Модернізація освітньої галузі. Особливості організації інклюзивного навчання



Дата конвертації05.12.2018
Розмір2.59 Mb.
ТипКонцепція

Модернізація освітньої галузі. Особливості організації інклюзивного навчання

  • Савчук Людмила Олександрівна,
  • к.п.н., доцент, зав. кафедри корекційної
  • освіти РОІППО

Від навчання окремих категорій дітей з ООП до диференційованої системи спеціальної освіти:

  • початок XX с. – середина 60-х р. - медична модель
  • Медична модель передбачає, що дитина з особливостями розвитку - це хвора дитина і її потрібно перш за все лікувати в спеціальних закладах.

Від ізоляції до інтеграції

  • середина 1960-х - середина 1980-х pp. - модель нормалізації - інтеграція
  • Концепція нормалізації - ставить акцент на вихованні дитини з ООП в дусі культурних норм, прийнятих в суспільстві в якому вона живе.

інклюзія

  • Середина 1980-х р. - наш час -
  • модель включення/залучення
  • – інклюзія
  • В основі моделі лежить - політика
  • та процес, які дають змогу всім дітям брати участь у всіх програмах.

Правовою основою реалізації інклюзивної освіти в Україні є:

  • Конституція України,
  • закони України "Про дошкільну освіту", "Про освіту", "Про загальну середню освіту", "Про реабілітацію інвалідів в Україні", "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", "Про охорону дитинства",
  • Укази Президента України від 20.03.2008 № 244 "Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні", від 18.12.2007 № 1228 "Про додаткові невідкладні заходи щодо створення сприятливих умов для життєдіяльності осіб з обмеженими фізичними можливостями",
  • постанова Кабінету Міністрів України від 29.07.2009 № 784 "Про затвердження плану заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення на 2009-2015 роки "Безбар’єрна Україна",
  • розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 № 1482-р "Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року»,
  • Наказ МОН №912 від 01.10.10 року «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання».

Завдання модернізації освіти

  • - формування нової філософії державної політики щодо дітей з особливими освітніми потребами
  • -удосконалення нормативно-правової бази у відповідності до міжнародних договорів у сфері прав людини
  • - реалізація та поширення моделі інклюзивного навчання дітей у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах

Навчання дітей з особливостями розвитку в спеціальних та масових школах (у%)

  • Company Logo
  • www.themegallery.com
  • Країна
  • Діти зі значними порушеннями зору
  • Діти зі значними порушеннями слуху
  • Діти зі значними порушеннями опорно-рухового апарату
  • Спец. школи
  • Інтегр. навчання
  • Спец. школи
  • Інтегр. навчання
  • Спец. школи
  • Інтегр. навчання
  • Фінляндія
  • 10
  • 90
  • 76
  • 24
  • 79
  • 21
  • Бельгія
  • 66
  • 34
  • 75
  • 25
  • 87
  • 13
  • Франція
  • 81
  • 19
  • 63
  • 37
  • 78
  • 22
  • Ірландія
  • 30
  • 70
  • 32
  • 68
  • 68
  • 32
  • Іспанія
  • 47
  • 53
  • 63
  • 37
  • 65
  • 35
  • Швеція
  • 0
  • 100
  • 45
  • 55
  • 20
  • 80

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у ЗНЗ (наказ МОН,молоді та спорту України від 23.08.11 № 1/9-640; постанова кабміну від 15.08.11 № 872)

  • 1.Організація інклюзивного навчання у знз за місцем проживання дітей, залучення батьків до навчально-виховного процесу.
  • 2.У інклюз.класах застосовувати особистісно орієнтовані методи навчання та враховувати індивідуальні особливості дітей.

3.Для організації інклюзивного навчання дітей з особливими потребами у знз створюються умови: -безперешкодного доступу до будівель; -забезпечення навчально-методичними та дидактичними посібниками,індивідуальними техзасобами навчання; -облаштування кабінетів учителя-дефектолога, психологічного розвантаження, логопедичного; -забезпечення відповідними педкадрами.

4.Рішення про створення класів приймає керівник знз 5.Власник знз виділяє кошти (матеріальна та методична база,транспорт,навчання вчителів) 6.У знз здійснюється психолого-педагогічне супроводження дітей психологами та педпрацівниками. 7.Зарахування дітей відповідно до висновку ПМПК. 8.Наповнюваність класу не більше 20 учнів, з них 1-3 дитини з РВ або зниженим слухом, зором, ЗПР(складні вади-не більше 2-х). 9.Навчання за типовими програмами та підручниками, у т.ч. спеціальними. 10.На основі висновку ПМПК складається для дітей індивідуальний навчальний план.

11.Корекційна спрямованість навчально-виховного процесу( 3-8 год. на тиждень корекційно-розвиткові заняття з дефектологом, психологом) 11.Асистент вчителя(участь у розробці ІНП та адаптовує навчальний матеріал) 12.Критерії оцінювання визначаються ІНПрограмою, стимулюють дитину. 13.Державна підсумкова атестація відповідно до Положення. 14.Позакласна та позашкільна робота згідно інтересів та стану здоров”я.

Категоріальність дітей з особливими потребами

  • Company Logo
  • www.themegallery.com
  • Діти -
  • інваліди
  • Діти з незначними
  • порушеннями
  • здоров'я
  • Обдаровані
  • діти
  • Діти з особливими освітніми потребами

ІНТЕГРАЦІЯ

  • Адаптація дитини до вимог системи
  • Перетворювання квадратних стовпчиків у круглі
  • Система залишається незмінною
  • Дитина або адаптується до системи, або стає для неї неприйнятною

ІНКЛЮЗІЯ

  • Всі діти різні
  • Всі діти можуть навчатися
  • Існують різні здібності, різні етнічні групи, різний зріст, вік, соціальний рівень сімї, стать тощо
  • Адаптація системи до потреб дитини

Завдання школи:

  • Завдання школи:
  • Організувати навчально-виховний процес, який би задовольняв освітні потреби всіх дітей.
  • Розробити систему надання спеціальних освітніх і фахових послуг для дітей з особливими освітніми потребами.
  • Створити позитивний клімат у шкільному середовищі та поза його межами.

Умови ефективності інтеграції та інклюзії

  • Company Logo
  • www.themegallery.com
  • Раннє виявлення відхилень та правильна діагностика
  • Корекційна допомога
  • Готовність педагогічного та учнівського колективів до роботи в нових умовах
  • Психологічна готовність дитини та батьків до навчання зі здоровими дітьми
  • Кваліфікована допомога фахівців
  • Фінансування освіти дітей з о.о.п.

Методичне забезпечення

  • Company Logo
  • www.themegallery.com
  • Методичне забезпечення
  • (Розробка теоретичних і практичних матеріалів
  • на допомогу вчителям та батькам;
  • удосконалення професійної майстерності
  • педагогів;
  • творче забезпечення освітньо-виховного процесу
  • на основі проблемних завдань)
  • Робота з батьками
  • (Збори, консультації, дні відкритих дверей;
  • Вивчення запитів батьків з питань навчання
  • і виховання дітей)
  • Організаційна робота
  • ( банк даних про дітей з о.о.п.,
  • визначення базових ЗОШ,
  • інформаційне забезпечення роботи)
  • Проект впровадження інклюзивних підходів
  • Інклюзивна освіта
  • Робота з педагогічними кадрами
  • (семінари, творчі групи, консультації
  • Курси, конференції)
  • Методичне забезпечення змісту роботи

Критерії інклюзивної школи

  • 1.Готовність та бажання адміністрації закладу освіти та педагогічного колективу реалізувати програму залучення дітей з особливими потребами в загальноосвітні класи (готовність - розуміння переваг спільного навчання дітей; громадської значущості такого навчання).
  • 2.Наявність досвіду роботи загальноосвітнього закладу з дітьми з особливими потребами та їхніми батьками.
  • 3.Наявність досвіду роботи загальноосвітнього закладу в проектній діяльності.
  • 4.Наявність в загальноосвітньому закладі відповідного контингенту дітей (дітей з особливими освітніми потребами для початку проекту в початковій школі).

  • 5.Часткова наявність в загальноосвітньому закладі фахівців, які на початку реалізації проекту зможуть надавати спеціальні послуги дітям з ОП та їхнім сім’ям.
  • 6.Наявність досвіду співпраці загальноосвітнього закладу з громадським сектором.
  • 7.Наявність досвіду роботи закладу освіти з питань лобіювання прав дітей на якісну освіту.
  • 8.Готовність місцевої влади підтримувати заклад освіти у разі участі в проекті.
  • 9.Підтримка закладу освіти з боку відділу освіти та управління праці та соціального захисту.
  • Company Logo
  • www.themegallery.com
  • Необхідність запровадження інноваційних педагогічних підходів і методів, в тому числі при проведенні оцінювання навчальних досягнень означеної категорії дітей
  • Запровадження диференційованого, індивідуального підходу практично до кожної дитини з порушеннями розвитку (індивідуальних навчально-виховних програм і індивідуальних планів роботи)
  • Забезпечення психолого-педагогічного, корекційно-реабілітаційного супроводу дітей з порушеннями психофізичного розвитку
  • Планування навчально-виховного процесу

Робота з корекції соціальної поведінки

  • Company Logo
  • www.themegallery.com
  • Спільна діяльність
  • Ідентифі-кація з учнями
  • Формування комуніка-тивної поведінки
  • Корекція соціальної поведінки
  • Моделю-вання соціальних відносин

Модель інклюзивного навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку

  • Company Logo
  • www.themegallery.com
  • Корекція розвитку
  • Соціальна реабілітація
  • Освітня підготовка
  • Інклюзивне навчання
  • Діагностика
  • Науково-організаційне забезпечення
  • Науково-методичне забезпечення
  • Кадрове забезпечення

Планування та організація навчального процесу в інклюзивному класі

  • Company Logo
  • www.themegallery.com

Принцип розвивального навчання

  • стимулювати учнів до активної мислительної діяльності;
  • взаємозв’язок навчання і розвитку пізнавальних і творчих можливостей дитини;
  • не просто спиратися на здібності учнів, а формувати нові.

Планування та організація навчального процесу в інклюзивному класі

  • з чого почати;
  • який матеріал запропонувати учням на уроці;
  • як викладати його;
  • що мають робити учні; як побудувати урок для розмаїтого учнівського колективу;
  • а також як оцінити правильність та ефективність своєї практики.
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

З чого почати

  • дітям з обмеженими можливостями навчання необхідно допомогти усвідомлювати, виділяти й інтерпретувати (сприймати) інформацію;
  • організовувати й запам’ятовувати її ;
  • розвивати усне мовлення, навички розпізнавання слів, розуміння прочитаного та навички письмового мовлення ;
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

Діти із ЗПР

  • для дітей із затримкою в розвитку, слід створювати низку послідовних навчальних досвідів із поступовим зростанням їхньої складності в міру формування в дітей потрібних навичок. При цьому їхньою навчальною діяльністю потрібно управляти, зокрема за допомогою фізичного впливу, вербальних і наочних підказок. Крім того, для таких учнів потрібно забезпечувати систематичні, функціональні навчальні досвіди, які також сприяють розширенню їхнього кругозору ;
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

дітям з проблемами уваги й поведінки

  • дітям з проблемами уваги й поведінки необхідно допомагати розвивати навички самоконтролю; контролювати рівень своєї концентрації й уваги; навчати їх прийомів організації своєї діяльності та управління часом; формувати прийоми контролю власної поведінки, щоб зменшити кількість випадків відреагування (англ. «acting out» – психоаналітичний термін, який позначає зовнішнє вираження підсвідомих психологічних процесів), тривожності, соціальної самоізоляції або депресії;
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

дітям з труднощами спілкування

  • - допомога дітям з труднощами спілкування полягає в навчанні виражати свої думки, застосуванні форм роботи, які спонукають дітей до розмови одне з одним;
  • - для учнів, які володіють навичками читання й письма на середньому рівні або випереджають своїх однолітків, корисно застосовувати методи проблемно-орієнтованого навчання, заохочувати до більшої самостійності, створювати умови для розвитку критичного й творчого мислення .
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

Що і як викладати

  • 1) концептуальна система понять і вимог для того чи іншого предмета, які при перенесенні на практику навчання трансформуються в широкі навчальні цілі, придатні для всіх учнів інклюзивного класу;
  • 2) визначення стартових рівнів успішності;
  • 3) встановлення очікуваних результатів навчання;
  • 4) та планування уроків за методом диференційованого навчання, що дає змогу враховувати різноманітні учнівські потреби й здібності індивідуальних членів учнівського колективу
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

Як навчати? Три підходи:

  • 1) традиційне інтенсивне навчання;
  • 2) кооперативне навчання;
  • 3) вироблення когнітивних стратегій або «навчання вчитися».
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

Традиційне інтенсивне навчання

  • Відповідно до цього підходу, навчання відбувається під керівництвом учителя й орієнтоване на повне засвоєння базових умінь і понять. Традиційне інтенсивне навчання можна застосовувати в комбінації з будь-якими формами роботи (фронтальними, груповими, індивідуальними). Центральною особою в ньому виступає вчитель.
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

Кооперативне навчання

  • Кооперативне навчання дає змогу досягати великих успіхів у навчанні та вихованні дітей (Стівенс і Славін (Stevens & Slavin), 1991).
  • Вчить дітей формулювати, аналізувати й відстоювати власні ідеї. Цьому сприяє колективна діяльність у групах. Навчальне спілкування на рівні «учень – учень» допомагає формувати навички вирішення проблем та вищі функції мислення.
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

Форми кооперативного навчання

  • методики: 1) «кутки»;
  • 2) «вертушка»;
  • 3) «вісім квадратів»;
  • 4) «карусель»;
  • 5) « обміркуйте – об»єднайтеся в пари – поділіться думками»;
  • 6) «три до одного».
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

Формування когнітивних стратегій

  •   Чому деякі учні навчаються швидше за інших? Нещодавно когнітивні психологи висунули припущення, що помічені відмінності в успішності «сильних» і «слабких» дітей почасти зумовлені тим, як вони розуміють сам процес навчання.
  • Це-плани, дії, кроки та процеси, спрямовані на реалізацію будь-якого навчального завдання або вирішення проблеми.
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

Організація когнітивних процесів

  • Графічні організатори
  • Семантичні карти
  • Конспектування
  • Вивчення структурних елементів тексту
  • Стратегії підготовки до написання твору
  • Кероване взаємоопитування
  • Аркуші із запитаннями до теми уроку
  • Розумові образи
  • Внутрішній діалог
  •  
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

Графічні організатори

  • схеми-«павутинки»;
  • ланцюжки послідовності;
  • дерева сортування;
  • діаграми Венна;
  • матриці;
  • сюжетні карти;
  • «знаємо – дізналися – хочемо дізнатися».
  • Company Logo
  • www.themegallery.com
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

Схема «проблема – рішення»

  • Чия це проблема?
  • У чому полягає проблема?
  • Чому ця ситуація є проблемою?
  • Що було зроблено для вирішення проблеми?
  • Чи були ці спроби успішними?
  •  Шляхи вирішення проблеми:
  •  Результати:
  • Кінцевий результат
  •  
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

«Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися» – стратегія для організації читання й мислення

  • Навчальна стратегія «ЗХД» допомагає активізувати загальні знання та визначає мету читання, спонукаючи учнів ставити запитання до тексту.
  • Вона підходить для дітей будь-якого віку та рівня підготовленості/здібностей. 
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

Стратегії запам”ятовування

  • 1 . Мнемонічний прийом «слово-абревіатура з перших літер»
  • 2. Метод ключових слів
  • 3. Стратегія слів-«вішалок»
  • Company Logo
  • www.themegallery.com

Інновації в корекційній освіті

  • Альтернативні комунікативні технології
  • Здоров”язберігаючі технології
  • Дослідницькі (метод проектів)
  • Терапевтичні технології (арт-терапія, казкотерапія, кінезіотерапія,музикотерапія, хромотерапія та ін.)

Контакти

  • Кафедра корекційної освіти РОІППО
  • Т.р. 64-96-62
  • Т.м. 066-330-33-10
  • savchyk_gem@mail.ru

Каталог: method kabinet -> biblioteka.php -> Інклюзивна%20освіта -> Матеріали%20онлайн-семінару%20«Професійна%20майстерність%20%20педагога%20як%20вирішальна%20%20умова%20для%20стійкого%20успіху%20інклюзивного%20навчання».
biblioteka.php -> Тематичний інтернет-навігатор
Матеріали%20онлайн-семінару%20«Професійна%20майстерність%20%20педагога%20як%20вирішальна%20%20умова%20для%20стійкого%20успіху%20інклюзивного%20навчання». -> Метод проектів: сутність та умови застосування
Матеріали%20онлайн-семінару%20«Професійна%20майстерність%20%20педагога%20як%20вирішальна%20%20умова%20для%20стійкого%20успіху%20інклюзивного%20навчання». -> Сім складових підтримки інклюзивної освіти
Інклюзивна%20освіта -> Аксіома” 2009 ббк: 74. 3 Г. 12 Рецензенти: Синьов В. М
Матеріали%20онлайн-семінару%20«Професійна%20майстерність%20%20педагога%20як%20вирішальна%20%20умова%20для%20стійкого%20успіху%20інклюзивного%20навчання». -> Статья посвящаеться проблемам организации учебного


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка