.
Завдання курсу.
Викладання історії України передбачає формування у студентів необхідних понять стосовно історичного процесу в межах сучасної державної території та етнічних українських земель, забезпечення навичок вільно оперувати головними фактами з історії України, аналізувати історичний розвиток з урахуванням його різних чинників та особливостей. Виховний аспект викладання «Історії України» пов'язаний з конкретизацією почуття патріотизму через пізнання історії своєї вітчизни, великої та малої; зі спрямуванням студентів на корисну і творчу діяльність, за допомогою акцентуації на історичних прикладах, пов'язаних з діяльністю видатних діячів української історії, направленою на досягнення кращого майбутнього для України та українського народу. Поряд з цим, викладання історії України сприяє формуванню поняття стосовно того, що кожне історичне явище породжується певними історичними умовами. Тим самим закладаються підвалини для утвердження в сучасному суспільстві толерантності, що є важливим кроком до його гуманізації.
Місце курсу в системі гуманітарної освіти.
Курс «Історія України» покликаний моделювати поведінку людини та її орієнтацію в соціокультурному просторі. Без знання уроків історії та відповідної активності громадян вважається малоймовірним перетворити Україну в економічно розвинену, демократичну державу з високою політичною культурою громадян. Студенти мають оволодіти фактичним матеріалом з історії України, навчитися аналізувати окремі факти, вільно висловлювати свої думки усно й на письмі, ознайомитися з рекомендованою обов'язковою та, по можливості, додатковою літературою, навчитися аргументовано і з пошаною до чужої думки вести дискусію з окремих проблем, виявити творчий підхід до розгляду окремих питань у рефератах, самостійних та іншого типу роботи. Крім того, студенти повинні оволодіти вмінням використовувати матеріал з історії України при засвоєнні інших предметів гуманітарно-українознавчого блоку.
4. Вимоги до знань й умінь.
В результаті засвоєння історії України, її героїчних і трагічних сторінок, студенти повинні
знати:
- суть найважливіших суспільно-політичних і економічних процесів, які визначали характер тих чи інших історичних періодів, загальне та особливе в історичному розвитку українських земель, роль видатних особистостей України в боротьбі за національне визволення та соціальний прогрес Батьківщини;
розуміти:
- історичні корені сучасних економічних, політичних, соціальних та духовних проблем, їх взаємозв’язок із зовнішніми факторами;
вміти:
- систематизувати та аналізувати джерельний матеріал курсу;
- пояснювати суть описаних у джерелі подій, постатей в історичному контексті, відокремлювати факти й емоційно-ціннісні судження автора, висловлювати власні судження про документ та його автора тощо;
- вміти співвідносити факти (події) з історичними процесами, застосовувати поняття і терміни для пояснення історичних явищ; встановлювати причини та наслідки подій;
- з’ясовувати та визначати характерні ознаки подій, процесів;
- узагальнювати фактичний матеріал, набутий під час лекцій та самостійно опрацьовуваної літератури до курсу;
- робити самостійні висновки з вивчених тем семінарів.
Семінарське заняття 1.
Поділіться з Вашими друзьями: |