«Найбільший оптиміст століття»



Скачати 145.19 Kb.
Дата конвертації16.07.2017
Розмір145.19 Kb.




Тема: « Найбільший оптиміст століття».

(Урок – портрет творчості Ч. Діккенса.)



Мета: ознайомити учнів із біографією письменника; зацікавити оповіданням « Різдвяна пісня у прозі»; навчити учнів стежити за авторською думкою у творі; розвивати логічне мислення, спостережливість; донести до школярів суть гуманістичних ідеалів письменника.

Обладнання: портрет Ч. Діккенса, виставка його книг, тексти « Різдвяної пісні у прозі» в перекладі.

Тип уроку : Урок – портрет
Хід уроку

І.Організаційний момент: емоційно – особистісний.Побудуй ланцюжок асоціацій.Завдання: назвати слово, яке асоціюється із захистом, затишком.Спробуйте пригадати прислів’я.

Вчитель: А я хочу зараз з вами пригадати одне англійське прислів’я : «My home is castle».( « Мій дім – моя фортеця»). Таке відчуття особливо сильне в негожу зимову ніч, коли у фортеці опущено грати й піднято міст. З давніх давен у святкову різдвяну ніч англійці збираються біля каміна, який втілює все тепло домашнього затишку. Камін – серце домівки, прикрашений завжди гілками гастролиста- вічнозеленого куща з колючим листям і червоними ягодами.Чарівність домашнього затишку – це і Різдвяні свята.

Різдво завжди улюблене свято всіх людей.Чому? ( відповідь учнів)



ІІ.Оголошення теми, мети і завдань уроку.Запис епіграфу уроку.

Довершені оптимісти, одним з яких був Діккенс,

не приймають світ , не захоплюються світом –

вони в нього закохані

Г. Честертон,

Англійський державний діяч,письменник
Сьогодні ми з вами познайомимося із автором цікавих оповідань про Різдво –Чарльзом Діккенсом.У Різдвяні дні 1843 року Діккенс уввійшов в будинки англійців…Він сів з ними біля святкового вогнища , і як годиться святковому гостю, приніс подарунок – казку з привидами й духами, названу « Різдвяною піснею в прозі»
ІІІ. Повідомлення учнів про історію створення повісті « Різдвяна пісня у прозі».

В Англії існувала традиція: перед Різдвом у пресі публікували твори з різдвяною тематикою. Діккенс теж написав збірку « Різдвяні оповідання», що побачила світ у 1843 році. У ній відбилися погляди автора на суспільство. Сам письменник розглядав цей твір як соціальну програму, як заклик до єднання багатих і бідних.



Вчитель: « Різдвяні оповідання» : заклик до єднання багатих і бідних. Чи ця мрія здійсненна? Чи не здається вона надто іллюзорною. Ми з вами повинні з’ясувати, прочитавши одне з оповідань збірки « Різдвяна пісня у прозі», яке має підзаголовок « Святвечірнє оповідання з привидами».

Біограф Діккенса: Мене запросили сьогодні розказати про цього дивного письменника. Чому дивного? А тому,що він був довершеним оптимістом, який так мріяв, щоб не було багатих і бідних.Я ж вирішив прийти не один , а з екскурсоводом музею Діккенса. Цей музей знаходиться в Лондоні, недалеко від міста Сіті, на Дауті – стріт, 48.

Екскурсовод (В руках груба рама з маленьким віконцем, трохи завбільшки за квартирку)

Біограф: Дивний у вас експонат.

Екскурсовод: Розумієте, саме через це віконечко дивився на світ маленький Чарльз. Тому ми найкраще зможемо зрозуміти погляди письменника через цей експонат.

Виявляється , Діккенсам довелося зазнати злиднів, коли батька кинули до боргової в’язниці. Сім’я переїхала теж туди.

Реальна дійсність надзвичайно рано вирвала хлопчика з чарівного світу театру і літератури.

Біограф:З дитинства Чарльз був наділений дивовижною спостережливістю і даром перевтілення.Він так мистецьки передава манеру поведінки, інтонації, жести. В родині часто влаштовували спектаклі, учасником яких був і Чарльз.

Екскурсовод: Пізніше письменник напише в одному з автобіографічних творів: « З цієї дорогоцінної для мене кімнатки виходила славна рать , щоб скласти мені компанію».Так поетично він говорив про уявних друзів – літературних героїв.

Вчитель: Як бачимо на плечі малого мрійника лягли зовсім не дитячі проблеми.Які ж труднощі довелося перебороти Ч. Діккенсові на шляху до слави?

Біограф:З 12 років вимушений заробляти на хліб.Найважчим випробовуванням була робота на фабриці. У темному вологому приміщенні вимушений був по 10-16 годин на день наклеювати етикетки на банки з ваксою.» так почалося моє рабство» - згадуваав про свої страждання письменник.

Екскурсовод: Та юнак наполегливо займався самоосвітою. І ось в газеті

« Мансли мегезин» з’являється його перше оповідання, підписане дивно « Боз»

( це було жартівливе прізьвисько його брата). « нариси Боза» були дуже популярними.Попереду роки важкої праці і слави, яку принесли романи « Олівер Твіст», «Записки Піквікського клубу», « Домбі і син», « Девід Коперфільд».

Біограф: Відомо, що королева Вікторія мала наміри подарувати Діккенсові титул дворянина. Однак ця звістка не викликала у нього великого захоплення.Як ви думаєте чому?( відповідь учнів)

Слава не змінила демократичних поглядів письменника. Найбільшою нагородою для Діккенса була любов читачів.



Вчитель: Які риси характеру письменника сприяли його становленню як письменника? ( відповідь учнів: наполегливість, оптимізм,непосильна праця) Так, а ще надзвичайна віра у дива, бажання людям дарувати милосердя, співчуття і щедрість.Як свідчення тому – « Різдвяна пісня у прозі».Ми подякуємо нашим гостям і розпочнемо надзвичайну подорож, яка станеться у Святвечір- в ту найдивовижнішу ніч, коли здійснюються всі мрії і бажання.

ІУ.Закріплення матеріалу. Складання паспорту повісті.



Автор:

Роки життя:

Визначні твори:

Жанр :

Головні герої:

У. Коментоване читання уривків першої строфи.

- Що відомо про Скруджа?( Стислий переказ прочитаного)

- Як герой відноситься до Різдва? ( Він його не любить, бо вважає все це дурницями)

-Зачитайте, як Скрудж зустрів Святвечір ( « З’їв похмурий обід у похмурій корчмі….)

- Яка мета візиту привиду Марлі? ( Привид Марлі намагається застерегти героя від помилок, які колись зробив сам, прагне змусити його зрозуміти всю хибність і потворність свого життя.)

- Подумайте, який прийом застосовує автор, розповідаючи про Духів Часу?( Автор використовує прийом фантастики. Це гарна змога заінтригувати читача і тримати у стані зацікавленості)



УІ. Підведення підсумків уроку.

- Що означає термін « роки навчання в Школі Життя»?Які риси характеру Діккенса сприяли його становленню як письменника?

- Чому Діккенса вважали довершеним оптимістом?

УІІ. Домашне завдання:

Індивідуальні завдання : Порівняти факти з життєпису Антона Чехова. Чим доля російського письменника перегукується з долею Ч. Діккенса.Прочитати ІІ – ІУ строфи твору.

Урок № 27

Тема: Подорож Скруджа в різдвяну ніч у часі та просторі.

Мета: виробити вміння аналізувати зміст художнього твору; розвивати латеральне та діалогічне мислення, зв’язне мовлення; удосконалювати навички виразного читання; виховувати уміння співчувати, людяність, доброту.

Обладнання: портрет письменника, текст твору, карта – план подорожі.

Тип уроку: урок – подорож
Хід уроку

І.Організаційний момент: переказ тексту « ланцюжкова реакція» з використанням методу « вслід за автором». Епізод розглядається послідовно один за одним у низці подій.Це дає водночас осмислити структуру тексту, поступово з‘ясовуючи для себе авторський задум.

ІІ. Актуалізація опорних знань.Порівняти досвід , який черпали із « Школи Життя» А.Чехов і Ч. Діккенс. Що було спільного? В чому своєрідність кожного письменника?

ІІІ.Оголошення епіграфу уроку

Подорожувати – означає кожної хвилини народжуватися і помирати

В. Гюго


Вчитель: Ми знаємо, що Різдво – це велике свято, торжество світла і добра, день очищення душі від усякого зла. Тому ми з вами і спробуємо здійснити незвичну подорож саме в Святвечір. Як ви думаєте, чому? ( Щоб провести спостереження за тим, як і зміни відбуваються з героями в Різдво)

ІУ.Оголошення теми і вироблення мети року.

Дослідження тексту.Робота в групах. Кожна група отримує завдання : скласти план подорожі,підготувати розповідь за результатами подорожі, зробити характеристику героя за планом:

  • Який із себе герой?

- зовнішність;

-середовище, в якому він живе;

-його місце серед інших персонажів

  • Як герой діє?

- його здібності, інтереси;

-його вчинки;

- з якою метою діє персонаж

  • Які моральні якості виявляє?

- ставлення до людей;

- як розуміє свій обов’язок;

- що головне в його характері

  • Як до нього ставляться інші персонажі?

  • Яким ви бачите героя?

Подорож №1. В гостях у жмикрута.

Допоміжні запитання:- Що вам стало відомо про героїв твору? Яке враження справив на вас опис зовнішньості і характеру Скруджа?Які фарби обрали б для зображення домівки головного героя?

- « Я ношу ланцюг, який сам собі викував за життя».Хто сказав ці слова? Про який ланцюг йдеться?


Подорож №2. Дитинство Скруджа.

Допоміжні запитання:- Розкажіть, який Скрудж був у дитинстві.Знайдіть в тексті художню деталь, яка найкраще розкриває поведінку Скруджа ( дорога, сміх хлопців, скупа сльоза тощо)
Подорож №3. Зустріч з Духом Теперішніх Свят.

Допоміжні запитання: Що побачив герой під час зустрічі? ( Своє життя, своє ставлення до оточуючих та їхнє до себе).

Подорож №4 Зустріч із Духом майбутнього.

Допоміжні запитання: Що налякало Скруджа у майбутньому? ( самотність немічного, нікому не потрібного старого і власна смерть.)Що підштовхнуло героя звернутися до Духа майбутнього.
Індивідуальне завдання:

1. Здійснити подорож вслід за героєм та поміркувати: для чого Скруджеві посилалися подорожі.( Подорожі посилалися з метою виправлення помилок усього життя)

2. Здійснити подорож і з’ясувати : як переплітаються в творі реальне і фантастичне?

3. Здійснити подорож і порівняти внутрішній стан героя зі станом природи.

( « стояла холодна, похмура погода….»-« Скрудж з’їв свій похмурий обід…»,» Золоте сонце, Прозоре світле повітря» - « Подякуй небу і світлому святу Різдва!»)

Допоміжне запитання:З якою метою автор наводить описи природи? ( Вони допомагають розкрити внутрішній стан героя)

ІУ. Аналіз кожної подорожі. Результативність роботи в групах.Група відповідає за конкретно визначеений час, інші уважно слухають і задають по одному допоміжному запитанні.

У. Закріплення матеріалу:

Скласти план повісті: Орієнтовний план.Самотній Різдвяний вечір.Зустріч з привидом Марлі.Подорож з Духами Часу.Переродження героя.



УІ. Підведення підсумків:

Вчитель: Різдвяна історія Ч. Діккенса схожа на казку зі щасливим кінцем. Як і кожна казка, вона має свій підтекст.У чому полягає виховне значення повісті?

( Письменник нагадує людям, що часто у своїх нещастях винні вони самі, у їхніх руках можливість змінити життя на краще, жити у мирі та злагоді, бути добрими та милосердними. Потрібно хоча б іноді аналізувати свої вчинки, і тоді стануть зрозумілими помилки, які треба виправляти завжди вчасно.)



УІІ. Домашнє завдання: Прочитати « завершення» ( останній розділ) Дібрати цитати до образу Скруджа і намалювати образи – символи, що найкраще пердають почуття, враження від твору, передати за допомогою кольору почуття героя.

Індивідуальне завдання: Поміркувати, які моральні принципи відображено у творі? Підготувати цитати.
Урок № 28
Тема: Причини деградації Скруджа та його прерородження.

Мета: допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа; розвивати латеральне мислення; формувати навички аналізу й синтезу; спонукати до морального вдосконалення міркування над сенсом життя.

Обладнання: ілюстрації до повісті

Тип уроку: урок дослідження:Що робить людину щасливою?

Хід уроку
І.Організаційний момент: Якось Дейл Карнегі зауважив: « життя досить коротке, щоб витрачати його на дрібниці». Як ви думаєте, що мав на увазі психолог?( відповідь учнів) Перерахуйте моральні цінності, які необхідно розвивати в собі.

ІІ.Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

Оцініть за малюнками почуття, які переживав Скрудж. Упорядкуйте ці стани відповідно до стадій переродження героя.

ІІІ. Оголошення теми,мети та проблемного запитання.

Вправа: «Філософський стіл». На столі лежать завдання, на які учні мають дати відповідь. Кожен підходить до столу і вибирає картку, за правилом екзаменаційного білету.І тут же спробує дати відповідь.

1.Чому герой відкликається на будь – яке ім’я? Назвіть ключове слово у вашій відповіді, щоб інші могли записати у зошит. ( абсолютна байдужість)

2.Яке ставлення до Скруджа інших жителів міста? ( обходять навіть собаки)

3. Переконайте в тому, що Ч. Діккенс не випадково обрав таке ім’я – Ебізінер. ( Скнара)

4. Порівняйте Марді і Скруджа ( турбота – ось прагнення)

5.Подумайте, в чому причина холоду? ( дитинство)

6.В чому Скрудж вбачав щастя? Чому? ( гроші)

ІУ.Закріплення знаннь.Розвиток критичного мислення.

Прослідкуйте, що призвело героя до самоти.Який підсумок його життя?

Вправа: « Передай далі» .Колективне складання схеми « Ланцюжок помилок Скруджа».

Вправа виконується у вигляді змагання. Розпочинає перша парта кожного ряду. Учні записують одну причину деградації Скруджа і передають наступній парті.

Після закінчення один із учнів записує причини на дошці. Після обговорення скаладають одну схему


Любов до грошей

жадібність

Скнара

Байдужість

до

оточуючих



Жорстокість у стосунках

Зрада у коханні

самотність


Вчитель: Очищення від зла, що панувало в душі героя, відродило серце героя. Скам’яніле від душевного холоду, воно було ладне тільки на прояв негативних рис. Під впливлом різдвяної подорожі воно розтало і стало таким,як серце звичайної людини, здатним на добро, спічуття, милосердя.

У. Підведення підсумків:

Пригадайте: Як називали Ч. Дікенса. Чому? ( довершеним оптимістом, адже він вірив в те, що людина може змінитися, особливо на передодні Різдва)

Уявіть, що ви отримали завдання провести інтерв’ю із Скруджем: про щоб ви його запитали?

Напишіть перелік запиитань.( учні записують запитання) Кожне інтерв’ю передбачає зробити висновки про особистість того, з ким спілкувалися. Які висновки ви могли б зробити про Скруджа, коли б він дав вам відповідь на всі запитання. Увага: висновки мають бути підпорядковані проблемному запитанні: Що таке щастя?

УІ. Домашнє завдання. Поміркуйте над смислом назви твору. Напишіть невелику рецензію, коментар, здійснивши лексичний аналіз слів назви за схемою.
Різдвяна: ( Мрія. Традиція .Очищення)

Ч. Діккенс, переживши труднощі в житті, рано змушений заробляти на життя,не преставав мріяти про торжество добра, об’єднання світу багатих і бідних. Свої погляди на суспільство він освітлював в творах. Різдво – це назвичайне свято, коли здійснюються всі мрії.Як заклик до об’єднання були його « Різдвяні оповідання».



Пісня:

Як відомо , пісні завжди очищають душу, адже вони мелодичні, піднесені. Різдвяні особливо відрізняються піднесеністю і святковістю, оскільки вони відображають велику радість: пермогу світла над пітьмою.



Проза:

Життя надто прозаїчне. Однак і в ньому є місце дивам, що породжуються життєдайним очищенням душі від зла, викликаного вадами людського суспільства.



УІІ Оцінювання навчальних досягнень. За допомогою сигнальних карт оцінити свій стан до уроку, під час уроку.В екрані оцінювання виставити собі оцінку.Оцінювання діяльності учнів вчителем.

Урок № 29

Тема: Життя знедоленої родини Кретчетів

Мета: допомогти учням зрозуміти моральні цінності, які сповідує родина Кретчетів; розвиток рефлексії,розкриття та реалізація потенційних можливостей учнів, забезпечення принципу рольової перспективи ( дія закону зміни ролей); розвиток умінь усвідомлювати мету, проблему, аналізувати, моделювати; виховання комунікативної культури, розвиток ціннісної системи моральних якостей.

Тип уроку:урок – ділова гра
Хід уроку
І. Організаційний момент: Учні отримують завдання уважно прослухати музичні уривки і поміркувати над запитанням: Яким чином музика пов’язана із головним героєм. ( музика Баха передає душевний стан під час деградації героя, появи привидів. Музика Моцарта- демонструє стан перетворення Скруджа)

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.Музика і Творчість- чим ще схожі ці два поняття.( музика прикрашає життя, яке є таким прозаїчним. Учні зачитують свої коментарії,що виникли після міркування над смислом оповідання.

Продемонструйте, що дійсно Різдво робить дива. Як і коли Скрудж зрозумів сенс життя…

Вчитель: Не тільки подорож з Духами допомагає нам зрозуміти який сенс життя з’являється у Скруджа.

ІІІ. Оголошення теми, мети і проблемного запитання. Які загальнолюдські принципи відображено у творі ?

Вчитель: У житті кожного із нас відіграє велику роль родина.

Запис епіграфу: «Домашнє вогнище має вогнищем, до якого ми завжди повертаємось» А. Монтерлан, французький письменник

Вправа: Ділова гра. Епізод Різдвяної вечері.

Мета: Імітується життя родини Кретчетів. Під час інсценування розігруються певні ролі із притаманним дійовим особам стилем поведінки.

Структура:

1.Оголошення проблеми, опис ситуації.

2.Обгрунтування мети та завдань.

3.. Розподіл учнів по групах.

4. Визначення функцій учасників, розподіл доручень, вибір ролей

5. Представлення плану ділової гри: розкриття процесу гри, як послідовності стадій

6.Підготовка до проведення гри.

7. Оцінювання результатів.



ІУ.. Рефлексія.

У.Закріплення Знань.

Яку роль у розвитку сюжету мала розповідь про Боба Кретчета ( Родина схожа на святе сімейство, Вони віруючі, добрі і милосердні люди, які люблять один одного, піклуються один про одного, живуть спільними радощами .Саме тому вони є щасливими.Духові потрібно було показати, що сила людини не в грошах, а в сім’ї, нормальній родині.)

- Які вічні істини розкрив у своїй повісті Ч. Діккенс? До вашої уваги на столі стоїть кошик з істинами.Завдання, кожен має витягнути з кошика істину і довести, що ця істина є вічною.( Допоміжне запитання: які істини ми називаємо вічними?)

У.Підведення підсумків уроку. Чи вирішили ми проблемне запитання?

Оголошення оцінок.



УІ. Домашнє завдання. Підготуватися до написання твору на тему: « Що в житті людини найцінніше?»( за повістю Ч. Дікенса « Різдвяна пісня у прозі»)
Каталог: download -> version
version -> Захист навколишнього середовища від забруднення мийними засобами
version -> «Валеологічне виховання дітей дошкільного віку, як фактор формування здорового способу життя»
version -> Виписка з навчального плану
version -> Методичні рекомендації щодо викладання уроків для стійкого розвитку «Моя щаслива планета» розділ Система уроків-зустрічей для 3 класу курсу за вибором «Моя щаслива планета»
version -> Затверджую директор Зіньківської спеціалізованої школи І-ІІІ ст.№2 Л. В. Литус
version -> Наказ №526 " Про затвердження Науково-методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів та оформлення сторінок класних журналів загальноосвітніх
version -> Методичні рекомендації Донецьк  2006 ббк 64. 9 (ІІ) 722 ш 30
version -> Вимоги до оформлення посібника
version -> Програма бібліотечно-бібліографічних знань для учнів 1-11 класів

Скачати 145.19 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка