Моє хобі – читання підсумки обласного соціологічного дослідження Ніна Расторгуєва



Скачати 200.58 Kb.
Дата конвертації23.03.2017
Розмір200.58 Kb.
ТипКнига
Відділ розвитку дитячих бібліотек і маркетингу
Моє хобі – читання

підсумки обласного соціологічного дослідження


Ніна Расторгуєва,

завідуюча відділом


Книга в житті дитини, що і як читають діти, сімейне читання – ці питання постійно вивчаються і аналізуються фахівцями бібліотек, обговорюються на сторінках спеціальних періодичних видань.

На думку більшості працівників бібліотечної справи сучасне читання знаходиться в складній ситуації: з’явилися інші джерела інформації, які можуть впливати на моральне формування юної особистості; розширилися рамки дозвіллєвої сфери; змінилася і сама структура читання учнів, яке розділилося на ділове і дозвіллєве.

Питання дитячого читання, формування майбутнього читача з дошкільного віку постійно вивчаються бібліотекарями Кіровоградщини. ОДБ ім. А. Гайдара були проведені регіональні соціологічні дослідження «Місце книги у світі захоплень дитини – користувача сільської бібліотеки» (2006 р.), «Мистецтво. Користувач. Бібліотека» (2008 р.), «Я іду до бібліотеки щоб…» (2009 р.), обласні етапи Всеукраїнських досліджень «Я читаю сучасну книжку українською мовою» (2007 р.), «Книга року – 2008», «Книга року – 2009», «Книга року – 2010».

У 2009 р. бібліотеки для дітей області долучилися до Всеукраїнського соціологічного дослідження «Моє хобі – читання», яке стало продовженням низки досліджень Національнoї бібліотеки України для дітей попередніх років щодо вивчення тенденцій та закономірностей дитячого читання, забезпечення бібліотек дитячою літературою.

У ході дослідження вивчалися дві робочі гіпотези:

- фонди бібліотек (районних та сільських ) поповнюються дитячою літературою, в основному, завдяки реалізації державних програм видання української книжки;

- криза дитячого читання загострюється. Книги і читання не є престижними для сучасного юного покоління.

Базами проведення стали: ОДБ ім. А. П. Гайдара, ЦДБ та МДБ (філія № 3) Олександрійської МЦБС, Бобринецька, Вільшанська, Добровеличківська, Новгородківська РДБ та 23 сільські книгозбірні цих районів. Всього в опитуванні взяли участь 30 бібліотекарів і 100 користувачів учнів 5-9 класів названих бібліотек.

На питання «Анкети експерта» (додаток 3) відповідали фахівці різні за освітою і посадою. Із загальної кількості респондентів – 66,7% склали бібліотекарі, 26,6% - завідуючі філіями (відділами) і 6,7% - заступники директорів (директори) Р(М)ДБ; 73,3% мають середню і 26,7% - вищу спеціальну освіту.

Аналіз даних, наведених у «Анкеті експерта», підтвердив повністю робочу гіпотезу стосовно поповнення фондів РДБ і сільських бібліотек (див. таблицю).



Назва

бібліотеки



Усього надійшло нової л-ри у 2008 р

У т. ч. літератури

для дітей

(сільських б-к)


З них книги для дітей за державними програмами

Усього періодики

У т. ч. для дітей

(сільських бібліотек)



ОДБ

3.204




216 (6,7%)

160




МДБ

1.987




70 (3,5%)

53




РДБ

701




557 (79,4%)

68




СБ

1.204

307 (25.5%)

262 (85,3%)

138

39 (28,3%)

Усього

7.096




1.105 (17,8)

419




Не краща ситуація у сільських бібліотеках і з періодичними виданнями для дітей, які складають третю частину від загальної кількості періодики (див. таблицю).

На думку 20(66,7%) респондентів у бібліотеках недостатньо інформаційних ресурсів для задоволення сучасного попиту читачів. І лише 10(33,3%) зазначили, що вистачає. Відсутня або не вистачає нової галузевої літератури. Найбільше це стосувалося літератури природничої тематики, з техніки, історії України, про що засвідчили 23,3% бібліотекарів, з краєзнавства – 20%, довідкової літератури та творів сучасних українських та зарубіжних письменників – по 16,7%, літературознавства та українознавства – по 13.3%. Називалися окремі твори письменників України і зарубіжжя, які вивчаються за шкільною програмою: А.Азімов «Фах», Е. Андієвська «Казка про Яян», І. Багряний «Тигролови», А.Дімаров «Блакитна дитина», Н. Королева «Скитський скарб», Е. По «Повість скелястих гір», С. Черкасенко «Маленький горбань», Р. Шеклі «Запах думки», П. Меріме «Томанго», М. Твен «Пригоди Гекльберрі Фінна», а також твори Мацуо Босьо, І. Карпенка-Карого, У. Шекспіра, С. Чернілевського.

Відповіді експертів на блок питань Анкети про дитяче читання не підтвердили робочу гіпотезу дослідження щодо кризи дитячого читання. Більшість бібліотекарів (50%) відповіли, що інтерес дітей до читання «залишився», 23,3% - «зріс» і лише 26,7% вважають, що він «зменшився». Діти читають як «за завданням учителя», так і «за власним бажанням», про що свідчать відповіді 86,7% і 80% фахівців. Поряд з цим, 13,3% експертів зазначили, що і «з примусу батьків». Респонденти-дорослі (63,3%) переконані, що учні 5-9 класів, прочитавши книгу, можуть визначити ідею твору, головного героя, сюжет; «не завжди» відзначили 36,7%.

З відповідей на питання Анкети «На вашу думку свій вільний час діти в більшості проводять (проставити варіанти відповідей за місцем значимості 1,2 і т.д.)» також видно, що книга, хоча і не на першому місці, але в першій трійці занять, яким діти віддають перевагу у вільний час. Респонденти-бібліотекарі вважають, що значну частину вільного часу діти проводять біля телевізора та у спілкуванні з друзями, а читання, на їх погляд, займає третє місце. Далі називаються, в порядку значимості: ігри на вулиці, прослуховування музики, комп’ютерні ігри, «сидіння в Інтернеті» і, на сам кінець, «гра на гральних автоматах».

На «Анкету читача» (додаток 4) відповіло 100 респондентів-дітей, серед яких переважна більшість – дівчатка (70) і 30 хлопчиків. За віковою ознакою респонденти розподілилися наступним чином: учнів 5-6 класів 38%, 7-8-х – 49%, 9-х – 13%.



Чому віддають перевагу діти у свій вільний час? У визначенні пріоритетів відповіді користувачів і бібліотекарів (на аналогічне питання «Анкети експерта») дещо не співпадають. На перше місце учні 5-9 класів поставили книгу. Можливо вплинув той факт, що респонденти були користувачами бібліотеки і відповідали на питання Анкети в бібліотеці. Далі, по значимості, ідуть: спілкування з друзями, перегляд телепередач, комп’ютерні ігри і прослуховування музики (поділили четверте місце); ігри на вулиці, «виснеш» в Інтернеті, і останнє – «гра на гральних автоматах». Також, респонденти зазначили, що у вільний час вони допомагають батькам, навчаються, відвідують гуртки, опікуються домашніми тваринами, грають у футбол.

Із відповідей на питання «Частіше всього ти відвідуєш бібліотеку щоб…» (відміть варіанти) склалася наступна картина. Для користувачів дитяча бібліотека є перш за все джерелом додаткових знань при підготовці до уроків – 76% відповідей. Надалі думки розділилися: 5-6-класники (73,7%) зазначили – «взяти книгу для душі», а учні 7-9 (77,4%) – «написати реферат». Як бачимо, з віком збільшується тяжіння до прагматичного читання, що пояснюється і збільшенням завдань за шкільною програмою. Поряд з тим, у бібліотеці юні читачі не лише готуються до уроків, але і проводять своє дозвілля: «відвідують масові заходи» (39%), «переглядають періодику» (27%), «граються за комп’ютером» (12%). Остання позиція характерна для відповідей старшокласників. Також респонденти, їх одиниці, зазначають, що приходять, щоб «відволіктися від занять», «поспілкуватися». Слід зазначити, що відповіді дітей на це питання співпадають з відповідями учасників обласного соціологічного дослідження «Я іду до бібліотеки щоб…»

Інший блок питань стосувався причин і місця читання респондентів. Позитивним є той факт, що переважна більшість опитаних – 77% читають «за власним бажанням» і немає жодного, хто б відповів «взагалі на читаю». 65% хлопчиків і дівчаток читають також «за завданням учителя» і 4% зазначили, що «з примусу батьків». На питання «Частіше всього ти читаєш (відміть варіанти)» відповіді респондентів розмістилися наступним чином:

77% дітей читає «вдома за столом»

45% «у ліжку»

21% «на уроках»

20% «у читальній залі бібліотеки»

13% «біля ТV»

10% «слухаючи музику»

2% «у транспорті»

По одній відповіді - «сидячи у кріслі» та «всюди».

Слід зазначити, що таке розташування відповідей характерне для усіх вікових груп респондентів. Єдине, що з віком збільшується кількість дітей, які полюбляють «читати у ліжку». До того ж, для більшості дівчаток і хлопчиків читання це процес творчий, який вимагає зосередженості, уваги, тому вони не поєднують його з переглядом ТV передач, прослуховуванням музики.

Діти цікавляться і читають новинки як українських авторів так і зарубіжних. Репертуар книг, який вони беруть у бібліотеці являє собою широкий спектр жанрів, тем, назв. З української літератури називається близько 30 творів таких авторів як: Д. Білого, В. Дрозда, Марини і Сергія Дяченків, Г.Лозко, В. Нестайка, М. Павленко, К. Лебедєвої, Л. Кудрявцева, Я. Стельмаха та інших. Дещо більше вказано творів зарубіжних письменників як: Ж. Верна, К. Буличова, Дж. Роллінг, Д. Кінга, Л. Леванова, В.Медведєва, Є. Некрасова, В.Осєєвої, К. Паоліні, Е. Портер, С. Прокрф’єва, Т. Янсон та багатьох інших.

Більшість респондентів – 94%, впевнено відповіли, що, прочитавши книгу, можуть визначити ідею твору, сюжет, історичні події, покладені в основу твору, 4% не впевнені, що можуть це зробити; 2% на питання не відповіли. Як бачимо, відповіді дітей співпадають з відповіддю бібліотекарів на аналогічне питання Анкети експерта, що є свідченням того, що бібліотекарі знають і вивчають своїх користувачів.

Питання 9 Анкети передбачало з’ясувати, що обговорюють діти у колі друзів частіше всього. І тут книга знаходиться в трійці пріоритетів. Відмічені підлітками варіанти відповідей, у підсумку, розмістилися наступним чином: 72% вказали, що фільми, 67% - прочитані книги, 43% - музичні новини, 36% - комп’ютерні ігри, 18% – журнальні статті, 6% - технічні новини. Також, «все, що спаде на думку»,

«шкільні новини», «мода», «батьки», «оточуючі», «футбол», «проблеми однокласників».

На питання «У тебе є улюблені книжки?» 89% відповіли ствердно, 9% зазначили «ні», 2% не відповіли. Ті, що відповіли «так» написали і свої улюблені книги, а це близько 150 авторів та назв їх творів. (див. додаток)



Перелік книг, яких користувачі не змогли отримати в бібліотеках невеликий і, в основному, стосується творів зарубіжних авторів. Про це зазначили 44% опитаних. 28% написали, що всі їх запити були задоволені і 38% на питання не відповіли.

Останнє, 12 питання Анкети стосувалося улюбленого заняття юних респондентів. Вони найрізноманітніші, причому називалося не одне, а декілька. Улюбленим заняттям 52% користувачів є читання книг і журналів; на заняття спортом (футбол, волейбол, теніс тощо), слухання музики припало по 17% відповідей; гра в комп’ютерні ігри – 13%; спілкування і гра з друзями - 12%; рукоділля (бісероплетіння, в’язання, макраме, вишивання тощо) – 11%; перегляд TV та малювання – по 10%. Подобається робити уроки і ходити в школу 5%; писати вірші і танцювати – по 3%, а також: співати, ходити по магазинах, ходити в бібліотеку, розгадувати кросворди, «грати в КВН», «займатись мотоциклом». І хоча, як видно з відповідей, для 52% респондентів читання є улюбленим заняттям, але відвідування бібліотеки до таких не належить.

Можна зробити висновок:

- поповнення фондів залишається проблемою для бібліотек усіх рівнів. Недостатньо інформаційного ресурсу для задоволення сучасного попиту читачів як галузевою так і художньою літературою. Видання книг за державними програмами «Забезпечення розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 рр.» та «Українська книга» є єдиним постійним джерелом надходження нової літератури до районних для дітей (79,4%) та сільських (85,3%) бібліотек;

- попри оцінку сучасних дослідників, які характеризують становище з читанням як кризове, високий статус книги серед дітей зберігається. Це підтвердили і бібліотекарі (73,3%) і діти, улюбленим заняттям 52% яких є читання книг і журналів. Простежується різноманітність жанрових уподобань. Передусім, читається художня література, згадується довідкова, поза увагою залишається науково-популярна. Коло читання дещо обмежене учбовими інтересами. Але не менш значимим залишається читання для душі, у дітей є улюблені книги, вони обговорюють прочитане у своєму колі однолітків. Поряд з цим є певна кількість дітей, які читають за завданням учителя чи з примусу батьків; не мають своєї улюбленої книги; прочитавши книгу, не можуть визначити ідею твору, сюжет.

Тому необхідно докладати зусилля, щоб бібліотеки залишалися відвідуваними, значимими для своїх територіальних громад, шукали способи залучення «не читачів» до книги і книжкового спілкування, починаючи з дошкільного віку.


Додаток 1

«Улюблені книжки дітей»

Список складений на основі відповідей респондентів «Анкета читача»




5 клас

6 клас

Автори

Назви творів

Автори

Назви творів

Атлантида




Аклен Г.

Звездные войны

Блайтон Э.

Тайна знатной пятерки

Блайтон Э

Секрет старинного замка

Бредбері Р.

Вино із кульбаб

Волков А.

Волшебник Изумрудного города

Дісней У

Попелюшка. Білосніжка

Вишня О.

Усмішки

Енциклопедія світу




Дойл К.

Пістрява стрічка

Кіплінг Р.

Мауглі

Ильина Е.

Четвертая высота

Ліндгрен А.

Пеппі Довга Панчоха

Медведев В.

Баранкин, будь человеком

Лондон Д.

Вірне серце звіра

Нестайко В.

Тореадори з Васюківки

Маленькая Фея




Носов М.

Незнайко на місяці. Казкові пригоди та таємниці

Малець В.

День несподіванок

Ольхіна К

Цікава історія

Носов М.

Пригоди Незнайка

Роллінг Дж.

Гаррі Поттер

Прокоф’єва Л.

Пригоди жовтої валізки

Скринька казок народів світу




Роллінг Дж.

Гаррі Поттер

Торетой Р.

Путь воина

Санд Ж.

Лелія

Шевченко Т.

Кобзар

Соколов А.

Лісові художники

Уэлс Г.

Невидимка

Тваринний світ: енциклопедія




Янсон Т.

Країна Мумі-тролів

Твен М.

Пригоди Тома Сойєра







Терен В.

Повістина про Потворка







Толкієн Д.

Володар перснів







Клімов А.

Чудеса світу







Щеглов Д.

Козья морда







Янсон Т.

Країна Мумі-тролів










7 клас

Автори

Назви творів

Автори

Назви творів

Берроуз Э.

Тарзан

Крюс Дж.

Тим Таллер…

Купер Ф.

Красный корсар

Ларри Я.

Необыкновенные приключения Карика и Вали

Біхарі К.

Золотоносне дерево

Маар П.

Машина для здійснення бажань

Волинська І.

Ірка Хортиця – наддніпрянська відьма

Малик А.

Князь Кий

Грин А.

Алые паруса

Мало Г.

Без сім’ї

Даррел Дж.

Балакучий згорток

Паоліні К.

Ерагон

Дойл К.

Пістрява стрічка.

Пригоди Шерлока Холмса.

Собака Баскервілів


Несбит Е.

История амулета

Феликс и ковер



Дюма О.

Три мушкетери

Погрібний В.

Жертовне вогнище

Жовна О.

Маленьке життя

Родари Д.

Фантазии и сказки

Зюскинд П.

Парфюмер

Роллінг Дж.

Гаррі Поттер

Емец Д.

Таня Гроттер

Терен В.

Повістина про Потворка

Искандер Ф.

Детство Чипа

Фраерман Г

Дикая собака Динго…

Некрасов Е.

Блин – сокрушитель террористов

Юный радиолюбитель:

энциклопедия




Нестайко В.

П’ятірка з хвостиком







Клімов А.

Чудеса світу







Додаток 2



«Улюблені книжки дітей»

Список складений на основі відповідей респондентів «Анкета читача»




8 клас

9 клас


Автори

Назви творів

Автори

Назви творів

Білий Д.

Козацький оберіг

Вишня О.

Усмішки

Герліх Г.

Хлопчик і дівчинка

Дефо Д.

Робінзон Крузо

Гордиенко Г.

Девичья обида слепа

Дюма О.

Граф Монте-Крісто

Дойл К.

Пістрява стрічка.

Загребельний П.

Роксолана

Донцова Д.

Уха из золотой рыбки

Компот из запретного плода



Лампа разыскивает Алладина

Календрук Т.

Таємниці бойових мистецтв України

Загребельний П.

Роксолана

Купер Ф.

Звіробій

Енциклопедія чудес




Малик А.

Фірма султана

Коцюбинський М.

Дорогою ціною

Обжелян Ю.

Побратими

Книга пригод




Подгорный С.

Взгляд с нехоженой тропы

Кук Э.

Предсказание

Пушкін О.

Євгеній Онегін

Лубенец С.

Волшебство по наследству

Стівенсон Р.

Острів скарбів

Нестайко В.

Тореадор з Васюківки

Шевченко Т.

Катерина

Ліндгрен А.

Пеппі Довга Панчоха

Роллінг Дж.

Хоббіт

Паскаль Ф.

Игра с огнем

Поезії

В.Симоненка,

Л. Костенко




Пройслер О.

Водяничок







Роллінг Дж.

Гаррі Поттер







Світ навколо нас










Ли Х.

Убить пересмешника







Лондон Д.

усі твори







Феї: казки










Книги по вишиванню










Каталог: Files
Files -> Інформація для вступників 2015 року до аспірантури Інституту соціології Національної Академії наук України
Files -> Положення про порядок підготовки фахівців ступенів доктора філософії та доктора наук в аспірантурі (ад’юнктурі) та докторантурі вищих навчальних закладів
Files -> Відділ аспірантури та докторантури Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини
Files -> Про вступний іспит та реферат при вступі до аспірантури Інституту соціології нан україни
Files -> Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Files -> Програма вступного іспиту до аспірантури зі спеціальності 22. 00. 03 соціальні структури та соціальні відносини Затверджено
Files -> Принципи реалізації наукової діяльності університету: активна участь у формуванні та
Files -> Портфоліо вчителя

Скачати 200.58 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка